Prima călătorie muzicală solo din cariera sa a ajuns în șase orașe din România în șapte zile.
După 35 de ani de carieră internațională și un parcurs impresionant de 18 ani în postura de concertmaestru al Royal Concertgebouw Amsterdam, violonistul Liviu Prunaru a încheiat duminică, 6 aprilie, Concert Maestro – primul său turneu solo în România – în orașul natal, la Craiova. Concertul de la Filarmonica Oltenia a marcat finalul unei călătorii muzicale intense care a cuprins șase orașe în șapte zile.
Turneul Național Concert Maestro, un proiect Pro Contemporania 20 din seria Turnee de poveste, a transformat granița dintre artist și public într-un dialog muzical direct. Ideea lansată de Liviu Prunaru la Ateneul Român, de a cânta nu doar de pe scenă, ci și printre spectatori, a reconfirmat faptul că cea mai potrivită descriere a Turneelor de poveste este ”aducem muzica printre oameni”.
După concertul de la Sala Filarmonicii Oltenia din Craiova, artistul, obosit, dar entuziast, mulțumea publicului pentru primirea plină de căldură: „Am vrut să închei acest turneu acasă, în orașul în care am făcut primii pași în muzică. Fiecare oraș din acest turneu a adus o energie aparte, dar Craiova poartă pentru mine o încărcătură emoțională unică.” (Liviu Prunaru)
Repertoriul a inclus lucrări de Johann Sebastian Bach, Niccolò Paganini, Vasile Filip și Nathan Milstein, purtând publicul printr-o călătorie muzicală diversă, de la baroc la compoziții cu influențe folclorice românești. Suita românească a lui Vasile Filip a evidențiat conexiunea artistului cu tradițiile muzicale naționale.
„Turneul a reprezentat un pariu cu mine însumi. M-am întrebat dacă pot aduce muzica clasică mai aproape de oameni, la propriu. Răspunsul a venit din energia și emoția fiecărei săli,” a mărturisit Liviu Prunaru după concertul final.
Turneul Național Concert Maestro a inclus recitaluri la București (31 martie, Ateneul Român), Iași (1 aprilie, Palatul Culturii), Bistrița (3 aprilie, Sinagogă), Brașov (4 aprilie, Sala Patria – sala mică), Ploiești (5 aprilie, Filarmonica Paul Constantinescu) și Craiova (6 aprilie, Filarmonica Oltenia).
Un participant la concertul final din Craiova a remarcat: „L-am urmărit pe Liviu Prunaru în înregistrări și la televizor de ani de zile, dar să-l văd interpretând Paganini la Craiova a fost o experiență complet diferită. Muzica prinde altă dimensiune când simți artistul aproape.„
Prin acest turneu, Liviu Prunaru nu doar că și-a reconfirmat statutul de violonist de elită, dar a redefinit relația dintre interpret și public, demonstrând că muzica clasică poate depăși convențiile tradiționale ale sălilor de concert.
Un turneu Pro Contemporania 20 din seria Turnee de Poveste.
PROGRAM MUZICAL:
J.S. Bach – Sonata nr. 1 pentru vioară
N. Paganini – Capriciile nr. 2, 9, 10,
V. Filip – Suita românească
N. Paganini – Capriciile nr. 13, 17, 23
N. Milstein – Paganiniana pentru vioară solo
Spot video: https://youtu.be/NHxg3mwhKC4
Site: https://turneedepoveste.ro/concert-maestro/
Facebook: https://www.facebook.com/concertmaestro
Instagram: https://www.instagram.com/_concert_maestro_?igsh=OTN2NjNlM2t5ODNp&utm_source=qr
Proiect cofinanțat de Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România
Producător: Pro Contemporania
Partener de tradiție: JTI
Parteneri instituţionali : Institutul Cultural Român, Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română
Sponsori: ORKLA FOODS, Grand Hotel Continental, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmbureşti
Parteneri: The Culture Club, Asociaţia pentru comunicare, transparenţă şi artă ACTA
Parteneri culturali: Filarmonica George Enescu București, Ateneul Național Iași, Primăria Bistrița, Centrul Cultural George Coșbuc Bistrița, Primăria Brașov, Centrul Cultural Apollonia Brașov, Filarmonica din Ploiești
Parteneri media: Radio România Muzical, Mediatrust, RFI România, România TV, Liternet, Agenția de carte, Ziarul Metropolis, Cronicari digitali, www.demilioane.ro, Ordinea zilei
BIOGRAFIE:
Născut în Craiova, Liviu Prunaru și-a început studiile de vioară la vârsta de 6 ani. În perioada de început a educației sale muzicale, a câștigat șapte concursuri naționale și premiul I la competiția internațională Kocian din Cehoslovacia. Apoi, în 1990, a fost invitat de violonistul și maestrul Alberto Lysy să studieze cu el la renumita Academie Menuhin din Gstaad, Elveția, unde a lucrat alături de mari artiști precum Lordul Yehudi Menuhin, Igor Oistrakh, Ruggiero Ricci, Nikita Magaloff, Jean-Pierre Rampal, Peter-Lukas Graf și Pierre Amoyal. Prunaru și-a încheiat studiile profesionale cu doamna Dorothy DeLay la New York, unde a participat și activ la cursuri de măiestrie cu Itzhak Perlman.
Violonistul român a obținut recunoaștere internațională la cele mai prestigioase competiții de vioară din lume: a fost medaliat cu aur în 1997 la Concursul Internațional de Vioară Dong-A din Coreea, medaliat cu argint în 1998 la Concursul Internațional de Vioară Indianapolis din SUA, medaliat cu argint la Concursul Regina Elisabeta din Bruxelles în 1993, medaliat cu aur în 1991 la Concursul Internațional de Vioară Rodolfo Lipizer din Italia și medaliat cu aur la Concursul de Vioară R. Molinari din Elveția, printre multe altele.
Și-a făcut debutul în New York alături de Orchestra Juilliard în Sala Alice Tully din Lincoln Center, după ce a câștigat marele premiu în Competiția Juilliard Mendelssohn. De asemenea, în 1999, Prunaru a câștigat marele premiu la Competiția E. Nakamichi Wieniawski Violin Concerto.
Liviu Prunaru a fost invitat să cânte ca solist cu mari orchestre ale lumii: Concertgebouw Amsterdam, Orchestra Filarmonică Regală, Orchestra Simfonică din Londra, Orchestra Națională din Belgia, Westdeutsche Sinfonia, Orchestra Filarmonică din Atena, Orchestra Simfonică din Bari, Orchestra Radio-Simfonică București, Orchestra Mayo din Buenos Aires, Orchestra de Cameră Indianapolis, Orchestra Simfonică Meridian, Orchestra Simfonică din Mississippi, Orchestra Juilliard și Orchestra Filarmonică Puchon din Coreea, printre altele. A colaborat cu numeroși dirijori de renume, printre care Yehudi Menuhin, Fabio Luisi, Emmanuel Krivine, Arthur Arnold, Alexandru Lascae, Georges Octors, Dmitri Lyss, Alexander Dimitriev, Peter Oundjian, Yuri Simonov, Andrew Litton, Peter Braschkat, Cristian Mandeal, Lukas Vis, Horia Andreescu, Mario Benzecry, Park Eun Seong și mulți alții. A participat la multe festivaluri importante, printre care Menuhin (Elveția), George Enescu (România), Incontri in Terra di Siena (Italia) și Festivalul de la Salzburg.
Totodată, Prunaru a înregistrat mai multe CD-uri cu Camerata Lysy, precum și primul său CD solo care cuprinde lucrări de Strauss, Brahms, Gluck, de Falla, Saint-Saëns și Sarasate, alături de pianistul Luc Devos, lansat de Pavane Records. Casa de discuri elvețiană Claves a editat toate cele trei concerte pentru vioară ale lui Saint-Saëns, înregistrate cu violonistul Liviu Prunaru alături de Ensemble Orchestral de Paris și distinsul dirijor Lawrence Foster. În 2005, au apărut încă 3 înregistrări cu Integrala sonatelor pentru vioară și pian de Beethoven, cu Dana Protopopescu la pian, Anotimpurile lui Vivaldi cu Virtuosos din Lviv, sub conducerea lui Serhyi Burko și Concertul pentru vioară de Dvořák, cu Orchestra Simfonică a Flandrei sub bagheta lui David Angus.
În septembrie 2006, după 14 ani de activitate didactică la Academia Menuhin, Liviu Prunaru a devenit concertmaestru al Orchestrei Regale Concertgebouw din Amsterdam care a primit în 2008 titlul de cea mai bună orchestră din lume. Rămâne în această poziție timp de 18 ani, cântând pe o vioară Stradivarius denumită „Pachoud”, construită în 1694.
În octombrie 2010, Prunaru a făcut un alt pas important, acceptând să devină director muzical al Academiei Internaționale de Muzică Menuhin din Elveția și, prin urmare, să continue tradiția iubiților săi maeștri Yehudi Menuhin și Alberto Lysy.
În afara activității sale didactice și a celei de concertmaestru, Liviu Prunaru are o carieră solistică foarte activă. Primește foarte des invitații de a concerta ca solist din Asia (Japonia, Taiwan, Coreea) până în cele două Americi, trecând prin întreaga Europă. În paralel, susține multe recitaluri și realizează înregistrări în studiouri profesionale aproape în fiecare an.