Deloc întâmplător, ieșirea din istorie e sincronă cu ieșirea din religie. ”Omul aproximativ 3.0”, după titlul surprinzătoarei expoziții de la Kunsthalle Bega din Timișoara, semnată de extraordinarul artist vizual Mihai Zgondoiu, iese din istorie pentru a genera lumi posibile și multiversuri, în care totul devine (auto)referențial, interșanjabil și cu o memorie tot mai scurtă și tot mai actualizată de tehnologii și ideologii. Acest om, produs și al ieșirii din religie, transformă, cel mai adesea, actul spiritual ori pe cel religios în accese de superstiții și naționalisme religioase, valorificate de partide politice populiste ori chiar extremiste din toată lumea.
Este pregătită democrația occidentală și, cu atât mai mult, democrația dâmbovițeană să mai asigure securitatea culturală și securitatea existențială a cetățenilor săi? Dacă ne uităm la felul în care politic, educațional și, mai ales, financiar-economic, sunt proiectate și asigurate valorile culturale și cele religioase, răspunsul ne va conduce într-o zonă de non-combat, în care aceste valori sunt fie excesiv politizate, fie marginalizate.
Mai mult ca oricând, civilizația noastră are nevoie de fundamentele ei identitare: greaca veche, latina, literatura și cultura veterotestamentară. Cum să aspiri la universal fără ca tinerimea română să aibă acces, în sistemul preuniversitar, la ore de greacă veche și de latină, ore șterse din programa școlară de câțiva ani. Educația multiculturală și identitară a elevilor români poate porni de la reperele de gândire și de limbaj pe care le propun și le exersează textele canonice din greaca veche și latină. Altfel, fără aceste repere, fără Nevoia de Celălalt, ”Omul aproximativ 3.0” va fi tot mai ușor de manipulat, gata să intre în bisericuțele consumeriste ori în cele naționalist religioase!
Dan Mircea CIPARIU