Două concerte de excepție, cu invitați francezi, la Filarmonica Banatul

mai 23rd, 2019 | By | Category: Eveniment

Vineri, 24 mai 2019, ora 19.00, la Sala Capitol,  în cadrul Sezonului cultural România-Franţa se va desfăşura un concert vocal-simfonic Dirijorul concertului, maestrul Michaël Cousteau, ne propune spre audiţie nu mai puţin de cinci lucrări — Rapsodia Română nr.2 op.11 de George Enescu, Concertul pentru pian şi orchestră de Paul Constantinescu, Concertul pentru pian şi orchestră de Guillaume Connesson, Chorals and Music-Boxes de Diana Rotaru şi Suita nr.2 „Daphnis şi Chloé” de Maurice Ravel. Pentru faptul de a fi compuse de genialul nostru compozitor, George Enescu, datorită popularităţii lor şi faptului că exprimă în mod adecvat spiritualitatea noastră, cele două Rapsodii Române, op. 11, constituie o adevărată emblemă naţională. Concertul simfonic de vineri, se deschide cu Rapsodia Română nr.2, o soră mai puţin atrăgătoare decât prima rapsodie, mai puţin populară, dar, spun muzicologii, mai profundă. Ei îl urmează pe Enescu, care prefera în secret această a doua lucrare. Vom observa, reascultând-o, că este mai elaborată, melodiile populare pe care se bazează sunt mai interiorizate şi arcul expresiv de mare deschidere care ne poartă spre un punct înalt de mare purificare artistică, ne duce spre un final senin, dar profund. Prin felul în care Enescu construieşte tema principală, „Pe o stâncă neagră”, pe trei nivele, prin modul în care orchestrează şi adaugă particularităţi ritmice melodiilor populare culese, rapsodia se apropie de stilul poemului epic. De remarcat faptul că, la fel ca în prima rapsodie, compozitorul renunţă la strălucirea unui solo de vioară, încredinţând acest rol violei. În cazul rapsodiei a doua, soloul violei se înscrie perfect în atmosfera generală, a preferinţei pentru grav şi interiorizare.

 

Pentru Concertul pentru pian, realizat în 1952, Paul Constantinescu a primit Premiul de Stat în 1954. El a stârnit un ecou foarte puternic, fiind primit foarte bine atât în România cât şi pe multe scene de concert din Europa. În drumul său internaţional poposeşte la Praga, Harkov, Russe, Poznan, Paris, Anger, dar şi în centre muzicale din Israel. A fost un model excelent de etapă în dezvoltarea muzicii româneşti. Această lucrare concertantă a reuşit prin suflul lirico-dramatic să captiveze auditorul de pretutindeni, fiind de fapt prima lucrare a şcolii naţionale care a cucerit opinia muzicală românească şi străină. Astăzi, faptul că este mai puţin cântat, nu ştirbeşte calitatea deosebită a concertului care va fi interpretat de pianista Dana Ciocârlie. Ea va fi şi interpreta Concertului pentru pian şi orchestră de Guillaume Connesson, un compozitor francez aflat, prin compoziţia sa, pentru prima oară pe scena Capitol. Concertul a fost compus în anul 2009 şi are o durată destul de scurtă — 9 minute.

A doua primă audiţie în concertul de vineri este lucrarea Chorals and Music-boxes al compozitoarei Diana Rotaru, fiica Doinei Rotaru, binecunoscută la Timişoara, pentru creaţiile sale. Născută în anul 1981, Diana s-a remarcat încă din anii studenţiei datorită compoziţiilor din domeniul muzicii de cameră şi simfoniilor. Bursele obţinute în instituţii muzicale din Europa au ajutat-o să-şi perfecţioneze tehnicile de compoziţie. Lucrările sale au fost premiate în concursurile de profil. Vom urmări în ce fel ideile sale despre hipnagogie, stări intermediare între veghe şi somn, estetica sa pre-onirică,  se oglindesc în lucrarea Corale şi cutii muzicale. Îşi dă concursul şi corul „Ion Românu” pregătit de maestrul Iosif Todea.

Concertul simfonic din 24 mai se va încheia cu Suita a doua „Daphnis şi Chloé” compusă de Maurice Ravel. Compozitorul a lucrat mai bine de trei ani la Simfonia coregrafică „Daphnis şi Chloé”. Jacques Durand, vestitul editor francez, cu experienţa sa remarcabilă, a recunoscut compoziţia drept o creaţie excepţională. El a fost cel care l-a convins pe marele coregraf Sergei Diaghilev să colaboreze cu Ravel la un mare eveniment coregrafic. Premiera a fost de o valoare extraordinară, la data de 6 iunie 1912. Au fost extrase două suite simfonice, care sunt mereu prezente pe afişele de concert.

Mircea Tătaru

***

Vineri, 24 mai 2019, ora 19, Sala Capitol
CONCERT VOCAL – SIMFONIC

Dirijor: MICHAËL COUSTEAU (Franța)
Solistă: DANA CIOCÂRLIE (Franța) – pian
Corul Ion Românu al Filarmonicii Banatul
Dirijorul corului: IOSIF TODEA

 

Program

  1. ENESCU – Rapsodia română Op. 11 nr. 2
    PAUL CONSTANTINESCU – Concertul pentru pian și orchestră
    GUILLAUME CONNESSON – Concertul pentru pian și orchestră  „The shinning one” (p.a)
    DIANA ROTARU – Chorals and Music-Boxes (p.a.)
    M. RAVEL – Daphnis et Chloé, Suita nr. 2

 

Mai multe detalii :

https://michaelcousteau.com/

http://www.danaciocarlie.com/

https://www.facebook.com/events/401439437375360/

 

Marți, 28 mai 2019, ora 19, Sala Capitol
RECITAL DE PIAN, Imagini muzicale

Axia Marinescu (Franța)

 

Program

  1. SATIE Gymnopédies – Gnossiennes
  2. DEBUSSY – Images
  3. ZANTE – Tableaux de France pentru pian
  4. RAVEL – Sonatina în fa diez minor
  5. ENESCU – Pièces impromptues, Op. 18

Muzica va fi acompaniată de proiecții video ale unor tablouri de N. Grigorescu, I. Andreescu, V. Brauner, H. Damian

Detalii : http://www.axiamarinescu.com

https://www.facebook.com/events/473819370029757/

Mai multe detalii :

https://michaelcousteau.com/

http://www.danaciocarlie.com/

https://www.facebook.com/events/401439437375360/

 

Număr de vizualizări :513


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro