spot_img

DADA BRANCUSI, între arta sovietică şi valiza lui Duchamp

Hazardul e o formă de cercetare a realităţii şi chiar a interiorităţii. Astfel, am putut ajunge la DADA BRANCUSI, în ultima şi cea mai mică sală a unei galerii din Bruxelles (situată chiar în cartierul studenţesc, vis-a-vis de zidurile impozantului cimitir d’Ixelles), trecând prin spaţiile ample ale artei sovietice pe care Galeria MB-XL le-a oferit graţie unei colecţii unicat (patruzeci de tablouri şi afişe de propagandă dintr-o colecţie de 158 de lucrări realizate de elita Academiei de Artă de la Moscova, între 1956 şi 1989, până la căderea Zidului Berlinului). Şi iată cum DADA BRANCUSI stă până pe 8 ianuarie 2017 în antecamera din care Lenin priveşte cu coada ochiului la Coloana Rubik al lui Mihai Zgondoiu. Istoria ne (re)vizitează, de la Zurich la Berlin, în acelaşi loc, cu Lenin şi Tristan Tzara drept personaje principale. De data aceasta, părintele popoarelor sovietice, după 100 de ani, nu dă greş! Este în prim plan, parcă spunându-ne hâtru că nu e important faptul că nu ai închiriat casa ce avea să fie Cabaret Voltaire, că nu e important faptul că ai locuit chiar pe strada unde s-a născut mişcarea DADA, mai important e că hazardul poate lua oricând feţele şi gândirea sovietică. Într-o instalaţie de şapte oglinzi pictopoeme, Tristan Tzara şi Brâncuşi se reflectă ubicuu, peste mode şi timp, ca un (alt) triumf de a privi şi citi arta şi poezia după 100 de ani de experimente şi ideologii. O artă în care genurile când dispar, când devin interşanjabile, când se pot plia în valiza lui Marcel Duchamp pe care am admirat-o, în cartierul regal, acolo unde ING Art Center a amenajat un hotel pentru „Full Abstraction” – Colecţia Guggenheim, cu lucrări semnate de Max Ernst, Jackson Pollock, Willem de Kooning, Robert Motherwell, Marc Rothko, Jean Dubuffet, Asger John, Alberto Burri, Frank Stella, Ellsworth Kelly, Cy Twombly.

Dan Mircea Cipariu

***

ICR Bruxelles celebrează 100 de ani de la debutul mișcării dadaiste și 140 de ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși prin organizarea expoziției interactive DADA BRANCUSI. O (re)citire de Dan Mircea Cipariu & Mihai Zgondoiu. Vernisajul a avut loc marți, 13 decembrie 2016, ora 18:30, la Galeria MB-XL Contemporary & Modern din Bruxelles. Cei doi artişti inițiatori şi-au prezenta proiectul și au susţinut un recital din cele șapte pictopoeme lucrate, vizual și literar, la patru mâini. Expoziția rămâne deschisă publicului până pe 8 ianuarie 2017. DADA BRANCUSI este un proiect-experiment care propune recitirea textelor, creațiilor și imaginarului lui Constantin Brâncuși prin filtru dadaist. Expoziția este o instalație de artă ce cuprinde pictopoeme, colaje, fotografii, și obiecte create de scriitorul Dan Mircea Cipariu și de artistul vizual Mihai Zgondoiu, cu sprijinul galeriei de artă Galateca, al Muzeului Naţional al Literaturii Române din Bucureşti şi al Asociaţiei Euro CulturArt. Publicul vizitator este invitat să participe la crearea de colaje-poem în stil DADA.

“În media electronică și chiar în spațiul nostru public, Brâncuși pare, de cele mai multe ori, că este un mesager al naționalismului, un neo-pășunist, un artist care datorează spiritual și chiar creativ spațiului mioritic. Această recitire, trece, într-un mod spontan, de felul înțepenit, grandilocvent și iconic în care ne celebrăm marile noastre personalități artistice. Și astfel, consecvent spiritului lui Brâncuși, îl redescoperim pe un artist prin joc superior și prin ingenuitatea de a (re)experimenta”, descrie Dan Mircea Cipariu conceptul expozițional.

Scriitor, jurnalist și apreciat comentator de artă contemporană, Dan Mircea Cipariu este autorul cărții „singurătatea vine pe facebook” (Ed. Tracus Arte, 2012) și al volumului de poeme „Tsunami” (Ed. Brumar, 2006), care a primit Premiul Asociației Scriitorilor din București. Pe lângă nenumărate proiecte de literatură inițiate și coordonate, Dan Mircea Cipariu curatoriază expoziții naționale și internaționale, realizează emisiuni radio și TV și este directorul spațiului cultural virtual Agenția de carte.

Mihai Zgondoiu este artist vizual, asistent universitar doctor la Universitatea de Arte din București și coordonator al spațiului de artă contemporană Atelier 030202 din București. Lucrările artistului oscilează între experimental și tradițional și se caracterizează prin îmbinarea de genuri și tehnici artistice precum desen, colaj, gravură, video-instalații și artă urbană. Proiectele vizuale ale lui Mihai Zgondoiu au fost prezentate în muzee și galerii de artă din România, Austria, Germania, Italia și Statele Unite.

Evenimentul este realizat în parteneriat cu Galeria Galateca – spațiu experimental din București dedicat proiectelor artistice multidisciplinare și cu Galeria MB-XL Contemporary & Modern din Bruxelles – care a găzduit în 2016 patru expoziții dedicate artelor contemporane românești.

Programul este prezentat în exclusivitate de Galeria Galateca şi de Asociaţia Neo Art România.

Perioadă: 13 decembrie 2016 – 8 ianuarie 2017

Loc: Galeria MB-XL Contemporary & Modern Chaussée de Boondael 537, 1050 Bruxelles

Notă pentru ziarişti: informaţii suplimentare şi cereri de interviuri la ICR Bruxelles: bruxelles@icr.ro

Site internetwww.icr.ro/bruxelles_/

Facebook: ICR Bruxelles

Twitter@ICRBruxelles

***

«Rien ne se perd, dans le monde tout est un collage» la (re)lecture des œuvres de Brâncuși en interprétation Dada, lors de l’exposition DADA BRANCUSI à Bruxelles

L’Institut culturel roumain Bruxelles annonce le vernissage de l’exposition interactive DADA BRANCUSI. Une (re)lecture par Dan Mircea Cipariu & Mihai Zgondoiu qui aura lieu mardi, le 13 décembre, à 18h30, à la Galerie MB-XL Contemporary & Modern de Bruxelles. Les deux initiateurs – artistes présenteront le programme et réciteront les sept picto-poèmes visuels et littéraires, réalisés à quatre mains. L’exposition reste ouverte au grand public jusqu’au 8 janvier 2017.

L’événement marque le centenaire du mouvement Dada et 140 ans depuis la naissance du grand sculpteur roumain Constantin Brâncuși (19 février 1876 – 16 mars 1957).

DADA BRANCUSI est un projet expérimental qui revisite les textes, les créations et l’imaginaire de Constantin Brâncuși dans une interprétation Dada. L’exposition représente une installation d’art qui compte des picto-poèmes, des collages et des photos.  Le concept est réalisé par l’écrivain Dan Mircea Cipariu et par l’artiste visuel Mihai Zgondoiu avec le soutien de la Galerie Galateca, du Musée national de la littérature roumaine de Bucarest et de l’Association Euro CulturArt. Les visiteurs seront invités à prendre part à la création des poèmes-collage en style Dada.

« Dans l’espace public et virtuel, Brâncuși semble être, le plus souvent, un messager des valeurs nationales, un personnage authentique, un artiste qui appartient spirituellement et conceptuellement à l’espace roumain archaïque. Cette interprétation dépasse, d’une manière spontanée, le style sévère, exagéré et conventionnel, employé lorsqu’on célèbre nos personnalités artistiques. Ainsi, fidèle à l’esprit de Brâncuși, on redécouvre l’artiste grâce à un jeu supérieur et à l’ingéniosité de (re)expérimenter » décrit Dan Mircea Cipariu le concept de l’exposition.

Un aperçu virtuel de l’exposition est disponible ici
Écrivain et journaliste d’art contemporain, Dan Mircea Cipariu a écrit le livre “la solitude vient sur facebook” (Ed. Tracus Arte, 2012), son dernier volume. En 2007 il a reçu le prix de l’Association des écrivains de Bucarest pour son volume de poèmes “Tsunami” (Ed. Brumar, 2006). En plus de sa carrière littéraire, Dan Mircea Cipariu est commissaire d’expositions nationales et internationales, réalisateur d’émissions radio et TV et directeur de l’espace culturel virtuel Agentia de carte (fr. agence du livre).

Mihai Zgondoiu est artiste visuel, assistant universitaire à l’Université des Arts de Bucarest et coordinateur de l’espace d’art contemporain Atelier 030202 (Bucarest). Ses œuvres se trouvent entre tradition et expérimental et se caractérise par le mélange des genres et des techniques artistiques entre dessin, collage, gravure, vidéo-installations et art urbain. Les projets visuels de Mihai Zgondoiu ont été présentés dans des musées et galeries d’art en Autriche, Allemagne, États-Unis, Italie et Roumanie.
L’événement est organisé en partenariat avec la Galerie Galateca, espace expérimental à Bucarest, dédié aux projets artistiques multidisciplinaires, et avec la Galerie MB-XL Contemporary & Modern – qui a accueilli en 2016 à Bruxelles quatre expositions dédiées aux arts visuels contemporains roumains.

Le programme est présenté en exclusivité par la Galerie Galateca et par l’Association Neo Art de Roumanie.

Date: le 13 décembre 2016 – le 8 janvier 2017

Lieu: Galeria MB-XL Contemporary & Modern Chaussée de Boondael 537, 1050 Bruxelles

Note pour les journalistes: renseignements supplémentaires et demandes d’interviews auprès de l’Institut culturel roumain Bruxelles: bruxelles@icr.ro.

Site internetwww.icr.ro/bruxelles

Facebook: ICR Bruxelles

Twitter: @ICRBruxelles

Dan Mircea Cipariu

3D. UN COLAJ NU E UN COLAJ

am intrat

am tăiat

am făcut un colaj

LITERATURĂ ȘI CONSUM INTERIOR
dintr-un univers deschis
într-un PUNCT
într-o seducătoare metodă de
cercetare a sinelui

cine dă cu piatra
cine apasă butonul de deparazitare
cine numără toate cifrele exacte
ale SFÂRȘITULUI

singurătatea exersează
într-un creier captiv
RULETA RUSEASCĂ

iluminare fără urmări și conflict
atunci când poți exclama și pulveriza pe un zid

„acum și aici
UN POEM NU E UN POEM”

3D. UN COLLAGE N’EST PAS UN COLLAGE

je suis entré

j’ai coupé

j’ai fait un collage

LITTERATURE ET CONSOMME INTERIEUR

d’un univers ouvert

dans un POINT

dans une séduisante méthode d’

enquêter le soi

qui jette la pierre

qui appuie sur le bouton pour détruire les parasites

qui compte tous les chiffres exacts

de la FIN

la solitude exerce

dans un cerveau captif

LA ROULETTE RUSSE

éclairement sans conséquences et sans conflit

dans le moment quand tu peux exclamer et tu peux pulvériser sur un mur

« maintenant et ici

UN POEME N’EST PAS UN POEME »

3D. GRILA DE EVALUARE

o maşinărie poate naşte o altă maşinărie

dar o stea nu poate multiplica

la nesfârşit

întunericul

a fi sau a avea

iată judecata

pentru care vei fi

mântuit

sau alungat

o realitate poate crea un vis

dar un suflet nu poate găsi vindecarea

decât cu un alt suflet

ne privim timid prin oglinzi

să-i vedem pe cei ce se vor dărui

o mână divină va apăsa butonul de panică

dintr-un oraş interior

până când

liniştea

ni se va ghemui la picioare

3D. LA GRILLE D’EVALUATION

une machinerie peut donner naissance à une autre machinerie

mais une étoile ne peut pas se multiplier

à l’infini

les ténèbres

être ou avoir

voilà le jugement

pour lequel tu serais

sauvé

ou chassé

une réalité peut créer un rêve

mais une âme ne peut pas trouver la guérison

qu’avec une autre âme

nous nous regardons timides à travers les miroirs

pour voir ceux qui vont s’offrir eux-mêmes

une main divine appuiera sur le bouton panique

d’une ville intérieure

jusqu’à ce que

le silence

blottira à nos pieds

3D. METAMORFOZĂ

creierul meu e o baterie universală de 20 de wati

cu ajutorul căreia călătoresc neîncetat

dintr-un univers în altul

dintr-o oglindă într-o grădină edenică

până când din mine rămâne doar energie primară

necenzurată

precum în cer aşa şi pe pământ

o bolboroseală

sau poate chiar singura exersare a lui a fi

20 de wati pentru viaţa veşnică

20 de wati pentru circuitul sublimului în natură

20 de waţi ca nişte electroni cu adevăraţi liberi

ingredinte 3D  instincte primare

dintr-un stomac interstelar

nimic nu se pierde

totul e în lume colaj

3D. METAMORPHOSE

mon cerveau est une batterie universelle de 20 watts

à l’aide de laquelle je voyage sans cesse

d’un univers à l’autre

d’un miroir à un jardin édénique

jusqu’à ce qu’il ne reste de moi que l’énergie primaire

sans être censurée

sur la terre comme au ciel

bafouillement

ou peut-être la seule pratique du verbe être

20 watts pour la vie éternelle

20 watts pour le circuit du sublime dans la nature

20 watts comme quelques électrons vraiment libres

des ingrédients 3D instincts primaires

d’un ventre interstellaire

rien ne se perd

tout au monde est collage
3D. SUNET DE ELIBERARE

amprentă REGENTĂ

NĂSCUTĂ

NU FĂCUTĂ

din Sfântul Spirit

vino să vezi cum funcţionează

fără baterii şi aprobări de la Fisc

un PERPETUUM MOBILE

NU MUŞC

NU CONJUR

NU PUN ŞTAMPILE

sunt dicteul DE NEOPRIT

al unui NUMĂR PRIM

exersez lecţia de eliberare

din cutia mea toracică

unde există SUFLET CONŞTIINŢĂ ŞI PĂCAT

lupt permanent cu lexicul şi biografia

până când voi renaşte

până când sunetul meu interior

va intra într-un timp şi într-un spaţiu

fără turbulenţe

suferinţe

negaţii

3D. SON D’ELIBERATION

empreinte REGENTE

ENGENDRE

NON PAS CREE

de l’Esprit Saint

viens voir comment elle fonctionne

sans batteries et sans l’avis du fisc

un PERPETUUM MOBILE

JE NE MORDS PAS

JE NE CONJURE PAS

JE NE METS PAS DES ESTAMPILLES

je suis le dicté SANS ARRET

d’un NOMBRE PREMIER

j’exerce la leçon d’éliberation

de ma poitrine

où il y en a AME CONSCIENCE ET PECHE

je lutte en permanence contre le lexique et contre la biographie

jusqu’à ma résurrection

jusqu’à ce que mon âme intérieure

entrera dans un temps et dans une espace

sans turbulences

souffrances

négations

3D. RENUNȚARE

impuls primar
ca un zmeu care lasă o formă albă perfectă
într-o gaură neagră

ai venit cu ADN-ul după tine
cu presimțiri

cu amintiri din paradis
cu automatismele pentru a supraviețui

ești îndrumat și manipulat de
TEXTE ȘI IMAGINI
care îți promit totul sau nimic

trezește-te și taie
LINII PUNCTE SEMNE
până când vei trăi cu toți porii
cu toți neuronii
RĂSĂRITUL
scris cu litere iluminate
pe o cerere de renunțare

TAIE ȘI TREZEȘTE-TE

3D. RENONCEMENT

impulse primaire

comme un cerf-volant qui laisse une trace blanche parfaite

dans un trou noir

et tu es venu en portant ton ADN sur toi

avec des intuitions

avec des souvenirs du paradis

avec les automatismes pour survivre

tu es guidé et manipulé par

DES TEXTES ET DES IMAGES

qui te promettent tout ou rien

reveille-toi et coupe

LIGNES POINTS SIGNES

jusqu’à ce que tu vivrais avec tous les pores

avec tous les neurones

LE LEVER DU SOLEIL

écrit par des lettres éclairées

sur une pétition de renoncement

COUPE ET REVEILLE-TOI

3D. NOUL AN CHINEZESC

instrumente de clonat și multiplicat pentru un război strategic

cu emisferele întunecate și luminate

deschidem șampania și ordonăm bunăstarea de sine
în anul maimuței de foc

ne e teamă doar de nimicul care se insinuează printre noi ca o vodcă

rusească făcută din orez chinezesc
ca un călugăr buddhist care ridică pe cer un dragon tatuat cu

„Dumnezeu nu e mort!”

la radio
în tot atâtea limbi câte puncte energetice are un sfânt
ascultăm un vechi suspin

„nu te atinge de rău
nu te întâlni cu el
e o luptă care așteaptă să te numere la podea

să scoată din tine

vulcanii egotici și oglinzile noroioase”

Sfânta Așteptare
desenează în aer cu încetinitorul
o bufniță oarbă împăcată cu propriul nostru destin

28 de piese dreptunghiulare
din cel mai intens colaj

vor separa

până dimineață

Particula lui Dumnezeu

3D. LE NOUVEL AN CHINOIS

des instruments pour cloner et multiplier pour une guerre stratégique

entre les hémisphères obscurs et les hémisphères éclairés

nous ouvrons une bouteille de champagne et nous commandons notre bien-être

pour l’année du singe de feu

nous avons peur seulement du rien qui s’insinue entre nous comme une vodka

russe faite du riz chinois

comme un moine bouddhiste qui lève sur le ciel un dragon tatoué

« Dieu n’est pas mort! »

au radio

dans autant des langues que des points énergétiques qu’un saint possède

nous entendons un ancien soupir

« ne touche pas le mal

ne le rencontre pas

c’est une lutte qui attend te compter au sol

tirer de toi

les volcans égotiques et les miroirs boueux »

La Sainte Attente

dessine au ralenti dans l’air

un hibou aveugle réconcilié avec notre propre destin

28 pièces rectangulaires

du plus intense collage

sépareront

jusqu’au matin

la Particule de Dieu

3D. PROASPĂT CREAT

pop-corn
ca o artă mimetică de a spune că există suferință fără
FIȘĂ DE OBSERVAȚIE
fără CONSUM
fără LEVITAȚIE

hazardul e noua mea caligrafie de a spune lucrurilor pe nume

fericit

fără plată urmări și constrângeri
fericit

cu o hemoragie de iluzii și sensuri neînțelese

aștept orice ideologie

să arunce cu pietre

în mine în tine și în
ARTA ȘI LITERATURA DE A FI

antrenez în creier

două pisici ovo-lacto-vegetariene
gata să se roage pentru un evadat

gata să ierte un condamnat

niciodată nu e târziu pentru un retuș:
Doamne, Doamne, nu ne părăsi!

3D. RECEMMENT CREE

pop-corn

comme un art mimétique pour dire qu’il existe de la souffrance sans

FICHE D’OBSERVATION

sans CONSOMME

sans LEVITATION

le hasard est ma nouvelle calligraphie pour nommer les choses par leur nom

heureux

sans paiement conséquences et contraintes

heureux

avec une hémorragie d’illusions et des sens incompris

j’attends toute idéologie

pour jeter des pierres

à moi à toi et à

l’ART ET à la LITTERATURE D’ETRE

j’entraîne dans le cerveau

deux chats ovo-lacto-végétariens

prêts à faire des prières pour un évadé

prêts à pardonner un condamné

il n’est jamais trop tard pour une retouche

Mon Dieu, Mon Dieu ne nous abandonne pas!

(traduction par Ramona Tănase)

„Niets gaat verloren, alles in de wereld is collage”, een artistiek-literair evenement op de DADA BRANCUSItentoonstelling in Brussel

ICR Brussel viert 100 jaar sinds de start van de dadaïstische beweging en 140 jaar sinds de geboorte van Constantin Brâncuși met het organiseren van de interactieve tentoonstelling DADA BRANCUSI. Een (her)lezing door Dan Mircea Cipariu & Mihai Zgondoiu. De officiële opening zal plaatsvinden op dinsdag, 13 december 2016, 18:30 uur, in de Galerie MB-XL Contemporary & Modern te Brussel. De twee kunstenaars en initiatiefnemers zullen hun werken presenteren en zullen een recital verzorgen van de zeven beeldgedichten die, visueel en literair, zijn vervaardigd door vier handen. De tentoonstelling zal voor het publiek geopend blijven tot 8 januari 2017.

DADA BRANCUSI is een project-experiment dat een herlezing voorstelt van de teksten, creaties en verbeelding van Constantin Brâncuși door een dadaïstisch filter. De tentoonstelling is een kunstinstallatie die beeldgedichten, collages, foto’s en voorwerpen omvat die zijn vervaardigd door de schrijver Dan Mircea Cipariu en de visueel kunstenaar Mihai Zgondoiu, en is opgezet met steun van Galerie Galateca, van het Nationaal Museum van de Roemeens Literatuur en van de Vereniging Euro CulturArt. Het bezoekende publiek wordt uitgenodigd om deel te nemen aan het creëren van collage-gedichten in DADA-stijl.

“In de elektronische media en zelfs in onze openbare ruimte lijkt Brâncuși meestal een boodschapper van het nationalisme, een neo-folklorist, een kunstenaar die spiritueel en zelfs creatief gezien schatplichtig is aan een arcadisch Roemenië. Onze herlezing gaat, op spontane wijze, voorbij aan de krampachtige, bombastische, iconische manier waarop we stilstaan bij onze grote artistieke persoonlijkheden. En aldus, de geest van Brâncuși getrouw, herontdekken we een kunstenaar door een hogere inzet en door de vindingrijkheid van het (her)experimenteren,” beschrijft Dan Mircea Cipariu de opzet van de tentoonstelling.

Een film van de tentoonstelling kunt u hier bekijken.

De schrijver, journalist en gewaardeerd schrijver over hedendaagse kunst Dan Mircea Cipariu is de auteur van het boek singurătatea vine pe facebook (eenzaamheid komt op facebook, Uitgeverij Tracus Arte, 2012) en van de dichtbundel Tsunami (Uitgeverij Brumar, 2006), waarvoor hij de Prijs van de Vereniging van Schrijvers uit Boekarest heeft ontvangen. Naast de talloze literaire projecten waartoe hij de aanzet heeft gegeven en die hij heeft gecoördineerd, treedt Dan Mircea Cipariu op als curator van nationale en internationale tentoonstellingen, maakt hij radio- en televisieprogramma’s en is hij directeur van de virtuele culturele ruimte Agenția de carte [Literair agentschap].

Mihai Zgondoiu is visueel kunstenaar, universitair hoofddocent aan de Kunstuniversiteit in Boekarest en coördinator van de exporuimte voor hedendaagse kunst Atelier 030202 in Boekarest. De werken van de kunstenaar schommelen tussen experimenteel en traditioneel en worden gekenmerkt door een combinatie van artistieke genres en technieken zoals tekeningen, collages, etsen, video-installaties en urban art. De visuele projecten van Mihai Zgondoiu zijn gepresenteerd in musea en galerieën in Roemenië, Oostenrijk, Duitsland, Italië en de Verenigde Staten.

Het evenement wordt gerealiseerd in partnerschap met Galerie Galateca – een experimentele ruimte in Boekarest gewijd aan multidisciplinaire artistieke projecten, en met Galerie MB-XL Contemporary & Modern in Brussel – die in 2016 onderdak heeft geboden aan vier tentoonstellingen gewijd aan hedendaagse Roemeense kunsten.

Het programma wordt exclusief aangeboden door Galerie Galateca en de Vereniging Neo Art Roemenië.

Dan Mircea Cipariu

3D. EEN COLLAGE IS GEEN COLLAGE

ik kwam binnen

ik knipte

ik maakte een collage

LITERATUUR EN INWENDIGE CONSUMPTIE
vanuit een open universum
in een PUNT
op een verleidelijke manier

om je eigen zelf te onderzoeken

wie met stenen gooit

wie op de knop voor ongediertebestrijding drukt

wie alle exacte getallen
van het EINDE telt

de eenzaamheid oefent

in gevangengemaakte hersenen
RUSSISCHE ROULETTE

verlichting zonder gevolgen en conflict
wanneer je een uitroep kunt slaken en een muur sloopt

„nu en hier
IS EEN GEDICHT GEEN GEDICHT”

3D. EVALUATIESCHEMA

een werktuig kan een ander werktuig baren

maar een ster kan niet

tot in het oneindige

de duisternis vermenigvuldigen

zijn of hebben

dat is het oordeel

waarvoor je zult worden

verlost

of verjaagd

een werkelijkheid kan een droom baren

maar een ziel kan slechts genezing vinden

met een andere ziel

we bekijken elkaar schuchter door spiegels

om hen te zien die zich zullen opofferen

een goddelijke hand zal de paniekknop indrukken

in een inwendige stad

totdat

de stilte

zich aan ons voeten zal neervlijen

3D. METAMORFOSE

mijn hersenen zijn een universele batterij van 20 watt

met behulp waarvan ik voortdurend

van het ene naar het andere heelal reis

van een spiegel naar een tuin van Eden

totdat van mij niets overblijft dan louter primaire energie

ongecensureerd

in de hemel als wel op aarde

geprevel

of wellicht zelfs zijn enige uiting van bestaan

20 watt voor het eeuwige leven

20 watt voor het rondpompen van het sublieme in de natuur

20 watt als waarlijk vrije elektronen

3D-ingrediënten oerinstincten

uit een interstellaire maag

gaat niets verloren

alles in de wereld is collage

3D. BEVRIJDINGSGELUID

LEIDENDE voetafdruk

GEBOREN

NIET GEMAAKT

uit de Heilige Geest

kom kijken hoe hij werkt

zonder batterijen en goedkeuring van de Belastingdienst

een PERPETUUM MOBILE

IK BIJT NIET

BEZWEER NIET

ZET GEEN STEMPELS

ik ben het ONSTUITBARE dictee

van een PRIEMGETAL

ik oefen de bevrijdingsles

in mijn borstkas

waar ZIEL GEWETEN EN ZONDE bestaan

ik lever voortdurend strijd met woordenschat en biografie

totdat ik herboren zal zijn

totdat mijn innerlijke geluid

een tijd en een ruimte zal binnengaan

zonder turbulentie

leed

ontkenning

3D. AFMELDING

primaire impuls

als een vlieger die een perfecte witte vorm achterlaat

in een zwart gat

je bent gekomen met DNA en al

met voorgevoelens

met herinneringen uit het paradijs

met automatismen om te overleven

je wordt gedreven en gemanipuleerd door
TEKSTEN EN BEELDEN

ontwaak en knip

LIJNEN PUNTEN TEKENS uit
totdat je met al je poriën

en met al je neuronen

de ZONSOPKOMST beleeft

geschreven met verlichte letters
op een afmeldingsverzoek

KNIP EN ONTWAAK

3D. CHINEES NIEUWJAAR

instrumenten om te klonen en vermenigvuldigen voor een strategische oorlog

met duistere en heldere halfronden

we openen de champagne en bevelen welbehagen

in het jaar van de vuuraap

het enige wat we vrezen is de leegte die tussen ons in glipt

als Russische wodka gestookt van Chinese gerst

als een boeddhistische monnik die een draak ter hemel oplaat
met de tatoeage „God is niet dood!”

op de radio

in evenveel talen als een heilige energiepunten heeft

beluisteren we een oude verzuchting

„beroer het kwade niet

ga het uit de weg

het is een strijd die verwacht jou uit te tellen op de grond

en zelfzuchtige vulkanen en modderige spiegels

uit je wil halen”

Sint-Juttemis
tekent in slow motion in de lucht

een blinde uil berustend in ons eigen lot

28 rechthoekige stukken

van de meest intense collage

zullen voordat de ochtend aanbreekt

het goddeeltje

isoleren

3D. PAS GESCHAPEN

popcorn
als mimetische kunst om te zeggen dat leed bestaat zonder
MEDISCHE STAAT
zonder CONSUMPTIE
zonder LEVITATIE

het toeval is mijn nieuwe kalligrafie om de dingen bij hun naam te noemen

gelukkig

zonder betalingen gevolgen en belemmeringen

gelukkig

met een aderlating van illusies en onbegrepen betekenissen

ik verwacht dat iedere ideologie

met stenen zal gooien

naar mij naar jou en naar
DE KUNST EN DE LITERATUUR VAN HET ZIJN

ik train in mijn hersenen

twee ovo-lacto-vegetarische katten
bereid om te bidden voor een ontsnapte gevangene

bereid om een veroordeelde te pardonneren

het is nooit te laat om te retoucheren:
Heer, Heer, verlaat ons niet!

(traducerea în neerlandeză: Jan Willem Boss)

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508