Sâmbătă, 17 decembrie 2016, ora 11.00, Galeria Galateca din București (str. C.A. Rosetti, nr.2-4) vă invită la un eveniment special: DaDa Noel: Darul de cArte, în cadrul căruia copiii invitați la eveniment vor primi un dar de cArte, după ce vor asculta, în premieră, câteva povești scrise și citite de Dan Mircea Cipariu. Însoțirea copiilor este obligatorie, iar taxa percepută de organizatori (90 lei) reprezintă contravaloarea darului de cArte (ales chiar de părinți!) și a unei tratații. ”Sunt bucuros să pot citi, în atmosfera fastuoasă a Crăciunului, câteva povestiri inspirate de nepoțica mea adorabilă, Valentina. Voi citi din două proiecte în pregătire, romanul Planeta Puzzle și cartea Povestiri din Ținutul Tei. Voi fi emoționat să dăruiesc unor copii, la sfârșitul lecturii mele, darurile alese de părinți, bunici, unchi și mătuși.”, a declarat Dan Mircea Cipariu. AgențiadeCarte.ro este partenerul media al evenimentului, iar Institutul de Management si Dezvoltare Durabila (IMDD) este co-organizator. Cunoscuți designeri romani vor prezenta, în săptămâna 12-18 decembrie 2016, în cadrul Galeriei Galateca, opere unicat dedicate copiilor de toate vârstele. Rezervările la eveniment se fac la adresa de email galerie@galateca.ro sau la telefon 0787777878.
Planeta Puzzle (fragment)
Privită din spaţiu, Planeta Puzzle este o inimă uriaşă din munţi, câmpii şi dealuri, cu păduri şi lanuri, care, în loc de cele patru camere ale inimii, are râuri, lacuri, mări şi oceane. De Crăciun, locuitorii de pe Planeta Puzzle îşi dăruiesc câte un puzzle cu planeta lor în formă de inimă, nu înainte de a mulţumi Domnului că planeta lor este ferită de Uitare şi Întuneric.
Clima de pe Planeta Puzzle este atât de blândă şi de însorită încât în toate anotimpurile poţi să schiezi, să înoţi şi să te bronzezi. Totul e reciclabil pe Planeta Puzzle şi totul de pe Planeta Puzzle se hrăneşte cu Lumină. Palmierul, floarea de colţ sau floarea de lotus se hrănesc cu Lumină. Casele şi toate maşinăriile lor (de la frigider, televizor până la maşina de tuns iarba) se hrănesc cu Lumină, printr-un sistem ingenios de parasolare dispuse în formă de palmier, floare de colţ sau floare de lotus, de unde şi arhitectura uşor de recunoscut a caselor şi a blocurilor pe pe Planeta Puzzle. Bebeluşii şi copiii până în zece ani se hrănesc cel mai mult cu Lumină printr-o metodă ingenioasă: deschid gura mare şi gustă soarele cu limba! Cei mai cuminţi dintre ei, o spun vrăjitorii şi tămăduitorii de rele, ajung să vorbească într-o limbă specială direct cu îngerii. Motiv pentru care, în fiecare an, Regele şi Regina Puzzle, căci am uitat să vă spun că Planeta Puzzle este un imens regat-inimă, îi cheamă la Palatul Puzzle pe cei care ajung să vorbească în limba îngerească ca să le dăruiască acestora biscuiţi, bomboane sau torturi turnate în forme de inimi, cu ciocolată, vanilie sau frişcă.
Când nu vorbesc în limba îngerească, locuitorii de pe Planeta Puzzle vorbesc în limba puzzle, o limbă care se scrie şi cu ajutorul unor semne-desene, desemne, atunci când nu ştii cum se spune unui cuvânt. Limba puzzle s-a transformat pe parcursul mileniilor până când a devenit limba tuturor popoarelor de pe Planeta Puzzle. Fiecare popor de pe Planeta Puzzle a lăsat în dar câteva cuvinte în limba puzzle şi fiecare popor de pe Planeta Puzzle a lăsat în dar un dans şi un fel special de mâncare. Urmaşii poporului român de pe Planeta Puzzle au lăsat în dar cuvântul „dor”, dansul „ciuleandra” şi mâncarea de urzici; urmaşii poporului argentinian au lăsat în dar cuvântul „vivir”, tangoul şi „gambas al ajillo” (creveți cu usturoi); urmaşii grecilor au lăsat în dar cuvântul „philosophia” (φιλοσοφία), dansul “sirtaki” şi „tyropithakia” (un fel de plăcintă umplută cu brânză Feta tradiţională); urmaşii englezilor au lăsat în dar cuvântul „fair play” (inventat chiar de Shakespeare!), „valsul lent” şi „porridge cu fructe de pădure” (fulgi de ovăz amestecaţi cu lapte, pe foc, timp de câteva minute, la care se adaugă, la final, fructele de pădure); urmaşii japonezilor au lăsat cuvântul „manga (漫画)”, dansul cu envantaiul şi „takikomi gohan” (orez cu mazăre sau mlădițe de bambus sau orez amestecat cu ciuperci matsutake sau castane); urmaşii italienilor au lăsat cuvântul „canzzone” , dansul tarantella şi pizza; urmaşii ruşilor au lăsat cuvântul „matrioșka (матрёшка)”, dansul kazaciok şi clătitele ruseşti „blini” (cu caviar); urmaşii francezilor au lăsat cuvântul „amour”, dansul „bourree” şi tocana de legume „ratatouille”; urmaşii indienilor au lăsat cuvântul „yoga” (योग), dansul „bharata natyam” şi „Tadka Daal” (linte cu multe condimente, puţin picant, dar de neuitat!). Limba Puzzle are 27 de litere, dintre care o literă, litera Puzzle, poate fi pusă ori de câte ori un cuvânt nu poate fi scris cu ajutorul celor 26 de litere ale alfabetului. Litera Puzzle se foloseşte mai ales atunci când vrei să povesteşti despre dialogul între oameni, animale, duhuri şi îngeri. De exemplu, când vrei să povesteşti cum îi spui pisicii tale „te iubesc”, obligatoriu trebuie să pui înainte Litera Puzzle urmată de „aaau”, un fel de „miau, miau” în limba puzzle. Dacă îi scrii îngerului, e obligatoriu să începi cu litera puzzle pentru ca îngerul să îţi trimită cele mai bune gânduri şi cele mai bune veşti. Litera Puzzle este şi litera dragostei şi a norocului. Adolescenţii de pe Planeta Puzzle, după ce se îndrăgostesc, pun toate literele alfabetului într-un sac de mătase roşie şi trag din el o literă. Dacă prima literă trasă este Litera Puzzle atunci, negreşit, e vorba despre o dragoste mare. Cel sau cea care trage din prima Litera Puzzle pregăteşte alesei sau alesului următorul dar: o floare, neapărat o carte de literatură şi o felicitare în care e strecurată Litera Puzzle. În ultimii ani, conform urmaşilor cercetătorilor britanici de pe Planeta Puzzle, Litera Puzzle fusese dăruită de 3 miliarde de ori ceea ce făcea ca locuitorii de pe Plantea Puzzle să se iubească şi să citească tot mai mult. Conform statisticii, am putut afla cele mai căutate nume de fete şi băieţi care au primit o floare, o carte şi o felicitare cu Litera Puzzle: Ana, Ise Lin Lin, Afrodita, Lhasa şi Marilyn, precum şi Dan, David, Suleyman, Michele şi Alfred. La cel mai recent concurs anual dedicat Literei Puzzle, cu un premiu de 10000 de monede de aur puzzle, a fost aleasă drept câştigătoare următoarea felicitare semnată Miriam Bartholdy: „ Dragul meu Lou, Sunt bruneta cu ochii verzi şi cu nasul cam mare pe care o tachinezi în pauzele dintre ore, strigându-mi pe invers numele: Mairim! Când îţi scriu această felicitare de Litera Puzzle (pe care am tras-o din prima, cu gândul la Lou cel roşcovan şi cu pistrui), port pe cap o pălărie galbenă, vegetală, ca floarea soarelui, un kimonou ca apele oceanului Puzzle, la capătul căruia sunt casa şi inima noastră. Şi am în picioare sandale de împărăteasă greco-catolică, cu care scriu în nisipul fierbinte câteva semne despre măreţia Literei Puzzle. Primeşte cu multă iubire trandafirul alb, noua carte scrisă de câştigătorul Academiei Puzzle, Timmy Aquilis, „Teoria tocmelii”, şi aceste rânduri parfumate”.
Litera Puzzle seamăna cu o inimă. Trebuie să vă închipuiţi universul format din milioane de stele şi din milioane de gânduri. Într-o dimineaţă, când ai, să zicem, trei ani şi jumătate, te uiţi deasupra ta şi vezi un puzzle cu milioane de stele şi cu tot ceea ce îşi poate închipui mintea omenească. În creierul tău de copil de trei ani şi jumătate cauţi o scară fermecată ca să ajungi să atingi acest puzzle cu milioane de stele. Când ai pus mâna pe acest puzzle, scara a început să se mişte şi noroc că ai apucat ceva, ceva ce s-a rupt din cerul tău cu milioane de stele, o literă ce seamănă cu o inimă, Litera Puzzle. Cu această literă poţi să zbori, poţi să pluteşti prin văzduh, prin aer, fără să te prăbuşeşti.
Făt-Frumos și tărâmul fermecat
De mult, mai de demult, în Ținutul Tei trăia o fetiță așa de sensibilă și de frumoasă pe care o chema Valentina. Pentru că era o fetiță cu bucle aurii, cu ochii sclipitori ca piatra numită tsavorit, o fetiță care nu plângea aproape deloc și căreia îi plăcea să inventeze și să spună povești cu final fericit, cei din Ținutul Tei îi spuneau Valentina Lumina. Valentina Lumina mergea la mall să vadă filme cu ochelari 3D și cu personajele ei favorite: Mickey, Minnie, Donald, Tom și Jerry, Sophia și câte și mai câte alte personaje fermecătoare. Într-o zi, Valentina Lumina a mers la cinema doar cu ursulețul ei preferat pe care îl chema Cipi. Cipi aplauda la scenele în care vrăjitoarele cele rele erau transformate în tigăi în care se făceau, apoi, clătite cu hering, ceapă, cartofi și mărar pentru elfi și reni. Exact renii care îl aduceau de departe pe Moș Crăciun, cu darurile minunate pentru toți cei din Ținutul Tei! Când a ajuns acasă, Valetina Lumina a povestit părinților și bunicilor ei ce i s-a întâmplat peste zi și apoi s-a dus să doarmă în pătuțul ei care avea un mecanism ce o putea legăna în prima oră de somn. În Țara Viselor, Valentina Lumina s-a reîntâlnit cu ursulețul Cipi cu care a pornit spre un tărâm nou, dar fermecat. Ursulețul Cipi era gelos pe orice personaj cu care Valentina Lumina se întâlnea în Țara Viselor, fie că era vorba de Făt-Frumos, de Ileana Cosânzeana – The Princess of Cosânzeana District sau de prințesa Ceai Li. Valentina Lumina râdea de gelozia ursulețului, dar era tare bucuroasă că are un prieten atât de devotat care o iubea numai pe ea. Până când, într-o pădure ce avea în mijlocul ei un castel uriaș din turtă dulce, cu urechi de ciocolată în loc de acoperișuri, Valentina Lumina s-a întâlnit cu cele mai fioroase personaje din Țara Viselor: Uriașul, Căpcăunul, Balaurul și Zmeul. Toți doreau să o ducă în castelul lor pe Valentina Lumina și să o închidă acolo pentru ca nimeni să nu se mai poată bucura de poveștile cu final fericit pe care numai Valentina le spunea. Ursulețul Cipi a găsit o soluție ingenioasă pentru a o scăpa pe Valentina Lumina de cele patru personaje fioroase. Îi provocă pe Uriașul, Căpcăunul, Balaurul și Zmeul la un turnir cu mașinuțe. Cel care urma să aibă cea mai puțin bușită și zgâriată mașină, urma să câștige. Noroc că prin pădure a trecut și Făt-Frumos care se prinse și el să intre în turnirul mașinilor de lângă castelul uriaș de turtă dulce. După ce Ursulețul Cipi se declară judecătorul și arbitrul turnirului, a început marea bușitură de mașini. La final, toate mașinile erau atât de bușite încât îi era greu oricui să declare cine e câștigătorul. Ursulețul Cipi, după ce i-a făcut discret cu ochiul Valentinei Lumina, a hotărât ca Făt-Frumos să fie norocosul cu care Valentina Lumina să își petreacă tot restul vieții în Ținutul Viselor.
Trezită din vis, Valentina Lumina și-a notat în jurnalul ei secret toată călătoria ei cu Ursulețul Cipi în Țara Viselor. Valentina Lumina s-a căsătorit cu un prinț din Ținutul Tei. Când se mai certa cu el, Valentina Lumina se refugia în Ținutul Viselor pentru a se reîntâlni cu Făt-Frumos.
Locuitorii din Ținutul Tei merg cel puțin o dată pe săptămână la turnirul mașinuțelor cu eroii din poveste pentru a întâlni o prințesă și poate chiar pe Făt-Frumos.
Dan Mircea CIPARIU (cipariu@yahoo.com) s-a născut la 7 septembrie 1972 în Bucureşti. Este absolvent al Şcolii Superioare de Jurnalistică din Bucureşti şi licenţiat al Universităţii Bucureşti, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării. Debutează în presa literară în 1988 (SLAST), debutul editorial se petrece în 1999, cu volumul „Hai să ne-ntâlnim pe site sâmbătă seara” (Editura Libra). Membru și Vicepreședinte al Uniunii Scriitorilor din România (USR). În 2007, volumul său de poeme „Tsunami”, Editura Brumar, 2006, a primit Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti. Cea mai recentă carte a sa: “singurătatea vine pe facebook”, Editura Tracus Arte, 2012. În 2008, a iniţiat şi coordonat proiectul SCRIITORI PE CALEA REGALĂ, iar în 2009, 2010, 2011,2012, 2013, 2014 şi 2015 proiectul MARATONUL DE POEZIE, BLUES ŞI JAZZ. În 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 şi 2016, de Ziua Culturii Naţionale, a iniţiat şi coordonat Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de Poezie a anului 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 şi 2015. Este fondatorul şi preşedintele Asociaţiei EURO CULTURART, asociaţie care a organizat, printre altele, Bienala Internaţională de Gravură Experimentală, ediţia a III-a, 29 martie-27 aprilie 2008, Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti, www.experimentalproject.ro, 4X4. Instalaţia de cARTE – http://4×4project.blogspot.com/. EURO CULTURART deţine o galerie dedicată tinerilor artişi vizuali europeni – Atelier 030202 –www.atelier030202.blogspot.com – coordonată de graficianul Mihai Zgondoiu. Dan Mircea Cipariu este un apreciat comentator de artă contemporană, cu cronici apărute în revista “Arta” (revista Uniunii Artiştilor Plastici din România), “Cultura”, “Luceafărul”, “Altitudini” şi AgenţiadeCarte.ro. A fost curatorul unor expoziţii la Bucureşti şi New York semnate de câţiva dintre cei mai importanţi tineri artişti vizuali din România: Mihai Zgondoiu, Francisc Chiuariu, Cristian Răduţă, Albert Sofian, Irina Tănase, Florin Tomescu, Bogdan Raţa, Miruna Moraru, Adrian Sandu, Anamaria Şerban, Daniel Brici, Virgil Scripcariu, Aurel Tar, Adrian Alexandru Ilfoveanu, Peter Madaras şi Dan Vişovan. Este directorul www.agentiadecarte.ro , spaţiu virtual unde sunt prezentate la zi evenimentele de carte şi artă.