Al patrulea atelier de scriere și lectură creativă din proiectul “Campionatul de Creativitate” a avut loc pe zoom joi, 17 octombrie 2025. Atelierele coordonate de Florin Iaru și Dan Mircea Cipariu, dedicate celor 34 de liceeni bucureșteni înscriși în proiect, pariază pe formarea gândirii poetice, a spiritului critic și a libertății de expresie prin exerciții de lectură și scriere creativă, prin analiză stilistică și prin improvizație.
Liceenii selectați pentru „Campionatul de Creativitate” participă până pe 6 noiembrie 2025 la zece ateliere de scriere și lectură creativă, desfășurate online și offline. În urma acestor ateliere vor fi alese cinci echipe creative de liceeni, fiecare având un „căpitan nejucător” – unul dintre cei cinci poeți invitați în proiect: Ioana Crăciunescu, Gabriela Toma, Dan Mircea Cipariu, Florin Iaru și Cosmin Perța. Pe 6 noiembrie 2025, ora 17.00, în mansarda MNLR (Muzeul Național al Literaturii Române) vor fi alese 5 echipe finaliste din cele 17 înscrise. Finala va avea loc miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 18.00, la Teatrelli/CREART, iar Gala Laureaților joi, 13 noiembrie 2025, ora 18.00, la Teatrelli/CREART. Gala va fi transmisă de Radio România Cultural duminică, 16 noiembrie 2025, de la ora 16.00 (producător Anamaria Spătaru). Un juriu format din Ioana Nicolaie, Dan Pleșa și Bogdan O. Popescu va acorda premii în valoare totală de 15000 lei. Finala și Gala Laureaților vor fi acompaniate în ritm de blues & jazz de trupa Mike Godoroja & Blue Spirit. Poemele și prezentările celor 5 echipe finaliste vor fi publicate pe www.campionatuldecreativitate.ro .Textele premiate vor fi publicate pe www.agentiadecarte.ro , www.noapteadepoezie.ro și www.atelieruldepovești.ro.
„Campionatul de Creativitate” este organizat de asociația Euro Culturart în parteneriat cu CREART – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București, Muzeul Național al Literaturii Române din București și este co-finanțat de AFCN – Administrația Fondului Cultural Național. Co-producător: Radio România Cultural.

„O seară fastuoasă, vă spune Dan Mircea Cipariu!”, așa a început cel de-al patrulea atelier al Campionatului de Creativitate. Întâlnirea s-a desfășurat online, dar, așa cum au observat coordonatorii, a fost una profund umană, încărcată de emoție și vibrație. „Ați observat ce diferență e între conectarea digitală și cea umană? Epoca contemporană are o mare problemă: orizontul social devine virtual. În poezie, însă, conectarea e una vie, directă”, a spus Florin Iaru în deschiderea serii.
„Să vă spun și de ce sunt încântat”, a continuat Dan Mircea Cipariu, „pare că toți v-ați metamorfozat și sunteți niște poeți care aveți voci interioare. Ați deschis ferestre și vedeți mai clar unde vă îndreptați. E fascinant cum, dintr-o dată, toți ați descoperit, prin exercițiile de colaj, de deformare și reformare poetică, o pasiune pentru texte, pentru cuvinte care v-au devenit proprii, ca niște călăuze care țin un felinar undeva departe.”
Discuția a mers dincolo de exercițiile de scris. „Noi, oamenii, datorită limbajului și gândirii abstracte, nu putem accepta lucrurile fără sens. Dacă cineva spune cer de oțel, e o absurditate, dar în același timp o metaforă. Gândirea merge dincolo de cuvinte. Valoarea nu există în sine, ci doar când un scriitor transmite o emoție și celălalt o recepționează și o face a lui”, a spus Florin Iaru, transformând explicația într-o veritabilă lecție de poetică vie.
Dan Mircea Cipariu a completat cu o confesiune teoretică: „Am o teză despre tiparele imaginii poetice. Teoria mea despre formarea, deformarea și reformarea imaginii poetice s-a confirmat prin exercițiile voastre. Voi ați avut intuiția să alegeți imagini poetice care vă spun povești și care traduc imagini interioare. Ați metabolizat, astfel, două secole de poezie cu o viteză fabuloasă. Poate doar inteligența artificială ar mai fi putu face așa ceva .”
„Eu sper să nu”, a zâmbit Florin Iaru.
Discuțiile au continuat cu analiza textelor trimise de tinerii autori. Daria, de pildă, a fost remarcată pentru felul în care a combinat versuri din mai mulți poeți, creând un nou sens. „Mi-a plăcut că aduci toată poezia lumii cu fragmentele care se potrivesc pe felul tău de a gândi. E o tehnică folosită din anii ’60 în occident. Noi am făcut asta și în anii ’80 – să folosești moștenirea culturală pentru a lumina o emoție”, a spus Florin Iaru.
Dan Mircea Cipariu a adăugat: „Daria e foarte inteligentă ca lector și ca scriitor. Are o predispoziție spre livresc, dar și spre argument și retorică. Iar acolo trebuie atenție – e bine când cititorul pierde ideea și prinde senzația, pentru că senzația recreează ideea.”
scoateți o foaie de hârtie!
pentru această întrebare nu se acceptă
mai multe răspunsuri.
ce doriți să comandați? întreabă chelnerul.
are un șorț alb
pătat.
(dar tu nu ai văzut asta).
a. un pahar cu apă caldă ca
să-ți pui la infuzat
gândurile.
b. un pahar cu apă la temperatura camerei de fotografiat dar
cum știi tu obiectivul
camerei?
c. un pahar cu apă rece ca să
mă îmbăt în el.
d. un pahar pe jumătate gol pentru
a te holba la el și
a vedea partea plină a paharului
de acum înainte.
e. toate cele de mai sus deoarece
știu și eu cât
de greu este
să iei o decizie.
SPOILER: niciun răspuns nu
era corect dar
tu nu ai luat creionul
în mână ca să
desenezi litera f. deci
ai picat testul.
Daria – Cristiana Gheorghe

Angela Gabriela Neacșu și colega ei Andreea-Alexandra Iordache au trimis texte-colaj din Andreea Catrina și Traian T. Coșovei. „Foarte bun textul. Vreau doar să vă întreb sincer – de ce v-a plăcut versul acela care revine mereu în poezii?” a întrebat Florin Iaru. „Pentru că vrem să-i dăm o altă notă”, a răspuns Angela Gabriela Neacșu. „Mulți nu se așteaptă ca noi, adolescenții, să-l folosim diferit.”
„Și ați reușit”, a spus Dan Mircea Cipariu. „Pentru mine e minunat că ați trecut, cu un singur text, prin 70 de ani de poezie. Ați ars etape. Luați, ștergeți citatele, lucrați pe textul vostru și o să iasă un poem excelent.”
Reflexii
nimic nu e al meu
decât lumina care se întoarce
dimineața vin fețe grăbite
cu miros de săpun și de vis neterminat
mă căuta și pleacă
camera se goleşte
și păstrez contururi subțiri
o respirație pe sticlă
uneori îmi imaginez
că am și eu un chip
dar se sparge de fiecare dată
când se aprinde becul
noaptea mă umplu de umbre
care nu știu că le văd
dimineața revin
aceleași mâini, aceleași priviri
iar eu învăț din nou
cum să nu exiști plin de oameni
Angela Gabriela Neacșu & Andreea-Alexandra Iordache
David și Ștefan au fost apreciați pentru prospețimea și inteligența textului lor. „Mi-a plăcut foarte tare. E original, are privire personală. Eu nu mai aștept să văd raze de soare și vise înaripate – adolescența e o stare de agitație și căutare de identitate. Asta vreau să văd în scris”, a spus Florin Iaru.
Oglindă oglinjoară
Oglindă oglinjoară, cât mai e până la vacanța de vară?
Cumpărăm jucării.
Ne-am așezat cuminți (o, mult prea cuminți)
la coadă dar n-am rezistat.
Era mult prea frig.
Din cînd în cînd trompeta îngerului
Scoate sunete de fanfară.
Traversăm zidul putrezit al Grădinii și culegem
Globuri de aur cu care îmblânzim viitorul
Noi suntem cei care hrănim cu ziare vechi păsările orașului,
cei care fac șinele de tramvai să tremure sub povara lor.
Oglindă oglinjoară, cât mai e până la vacanța de vară?
punem timpul pe roate, atom cu atom.
urcați împreună pe o corabie
care se scufundă atît de încet
încît după o viață de om
mai ieșim unul cîte unul și privim
cerul și măsuram apa și scrîșnim din dinți.
Oglindă, oglinjoară, te-ntreb pentru ultima oară,
dar să nu mă minți.
Nu vrei să rămâi în noaptea asta la mine?
Să ne ținem de mână, le spunem
iepurilor din tablă din vitrina cu jucării.
și aproape bătrîni, aproape gîrbovi,
cu aureola împăturită sub brațe,
ne așezăm la rînd, după sute și sute de oameni,
să putem vedea și noi, măcar spre sfîrșitul poveștii,
poemul tămăduitor, care nu poate fi înțeles.
Oglindă, oglinjoară, cumpărăm jucării.
David Spoială & Ștefan Matei Marinescu / *Quokka plăpânzi, ronțăind cuvinte*
Ioana Maria Vasilescu a propus un colaj din Anastasia Gavrilovici și Traian T. Coșovei. „Colajul e o artă – nu doar alăturarea de fragmente, ci crearea unei lumi noi”, a spus Florin Iaru. „Ați dat un nou sens textelor, iar asta e vocația unui adevărat artist”, a completat Dan Mircea Cipariu.
Trompeta îngerului
Cine are cea mai frumoasă depresie din țară?
Fața puțin deasupra apei
Mâna pe chibriturile casei,
Punga de somnifere a familiei
Bancul spus la beție.
Sunt copilul cu ochi de câine care savurează dezastrul
Sunt copilul pe care nu poți să-l mai duci de la gară acasă
„Când ne așezăm la masă…?”
Vremuri în care casa noastră înflorea
Zidul caselor de vizavi – o salvare
Șinele tramvaiului tremură prea tare.
Ioana Maria Vasilescu
Mara Marinescu a fost remarcată pentru subtilitatea imaginilor: „33 de sălbăticiuni sub soarele pitic – e foarte frumos. Regula metaforei moderne e simplă: cu cât elementele sunt mai depărtate și neașteptate, cu atât surpriza e mai mare”, a explicat Florin Iaru.
No alarms & no surprises
Un copil cu ochi de câine
se înalță mult deasupra pavajului încins
“Să pot vedea și eu plutonierii și norișorii
și ornamentele de porțelan
unde am zăcut împreună”.
În blândele arhive ale ospiciilor
lătrături de câini somnoroși sparg conducte
atom cu atom,
treizeci și trei de sălbăticiuni
sub soarele pitic.
Cumpărăm jucării.
În punga de somnifere
monumentele frigului
au întocmit o mare istorie a lor.
No alarms & no surprises
în blândele arhive ale ospiciilor
chiar nu se mai poate face nimic.
Mara Marinescu
Dan Mircea Cipariu a intervenit tehnic: „Fiți atenți la timpii verbali. Țineți textul în același timp verbal de la început până la sfârșit. Logica poeziei e ca logica vieții: continuitatea dă sensul.”
Dan Mircea Cipariu a anunțat următoarele întâlniri: „Ne vedem miercuri, 22 octombrie, de la ora 8 seara, apoi pe 1 noiembrie, fizic, la Muzeul Național al Literaturii Române. Pe 6 noiembrie va fi prima etapă a concursului. Vom face un renshi, un exercițiu colectiv de scriere – prima echipă va începe poemul, iar următoarele vor continua imaginea poetică.”
Întâlnirea s-a încheiat cu o reflecție a lui Florin Iaru: „Nu poți obliga pe nimeni să scrie, cum nu poți obliga pe cineva să învețe. Important e să vrei să înțelegi de ce ceva nu iese. După ce înveți, se deschide o fereastră și poți privi universul în liniște.”
„Campionatul de Creativitate 4” a fost, așadar, o seară a sensului și a jocului limbajului, în care tinerii poeți au descoperit că dincolo de teorie se află emoția împărtășită. „Poezia bună nu jignește niciodată – poate să supere, dar nu să rănească. Pentru că e despre ceea ce ai de spus și e doar al tău”, a spus Florin Iaru.
Tudor VOICU
Proiectul „Campionatul de Creativitate” nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.



