”100 de spectacole în 100 de ani la Teatrul Național Mihai Eminescu din Chișinău”, de Petru Hadârcă, la Librăria din Centru

sept. 20th, 2022 | By | Category: Agenda de carte

Joi, 22 septembrie 2022, la ora 18.00, la Librăria din Centru (bd. Ștefan cel Mare, nr.126) din Chișinău, în cadrul Reuniunii Teatrelor Naționale de la Chișinău, va avea loc lansarea volumului ”100 de spectacole în 100 de ani la Teatrul Național Mihai Eminescu din Chișinău”, de Petru Hadârcă. PETRU HADÂRCĂ, născut pe 8 mai 1963, în Sângerei, este actor și regizor. A fost actor la teatrele „Luceafărul” (1985-1991) și „Mihai Eminescu” (1991-1994) din Chișinău, precum și la Teatrul „Ion Creangă” din București (1994-1996). În perioada 1995-1997 a fost angajat prin colaborare la Teatrul „Nottara” din București. Timp de mai mulți ani a fost director artistic al Studioului de creație „Apropont” din Chișinău (1997-2001), al Teatrului Muzical „Ginta Latină” (2001-2003), precum și al Teatrului Național „Mihai Eminescu” (2003-2004). A jucat în roluri principale în peste 50 de spectacole de teatru, filme televizate și artistice. A fost regizor și autor de emisiuni radio. În prezent este director al Teatrului Național „Mihai Eminescu”. A mai publicat la Editura Cartier volumul ”O cronică a Teatrului Național din Chișinau 1918-1930”. 

Preț promoțional în ziua lansării. 

Sesiune de autografe.

Alături de autor vor participa: 

Vitalie Rusu

Dina Cocea

Iurie Negoiță

Moderator: Emilian Galaicu-Păun

„ Această carte-colecție scoate în lumină doar vârfuri aisberguri, ce rămân scufundate în oceanul întunecat al timpului trecut, cu toată ponderea și complexitatea vieții reale în care au fost create. Plonjând în acest trecut am ajuns la concluzia că teatrul a trecut prin timpuri faste, de strălucire și timpuri mai puțin faste, de declin; a avut directori, dedicați și pasionați, și alți profitori, dezinteresați de artă; au fost spectacole bune și spectacole slabe; artiști talentați și alții – lipsiți de vocație; teatrul a cunoscut sărăcia materială și prosperitatea – dar – nimic din toate acestea nu sunt în măsură a distruge arta atâta timp cât există oameni liberi care trăiesc într-o țară liberă, cu principii democratice. De-a lungul celor 100 de ani, cea mai mare cumpănă care a decapitat și aproape că a distrus teatrul a fost perioada stalinistă, cu principiul urii de clasă și al terorii de partid ridicat la nivel de politică oficială. A fost un dezastru și o catastrofă pentru oameni, pentru spiritul artistic și pentru teatrul românesc.
Teatrul dramatic are în miezul său cuvântul, el este nucleul generator de universuri și lumi, el este nucleul care antrenează gândirea critică, spiritul analitic și capacitatea de gândire independentă, toate celelalte – gest, plastică, lumini, culori, imagini sunt ca o corolă, bogată și necesară, seducătoare și frumoasă, dar în miez, coloana vertebrală este cuvântul. Pentru acest cuvânt rostit în scena teatrului, la Chișinău s-au dat adevărate bătălii.
Istoria Teatrului Național «Mihai Eminescu» din Chișinău, mai ales în perioada sovietică, este istoria luptei pentru dreptul de a crea și gândi liber și pentru dreptul de a face teatru în limba română.” (Petru Hadârcă)

Vitalie RUSU este actor și regizor, angajat al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din 1962. Roluri memorabile: Hlestakov în Revizorul de N. V. Gogol, Mercuţio în Romeo şi Julieta de W. Shakespeare, Alecu în Iaşii în carnaval de V. Alecsandri, Gheorghe în Soacra cu trei nurori de I. Creangă.

Dina COCEA este actriță, angajată a Teatrului Național „Mihai Eminescu” din 1964. Roluri memorabile: Nina din Mascarada de M. Lermontov, Liusi din Opera de trei parale de B. Brecht, Julieta din Romeo și Julieta de W. Shakespeare, Beatrice din Mult zgomot pentru nimic, Paulina din Păsările tinereții noastre de Ion Druță.

Iurie NEGOIȚĂ este actor și regizor, angajat al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din 1969. Roluri memorabile: Romeo în Romeo şi Julieta de W. Shakespeare, Florindo în Slugă la doi stăpâni de C. Goldoni, Genarul în Corbul de C. Gozzi, Valentin în Tata şi preşedintele în Pomul vieţii de D. Matcovschi.

Emilian GALAICU-PĂUN este scriitor și traducător, redactor-șef al Editurii Cartier. Cele mai recente cărți publicate: Cărțile pe care le-am citit, cărțile care m-au scris, Editura Junimea, 2020 și sanG d”encre, Editura Cartier, 2020.

100 de spectacole în 100 de ani la Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, de Petru Hadârcă (Art). Legată, 384 pag. Preț: 129 RON/599 MDL

Poți procura cartea și online, oriunde ai fi. E simplu. Intră pe https://cartier.md/

Ebooks Cartier sunt pe iBooks sau pe https://cartier.md/

În colecția Art au mai apărut:

O cronică a Teatrului Național din Chișinau 1918-1930, de Petru Hadârcă

Geneza Teatrului Național din Chișinău (1818- 1960), de Iurie Colesnic

Număr de vizualizări :73


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro