Amelia Stănescu: „Îngrădirea libertății este un lucru dureros”

aug. 10th, 2020 | By | Category: Studioul de carte

Luni, 31 august 2020, de Ziua Limbii Române, între orele 16.00-19.00, în grădina Muzeului Național al Literaturii Române din București (str. Nicolae Crețulescu nr. 8), va avea loc Maratonul de Poezie și Jazz, ediția a XII-a, difuzat în direct de Radio România Cultural. 22 de nume importante din generaţii şi geografii literare diferite vor susține lecturi publice de câte 5 minute. Sunt invitate 11 poete: Ioana Crăciunescu, Mina Decu, Anastasia Gavrilovici, Ioana Greceanu, Cătălina Matei, Rozana Mihalache, Iulia Pană, Alina Purcaru, Andra Rotaru, Amelia Stănescu și Florina Zaharia. Sunt invitați 11 poeți: Romulus Bucur, Teodor Dună, Sorin Gherguț, Bogdan Ghiu, Florin Iaru, Claudiu Komartin, Luca Ștefan Ouatu, Ioan Matiuț, Bogdan O. Popescu, Adrian Suciu și Robert Șerban. Vor susține recitaluri câteva dintre cele mai importante și mai autentice nume ale blues-ului și jazz-ului contemporan românesc: Maria Răducanu, Nadia Trohin, Cătălina Beța, Mircea Tiberian și Mike Godoroja & Blue Spirit. Amfitrionii Maratonului sunt Dan Mircea Cipariu și Ioan Cristescu. Art director: Mihai Zgondoiu. Producător: Anamaria Spătaru. Organizatorii Maratonului de Poezie și Jazz sunt Primăria Municipiului București prin Muzeul Național al Literaturii Române din București și asociația Euro CulturArt. Coproducător: Radio România Cultural. Proiect cofinanțat de AFCN (Administrația Fondului Cultural Național).

Revista Observator cultural și AgențiadeCarte.ro sunt partenerii media ai evenimentului. Eveniment cinstit de COTNARI!

„Condițiile speciale de prevenire a COVID 19 ne pun în situația de a oferi publicului interesat de Maratonul de Poezie și Jazz doar transmisiunea în direct pe Radio România Cultural, luni, 31 august 2020, între orele 16.00-19.00, și transmisiunea online a evenimentului. Vă mulțumesc pentru înțelegere.”, a declarat Dan Mircea Cipariu.

Continuăm seria de interviuri a Maratonului de Poezie și Jazz cu scriitoarea Amelia Stănescu:

În urmă cu 12 ani se lansa Maratonul de Poezie și Jazz. De-a lungul timpului, s-au succedat poeți și muzicieni contemporani, iar evenimentul a căpătat amploare. Care sunt primele imagini la care te gândești acum când spui Maratonul de Poezie și Jazz?

Un eveniment fastuos, elegant, de înaltă ținută, al cărui personaj principal este poetul și promotorul cultural Dan Mircea Cipariu. Am fost profund impresionată de această manifestare culturală de amploare încă de la prima întâlnire – de profesionalismul și calitatea proiectului, de numărul mare de artiști valoroși invitați la acest eveniment, de organizatorii și partenerii media implicați în desăvârșirea manifestării, de faptul că a fost de fiecare dată un rendez-vous viu, real, cu foarte mare priză la public. Îmi amintesc mulțimea de oameni de pe Calea Victoriei care aștepta răbdătoare să îi vină rândul să intre în sala arhiplină a Bibliotecii Carol I. Era un public care se rula și toti cei care intrau erau curioși și plini de emoții să întâlnească Poetul, Artistul. Da, atunci m-am simțit importantă cum rar am trait acest sentiment la o manifestare de gen. Acesta cred că a fost unul din lucrurile care m-au impresionat cel mai mult – faptul că evenimentul ne recunoștea importanța statutului de scriitor/ artist. Prin felul în care eram tratați, prin tot ceea ce se întâmpla acolo la fiecare ediție; prin faptul că Maratonul de Poezie și Jazz era transmis în direct la Radio România Cultural… Pentru toate acestea și pentru multe alte gesturi colaterale, mulțumesc și felicit din suflet organizatorii. Chapeau!

De la ediție la ediție, acest eveniment a adus pe scenă poeți și muzicieni într-un format care atrage un public divers, atât pe cel prezent la fața locului, cât și pe cel care ascultă transmisiunea live, la Radio România Cultural. Crezi că acest format de spectacol va influența modul în care vor fi gândite alte evenimente, în spațiul real sau virtual, în viitor?

Nu vreau să cred că de acum încolo vom trăi o altă lume… Nu sunt adepta evenimentelor virtuale… Vă mărturisesc că abia aștept să mă întorc la studenții mei, la catedră. Cursurile online îți oferă o orientare, îți transmit o informație, dar nu vor reuși niciodată să egaleze emoția trăirii pe viu a faptelor de viață. Cu atât mai mult când e vorba de poezie, de muzică. Aura de energie a artistului e cel mai bine revelată în proxima vecinătate, în realitatea concretă. Apreciez și recunosc importanța transmisiunilor live, pe calea undelor, a diverselor evenimente, procedeu la care se recurge strict pentru un public care nu are condițiile necesară participării la întâlnire, dar această manieră de a te face vizibil nu poate înlocui în niciun fel vivacitatea, gustul și aroma plăcerii de a savura realmente arta. V-ați gândit ce ar însemna să vă transformați o relație de cuplu strict în plan virtual?!…

În plină pandemie, fiecare poet invitat la Maraton va citi, timp de cinci minute, în direct la Radio România Cultural, poeme inedite sau deja publicate. Tu ce ai ales?

Vor fi în special poeme nepublicate.

Ai scris în aceste luni în care distanțarea socială a trebuit să fie adoptată de noi toți? Unii dintre participanții la Maraton au trăit și timpuri cu alte restricții, alții acum s-au confruntat pentru prima dată cu îngrădiri ale libertății.

Îngrădirea libertății este un lucru dureros și tinde spre pierderea identității, dacă nu știi să faci față situației. Dar trebuie să o considerăm o provocare și să ieșim din această poveste tristă învingători. Poate fi un moment îndelung de meditație, un moment inspirant, deși nu în adevăratul sens al cuvântului… Arta înseamnă libertate și îmi doresc să fiu liberă să gândesc și să mă manifest în consecință… Am scris puțin în această perioadă, în schimb, am citit mult. Poate am avut mai mult timp de mine, de familie, de refugiul în natură… O pauză căreia am încercat să îi confer valențe pozitive, în ciuda „știrilor” dăunătoare, sufocante, neprielnice…

Uneori, scrisul se află în centrul vieții, iar alteori nu mai poate ocupa acest loc. Ai trăit perioade mai bizare decât cele de acum?

Nu, niciodată.

Cum refaci relația izolare/alienare – scris – spațiu exterior?

Mă străduiesc pe cât îmi stă în putință să nu mă contaminez de toate „veștile” disturbatoare, să nu aud sirenele ambulanțelor agasante, refuz să mă mai uit la știri și îmi recompun un mediu hrănitor – o casă la țară, departe de lumea dezlănțuită și foarte aproape de tot ce ne-a oferit natura mai frumos. Refugiul în cărți și apropierea de oamenii care îmi transmit energii pozitive.

Un loc – imaginar ori real – unde-ți dorești să poți scrie sau citi în curând ar fi…

În lumea mea de dinainte de această pandemie.

***

de la capăt, după punct.
pentru că îmi plac începuturile și am curajul să o recunosc.
pentru că la început ai parte de cele mai îndrăznețe iluzii
de promisiunile desfigurate de vină
de promiscuitatea unui amor imberb
de sexul celei mai înfometate curve.
vrei un poem numai pentru tine?…
un poem pe care nu l-am scris niciodată
„cu ochii larg închiși” pentru că
nu ai gândit pe dos niciodată
nu ai stins lumina în „camera cealaltă”
nu ai făcut valuri
nu ai avut curajul să urlii…
manipulabil de frumoasă precum neatinsa creație
singura recuzită a bărbatului – plătește la toate porțile iadului
pentru că dincolo e închis…

deschide tu fereastra
inspiră noxele umanului
ascultă sirenele postmodernității neinspirate
inima mea abia așteaptă
să cânte.

_

Amelia Stănescu este cadru universitar și organizatorul de evenimente al Clubului Doors din Constanța. Dacă nu e la catedră, unde predă studenților Dreptul în franceză, o găsești printre artiști, punând la cale un concert sau un spectacol de teatru sau coordonând un festival al artelor pe la Costinești („Folk Fest Remember Costinești” – despre care a publicat o carte-album). Licențiată în Filologie și Drept, obține titlul de Doctor în Filologie în 2006, cu teza Cioran și Occidentul. Fire boemă, scrie poezie din adolescență. Debutează editorial în 1993 cu volumul de versuri Căutători de cuvinte. Membră a Uniunii Scriitorilor din România din 2000. Pe lângă volumele de poezie, a publicat interviuri și portrete literare (Metafora de urgență) sau Culise și galanterii – Doors Club style despre artiștii din domeniul muzical pe care i-a cunoscut la clubul unde activează. Între 2007 și 2011, a coordonat la Constanța Festivalul „Primăvara Poeţilor/ Le Printemps des Poètes”; din 2012, este fondator şi coordonator (alături de poeta Iulia Pană) al proiectului „Mecanici Poetice”, iar, alături de regretatul jazzman Corneliu Stroe, a organizat câteva din serile de BlueJazz & Poetry la Constanţa.
Alte volume de poezie: Mecanica firii (Paralela 45, 2005) – Premiul „Cartea de poezie a anului 2005”, acordat de Filiala Dobrogea a Uniunii Scriitorilor din România și „Premiul pentru Poezie” al Editurii Ex Ponto, (Constanţa, 2005); Aşternuturi de ploaie/ Couvertures de pluie (Brumar, 2012) – „Premiul pentru Poezie”, acordat de USR, Filiala Dobrogea; Babilon. Premeditarea (volum la patru mâini realizat împreună cu Petru M. Haş, Zona Publisher, 2015).

Număr de vizualizări :925


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro