Narada lansează „Punem sens în coșul de Crăciun”: prima campanie care înlocuiește coșurile-cadou cu „coșuri de valori” pentru educația copiilor

  • Prin această inițiativă unică în România, Narada schimbă cadourile tradiționale cu valori precum curaj, empatie, voce și gândire critică, oferite copiilor prin programe educative concrete, care îi pregătesc pentru tranziții dificile emoțional și pentru un viitor imprevizibil. 
  • Cu sprijinul comunității, Narada își propune ca până la finalul acestui an școlar să implementeze aceste programe în 20 de școli-pilot pentru a susține 1.500 de copii să-și găsească vocea, să-și învingă anxietatea de performanță și să se adapteze într-o lume în schimbare.

În luna decembrie, Narada lansează campania „Punem sens în coșul de Crăciun”, o inițiativă care pornește de la o observație simplă și incomodă despre România de azi: trăim într-o societate în care emoțiile, frica și informațiile neverificate modelează comportamente, iar educația devine singurul antidot real. „Suntem într-un decembrie în care, firesc, facem un pas în spate și privim imaginea de ansamblu. Iar imaginea ultimului an ne-a arătat o Românie împărțită în două la alegeri, o țară în care realitatea poate fi modelată de emoție și de informație neverificată. Și ne întrebăm, cu toată responsabilitatea: cum vom traversa următoarele alegeri dacă nu introducem programe de gândire critică în școli? Cum îi pregătim pe cei peste 700 de mii de tineri care vor vota pentru prima dată? Sunt multe cauze bune de Crăciun și e minunat că ne implicăm în ele. E semnul unui spirit civic care încă pulsează în România. Dar poate că acesta este și momentul în care să ne întrebăm ce doare cel mai tare în societatea noastră și unde putem interveni cu adevărat. Iar răspunsul, oricât de simplu și greu ar fi, rămâne același: educația”, declară Ramona Raduly, Director de Comunicare Narada.

Campania Punem sens în coșul de Crăciun” se desfășoară în perioada 1–31 decembrie, la nivel național, și propune o schimbare de paradigmă în modul în care înțelegem generozitatea de sărbători. În timp ce companiile achiziționează, în mod obișnuit, mii de coșuri pline cu produse de sezon, Narada introduce „coșul cu sens”: un coș fără dulciuri și obiecte consumabile, dar plin cu valori precum curaj, empatie, voce și gândire critică, oferite copiilor prin programele organizației și prin intervențiile concrete și practice pe care Narada le desfășoară acum în școli, în cadrul campaniei Siguranța care nu se vede. Prin această inițiativă, companiile sunt invitate să transforme bugetele de cadouri corporate în investiții directe în viitorul copiilor. În locul coșului tradițional, pot oferi „coșul cu valori”, primind în schimb cartoline premium pentru partenerii lor, printr-un mecanism accesibil: pot redirecționa 20% din impozitul pe profit până la finalul anului sau pot înlocui coșurile corporate cu coșul Narada. Donatorii individuali pot contribui trimițând SMS cu textul EDUCATIE la 8864 sau donând online.

Această inițiativă este continuarea firească a repoziționării Narada prin campania „Siguranța care nu se vede”, un proces prin care organizația trece de la a rezolva urgențele vizibile din școli la a construi siguranța invizibilă: siguranța interioară a copiilor. În 2025 echipa a constatat prin cercetări proprii și printr-un experiment social desfășurat în școli, pornind de la statisticile actuale despre educație că, atât profesorii, cât și părinții se confruntă cu niveluri ridicate de anxietate de performanță în rândul elevilor, cu lipsa încrederii, dificultatea tranziției între ciclurile gimnaziale, presiunea examenelor sau cu incapacitatea copiilor de a-și gestiona emoțiile și de a gândi critic într-o lume tot mai imprevizibilă. De aceea, misiunea Narada s-a concentrat pe intervenții prin care își propune să dezvolte în școli metacompetențele amintite, prin programe construite împreună cu sociologi, psihologi și specialiști în educație, aplicate la clasă prin profesori și diriginți formați să ducă schimbarea în fiecare oră.

Până la finalul acestui an școlar, Narada are nevoie de sprijinul companiilor și donatorilor pentru a putea derula aceste programe în 20 de școli-pilot și a susține 1.500 de copii să treacă cu bine prin cele mai vulnerabile etape: tranziția spre clasa a V-a și pregătirea elevilor de clasa a VIII-a, etape în care se confruntă cu presiune, anxietate și lipsa instrumentelor de învățare. Copiii vor învăța, în mod aplicat, să-și gestioneze emoțiile, să combată anxietatea de performanță, să gândească critic, să se organizeze, să-și construiască încrederea și să se simtă parte dintr-un colectiv. Iar campania de Crăciun Punem sens în coșul de Crăciuneste apelul prin care Narada cere sprijinul tuturor pentru a face această schimbare posibilă. „Dacă vrem o țară mai echilibrată, mai rațională, mai greu de manipulat, trebuie să investim în metacompetențele copiilor noștri. În vocea lor. În puterea lor de a gândi. În capacitatea lor de a discerne. Altfel, toate celelalte probleme – de la polarizare la abandon școlar – vor continua să ne lovească exact acolo unde suntem mai vulnerabili. De aceea, apelul nostru către companii, în acest final de an, e simplu și profund: ajutați-ne să punem sens în coșul de Crăciun al copiilor. Pentru că de acolo începe schimbarea pe care cu toții o așteptăm”, precizează Ramona Raduly.

Narada s-a născut acum mai bine de cinci ani, când fondatoarea Andra Munteanu a descoperit, într-un studiu, că cei mai mulți copii abandonează școala nu din lipsă de manuale, ci din lipsă de sprijin, încredere și resurse elementare. Pornind de la credința că schimbarea începe atunci când nu mai așteptăm „să se facă”, Narada a intervenit acolo unde pericolele erau evidente: a renovat clase, a conectat elevi la internet, a mutat toalete în interiorul școlilor, a construit terenuri de sport și a dus infrastructură de bază în peste 500 de școli, cu o investiție de peste 5 milioane de euro și un impact direct asupra a peste 260.000 de copii din România, cu proiecte născute din urgențele și visurile reale ale copiilor. 

Dacă la început a dus resurse acolo unde lipseau, astăzi Narada merge mai departe: creează programe inovatoare de schimbare comportamentală, care îi învață pe elevi să-și găsească curajul, să gândească limpede și să-și țină emoțiile în echilibru. Pentru că educația nu e doar despre examene, ci despre a fi pregătit pentru viață.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2024

De 15 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2024, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 80 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2024: 30 de cărți de poezie,  20 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și  20 de cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2025, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu. Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508