spot_img

”Sfârșitul emoțiilor. The Breakup”. Un spectacol în regia Ioanei Păun va fi prezentat în cinci teatre și galerii de artă europene înaintea premierei de la București

În perioada 11-20 septembrie, spectacolul afectiv “The Breakup”, o înțelegere modernă a rupturilor romantice, se află în turneu în Cehia și Slovacia, la Banská Bystrica (SK), Nitra (SK), Trenčín (SK), Bratislava (SK) și Brno (CZ). În perioada octombrie-noiembrie, noua producție, realizată de un grup de artiști europeni conduși de regizoarea Ioana Păun, va avea premiera la București. 

Două persoane se întâlnesc. Scânteia este instantanee. Mulțimi de moleculele emoționale se grăbesc prin rețelele neurale. Hipotalamusul asigură că scenariul romantic este posibil. Frica dispare, inundată într-o stranie încredere. Se sărută. Dopamina își face loc, scufundându-i în euforie. Douăzeci de secunde mai târziu, oxitocina preia controlul, legându-i într-un clinci afectiv profund. Bătăile de inimă susținute de noradrenalină. Dorința crește din estrogen și testosteron, care pregătesc trupurile pentru plăcere. Vestea rea e, uneori, inevitabilă, și vine, de regulă, pe whatsapp… În câteva minute, serotonina scade brusc și, dintr-o dată, încep să se gândească obsesiv unul la celălalt. Vor trece 30 de minute până când euforia începe să dispară. Sevraj. Se activează centrii durerii. Anxietate. Izolare. Cei doi pot simți fizic cum iubirea le părăsește celulele. Neuroendocrinologie socială. Abia apoi uman?  

“Despărțirea e ca un obuz, împrăștiind în jur mii de schije. Să o conceptualizezi ar fi o greșeală, și-ar pierde din vigoare. Cred cu tărie în sublimarea experiențelor puternice. Despărțirea devine mai suportabilă când se transformă într-un artefact colectiv”. 

Ioana Păun, regizoare

În „The Breakup”, Ioana Păun explorează un teritoriu unde granițele dintre sentiment și progresul tehnologic devin tot mai neclare. Spectacolul redă reacțiile afective prin prisma bazei lor fiziologice, uneori scăpate de sub controlul uman. Adăugând noi perspective asupra emoției, „The Breakup” afișează dizolvarea poeticității sub presiunea tehnoromantismului și a psihologiei pop, care ne îndepărtează inevitabil de experiențele fizice. Câți dintre noi nu am trecut printr-o despărțire pe WhatsApp? Într-o realitate turbo-conectată, idila se construiește pe semne grafice și imagini, sentimentele prind putere din inimioare, seen și block. Intimitatea și exprimările sinelui, toate se schimbă, adăugând iubirii un nou strat de decorporalizare și alterând constant sensul comunicării. „The Breakup” devine astfel un spațiu de dialog și reflecție asupra impactului acestor transformări sociale asupra relațiilor de cuplu.

Spectacolul oferă o înțelegere experiențială a dinamicii relațiilor romantice contemporane sincronizate cu lumea digitală. Un pas mai departe în examinarea acestui flux, despărțirea este experimentată nu doar ca o ruptură între indivizi, ci și ca o reflectare a diviziunilor ample din interiorul nostru. Gândit pentru o audiență restrânsă, un performance discret, recreând visceral experiența separării și oferind un spațiu deschis pentru expresie personală. „The Breakup” generează un context în care participanții sunt provocați să reflecteze asupra propriilor rupturi.

Un spectacol tandru, realizat de o echipă de artiști din România, Cehia și Slovacia

Spectacolul, realizat de o echipă de artiști din România, Cehia și Slovacia, are premiera europeană în cinci teatre și galerii din Cehia și Slovacia. Turneul a debutat în Slovacia, pe 11 septembrie, la Záhrada Center for Independent Culture, Banská Bystrica – unul dintre centrele culturale consacrate în promovarea vocilor tinere din toate domeniile artistice, film, arte vizuale, muzică sau teatru. Urmează spațiul cultural bod.K7 din Nitra (SK), Galéria Miloša Alexandra Bazovského din Trenčín (SK) – o galerie dedicată artei secolelor XX și XXI, P*AKT – platformă dedicată artelor performative contemporane din Bratislava (SK) și Káznice – un spațiu de artă contemporană amenajat într-o închisoare de secol XVII din centrul istoric al orașului Brno (CZ). 

11 Sept. – Záhrada Center for Independent Culture, Banská Bystrica (SK)

12 Sept. – bod.K7, Nitra (SK)

16 Sept. – Káznice, Brno (CZ)

18 Sept. – Galéria Miloša Alexandra Bazovského, Trenčín (SK)

20 Sept. – P*AKT, Bratislava (SK)

Ioana Păun este o regizoare ce își centrează munca pe comportamentul uman în situații provocatoare. Recent, a colaborat cu instituții precum le phénix scène nationale, Théâtre les Tanneurs, CNDB, MuseumsQuartier și Teatrul Ashtar din Palestina. Între 2017 și 2020, a condus un program la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, sprijinind actorii români emergenți în tranziția lor către limbaje performative. În 2021, filmul său de debut, „Emilia Hosu are HIV”, a câștigat premiul criticilor la FEKK Ljubljana și marele premiu în competiția locală de scurtmetraje la TIFF. În 2023 a dezvoltat alături de programatorul Cătălin Boitor un sistem pentru reeditarea viselor nocturne. În 2024 este fi la Bratislava, unde a creat lucrări axate pe îndrăgostire și alte explorări emoționale. De asemenea, tocmai a filmat un scurtmetraj despre unul dintre cele mai luxoase și viciate saloane de coafură din Bucureștiul anilor ’80.

Matěj Sýkora este scenograf de teatru și film, performer, dezvoltând o creație imaginativă și ludic postmodernă. Face parte din colectivul de autori D’epog și Lucia Repašská, colaborând regulat cu Jan Kačena, precum și cu Peter Gonda sau Vojtěch Bárta.

Bogdan Răileanu este un scriitor contemporan român cunoscut pentru comentariile sale sociale ascuțite și explorarea vieții urbane moderne. A câștigat recunoaștere prin premii precum Premiul pentru tineri prozatori și cartea sa Dinții ascuțiți ai binelui a fost pe lista scurtă pentru Festival du premier roman de la Chambéry.

Andreea Oprițescu este producător de film și istoric de artă, concentrându-și interesul în dezvoltarea de proiecte în sudul Italiei pentru Assedio Film. Producțiile lor au fost prezentate în peste 50 de țări și la mai mult de 200 de festivaluri cinematografice. www.assediofilm.it

ECHIPA

Producător: Andreea Oprițescu | Regia: Ioana Păun | Text: Bogdan Răileanu | Scenografie: Matěj Sýkora | Performere: Ana Pop, Silvana Mihai, Marta Blašková, Bianca Temneanu | Comunicare: Evantia Barca | Comunicare online: Laura Ștefănuț | Grafica: Alice Voinea

THE BREAKUP

CO-FINANȚATORI:

Institutul Cultural Român prin Programul Cantemir – un cadru de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional

Administrația Fondului Cultural Național

Susținut de: 

Záhrada Center for Independent Culture, Banská Bystrica, bod.K7, Nitra, Káznice, Brno, Galéria Miloša Alexandra Bazovského, Trenčín, P*AKT, Bratislava 

Parteneri media: 

Propargarta, Spotmedia, IQ ADS, SMARK, Revista Zeppelin, Revista Arta, Radio Romania Cultural, Modernism.ro, Zile și Nopți, Revista Fictiunea, Filme-Cărți, Daily Magazine, Ziarul Metropolis, Feeder, DigitizArte, Igloo, Empower Artist Magazine, HAPP, Radio România Internațional, Agenția de carte, The Woman, Revista Golan, Arte Vezi, The Expert, Munteanu Recomandă, aiciastat.ro, Iscoada

*Acest proiect nu reprezintă neapărat poziția Institutului Cultural Ronân. ICR nu este responsabil pentru conținutul proiectului sau pentru modul în care rezultatele acestuia pot fi utilizate. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Acest proiect nu reprezintă neapărat poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabil pentru conținutul proiectului sau pentru modul în care rezultatele sale pot fi utilizate. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508