5 spectacole ZOOM LITERART cu 10 scriitori români contemporani, la MNLR

Miercuri, 7 mai 2025, ora 18.00, în sala Perpessicius a Muzeului Național al Literaturii Române (MNLR) din București, str. Nicolae Crețulescu nr. 8, scriitorii Claudiu Komartin și Iulian Tănase vor susține o lectură publică în primul dintre cele 5 spectacole ZOOM LITERART, realizate de Dan Mircea Cipariu și Mike Godoroja & Blue Spirit într-un proiect organizat de asociația Euro Culturart și MNLR, cu susținerea financiară a AFCN (Administrația Fondului Cultural Național).

Programul spectacolelor ZOOM LITERART: joi, 8 mai 2025, ora 18.00, sunt invitați Cristina Chira și Dan Pleșa; vineri, 9 mai 2025, ora 18.00, sunt invitați Cosmin Perța și Cristian Teodorescu; miercuri, 14 mai 2025, ora 18.00, sunt invitați Simona Popescu, Dan Mircea Cipariu și Florin Iaru; joi, 15 mai 2025, ora 18.00, sunt invitați Ioana Crăciunescu, Ligia Keșișian și Marius Chivu. La cele 5 spectacole ZOOM LITERART vor citi texte literare scrise în cadrul atelierelor de scriere creative coordonate de Dan Mircea Cipariu și Florin Iaru următoarele 5 liceene: Rebecca Cîrcea (Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc”), Emma Fieraru (“Liceul Teoretic ”Constantin Brâncoveanu”), Denisa Pleșca (Colegiul Tehnic „Mircea cel Bătrân”), Amelia Șabac (Colegiul Romano-Catolic „Sf. Iosif”)  și Ioana Maria Vasilescu (Liceul de Arte Plastice ”Nicolae Tonitza”).

IMPORTANT! Intrarea la eveniment se face numai pe bază de invitație! Puteți solicita invitații la adresa de email: cipariu@yahoo.com.

Parteneri media: AgentiadeCarte.ro și Radio România Cultural.

ZOOM LITERART este un proiect de promovare a culturii scrise în 10 cartiere cu acces limitat la cultură din București (Aviației, Băneasa, Bucureștii Noi, Chitila, Dămăroaia, Giulești Sârbi, Grivița, Pajura, Străulești, Vatra Nouă), prin (1) 10 ateliere de scriere și lectură creativă (online și offline) coordonate de Florin Iaru și Dan Mircea Cipariu, precum și (2) prin 5 spectacole-lecturi publice susținute în spațiile MNLR de 10 scriitori din generații diferite : Ioana Crăciunescu, Cristina Chira, Ligia Keșișian, Simona Popescu, Marius Chivu, Claudiu Komartin, Cosmin Perța, Dan Pleșa, Iulian Tănase și Cristian Teodorescu; la aceste spectacole sunt invitați absolvenții cursurilor de scriere și lectură creativă și trupa Mike Godoroja & Blue Spirit. (3) Cele mai importante texte scrise de către liceeni vor fi publicate pe paginile web www.agentiadecarte.ro , www.noapteadepoezie.ro , www.atelieruldepovești.ro  și www.mnlr.ro . Liceenii din cele 10 cartiere cu acces limitat la cultură din București amintite vor participa la două tururi ghidate în spațiul expozițional al Muzeului Național al Literaturii Române din București din str. Nicolae Crețulescu nr. 8. La atelierele de lectură și scriere creativă participă elevi din București, de la Liceul Teoretic Național, Colegiul Național „Ion Creangă”, Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc”, Liceul Teoretic ”Constantin Brâncoveanu”, Liceul de Arte Plastice ”Nicolae Tonitza”, Liceul Greco-Catolic ”Timotei Cipariu”, Liceul Teoretic ”Nicolae Iorga”, Colegiul Tehnic „Mircea cel Bătrân”, Colegiul Romano-Catolic „Sf. Iosif”, Liceul Teoretic Bilingv „Ita Wegman”,  dar și elevi ai  Liceului Teoretic ”Josef Gregor Tajovsky” din Nădlac. 

IOANA CRĂCIUNESCU (actriţă de teatru şi cinema şi poetă) s-a născut la 13 noiembrie 1950, la Bucureşti. În 1973 a absolvit Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică I. L. Caragiale din Bucureşti şi a devenit actriţă a Teatrului Nottara. A publicat volumele: “Duminica absent”, Cartea Românească, București, 1980; “Supa de ceapă”, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1981; “Iarna clinic”, Cartea Românească, București, 1983; “Mașinăria cu aburi”, Editura Eminescu, București, 1984; “Creștet și gheare”, Cartea Românească, București, 1998; ”Supa de ceapă / Soupe à l’oignon”, Editura Brumar, Timișoara, 2007; “Mon general”, Editura Tracus Arte, 2017, ”Piața Chibrit”, Editura Charmides, 2017. În 2021, a publicat volumul de poezie ”Chit sau dublu”, Editura Charmides, care a primit Premiul APLER -Cartea de Poezie a anuui 2021.  Filmografie: Actorul și sălbaticii (1975); Artista, dolarii și ardelenii (1980). Ioana Crăciunescu a jucat în producțiile Pullman paradis (1995), Mensonge (1993), Quelque part vers Conakry (1992), Întâmplări cu Alexandra (1989), Duminica în familie (1987), Să-ți vorbesc despre mine (1987), Femeia din Ursa Mare (1982), La capătul liniei (1982), De ce trag clopotele, Mitică? (1981), Ion: Blestemul pamântului, blestemul iubirii (1979), Ediție specială (1978).

CRISTINA CHIRA (n. 1987, București) a absolvit Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, un master în scriere creativă de la Birkbeck, University of London, și cursuri de scriere creativă cu Florin Iaru și Marius Chivu. A publicat în Revista de Povestiri, Echinox, Iocan, Timpul, Matca, Tomis și antologiile Kiwi 2022 și Kiwi 2023. A debutat cu volumul de proză scurtă „Raluca nu s-a culcat niciodată cu Tudor” (Polirom 2023), pentru care a fost nominalizată la Premiul de debut „Observator cultural” și a primit Premiul pentru proză al Agenției de Carte în 2024. Predă scriere creativă alături de Florin Iaru și Cezar Amariei.

LIGIA KEȘIȘIAN poetă și traducătoare, membră a PEN Club România. A debutat în 2017 cu volumul de poezie „Mici cutremure”, urmat de „Miss Houdini”, în 2019, la Editura Charmides. Cea mai nouă carte, „Anul tigrului de apă” a apărut în 2023, la Casa de Editură Max Blecher. În urma publicării, am fost laureată a premiilor Tânărul Scriitor al Anului 2023, în cadrul Galei Tinerilor Scriitori, Premiul ARCCA pentru Cel mai bun volum de poezie al anului 2023, ex-aequo cu Ion Mureșan, Cea mai bună carte de poezie a anului 2023, la Festivalul Național de Poezie „Nicolae Labiș”. „Anul tigrului de apă” a mai fost nominalizată la Premiile Observator Cultural, Observator Universitas, Bac-Fest și Zona9 Poezie. În 2024, Ligia a primit rezidența Contrasens la Timișoara, iar în 2025, a câștigat bursa și rezidența Cărturești pentru Poezie. Selecții din poemele ei au fost traduse în franceză, maghiară, italiană, greacă și engleză, în numeroase reviste și antologii. A avut lecturi și performance-uri la festivaluri precum FILIT, Poezia e la Bistrița, Festivalul Internațional de Poezie București, Zilele Literaturii Române la Chișinău, Jazz TM – Strada Fără Nume, Swords și altele.

SIMONA POPESCU este poetă. În 2021 a publicat primul volum din seria Opera poetică (Editura Rocart), în care sînt incluse cărțile ei de poezie apărute în anii ’90 – Xilofonul și alte poeme, Juventus, Noapte sau zi), și Cartea plantelor și animalelor (ediția a II-a în 2023). În 2006 a publicat poemul Lucrări în verde. Pledoaria mea pentru poezie (o carte de 300 de pagini). În 1997 a apărut romanul Exuvii, ajuns între timp la ediția a 7-a (2018). A fost apropiată de Gellu Naum, despre care a scris două cărţi de critificţiune (Salvarea speciei. Despre suprarealism şi Gellu Naum, 2000; Clava. Critificţiune cu Gellu Naum, 2004). Și-a publicat teza de doctorat în 2016 sub titlul Autorul, un personaj. Ține cursuri de creative writing la Facultatea de Litere din București. A coordonat romanul colectiv Rubik (Editura Polirom, 2008), cu participarea a 28 de tineri scriitori, studenți.

MARIUS CHIVU, n. 1978, este scriitor, editor și traducător. În 2012 a debutat cu volumul de poezie Vântureasa de plastic (ed. a doua, Humanitas, 2018; premiile pentru debut ale Uniunii Scriitorilor şi revistei Observator Cultural). La Editura Humanitas a mai publicat jurnalele de călătorie Trei săptămâni în Himalaya (2012), Trei săptămâni în Anzi (2016) și  Trei săptămâni în Atlas (2023, Premiul Agenției de Carte pentru Memorialistică),iar la Editura Poliromvolumul de proză scurtă Sfârşit de sezon (2014/2022). Din 2005 este redactor al revistei Dilema, realizatorul radio-talk-ului cu scriitori „All You Can Read“ de pe UrbanSunsets.com. Din 2011, împreună cu Florin Iaru, ține cel mai longeviv atelier de creative writing din România. Din 2020 este editorul antologiei anuale de proză scurtă KIWI (Polirom). 

CLAUDIU KOMARTIN (n. 1983, București) este poet, traducător și editor. A publicat Păpușarul și alte insomnii (2003), Circul domestic (2005), Un anotimp în Berceni (2009, 2010), cobalt (2013), antologia Maeștrii unei arte muribunde. Poeme 2010-2017 (2017, 2018), Autoportret în flama de sudură (2021)17 poeme de dragoste și un pantoum imperfect (2022) și Inoculare (2022). Cărțile sale au fost traduse în germană, sârbă, turcă, bulgară și polonă. Din 2009, organizează seria de întâlniri și lecturi publice „Institutul Blecher”, iar din 2010 este redactor-șef al revistei „Poesis international” și al Casei de Editură Max Blecher.

COSMIN PERȚA (n. 1982, Maramureș)  este poet, prozator și eseist. A absolvit Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca și și-a continuat studiile în literatură la Universitatea din București, cu un masterat în literatura contemporană, obținând titlul de doctor cu o lucrare referitoare la literatura fantastică europeană. A publicat volume de eseuri, romane, povestiri și poezie. A obținut unele dintre cele mai importante premii literare românești și
câteva rezidențe internaționale. Romanele sale au fost traduse în trei țări, iar fragmente din opera sa poetică au fost traduse în 18 limbi. În prezent este lector de literatură la Universitatea Hyperion din București.

DAN PLEȘA este editor, scriitor și jurnalist cultural. A absolvit Academia de Teatru și Film – specializarea scenaristică și critică de film. A activat în presă și peste zece ani la o casă de discuri ca producător. Se numără printre fondatorii editurii Vellant și al revistei de proză scurtă „iocan” – singura revistă de proză scurtă din România care apare în format tipărit. A publicat poezie în diverse periodice și în volumele: Marfă – (antologie de grup) 1996 (împreună cu Bogdan O Popescu, Dan Mircea Cipariu, Sorin Gherguț și Florin Dumitrescu), Marfă reîncărcată (antologie de grup) 2011 (împreună cu Bogdan O Popescu, Dan Mircea Cipariu, Sorin Gherguț și Florin Dumitrescu). Proză scurtă publicată în antologiile Prima dată și Cum iubim, și în volumul de autor Povești de dragoste și neputință – Editura Vellant 2019. În 2023, tot la Editura Vellant a publicat primul lui roman: Miere neagră, roman nominalizat la premiul Ficțiunea cel mai bun personaj, și câștigător al premiului Cartea de proză scurtă a anului 2023 Agenția de carte.

IULIAN TĂNASE (n. 3 septembrie 1973). Scriitor și trainer de Creative Wrinting și Storytelling. Realizator al podcastului RSS Reloaded. Licențiat în Filosofie (Facultatea de Filosofie, Universitatea din București, 2010). Licențiat în Marketing (Facultatea de Comerț, Academia de Studii Economice, Bucureşti, 1999). A fost redactor la Academia Cațavencu (1997-2010) și Revista Kamikaze (2010-2011), și realizator de programe la Radio Guerrilla (2004-2019). A susținut lecturi publice în China, Hong Kong, Germania, Austria, Italia, Slovenia, România. Este tradus în germană, franceză, engleză, mandarină, slovenă, turcă, esperanto. Dintre volumele publicate: Iubitafizica (2002), Sora exactă (2003), Abisa (2007), Adora (2009), Cucamonga (2011), Oase migratoare (2011), Teoria tăcerii (2015), Experimentul MAMATATA (2015), Aventurile lui Sacha în Castelul Fermecat (2017), Melciclopedia (2017), Dumneziac (2019), Un animal necunoscut și alte patruzeci de povestiri (2021), Teoria fricii (2023). A primit un premiu pentru poezie în Germania (Hubert Burda Preis, Offenburg, 2009) și un premiu pentru proză în Austria (1+1+1=1 Trinität, Graz, 2011).

CRISTIAN TEODORESCU s-a născut la Medgidia, în 1954. A absolvit Facultatea de Filologie, secția română-engleză, a Universității din București. A început să scrie proză de la 14 ani, pentru revista Vînătorul și pescarul sportiv”. A debutat editorial în antologia Desant 83 (Cartea Românească, 1983). În 1985 îi apare volumul de povestiri Maestrul de lumini, la Editura Cartea Românească (reeditat în 2005), urmat în 1988 de romanul Tainele inimei, la aceeași editură. În 1991 publică la Editura Alex Faust repovestit băieților mei, Petre și Matei, apoi Povestiri din lumea nouă (RAO, 1996), Îngerul de la benzinărie (povestiri, Paralela 45, 2002), Maestrul de lumini și alte povestiri (Curtea Veche, 2005) și romanele Medgidia, orașul de apoi (Cartea Românească, 2009; Polirom, 2012), Șoseaua Virtuții • Cartea Cîinelui (Cartea Românească, 2015; Polirom 2019), Cartea pisicii (în colaborare cu Mardale, roman, Polirom, 2017) și București, marea speranță (Polirom, 2019). A primit Premiul de debut al Uniunii Scriitorilor (1986), Premiul Academiei Române (1990), Premiul pentru proză scurtă (1997) și Premiul pentru roman ale Uniunii Scriitorilor (2010), precum și alte premii ale unor ziare și reviste. Povestirile sale au fost traduse în Olanda, Franța, Statele Unite, Muntenegru, Polonia și Ungaria.

REBECCA CÎRCEA are 15 ani și este elevă în clasa a IX-a la Colegiul Național Bilingv ,,George Coșbuc” din București, la filologie. “Încă de la o vârstă suspect de mică mi-a plăcut pata de culoare care mi se forma în minte atunci când citeam, ascultam muzică și, mai târziu, când scriam. În timp, am început să admir din ce în ce mai mult creativitatea, iar dorința de a da sens cuvintelor a devenit și ea tot mai mare. Atelierul de Povești mi-a dat prilejul să îmi nuanțez vocea interioară și să învăț multe de la oameni care, prin experiența și felul lor de a fi, mi-au deschis drumuri la care nici nu îndrăzneam să cutez.” – Rebecca Cîrcea.

Cutia de lemn

S-a ridicat din pat și a mers cu pași tânguiți până în fața ușii. Nu căsca sau nu-și freca ochii. O durea îngrozitor spatele, dar nici că îi mai păsa. Ușa stătea impasibilă în fața ei, refuzând să se deschidă, aproape făcând-o să urle. Deschide-te, dracului, nu vezi că mă grăbesc?

Dacă cutia Pandorei era extravagantă, plină de nestemate până la refuz și făurită cu cele mai frumoase împletituri, cutia Medeei era din lemn. Un lemn nefinisat, cu laturi grosolane, peste care dacă își trecea degetele se înțepa în așchii. Apăruse pe verandă, pe preșul din fața casei și o aștepta, cuminte, să se arate. Medeea înțelegea ce se întâmplă chiar dacă inima trudea din greu să-i stăvilească emoțiile. Era fericită, dar nu atât de mult încât să o declare. Frica și emoțiile care o străbăteau erau greu de ignorat, iar „fericirea” cu atât mai greu de observat.

Se uita cu fascinație la bucata de lemn care urma să-i aducă acel sentiment pe care îl definise ca „liniște”. Se așeză pe canapea și puse cutia pe măsuța de cafea, care se izbise cu un clinchet ascuțit de sticla mesei. Era mică cât palma Medeei, de un galben de ceară și cu un lacăt micuț din fier ruginit. Medeea stătea față-în față cu cutia. Dacă deschide cutia, renunță sau eliberează, repară un trecut greșit sau creează un viitor nou? Dacă această cutie avea să îi aducă exact ce și-a dorit, lumea Medeei urma să dispară, împreună cu ea. Absolut totul urma să se volatilizeze, să se devalorizeze în nimic, să se topească, iar la final să se ridice, să se risipească. Ea, însă, o numea uitarea, care nu ar lăsa-o să simtă nimic, să nu vrea nimic, să nu ceară nimic. Dorea un sfârșit de capitol, cât mai abrupt, cât mai deschis. Mult timp o văzuse ca pe o renunțare, dar acum i se părea mai mult ca o comă instantanee.

Medeea deschise lacătul. Simțea ace reci în buricele degetelor, nu se putea întâmpla nimic până ce cutia nu era deschisă. Era și în același timp nu era, până ce ea nu vedea ce e înăuntru. Își simțea viscerele reci și saliva i se lipea în gât. Ar fi plecat cu gândul în amintiri, la școală, în copilărie, la părinți. Dar nu putea. Își ținea ochii ațintiți către cutia care o obseda, dinainte să fi deschis ușa. O forța să rămână prezentă. Îi pusese stăpânire pe conștiință. Trebuia să o facă. Să dea frâu liber uitării. Să cedeze.

Voia să se oprească, să opinti, cât pe ce să o scape din mână. Ultima șansă. Ani de zile, prieteni, familie, profesori, certuri, bucurii. Acum, un final aparent fericit. Ultima șansă.

Medeea deschide cutia de lemn.

O orbește o lumină care înconjoară totul, acoperind canapeaua, masa, pereții, și până și umbrele dispar.

Pentru o clipă, nu mai e în cameră. Nu mai e Medeea. E doar o conștiință suspendată care caută un cuvânt.

Cine sunt? De ce scriu? Hei, e cineva în cutia asta de lemn?

Rebecca Cîrcea

***

EMMA ȘTEFANIA FIERARU are 17 ani și este elevă în clasa a XI-a la Liceul Teoretic „Constantin Brâncoveanu” din București. “Cărțile ocupă un loc important în viața mea, iar romanele Villette și Jane Eyre de Charlotte Brontë îmi sunt cele mai aproape de suflet. Scrisul a devenit parte din mine încă din clasa a VI-a, când am început să adun povești și gânduri în caiete. Îmi petrec timpul citind, ascultând muzică, alături de animalele mele și gândindu-mă la ce aș putea crea sau la pașii mei în viitor.”, mărturisește Emma Ștefania Fieraru.

Parcă era ceva în neregulă

O, stelele mele, creaturi înaripate,

de ce nu v-ați ascuns, cum faceți de obicei, ziua?

Ați căzut unele după altele,

așa cum cad muștele albite,

și cerul nu s-a clintit deloc —

parcă era ceva în neregulă.

Săpam în pământ și vă făceam o groapă.

V-am așezat cu grijă

ca să vă trimit înapoi,

în cerul vostru — cel care se răsturnase sub mine.

O, gând netrebnic —

voiam să vă lipesc pe pătura mea,

să vă țin acolo,

să vă văd prin somn.

Mi-era frică de întunericul pleoapelor.

Nu ați fi început să vă mișcați, nu-i așa?

M-ați fi lăsat să dorm.

Nu mi-ați fi intrat în piele,

nu mi-ați fi lăsat urme de arsură.

V-aș fi rugat să mă încălziți și să mă protejați.

V-aș fi putut păstra,

mi-ați fi putut fi surori,

să fi dormit spate în spate

și să mă călăuziți

Dar voi sunteți copiii mătăsii,

îngerii lunii și ai nomazilor conștiinței —

și când clipesc,

parcă nici nu mai știu

dacă visez

sau mă sting.

Agheasmă

Hrănește-te cu ceea ce am fost,

Bea din tinerețea noastră pângărită,

Mânjește-ți gura cu ceea ce am fi putut fi,

Pregătește-ne să ne întoarcem acasă.

Fă-ne curați, fă-ne sfinți,

Așa cum am fost când eram doar suflare.

Am mușcat din rodul interzis,

Iar sucul său amar ne-a deschis ochii.

Ne-am văzut trupurile goale

Și ne-am știut pierduți.

Dar binecuvântată fie această pierzanie,

Binecuvântată fie mâna care ne leagă,

Focul care ne sfințește,

Foamea care ne face parte din tine.

Sărută-ne frunțile cu gura arsă,

Ia din noi și împarte,

Lasă sângele să ne spele oasele,

Până când nu mai suntem nimic

Decât cenușă și un nume pe buzele celor rămași

Emma Ștefania Fieraru

***

DENISA PLEȘCA are16 ani și este elevă în clasa a X-a la Colegiul Tehnic „Mircea cel Bătrân” din București. Frecventează de câțiva ani atelierele de lectură și scriere creativă coordonate de Dan Mircea Cipariu și Florin Iaru.

Sticle & spații goale

Poze pe sfoară lipite cu scotch

Șapcă pe colțul televizorului

Sticle goale pe dulap

Dar niciun semn de la tine

Cameră înghețată în timp

Tapițeria ruptă la colțuri

Fumul greu adunat în perdele

O cană uitată pe masă

Păstrează urmele buzelor tale

Lumina cade strâmb prin jaluzele

Întunericul crește în spații goale

Și fiecare lucru te strigă

Dar tu nu mai vii

(RE)START

Miros de vară târzie în cameră

Un creion tocit pe birou,

Hârtie albă neatinsă.

Pașii mici ai unei zile noi

Se aud pe podeaua scrâșnindă

Tăcerea mă privește curioasă

Și nu știu dacă să încep

Denisa Pleșca

***

AMELIA ȘABAC este elevă în clasa a X-a la Colegiul romano-catolic „Sf. Iosif” din București, profilul turism religios. Participă pentru prima dată la un atelier de lectură și scriere creativă. Poezia e pentru ea un mod de a fi și foarte intim, și, în același timp, foarte ascuns.

jurnal spart

vitrina din sufragerie 

spune tot timpul

povești 

rame scrisori cărți de joc zgârieturi

toate se țin încă pe picioare

lemn cu defecte amintiri și emoții 

vopsit în negru 

rafturile cu memorie și cu geamuri

îmi strâng degetele 

șterge sau dispari

geamul îl las deschis

mă uit la cer și stelele sunt

precum umbrela pe care o deschid

atunci când începe să picure

nu e prima oară când deschid umbrela de stele

nu e prima oară când începe să picure

umbrele împrăștiate pe cer

precum râsetele copiilor de la bloc

dispar

ca un filmuleț

pe care am apăsat din greșeală

șterge sau dispari

Amelia Șabac

***

IOANA MARIA VASILESCU este în clasa a XI-a la Liceul de Arte Plastice “Nicolae Tonitza” din București. E pasionată de desenul în cărbune și pictura în ulei. O pasionează sporturile, în special artele marțiale, având centura albastră în karate, Shito-ryu. “Iubesc să scriu, simt că este una din puținele momente în care pot să mă fac auzită și să îmi exprim sentimentele.” – afirmă Ioana Maria Vasilescu.

cu un condei nu se face primăvară

canapea din plânsete și spasme

pereți cu memoria secretelor

și caietele scrise 

de vocea povestașilor

străinii vin și pleacă

acompaniați

o oră de autopsie verbală

viața unui șevalet

citește sau crapă!

tehnică mixtă

în portretul de cenușă

părul tău ultramarin

în agenda mea de schițe

portretul tău de cenușă

îmi ascultă povestea

în urmă

cerc vicios

luptă pe tatami

amintirea din fotografie

mașinăria se întoarce în timp

lângă perechea de chei pierdută

casa șoaptelor

ochii insomniaci

cântă serenade peste tavan

povestiri din trecut

sentiment de valet etern

luna răsare din parchet ca o cană cu caimac

reflectată în ochelari fără rame

“zumzet de vioară

în casa lui Tumtum și Nucșoară”

lângă pat este mama

întorc capul și zic

„-Uite, mamă, amândouă am mai îmbătrânit!”

Ioana Maria Vasilescu

Rebecca Cîrcea, Denisa Pleșca și Ioana Maria Vasilescu

RENSHI

23 aprilie 2025

  • Dan Mircea Cipariu
  • Ioana Maria Vasilescu
  • Denisa Pleșca
  • Rebecca Cîrcea

apăs un buton pe care scrie

LITERATURĂ

nimeni nu iese

nimeni nu apare

apăs tot mai mult

până când degetul arătător

își schimbă tatuajul

                                                      (1)

literele se înșiră

pe foaie pe piele

haotic stinghere

                                                      (2)

mâna se retrage

și schimbă sensul vechii povești

                                                      (3)

o pată cuprinde

tot ce iubesc

tot ce iubești

                                                      (4)

bunjee jumping

și fardurile ojele și clamele

strigă

“SPARGE STATUIA!”

                                                      (1)

oglindă spartă

cioburi cu reflexia mea

                                                      (2)

colț de plumb

până se destramă

                                                      (3)

dinți grei

vrei nu vrei

ajungi din nou în fața ta

                                                      (4)

Rebecca Cîrcea, Denisa Pleșca, Ioana Maria Vasilescu și Amelia Șabac

DADA RENSHI

24 aprilie 2025

Dan Mircea Cipariu (1)

Amelia Șabac (2)

Rebecca Cîrcea (3)

Denisa Pleșca (4)

Ioana Maria Vasilescu (5)

lampă literară

spațiu dedicat numai mie

ecran în care scot limba

                                          (1)

despre ce scriu poeții

ha recepție garderobă

librărie de capse

                                          (2)

tablou la demisol

cronică de frunze

Bucureștiul de la carte la film

                                          (3)

prin parcuri fantasticul

o strigă pe Paraschiva -soția

jurnal cu găuri negre

în care mă culc

                                          (4)

muzeul de negru

cu doze din trecut

mansarda prin care intră

prezentul

cu nuanțe ultramarin

                                          (5)

Denisa Pleșca, Ioana Maria Vasilescu, Amelia Șabac și Dan Mircea Cipariu

RENSHI PICANT ȘI DULCE

24 aprilie 2025

Denisa Pleșca (1)

Rebecca Cîrcea (2)

Amelia Șabac (3)

Ioana Maria Vasilescu (4)

Dan Mircea Cipariu (5)

vorbesc în șoapte

și în spărturi de ecrane

                                          (1)

decodez o plantație

și sparg tot ce e sfânt

                                          (2)

la ferestre

un lipstick de merișoare

lasă în urma lui

un drum cu pietre

                                          (3)

cărămizi de timp șterse

porți de rugină sudate

o adiere de vânt

blochează

un labirint de țipete

                                          (4)

de la stația interioară

pe salteaua cu păpuși și ursuleți panda

deschid/închid

pungi cu popcorn

pungi cu întunericul

cel mai picant și dulce

                                          (5)

Florin Iaru coordonează atelierele de lectură și scriere creativă Zoom LiterArt

RENSHI BIBA BABANE & BABACU

25 aprilie 2025

Ioana Maria Vasilescu (1)

Amelia Șabac (2)

Denisa Pleșca (3)

Dan Mircea Cipariu (4)

un, doi, trei

la perete “stai!”

țipete la zidul vechi

șlefuite de un șmirghel fomist

asfalt cu șotroane șterse

cartier înghețat în timp

la scara B am copilărit

                                          (1)

cărți închise

jucării tatuate pe piele

mirosul de prăjituri rămâne pe hol

                                          (2)

bunica stă în bucătărie

își schimbă vocea

acum e un băiat numit Crăciun

acum din gâteljul ei ies

Biba Babane și Babacu

îmi frec ochii obosiți

și vocalele ei dispar în camera milka mov

                                          (3)

șurubul egotic strânge

floarea de nu mă uita

până la epuizarea de sine

sar din biografie și strig

“Aici nu e Aici!”

Coordonatori ateliere de lectură și scriere creativă

FLORIN IARU (Râpă) s-a născut la 24 mai 1954, în București și este unul dintre cei mai cunoscuți poeți ai generației optzeciste. A absolvit Facultatea de Filologie a Universității din București, în 1978. Profesor la Galați și la Bulbucata, până în 1982, a devenit redactor al Editurii Cartea Românească în anul 1990, iar în perioada 1991-1992 a fost redactor la publicația „Cotidianul”. Scriitorul Florin Iaru își face debutul literar în anul 1962, prin publicarea unor versuri în revista „Luminița”. Devine membru al Cenaclului de luni din anul 1970, sub conducerea lui Nicolae Manolescu. În anul 1981, volumul său „Cîntece de trecut strada” se bucură de succes editorial, iar în 1982 contribuie la scrierea volumului „Aer cu diamante”, alături de Mircea Cărtărescu, Traian T. Coșovei și Ion Stratan. A fost vicepreședintele Uniunii Scriitorilor în perioada 1995-1996. A realizat și a prezentat emisiuni de cultură la postul național de televiziune și la TVR Cultural. Face parte din echipa redacțională a săptămânalului Cațavencii. Alte volume: La cea mai înaltă ficțiune (Cartea Românească, 1984), Înnebunesc și-mi pare rău(Cartea Românească, 1990), Poeme alese (Aula, 2002), Tescani 40238 (volum colectiv, Image, 2000), Povești erotice românești (volum colectiv, Trei, 2007), Prima mea beție(volum colectiv, ART, 2009), Povestiri cu final schimbat (ART, 2013). La Editura Polirom a mai publicat Fraier de București (2011, 2015) și o povestire în volumul colectiv Scriitori la poliție (2016), iar în 2017 volumul „Sânii verzi”. Poemele sale au fost incluse în antologii din Germania, Italia, Anglia, Franța, Spania, Statele Unite, Rusia etc. În 2019, a publicat volumul de poezie „Jos realitatea!”, Editura Paralela 45, volum care a primit Premiul AgentiadeCarte.ro. În străinătate a publicat volumul Die grünen Brüste, traducere de Manuela Klenke, la editura „danube books”.

DAN MIRCEA CIPARIU s-a născut la 7 septembrie 1972, în București. Este licențiat al Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, scriitor, jurnalist și manager de proiecte și programe culturale. A debutat în presa literară în 1988 (SLAST), iar editorial, în 1999, cu volumul Hai să ne-ntâlnim pe site sâmbătă seara, editura Libra. În 2007, volumul său de poeme Tsunami, editura Brumar, a primit Premiul Asociației Scriitorilor din București.

În 2020, a primit titlul de doctor în filologie pentru lucrarea „Tipare ale imaginii poetice”, sub coordonarea prof. univ. dr. Silviu Angelescu, la Școala Doctorală a Facultății de Litere, Universitatea din București. A predat cursuri de scriere creativă la Universitățile din Belgrad și Novi Sad, la Muzeul Național al Literaturii Române din București și în programele Centrului Cultural Arad, ale asociațiilor Euro CulturArt, Aluniș Art Center și ale Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER). În 2022, publică volumul META VERS, cu 7 ilustrații de Mihai Zgondoiu, la Editura Vellant, carte distinsă cu Premiul Special al revistei Ficțiunea OPT M și cu Premiul Național pentru Poezie ”Vasile Voiculescu”. În 2024, publică volumul Cartușeria, cu 7 ilustrații de Mihai Zgondoiu, Editura Vellant.

Proiectul ”ZOOM LITERART” nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508