Vineri, 9 mai 2025, a avut loc cea de-a treia seară a proiectului ZOOM LITERART, găzduită de Sala „Perpessicius” a Muzeului Național al Literaturii Române (str. Nicolae Crețulescu nr. 8). Spectacolele ZOOM LITERART sunt realizate de Dan Mircea Cipariu și Mike Godoroja & Blue Spirit și organizate de Asociația Euro Culturart și MNLR, cu sprijinul financiar al Administrației Fondului Cultural Național (AFCN). Parteneri media: AgențiadeCarte.ro și Radio România Cultural.
Dan Mircea Cipariu a deschis evenimentul:
„O seară fastuoasă! – vă spune Dan Mircea Cipariu. Aș putea să-l plagiez în direct pe Mike Godoroja, el își începe toate show-urile cu Bună seara, Feți Frumoși și Ilene Cosânzene, dar n-o să fac așa, pentru că nu-mi plac plagiatorii, mai ales în timpurile pe care le trăim noi. Sunt bucuros că suntem la a treia secvență a proiectului ZOOM LITERART, un proiect de ateliere de lectură și scriere creativă pe care le coordonez împreună cu Florin Iaru. Am început miercuri cu doi poeți extraordinari, Claudiu Komartin și Iulian Tănase. Ieri au fost doi prozatori, de fapt o prozatoare și un prozator și poet în același timp, Cristina Chira și Dan Pleșa. De altfel, ei au fost câștigătorii premiilor Agenția de Carte, cu un juriu format din Cristian Teodorescu, Florin Iaru și Dan Mircea Cipariu.”

Dan Mircea Cipariu a prezentat primul invitat al serii, scriitorul Cristian Teodorescu:
„Cristian Teodorescu, din figura alăturată, s-a născut la Medgidia, în 1954. A absolvit Facultatea de Filologie, secția română-engleză, a Universității din București. A început să scrie proză de la 14 ani, pentru revista Vînătorul și pescarul sportiv. A debutat editorial în antologia Desant 83 (Cartea Românească, 1983). În 1985 îi apare volumul de povestiri Maestrul de lumini, la Editura Cartea Românească (reeditat în 2005), urmat în 1988 de romanul Tainele inimei, la aceeași editură. În 1991 publică la Editura Alex Faust repovestit băieților mei, Petre și Matei, apoi Povestiri din lumea nouă (RAO, 1996), Îngerul de la benzinărie (Paralela 45, 2002), Maestrul de lumini și alte povestiri (Curtea Veche, 2005), și romanele Medgidia, orașul de apoi (Cartea Românească, 2009; Polirom, 2012), Șoseaua Virtuții • Cartea Cîinelui (Cartea Românească, 2015; Polirom 2019), Cartea pisicii (în colaborare cu Mardale, Polirom, 2017) și București, marea speranță (Polirom, 2019). A primit Premiul de debut al Uniunii Scriitorilor (1986), Premiul Academiei Române (1990), Premiul pentru proză scurtă (1997) și Premiul pentru roman al Uniunii Scriitorilor (2010), precum și alte premii ale unor ziare și reviste. Povestirile sale au fost traduse în Olanda, Franța, Statele Unite, Muntenegru, Polonia și Ungaria.
Și acum revenim puțin la discuția noastră legată de faptul că programa școlară nu reușește să apropie elevii de literatura contemporană și de de actul creator, după care o să-l rog pe Cristian Teodorescu să citească cîteva fragmente din Medgidia, orașul de apoi.”

Cristian Teodorescu:
„Ce se întâmplă de mai mulți ani, din păcate, probează o chestie foarte simplă: ăștia care se perindă prin Ministerul Educației nu iubesc literatura, nu citesc, presupun, și din cauza asta vor ca nici voi, elevii, să nu citiți. În momentul în care ajung prin ministere, în astfel de direcții culturale și de instrucție culturală, oamenii care nu iubesc literatura, se întâmplă ceea ce se întâmplă. Partea proastă din toată afacerea asta nu e neapărat îndepărtarea de carte. Ca să fim cinstiți, acuma, la noi, la români, dragostea de carte e mai mult în vorbe decât în fapte. Ar mai fi ceva, și cariera de scriitor la noi e privită cu destul de mari rețineri. De ce să ne mai ascundem după deget? O reținere care vine din două direcții -mai întâi, părinții le spun copiilor să se astâmpere și apoi, cei din mediul înconjurător se uită la tinerii autori ca la niște ciudați. Dar să știți că asta se întâmpla și în adolescența mea. Dar acum lucrurile sunt din ce în ce mai nefericite și din cauza faptului că lumea literară însăși e alcătuită dintr-o sumedenie de oameni mediocri, submediocri, care își zic autori de literatură. Unde nu prea există competiție, unde nu prea există decât discuții din astea mărunte, de cârciumă, în materie de literatură și unde, din nenorocire, revistele de cultură au ajuns, cu câteva excepții, vorbesc de astea care apar pe hârtie, niște publicații neinteresante sau publicații cu agendă. Hai mai bine să citim.”
Cristian Teodorescu a citit două proze din volumul ”Medgidia, orașul de apoi”.

Pe parcursul serii, publicul a ascultat și aplaudat muzica trupei Mike Godoroja & Blue Spirit, în interpretarea pieselor „Ne e dor de Eminescu” și „Amintiri din Vama Veche”.

Au fost prezentate și creații poetice ale tinerelor autoare:
- Denisa Pleșca: „Sticle și spații goale”, „(RE)START”;
- Ioana Maria Vasilescu: „cu un condei nu se face primăvară”, „viața unui șevalet”, „casa șoaptelor”.

Dan Mircea Cipariu:
„Voi citi trei texte compuse după metoda renshi, texte pe care le-am creat împreună cu elevii prezenți la atelierele de lectură și scriere creativă coordonate de mine și Florin Iaru. Pentru Dada Renshi am decupat un catalog de prezentare al MNLR.” Au fost lecturate poeziile colective: „Renshi”, „Dada Renshi” și „Renshi picant și dulce”.

În încheiere, Cosmin Perța a fost prezentat astfel:
„Născut în 1982 în Maramureș, este poet, prozator și eseist. A absolvit Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca și și-a continuat studiile în literatură la Universitatea din București, cu un masterat în literatura contemporană, obținând titlul de doctor cu o lucrare referitoare la literatura fantastică europeană. A publicat volume de eseuri, romane, povestiri și poezie. A obținut unele dintre cele mai importante premii literare românești și câteva rezidențe internaționale. Romanele sale au fost traduse în trei țări, iar fragmente din opera sa poetică au fost traduse în 18 limbi. În prezent este lector de literatură la Universitatea Hyperion din București.”

Cosmin Perța:
„Citesc poezie pentru că mi se pare că proza e greu de citit. Adică prefer să citesc proză în singurătate, acasă sau chiar și în public, dar s-o citesc mai degrabă decât s-o aud. Și cred că pentru microfon poezia e întotdeauna mai potrivită, dar e doar o prejudecată personală, nu spun că așa trebuie să se întâmple. Și pentru că trăim vremurile pe care le trăim, probabil că ar fi fost mai nimerit să citesc poezie socială, dar am venit cu poezia de dragoste, de fapt, pentru că e sentimentul care m-a făcut să scriu în ultima perioadă și am vrut să vă aduc ceva proaspăt. Și, pe de altă parte, la cât e de divizată societatea românească acum, cred că tot dragostea ar fi până la urmă soluția. Așa cum are puterea să ne vindece și să ne salveze uneori, la nivel individual, cred că un pic mai multă înțelegere și un pic mai multă deschidere către ceilalți, în loc să ne urâm atât de mult, ar duce la soluții mai bune decât să ne împărțim în tabere.”
Cosmin Perța a citit un grupaj inedit de poezii de dragoste.

Mike Godoroja & Blue Spirit au prezentat în final o melodia nouă, „Viață”, și au încheiat, acompaniați de public și de amfitrionul serii, Dan Mircea Cipariu, cu binecunoscutul îndemn: „Vă rog s-aveți o viață frumoasă!”
Tudor VOICU
Foto: Mihaela PETRE