spot_img

Detonarea atolului poetic: sugestii nucleare

O nouă poartă spre poezia proprie ne deschide Mihai Vieru în ”Ieri Park” (Casa de Editură Max Blecher). ”Aer în iarbă”, din 2012, miza pe încifrare şi uneori pe dicteu cvasi-automat. Noul volum este generos, stilistic vorbind, şi îmbelşugat în imagini spectaculoase. Trei cicluri susţin edificiul: ”în ceaţa camerei web”, ”ştefana to GO” şi ”Săvârşin story”. Profunzimea mesajului este sugerată prin imagini simbolice („să camuflez câteva urzici verzi cu unele urzici moarte”). Mereu versurile lui Vieru au reflectat sensibilitate şi delicateţe, în combinaţie cu alte ingrediente. Post-postmodernismul tandru se prelinge fără dificultăţi, pe suprafeţe zgrunţuroase, aglutinate prin juxtapuneri de realităţi ameninţătoare: „GPS-ul mă aruncă într-o canapea mărginaşă / livingul îşi arată dinţii ferestrelor / aburiţi de cafeaua dimineţii / soarele nostru negru pe lângă / călugărul rogerius de curând plecat pe lacul roşu / cu pânza plămânilor întinsă în lamele / tăioase ale vântului” (”şi firele înghesuite de păr se îmbulzesc să te vadă”). Cum se observă, vechile metafore genitivale defilează pe pagină. Bineînţeles, pentru cititorul neavizat, dar iubăreţ de poeticale, ele sunt un deliciu; pentru profesionişi ele pot fi anatema. Nu ştiu cum se face, însă, că poemele ca întreg au forţă şi perspectivă. Poetul izbândeşte în iscarea de efecte noi cu mijloace tocite, ceea ce e posibil numai pentru maeştri.

Bubuie şi comparaţiile la tot pasul, sfidătoare până aproape de constructele eterogene ale suprarealiştilor, dar, de fapt, aterizând lângă viziunile geometrice, dar înflăcărate, ale junelui Nichita: „un fascicol îndoit de lumină gimnastica / braţelor tale tot de lumină era” (”de dimineaţă”).

Acestea sunt efecte frumoase, dar piscurile, în opinia mea, sunt poemele deretorizate, acute şi adânci fără să fie forţat adâncite: „în / realitate / abia / anul / trecut / am /reuşit / să/ ridic/  picioarele/ de/ pe/ pământ”. Allora, nu degeaba declară cu mâna pe inimă pe coperta a 4-a Claudiu Komartin că acest poet „este cel mai puţin înzestrat dintre 2000-işti pentru mizerabilism, pentru depresii, convulsii şi izbucniri masochsite”, căci are mari „disponibilităţi imagistice şi lexicale”. Propriu-zis, eu mă întreb dacă literaturul orădean este douămiist şi altfel decât prin vârstă. Experimentele lui sunt uneori avangardiste, deci legate de limbaj, alteori de viziunea unui hiperreal. Chiar şi când produce poeme mai lungi, cu ingrediente boeme ori sociale, momentele de acalmie sunt segmentate de explozii vizionare: „licorna? 105 kilometri prin 4% intensitate soare aparent / aproape / eşarfa atât de colorată de vie în toamnă până la budapesta. / azi-noapte alergam prin păduri de iarnă ca-n filme / mă urmăreau bandiţii pentru că uitasem pădurea deschisă” (”Himmel fortgasse nr.12”).

Aşadar, Mihai Vieru este adesea un exagerat care, dacă ar fi mai agresiv, ar putea evolua pe moşia fovistă. Chiar şi aşa, cine s-ar încăpăţâna să-l ia de liric melodios ori de energumen n-ar face decât să-i rateze rafinamentul. Scriitorul este un mix de tristeţe, energie, emotivitate, tandreţe, cocoşenie, viziune şi măiestrie poetică. ”Sub verdele de sub ochii tăi” este integrabil citabilă, chit că unii chiţibuşari contestă citatele etalate: „unde bătaia inimii se aude ca metroul la gurile lui // acolo sub ei de unde te priveşte ca o lamă / zăpada subţire // în cinci minute ba chiar imediat / soarele loveşte noaptea cu capul în gură / dinţii de aur ai păpădiilor se rostogolesc prin iarbă // noaptea sufletele paraşutiştii sporadici strălucesc // în lună sufletele păpădiilor spoturi de lumină / prelungind viaţa copiilor cu bucuriile lor // sunt toate sub ochii tăi / unde bătaia inimii se aude ca metroul la gurile lui”.

Antropomorfismul hiperbolic de aici nu are niciun fel de legătură cu actuala tendinţă în poezia română – tendinţă actuală la unii americani de încă acum 10 ani – către minimalism cotidian, dezabuzat şi inteligent montat, dar tern. Mihai Vieru nu poate scrie şters. Ceea ce numeam mai sus „acalmie” este, de fapt, o suită de mişcări cu retorică redusă şi alăturări de impresii cu rol confesiv, vizibile mai ales în partea a doua a volumului. Orice ar atinge el se transformă în obiect estetic, fie el şi absent, ca la avangardişti.

Starea sufletească normală a poetului este inspiraţia poznaşă: „aş vrea să mă întorc la liliacul scuturat din curtea ta / la aloele înflorit la coadabucurie a lui Picăţel / scuturată la vederea ochilor tăi manga” (”este timpul meu AKUM”). Şi cuvintele scrise integral ori parţial cu majuscule au rol de semnalizare: aici se întâmplă chestii fabuloase! Nu este IERI PARK un show cu imagini incredibile? „cântecul mi-e greu ca doi baloţi cu care fac împins / de la piept/ […] / un set de scrâşneli pe după care apune grăbit / soarele ca un funcţionar de bancă / […] / soarele duhnind a zarea / […] / abia acum îmi cade capul din sărutul tău”.

Nu doar viziunile nucleare sunt specialitatea casei, ci şi întrebuinţarea expresiilor argotice ori a clişeelor lăutăreşti de altădată: „copiii râzători scuipau în momeala pescarilor de baftă / […]/ cu început de alzheimer mon cher / cum te înfiori la prima iubire mon cher” (”epilog”).

Cum se vede, poetul teoretician îşi administrează cu înţelepciune efectele speciale. Poezia lui de acum e mai apropiată de cotidian, atunci când nu zvâcneşte în ciuperci atomice, şi e aproape complet vindecată de referinţele culturale de care abundă poemele unor confraţi aflaţi mai pe la începuturi ori pe la sfârşituri… Dar şi în plină viteză – căci viteza este o obsesie aici -, gustul sigur rareori derapează. Unele comparaţii sunt scrâşnite („surâsul tău e o autostradă debarasată de roţi”), însă ele sunt domolite, aşa cum spuneam, în partea secundă a cărţii. Artificiile stilistice odată epuizate, poemele din ”ştefana to GO” şi ”Săvârşin story” se calmează. Confesiunea, impresiile şi gândurile răzleţe se întortochează dibaci şi declanşează o linişte plină de sugestii. Miki Vieru rămâne impredictibil şi devine tot mai subtil. Contradicţiile fertile, de dincolo de râsul lui, ies la iveală în poemul ”un job din care aş chiuli”. Debutul este chietist: „vecinătatea gesturilor calme/ mă reconfortează”, dar câteva rânduri mai încolo scoate capul alter-ego-ul radustancian: „milueşte-mă pe mine, doamne, păcătosul tău imediat. / în acest trup pe care mi-l însuşesc. / trăiesc la modul cel mai bengos”. Simpaticul hedonist.

Felix NICOLAU

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508