Născut cu un an înainte de începutul celui de-al Doilea Război Mondial, Hermann Nitsch nu este doar un artist consacrat și faimos, cu două participări la Documenta și un muzeu în Germania dedicat operei sale, ci și un artist prolific și foarte activ pe scena vieneză de artă contemporană, cu expoziții la mumok sau Albertina și lucrări la Vienna Contemporary. De asemenea, este și muzician, dar, mai cunoscut este pentru Acționismul Vienez, un curent controversat, provocator și violent vizual al anilor ’60, pe care l-a fondat alături de Günter Brus, Otto Muehl și Rudolf Schwarzkogler. MARe/Muzeul de Artă Recentă București reunește în perioada 25 septembrie – 6 decembrie 2020 o serie de 19 picturi și 4 documentații video în expoziția Hermann Nitsch „Ritualuri/Rituals”, curatoriată de Erwin Kessler, personală organizată în colaborare cu Nitsch Foundation și cu susținerea Forumului Cultural Austriac București.
Câteva lucrări emblematice de action painting ale lui Hermann Nitsch, de dimensiuni mari, monocrome, în care roșul predomină, lăsând porțiuni de pânză albă să contrasteze puternic cu startul gros de vopsea, se regăsesc în expoziția „Ritualuri/Rituals”, în variantă recentă, o parte din ele fiind realizate chiar anul acesta. Panotate între etaje, lucrările lui Nitsch din expoziție fac oarecum inevitabilă vizitarea întregului muzeu. Oricum, această ocazie de a revizita colecția permanentă merită timpul acordat și pentru că MARe a făcut în perioada mai-iunie 2020 o serie de achiziții de artă contemporană românească, în urma unei campanii similare cu procedura de achiziții publice de artă contemporană lansată de Ministerul Culturii prin MNAC, pentru deblocarea pieței de artă contemporană în urma lockdown-ului din primăvară. O altă campanie de care publicul a putut beneficia la MARe, până pe 18 octombrie 2020, a fost una ecologică, inițiată de Asociația Recolamp, cu ocazia Zilei Internaționale a Deșeurilor Electrice și a constat în asigurarea intrării gratuite la muzeu în schimbul a două becuri arse.
Revenind la Nitsch, pentru cei mai puțin familiarizați cu opera sa, picturile din „Ritualuri/Rituals”, asemeni celor expuse luna trecută la Vienna Contemporary, pot părea, la prima vedere, de un banal (post)modernism abstract. De altfel, ampla expoziție „Körper, Psyche und Tabu. Wiener Aktionismus und die frühe Wiener Moderne” de la mumok, din 2016, explora chiar relația dintre Acționismul Vienez și Modernismul Vienez, aducând împreună lucrări de Brus, Muehl, Schwarzkogler și Nitsch alături de lucrări semnate de Klimt, Schiele, Kokoschka, Moser sau Oppenheimer.
În mod edificator, însă, selecția de la MARe este, pentru o bună și corectă contextualizare, însoțită de o serie de materiale video relevante atât pentru istoria artei, cât și pentru specificul artistic al lui Nitsch. Acestea rulează în Auditorium, trei dintre ele fiind dedicate seriei demarate de Nitsch în anii ’50, „Das Orgien Mysterien Theater”, iar un al patrulea, „Malaktionen/Painting Actions 1962-2012” documentează practica sa artistică semnătură. Chiar dacă durează aproximativ o oră, respectiv două ore, acestea sunt esențiale în înțelegerea artistului, practicii sale artistice și chiar titlului expoziției, căci, deși roșul te poate duce cu gândul la sângele din sacrificii ritualice, pentru a percepe adevărata măsură a extremului până la care Nitsch a dus ritualul, sunt necesare exemplificări din „acțiunile” sale din anii ’60.
Ana Sultana Cipariu