Târgul jurnaliştilor şi al vedetelor mediatice

iun. 14th, 2010 | By | Category: La Țintă!

Recent încheiatul Bookfest nu e numai un test de audienţă a cărţii la publicul românesc ci e, mai ales, o referinţă importantă privitoare la rolul marketingului cultural şi al vedetelor publice în vânzarea cărţii. Într-o ediţie care a fost mai puţin vizitată decât în ceilalţi ani, cea mai vândută carte, 2500 de exemplare, bestsellerul Târgului de Carte Bookfest 2010, a fost cartea jurnalistului Grigore Cartianu, “Sfârşitul Ceauşeştilor” (Editura Adevărul Holding). La o repede ochire, poţi constata că jurnaliştii şi vedetele care apar des pe “sticlă” au avut cele mai bune vânzări într-o ediţie care nu a strălucit la capitolele vizitatori şi profit.

“Codul lui Oreste”, Editura Rao, al jurnalistului de televiziune Oreste Teodorescu, s-a vândut în 1000 de exemplare. Ion Cristoiu a vândut “Găina fără billet”, Editura Adevărul Holding, în 500 de exemplare. “Cartea Românească” a anunţat că autorul ei cel mai bine vândut la Bookfest 2010 a fost Cristian Teodorescu, jurnalist cunoscut pentru opiniile sale pro-Băsescu, un scriitor, însă, de valoare, recent premiat de Uniunea Scriitorilor din România pentru cea mai bună carte de proză a anului 2009, “Medgidia, oraşul de apoi”. Directorul publicaţiilor “Flacăra”, George Arion, a dat cel mai multe autografe pentru carta sa “Spioni în arşiţă”, Editura Tritonic.

Vânzări peste cota de avarie au avut jurnaliştii cunoscuţi ori jurnaliştii-scriitori, dar şi scriitorii ce au devenit, cu sau fără de voia lor, vedete mediatice: Mircea Cărtărescu, cel mai vândut autor Humanitas!, a contorizat pentru “Frumoasele străine” 520 de exemplare vândute, aproape cât Gabriel Liiceanu (430 de exemplare vândute din “Întâlnire cu un necunoscut”).

Criza economică ne indică faptul că se vinde din ce în ce mai puţină carte. Ne mai arată că românii, cei care mai cumpără un produs cultural pe zi ce trece de lux, preferă autorii mediatizaţi. Nu, însă, întotdeauna mediatizarea aduce cu ea şi certitudini valorice, estetice şi literare!

Dan Mircea CIPARIU

Număr de vizualizări :1897


One Comment to “Târgul jurnaliştilor şi al vedetelor mediatice”

  1. Mai ales ca mediatizarea la Bookfest a fost si foarte agresiva. A fost in general o mediatizare zgomotoasa, de genul „Cine striga mai tare” – ma refer la pavilionul 16, unde se afla Cartianu. Circ.

Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro