Proiectul „5.0: Portal Vizual. Informare și dezinformare prin nonficțiune – Filmul documentar”, realizat de Asociația Rezonart, își propune să ofere elevilor de liceu (cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani) posibilitatea de a-și dezvolta competențele de educație digitală și comunicare (valori europene și gândire critică) prin intermediul producției de mini-filme documentare. Desfășurat pe o perioadă de 5 luni, proiectul implică în mod direct 50 de elevi și 10 profesori coordonatori din 10 licee: Liceul Tehnologic „Jacques M. Elias” Sascut, județul Bacău; Liceul Tehnologic „Horea” Marghita, județul Bihor; Colegiul Național „Mihai Viteazul” Slobozia, județul Ialomița; Liceul Tehnologic „Dacia” Pitești, județul Argeș; Liceul Teoretic „Petru Cercel” Târgoviște, județul Dâmbovița; Liceul Teoretic „Ion Barbu” București, sector 5; Liceul Tehnologic „Carol I”, Valea Doftanei, județul Prahova; Colegiul Tehnic de Arhitectura „Ioan N. Socolescu”, București, sector 1; Colegiul Economic „Costin C. Kiritescu”, București, sector 6; Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”, Brănești, județul Ilfov. Rezultatul va include realizarea, de către elevii participanți, a 10 mini-documentare.
AgentiadeCarte.ro a purtat un dialog cu Marius Cristian Voicu, Vicepreședinte al Asociației Rezonart, lector al celor zece ateliere „Filmare și Editare” în cadrul proiectului „5.0 Portal vizual. Informare și dezinformare prin nonficțiune – Filmul documentar”, proiect co-finanțat de AFCN (Administrația Fondului Cultural Național). „Am convingerea că viitorul unei națiuni depinde de nivelul educației. Am revenit în România după o carieră de 30 de ani în învățământul universitar în SUA. Doresc să contribui la educația acelor tineri care acceptă provocarea de a învăța lucruri noi din perspective noi” mărturisește Marius Cristian Voicu.

– Ce credeți că aduce nou proiectul „5.0 Portal Vizual Informare și dezinformare prin nonficțiune – Filmul documentar” în ecosistemul educativ din România?
Marius Cristian Voicu: Acest proiect se distinge prin caracterul său interdisciplinar și prin abordarea „holistică”. Este o provocare pentru elevi de a aplica gândirea critică în cercetarea unei teme de importanță acută pentru prezentul și viitorul societății. În plus, elevii învață concepte artistice si tehnice de exprimare prin limbaj cinematic a subiectelor abordate în cadrul temei „Informare și dezinformare”. Mai mult, ei comunică mesajul lor prin același mediu video des folosit în diseminarea atât a informării cât și a dezinformării pe platformele de socializare.
– Cum îi ajută filmul documentar pe elevi să înțeleagă mai bine diferența dintre informare și dezinformare?
Marius Cristian Voicu: Cineaștii folosesc o multitudine de tehnici pentru a crea o poveste vizuală. Aceleași tehnici utilizate la crearea unor filme memorabile pot fi folosite și la producerea unor materiale de propagandă și dezinformare. În cadrul atelierelor, elevii învață concepte de filmare si de editare video și ajung să înțeleagă mecanismele prin care se realizează manipularea vizuală. Astfel, ei pot să o identifice mai ușor, în timp ce își dezvoltă și responsabilitatea de a folosi corect aceste instrumente.
– Ce învață elevii, din punct de vedere tehnic și creativ, în timpul atelierelor de filmare și editare?
Marius Cristian Voicu: În cadrul atelierelor, elevii învață gramatica limbajului cinematografic, descoperind cum pot crea o poveste vizuală autentică. Ei se familiarizează cu formatul scenariului de film documentar, cu planificarea producției, arta și tehnica de filmare a cadrelor și de editare a materialului filmat. Dincolo de aspectele tehnice, elevii învață cum să transforme observația în poveste și cum să folosească imaginea în mod creativ și responsabil, pentru a exprima idei și emoții reale.
– În ce fel procesul de realizare a unui mini-documentar – de la idee până la montaj – îi ajută pe elevi să-și găsească propriile repere?
Marius Cristian Voicu: Realizarea unui mini-documentar îi ajută pe elevi să-și găsească propriile repere învățându-i să privească lumea cu atenție. De la alegerea temei până la montaj, ei învață să distingă adevărul de aparență, să asculte povești reale și să-și formuleze propriul punct de vedere. În acest proces, descoperă nu doar cum se face un film, ci și cum se construiește o perspectivă de viață.
– Cum credeți că experiența acestui proiect îi poate influența pe elevi în alegerile lor viitoare – personale, academice sau civice?
Marius Cristian Voicu: Acest proiect este o provocare nouă, atât pentru noi, cât și pentru elevi. Elevilor le oferă ocazia de a lucra în echipă și de a privi critic realitatea din jur. Poate că pentru unii va fi începutul unei pasiuni pentru film sau jurnalism, pentru alții un exercițiu de responsabilitate civică. Preferăm să nu anticipăm, ci să rămânem cu mintea deschisă – îi vom lăsa, deci, chiar pe elevi să ne spună, la final, ce a însemnat pentru ei această călătorie. Vă invităm cu drag la Gala de Premiere, care va avea loc sâmbătă, 13 decembrie, 10.00-14.00, la Cinema Muzeul Țăranului Român.
– Ce sfat le dați elevilor care vor să folosească imaginea nu doar pentru a informa, ci și pentru a inspira o schimbare?
Marius Cristian Voicu: Sfatul meu pentru elevi: Cunoașteți realitatea și arta de a o descrie pentru a crea o poveste vizuală interesantă. Abordați povestea cu sinceritate, cu autenticitate. Astfel, veți putea inspira o schimbare.

Marius Cristian Voicu este profesor de media, producător audio-video și muzician. Într-o carieră de 30 de ani în învățământul universitar din SUA, a predat cursuri de producție de film, audio și video, media creativă și comunicare. Este producător video cu 20 de ani de experiență în editare video și design de sunet. A avut o carieră muzicală de succes, ca solist vocal și cantautor.
Acreditări: Master of Fine Arts in Film – Miami International University, Master of Arts in Telecommunications – George Mason University, Virginia, Licențiat în Administrarea Afacerilor – Academia de Studii Economice, București, Associate of Arts in Music and Video Business – Art Institute of Fort Lauderdale, Florida.
REZONART este o organizație neguvernamentală culturală dedicată promovării creativității și expresiei artistice în mai multe discipline, construită pe fundația solidă a experienței vaste în domeniul cultural a fondatorilor săi. Cu experiență în muzică, film, fotografie, video, literatură și radiodifuziune, echipa REZONART aduce cunoștințe și pasiune în fiecare proiect pe care îl realizează (www.rezonart.ro).



[…] Descoperă interviul complet aici. […]