spot_img

“Licitaţiile şi concursurile de proiecte se câştigă peste noapte”

În perioada 5 iulie – 5 august 2011, la Atelier 030202 (Sala Nouă TC – Str. Sfânta Vineri nr. 11, Bucureşti), poate fi vizitată expoziţia „Punct/Point” – licenţă Artă Murală UNArte, curator Cosmin Paulescu Cozo. Expoziţia „Punct” aduce în faţa publicului o selecţie din lucrările de licenţă ale absolvenţilor departamentului de Artă Murală din cadrul Facultăţii de Arte Decorative şi Design a Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti (Bogdan Ciobanu, Daniela Dugheana, Alexandru Huzum, Oana Istrate, Claudiu Moldovan, Raluca Mihai, Ioana Stănescu, Anca Sindila, Mirela Ungureanu, Lavinia Vieru). Andra Rotaru a dialogat cu Cosmin Paulescu (conf. univ. dr. la Facultatea de Arte Decorative şi Design a Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti), în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro


În prezent, la Atelier 030202 (Str. Sf. Vineri nr 11, Bucureşti), sunt expuse lucrări de licenţă ale absolvenţilor departamentului de Artă Murală din cadrul Facultăţii de Arte Decorative şi Design a Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti. Selecţia celor 10 absolvenţi care expun a fost făcută de dvs. Care este liantul care leagă aceste lucrări care fac obiectul expoziţiei?

Pentru această expoziţie, în calitate de profesor coordonator al temelor de licenţă, mi-am permis să operez o uşoară selecţie în producţia artistică a absolvenţilor. Motivele selecţiei au ţinut cont, pe de o parte, de acordarea lucrărilor cu spaţiul galeriei – prin expunerea într-o pondere cantitativă ce lasă “aer de respiraţie“ între exponate. În acest mod am eliminate riscul (frecvent la acest gen de expuneri), al etalării excesive ce dă senzaţia, mai degrabă, a unui talcioc de artă. Pe de altă parte, am urmărit armonizarea între lucrările de la tema liberă şi cele de la tema de specialitate, care au o destinaţie directă către spaţiul public.

Îmi place să cred că liantul ce leagă lucrările prezente în expoziţie este cel al profesionalismului. Ca pedagog am credinţa că cel mai important lucru este ca toţti absolvenţii, după încheierea ciclului de studii, să-şi însuşească cele câteva caracteristici specifice artistului profesionist. Într-o lume care se mişcă cu mare viteza, în mod paradoxal, detaliul joacă un rol foarte important. Un alt element de legătură între lucrările expozanţilor este grija acordată detaliului şi felul în care au înţeles să-şi prezinte lucrările.

Reevaluarea artei de for public recent duce la noi soluţii de abordare a spaţiului public urban contemporan. Către ce soluţii au condus proiectele absolvenţilor care expun?

Toate lucrările de la tema de specialitate şi, în mod evident, destinate spaţiului public,  nu se înscriu în segmentul artei cu caracter comemorativ pe care o întâlnim din abundenţă în peisajul urban  bucureştean de dată recentă. Chiar şi în ce priveşte materialele alese, se poate lesne observa o schimbare majoră a opţiunilor tinerilor absolvenţi. De la forme cinetice din metal colorat,  la suprafeţe din beton placate cu mozaic ceramic şi de sticlă, până la inedite propuneri de artă urbană cu caracter temporar din material gonflabil. Exemplul lucrării absolventei Oana Istrate mi se pare semnificativ. Ea propune spre amplasare în Piaţa Presei Libere (pe locul fostei statui a lui Lenin) a unei lucrări gonflabile de mari dimensiuni ce reprezintă un creier, iar pe suprafaţa lui sunt serigrafiate decupaje cu imagini şi texte din presa scrisă. Acest obiect se mişcă uşor datorită aerului pompat în interior, dând senzaţia unui organism viu. Realizarea unei astfel de lucrări ar aduce cu siguranţă o gură de aer proaspăt în peisajul artei de for public de la noi.

Absolvenţii au avut de optat pentru două spaţii publice, Piaţa Presei Libere şi Piaţa Alba Iulia din Bucureşti, în vederea realizării unor proiecte virtuale de artă. În viitorul apropiat, credeţi că aceste proiecte vor putea deveni realizabile nu numai virtual?

De ce nu, dar pentru aceasta trebuie puţin umblat la factorul uman, şi aici mă refer la personalul departamentelor din primării care se ocupă de aspectele esteticii urbane. Cât timp în aceste departamente nu există consilieri cu studii de specialitate, vom avea parte şi în continuare tot de statui ecvestre şi personaje istorice, cu sau fără barbă, ce nu depăşesc imaginarul estetic al anilor ’60-’70.

Care sunt punctele critice ale artei murale, în momentul de faţă, în România?

Cum spuneam, lipseşte educaţia de specialitate şi voinţa forurilor decizionale de a schimba macazul şi de a aloca fonduri în această direcţie pe criterii strict profesionale şi cu o totală transparenţă. Licitaţiile şi concursurile de proiecte (atunci când se mai şi fac) se câştigă peste noapte întâlnind cam aceiaşi “jucători” pe piaţa de arta urbană autohtonă, după anii ’90.

A existat o perioadă de înflorire a artei murale la noi? Când a atins apogeul şi ce adus la declinul ei?

Nu aş putea să dau un răspuns precis la această întrebare. Probabil apogeul a fost atins (o spun fără nostalgie) în perioada  comunistă când comanda oficială era bine susţinută financiar pe motive propagandistice. S-au executat lucrări de artă murală la scară naţională. Unele dintre lucrări nu foloseau neapărat imagistica de propagandă comunistă. Vreau să spun că pe lângă marea parte a lucrărilor ce proslăveau sistemul, se realizau şi lucrări de artă decorativă foarte valoroase.

Declinul a venit o dată cu căderea sistemului centralizat, iar comanda socială pe linie de partid a dispărut. După anii ’90  a rămas pictura cu caracter religios şi comanda beneficiarilor particulari, dar la o scară mult mai redusă.

An de an, facultăţile au un deficit de studenţi, faţă de numărul de locuri. Care este situaţia la secţia de arte murale? Cum ar trebui readusă pasiunea învăţăceilor pentru artele frumoase?

În ultimii ani, din diverse motive, concurenţa la anumite departamente a scăzut. Totuşi, departamentul de Artă Murală din Facultatea de Arte Decorative şi Design a Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti, a avut tot timpul candidaţi peste numărul de locuri oferit. Chiar dacă nu mai este concurenţa de altă dată, totuşi se observă că tinerii sunt interesaţi de arta murală, deoarece în ultimii ani arta urbană începe să câştige tot mai mult teren. Departamentul nostru, pe lângă un corp profesoral performant, deţine şi o bază materială forte bună, având cel mai mare laborator de transpuneri ale tehnicilor murale din ţară.

De ce expoziţia se intitulează “Punct/ Point”?

Punct deoarece,  metaforic vorbind,  în cazul absolvenţilor există două variante. Pentru o categorie poate fi punctul care încheie “povestea“ , iar pentru cealaltă categorie, cu siguranţă este doar punctul ce încheie primul capitol al “poveştii” ce va urma. Depinde de fiecare unde este dispus să pună punctul. Peste toate acestea rămâne expoziţia care cu siguranţă este şi ea un punct  … de vedere.

Articole recomandate

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508