Nedezminţindu-şi demersul declarat susţinător pentru „promovarea şi lansarea tinerelor talente ce şi-au creat pe parcursul anilor de studii propria viziune în contextul artei contemporane”, cuprins în derularea de câţiva ani buni a proiectului propriu intitulat semnificativ: YOUNG ARTIST´S PROJECT, iată, în chiar condiţiile „restricţionării” impuse de continuata pandemie, Galeria DANA, aflată în cel de al 15-lea an al existenţei sale, lansează pentru luna aprilie invitaţia amatorilor de artă la o nouă expoziţie de tip „experiment artistic”, denumită generic „GAMBIT”, ce expune pe simezele sale de la parterul şi etajul galeriei lucrările tânărului artist Aris Tureac.
Afişul – Invitaţie al noii expoziţii, reluând, după cum se va vedea, una dintre lucrările artistului, prin care acesta se „autoportretizează” într-o sinceră „interogaţie cu propriul eu”, realizată într-un roşu aprins, provocator, pare să aibă impactul scontat al oricărui privitor, stârnindu-i curiozitatea şi îndemnul vizionării. De îndată ce pătrunzi în interiorul galeriei, cu impusa „mască protectoare” pe figură, de pe simezele acesteia te întâmpină salutar autorul însuşi, zâmbindu-ţi discret din „semiprofilul” primei pânze expuse.
Dar, interesaţi de cunoştinţa tânărului artist expozant, Aris Tureac, în lipsa obişnuitului vernisaj din deschiderea oricărei „premiere” expoziţionale, ne putem oarecum mulţumi cu informaţiile cuprinse în „programul de sală”, editat ca de obicei în condiţiile grafice inconfundabile, „marca”… Galeria DANA.
De aici aflăm cu luare aminte „cartea de vizită” a autorului Aris Tureac: absolvent în 2013 a Liceului de Artă „Margareta Sterian” din Buzău, absolvent în 2017 a Fac. de Arte Vizuale şi Design Iaşi (clasa Prof.dr. Ioan Pricopi), master în 2019 obţinut în cadrul facultăţii ieşene a Univ. Naţionale de Artă „George Enescu”, Secţia Pictură (clasa Prof.dr. Mihai Taraşi) şi din 2020 membru stagiar al Uniunii Artiştilor Plastici din România, filiala Iaşi.
Cu toată tinereţea sa artistică, Aris Tureac deţine un palmares de invidiat: participant în perioada 2014 – 2020 la 24 de Expoziţii colective de artă în numeroase oraşe ale României, participant în 2019 la Expoziţia de grup de la Galeria KULT41 de la Bonn, Germania, distins cu numeroase premii la diferite cocursuri de creaţie artistică în perioada 2010 -2019, între care distingem Premiul I, obţinut în 2019, la Atelier 35 Iaşi.
De asemenea, fără a fi anume explicitat faptul, să înţelegem că tânărul artist Aris Tureac debutează la Galeria DANA în dublă ipostază: prima sa expunere pe simezele acestei prestigioase galerii de artă ieşene; GAMBIT reprezentând în acelaşi timp şi prima sa expoziţie personală! Aşadar, vorba strămoşească: Să-i fie reuşita într-un ceas bun!
Cu aceste gânduri ale unui statornic „privitor de artă”, aşa cum mă consider de mai multă vreme, am păşit la fel de încrezător, cum mă ştiu dintotdeauna, să-mi delectez privirea, mereu „înfometată” de artă, îndeosebi acum când, în ermetismul „covidian”, astfel de ocazii de admiraţie ale „frumosului artistic” sunt din ce în ce mai puţine. Dar, iată, mă aflam în faţa uneia dintre ele! Şi cum, de undeva din interiorul galeriei, se răspândeau în surdină plăcute efluvii de muzică siderală, însoţindu-mi trecerea de la o lucrare la alta, se părea că mă aşteaptă un „regal” însufleţitor. Pe măsura înaintării, însă, aşteptările mele simţeam că le pierd într-o „capcană” de imagini artificiale, estompate, fără prea multă atractivitate în nuanţarea coloristică a discursului pictural al autorului.
Curios fapt! În virtutea deţinerii de-a lungul timpului a unei „chei de descifrare”, uzitată deseori în situaţii speciale asemănătoare, oricât m-am străduit punându-mi intuiţia la încercare, trebuie să-mi recunosc limitele personale, ale „privitorului” amator de artă care sunt. Dacă alteori, ieşeam destul de repede dintr-o astfel de „capcană” utilizând cu succes „codul de titlu” al panotării lucrării respective, care mă îndrepta lesne spre o sugerată intenţie a universului pictat, reuşită sau mai puţin, de data asta lipsa panotării mi-a năruit orice speranţă a unei corecte înţelegeri a creaţiei artistice a autorului.
Vorba ceea: experiment, experiment (fie el şi artistic!), dar să-l ştim cu toţi!
E foarte adevărat că în interiorul unora dintre lucrările expuse tânărul artist Aris Tureac strecoară intenţionat unele cuvinte (FRAGIL) şi unele simboluri (măşti, cerc, seringa), care-i subliniază concepţia despre fragilitatea vieţii, a intimităţii şi personalităţii acesteia sub diferitele ei măşti prin care îşi ascunde chipul de priviri indiscrete.
La sfârşitul vizionării, pentru a nu luneca, însă, într-o apreciere formulată „la prima vedere” , s-a cuvenit dar ca în deliberarea unei corecte „judecăţi de valoare” să apelez cu încredere la cuvântul autorizat al unui …profesionist al artei, respectiv, la criticul de artă, Maria Bilaşevschi, cea care, alături de Smaranda Bostan, este şi curator al GAMBIT- lui, citând-o din „caietul expoziţiei”:
„Sacrificiu şi identitate, sacrificiu şi corp, descompunere şi recompunere. Aris Tureac este unul dintre puţinii artişti din ţară care îşi scrie, pe măsura schimbărilor, propriul picto – roman al realităţii, al transformărilor intime de substanţă. (…) Aris alege să înregistreze minuţios, uneori cu răceala şi impasibilitatea unui cabinet medical, traseul parcurs pentru prefacerea înfăţişării prin rectificarea fizică a incongruenţei de gen.
Depăşind capcana ofertantă a unui discurs militant cu ramificaţii socio-culturale, tânărul artist construieşte prin fiecare lucrare cadrul unui dialog cu propria persoană.(…)
De la anxietate la libertate, de la izolare la acceptare, jurnalul lui Aris marchează cu mare curaj eliberarea pe care o traduce plastic prin redefinirea propriei poziţii cu privire la cutumele sociale ce ţintuesc şi etichetează, nu doar prin limitare, ci excluziune. Pentru artist identitatea nu ţine de spaţiu sau de cultură, ci de locuirea în acel corp ce exprimă personalitatea.”
Drept încheiere, lămurit asupra „neînţelesurilor”, nu-mi rămâne decât să fac afirmaţia credibilă că tânărul artist Aris Tureac, provocator al experimentului artistic – GAMBIT – (termen etimologic la jocul de şah), a făcut o mutare de deschidere avantajosă pentru viitorul artei sale! Succes, Aris!
Pentru cei care sunt curioşi de „experiment”, Galeria DANA vă aşteaptă!
Mihai Caba