spot_img

Unghiul de fugă al vieţii, spre ficţiune

Volumul lui Doris Mironescu, ”Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei” (editura Timpul, Iaşi, 2011), este cartea pe care celebrul autor al ”Întîmplărilor în irealitatea imediată” nu a reuşit niciodată să o scrie. Asta pentru că una dintre ideile central ale monografiei vizează raportul dintre realitatea biografică şi ficţiune. Opera atât de restrânsă cantitativ a lui M. Blecher pare, din unele puncte de vedere, o sumă de încercări de literaturizare a existenţei concrete. Faptul că scriitorul romaşcan „ratează“ de fiecare dată proiectul unei naraţiuni (auto)biografice reprezintă la modul superior unul dintre principiile de generare a unei literaturi ce pare a se opune ideii de autenticitate doar pentru a o contura mai convingător. Şi asta nu doar în baza principiului că ficţiunea intensifică realitatea prin posibilităţile ei combinatorii şi prin libertăţile pe care şi le poate asuma. Ceva mult mai subtil transformă „ratările“ lui Blecher din planul confesiunii în marile sale izbânzi din planul unei literaturi ce propune, cu ajutorul ficţiunii, o autenticitate de tip nou. Pentru a stabili cât mai clar coordonatele acestui principiu de transformare, Doris Mironescu subliniază mai întâi capcanele genului biografic, amintind atât de riscul mitologizării vieţii scriitorilor în cauză – ca reflex al gândirii romantice –, dar şi de exagerările şi limitările antimonografiei, prin filtrul căreia, „artistul de geniu“ devine în epoca postmodernă „un everyman, iar personalitatea sa unică ajunge un simpton al epocii“. Aşadar, îndepărtând riscurile unei abordări improprii, autorul studiului  evită atât deducerea abruptă a traseului biografic din datele operei, cât şi interpretarea limitativă a acesteia din perspectiva vieţii.

Doris Mironescu optează în demersul său pentru o soluţie blecheriană: apreciază că scriitorul şi-a scris opera ca pe un act de răscumpărare a vieţii sale netrăite. Asta neânsemnînd „reconstituire punct cu punct a unei biografii care n-avea nici un motiv să fie socotită drept excepţională. Nu o cosmetizare retrospectivă, nici o eroizare a unei existenţe banale întreprinde Blecher. Ci o prelucrare artistică a materialului biografic, dincolo de care să se regăsească sensurile care, cel mult, să mântuie autorul de sentimentul absurdului. Evadând din degringolada bolii, Blecher se refugiază în spaţiul «esenţial» al operei. Parcursul este cel de la amorf la ordine, de la lipsa de sens la viziunea limpede […]. Spaţiul autoobservării, interiorul conştiinţei şi cel al corpului, sunt privite într-o nouă lumină, cea a cunoaşterii de sine şi a cunoaşterii lumii, cu zonele ei de realitate şi de irealitate aduse laolaltă“. La fel, Doris Mironescu scrie biografia lui M. Blecher, dar concomitent cu restabilirea puzzle-ului evenimenţial concret, urmare a unei cercetări minuţioase bibliografice şi de teren, află sensul unghiului de fugă al vieţii spre ficţiune. Pentru început, restituie mai multe aspect ale oraşului Roman, nu pentru a crea corelaţii şi identificări precise cu locuri şi personajele din opera blecheriană, ci pentru a demonstra cum aceste realităţi precise sunt evocate prin ceaţa care modifică identitatea acestora. Doris Mironescu apreciază că lumea copilăriei este reconstruită de scriitor în baza unor amintiri atent selectate. Evocarea sentimentului de inocenţă este în general evitată, preferate fiind aspectele nefireşti, uşor morbide sau crude ale vârstei respective. Adolescenţa scriitorului este relevată din perspectiva datelor psihologice care nu au putut.  lipsi din genul de personalitateal creatorului de mai târziu. Doris Mironescu deconstruieşte tentativele de romanţare a „vârstei de aur“ ale unor scriitori precum Radu G. Ţeposu sau Maria Ghiolu. În capitolul În centrul lumii, la Paris se vede clar cum în scrisul lui Blecher această metropolă suferă o modificare de substanţă, de la o lumea dorită şi utopcă, la una maladivă. Transformarea e dictate de un eveniment strict real, aflarea diagnosticului. Informaţii preţioase de natură biografică, biologică şi literară, se regăsesc în capitolele Berck-Leysin. De la mitul suferinţei la defăimarea mitului, Pour Marie şi Vacanţă de vară. Următoarele segmente ale cărţii sunt cele mai dramatice căci ele anunţă sfârşitul biografiei unui scriitor ce şi-a construit o operă „împotriva biografiei“. Doris Mironescu concluzionează, de altfel, că literature lui Blecher îşi refuză autoreprezentarea, autodescrierea, autobiografia. Pentru toate acestea ar fi fost nevoie de cunoaştere de sine, dar autorul monografiei consideră că tocmai paginile cele mai pregnante ale scriitorului mărturisesc imposibilitatea de definire a sinelui şi incapacitatea de selecţie şi de totalizare a memoriei.  Opera lui Blecher are totuşi şi o componentă  autobiografică conturată însă de un „adversar al tuturor autobiografiilor“. Actul scrierii se suprapune peste cel al aşteptării unei revelaţii. O revelaţie care la eventuala ei apariţie nu ar aduce cu sine eliberarea, ci potenţarea în adîncime şi claritate a dramatismului existenţial.

Șerban AXINTE

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508