Federatia Editorilor din România, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar și Consiliul Național al Elevilor, constată cu îngrijorare că toate demersurile către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCS) privind asigurarea cu manuale școlare pentru anul școlar 2016 – 2017 au rămas fără răspuns! Drept urmare, au adresat o scrisoare deschisă către MENCS, scrisoare pe care v-o prezentăm în rândurile de mai jos.
”Federația Editorilor din România, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar Consiliul Național al Elevilor
Scrisoare deschisă
Către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice,
Domnului Ministru Adrian Curaj
În atenția Doamnei Secretar de stat Monica Anisie
Stimate domnule ministru,
Au trecut peste cinci luni de la înființarea prin OMENCS 6023/23.12.2016 a Comisiei Consultativă pentru manualele școlare și considerăm necesar să vă informăm că ea nici pe de parte nu își îndeplinește mandatul: acela de a analiza și de a face recomandări privind procesul de evaluare și aprobare, precum și procedura de achiziție privind manualele destinate claselor V-VIII.
Încă de la prima întâlnire, din 12 ianuarie 2016, Federația Editorilor din România (FER) a prezentat conducerii MENCS și membrilor comisiei o scrisoare cu trei variante de simplificare și eficientizare a procedurilor existente. Documentul a fost pus în dezbaterea celor trei întâlniri ale comisiei doar parțial și fără a se adopta recomandări, iar până în prezent nu a primit un răspuns oficial din partea conducerii MENCS sau a CNEE.
În luna aprilie 2016, în lipsa unor reacții din partea celor îndrituiți și văzând că există riscul să nu existe manuale de clasa a V-a pe băncile elevilor la începutul viitorului an școlar, FER a depus o nouă scrisoare, care propune o singură soluție, care asigură simplificarea procedurilor, o calitate sporită a conținutului și un calendar sigur pentru manualele de gimnaziu.
Recent, în urma consultărilor cu Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar (FNAP-ÎP) și cu Consiliul Național al Elevilor am ajuns la concluzia că poziția FER trebuie urgent discutată în Comisie și în structurile de specialiști ale ministerului educației, pentru a primi un răspuns adecvat. Suntem conștienți că pot exista și alte opinii, idei, dar în lipsa unor analize pertinente din partea Comisiei și a instituțiilor de resort, nu avem cum să progresăm.
În această perioadă nici MENCS, nici CNEE nu au analizat situația dezastruoasă a achizițiilor centralizate de manuale, ba mai mult, au demarat (fără consultarea producătorilor și a utilizatorilor), o selecție și o centralizare a comenzilor de manuale destinate claselor a XI-a și a XII-a, cu o procedură ”originală”, care prezintă numeroase lacune, inadvertențe, neclarități. Riscul este ca elevii acestor clase, care au nevoie de manuale în apropierea bacalaureatului și a admiterii în facultăți, să nu le aibă pe băncile lor la 15 septembrie 2016.
După informațiile noastre, situația din România este unică în Uniunea Europeană:
1. În Europa, niciun minister al educației nu achiziționează centralizat manuale, făcând propriile reguli. Subvenția/elev este data școlilor, care se ocupă de selecție și achiziție direct de pe piață (de la librării, edituri, magazine online etc.).
2. Peste tot in Europa evaluarea de calitate este despărțită de achiziția propriu-zisă, ba există și țări (ex. Spania) care nu evaluează și nu aprobă conținutul manualelor, singura condiție fiind respectarea programei școlare. La urma urmei, calitatea o apreciază utilizatorii.
3. Nicăieri în Europa manualul digital nu a fost introdus și impus in mod obligatoriu, fără a se studia oportunitatea digitalizării prin intermediul manualelor, fără infrastructura adecvată și de o manieră care să favorizeze mai explicit firmele de IT. Este o realitate că, în perspectivă, în România este necesară o introducere treptată a manualelor digitale (în elaborare, evaluare, selecție, achiziție și utilizare), iar până când statul va fi pregătit (strategie, bugetare, infrastructură, pregătirea cadrelor și elevilor, studii de impact medical și psihologic, acordul părinților etc.), formula cea mai bună este utilizarea lor ca o completare a manualului tipărit.
Domnule ministru, este timpul analizelor pertinente și al deciziilor. De aceea, vrem să tragem un semnal de alarmă și vă rugăm să convocați Comisia Consultativă pentru manualele școlare și să o prezidați, pentru a se adopta de urgență proceduri simple și eficiente, care, așa cum ați cerut, să ofere calitate și predictibilitate în domeniu.
Anexăm documentele pe care le dorim analizate.
Cu stimă,
Copreședinte FER,
Președinte AER
Grigore Arsene
Copreședinte FER,
Președinte UER
Cristian Greșanu
Președinte FNAP-ÎP,
Iulian Cristache
Președinte CNE
Horia Oniță ”