În perioada 4-7 mai 2016, Corul bărbătesc Szent Efrém va susţine patru concerte. Cu ocazia Anului Bartók – în care aniversăm 135 de la naşterea compozitorului maghiar şi universal – Institutul Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti, în parteneriat cu Biserica Unitariană Maghiară organizează un turneu al Corului bărbătesc Szent Efrém, la Bucureşti şi în Transilvania.
Aniversarea a 135 de ani (2016) de la naşterea lui Bartók Béla şi comemorarea a 70 de ani (2015) de la moartea sa constituie o ocazie excelentă pentru a prezenta din opera compozitorului maghiar unele creaţii care sunt mai puţin cunoscute la nivel mondial atât de melomani, cât şi de profesionişti, ţinând cont de faptul că opusurile corale – şi dintre acestea cele scrise pentru cor bărbătesc – figurează cel mai rar în repertoriul concertistic. Aceste compoziţii se şlefuiesc de ani de zile în atelierul Corului bărbătesc Szent Efrém condus de Bubnó Tamás, fiind interpretate parţial de mai multe ori în concerte din Ungaria şi din străinătate, în turneul de la începutul lunii mai publicul bucureștean și ardelean are ocazia să asculte integrala opusurilor corale bărbăteşti.
Intercalat între opusurile bartókiene răsună muzica ţărănească autentică, uneori „regândită”, permiţând o privire asupra surselor, experiențelor muzicale şi sufleteşti pe care le-a întâlnit Bartók în timpul călătoriilor sale căutând comorile folclorului. Materialul provenind din „izvorul curat” al acestor lucrări corale este interpretat la cimpoi, fluier, tilincă şi taragot de Szokolay Dongó Balázs, în colaborare cu membrii Corului bărbătesc Szent Efrém.
„Bubnó Tamás, directorul artistic al Corului bărbătesc Szent Efrém, şi cei 16 membri ai corului consideră că a sosit momentul, după o pregătire de şapte ani, să prezinte întregii lumi faţa necunoscută a marelui geniu maghiar. Corurile bărbăteşti ale lui Bartók, deşi se inspiră din muzica populară maghiară şi a celorlalte popoare din Bazinul Carpatin, au un mesaj general şi profund, şi se adresează tuturor: vorbesc despre rolul bărbatului în lume, zbuciumul, rugăciunile, lupta interioară, sentimentele, gândurile, temerile, dragostea, nevrednicia şi forţa lui.” – scrie pe coperta discului editat în 2015 de Budapest Music Center.
În cadrul turneului Corul bărbătesc Szent Efrém va susţine patru concerte:
– miercuri, 4 mai, ora 19.00 la Biserica Unitariană din Sfântu Gheorghe
– joi, 5 mai, ora 19.00 la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti
– sâmbătă, 7 mai, ora 19.00 la Biserica Unitariană din Târgu Mureş
va interpreta integrala opusurilor pentru cor bărbătesc de Bartók, în acel stil interpretativ pe care l-a stabilit însuşi compozitorul: formaţie de cor cameral, o provocare la care răspund foarte puţine ansambluri.
Vineri, 6 mai 2016, începând cu ora 19.30, Corul bărbătesc Szent Efrém va susţine la Catedrala Sfântul Iosif din Bucureşti un concert cuprinzând lucrări bizantine.
Ansamblul coral Szent Efrém a fost fondat în anul 2002, devenind unul din cele mai cunoscute formaţii vocale din Ungaria. Fondatorul şi conducătorul ansamblului este Bubnó Tamás, distins cu premiul Liszt. Membrii corului sunt muzicieni profesionişti, cu aptitudini vocale de excepţie.
Corul a pătruns în lumea muzicală internaţională cu un imens succes, câştigând în anul 2006 marele trofeu la Festivalul Internaţional de Muzică Religioasă Ortodoxă de la Hajnówka (Polonia), la categoria coruri de cameră profesioniste.
Ansamblul coral poartă numele Sfântului Efrem (306-373), pe care contemporanii săi l-au intitulat „Harpa Sfântului Duh”, menţionând că imnurile şi cântecele sale au convertit pe mulţi „pe drumul cel bun”. Obiectivul principal al Corului bărbătesc Szent Efrém este cercetarea, prezentarea şi popularizarea valorilor muzicii vocale ale lumii creştine de rit bizantin, prezentarea frumuseţii şi misterului muzicii bizantine.
Szokolay Dongó Balázs este muzician. Cântă la cimpoi, fluier şi saxofon muzică populare, precum şi muzică improvizativă de inspiraţie folclorică. În urma studierii folclorului din Bazinul Carpatin a început să prelucreze muzica și cântecele populare. Astfel s-au născut primele sale compoziţii în domeniul jazzului, respectiv bazele muzicale improvizative care poartă amprenta culturii vremurilor străvechi maghiare, româneşti, sârbeşti, croate, slovace şi ţigăneşti, fiind în acelaşi timp contemporane.
A fost membru şi a colaborat cu mai multe formaţii de folk şi jazz (Vasmalom, Csík Zenekar, Vujicsics, Kolinda, Téka, Dél-alföldi Szaxofonegyüttes, Muzsikás, Etnofon Zenei Társulás), a concertat cu artişti renumiţi (Kocsis Zoltán, Rost Andrea, Sebestyén Márta), fiind şi astăzi membru de bază a mai multor formaţii (Palya Bea, Both Miklós Folkside).
Deţinător al titlului de Tânăr Maestru al Artei Populare, în 2005 a fost distins cu premiul Artisjus, iar în 2010 oraşul său natal i-a acordat premiul Pro Urbe.