spot_img

La mulţi ani , Lady Catia Maxim!

Chiar şi în această epocă p(r)ost-postmodernă continui să cred într-un mit al scriitorului şi de aceea continui să practic un mic şi personal exerciţiu de admiraţie pentru anumiţi scriitori români ale căror cărţi le recitesc în preajma sau de ziua lor de naştere. Dacă este 27 noiembrie, atunci este şi Catia Maxim, scriitoarea Catia Maxim, despre care o să vă spun câte ceva; sper să nu vă dezamăgesc, dar nu o să vă spun absolut nimic despre omul Catia Maxim, pentru simplu fapt că nu am întrebat-o  şi nici nu am considerat potrivit să-i descos  biografia; nu ştiu nicio povestioară amuzantă, nici măcar ce fel de filme, cărţi şi muzică preferă sau ce face în restul timpului, atunci când nu scrie. Revenind la literatură, pot spune că romanele semnate de  Catia Maxim sunt asemenea unui vin preferat: l-ai gustat nu o data si, cu toate ca ii cunosti deja atat de bine aroma, il regasesti mereu cu aceeasi veche si totusi noua placere, pentru ca fiecare lectura te umple de incantare… Nu vor face exceptie de la aceasta axioma a placerii prin lectura nici ultimul sau roman despre ,,Ingerii din Moscopole. Exilul”, o carte lansata in aceasta primavara la Garlic Pub din Bucuresti si publicată de Editura ,,Tracus Arte”, nici altele mai ,,vechi” precum ,,Între timpuri”(2010), ,,Ghici pe cine iubesc eu?”(2009) sau ,,Clipe salvate”(2008).

Am recitit şi as mai spune câteva cuvinte doar despre ,,Între timpuri”, un mic bildungsroman de  fix 150 de pagini, un roman tulburător incantator si melancolic despre destinul unui provincial care incepe aventura vietii sale prin venirea la Bucuresti, acesta fiind si titlul primului capitol. Personajul are placerea sau macar curiozitatea pariului existential, dar nu pare sa fie un alergator de cursa lunga, nu are nici vocatie si nici macar ambitie in acest sens; se autocaracterizeaza, citand probabil pe altcineva, dar si acceptand opinia altora transformata in sentinta- ,,un molau”, dar care, ar trebui adaugat, din cand in cand, are niste ,,sprinturi” prin care incearca sa se autodepaseasca si sa-i uimeasca pe toti, apoi revina linistit in masa anonima a plutonului, ca sa pastram pana la capat analogia cu lumea atletismului.

Totusi, pana la un anumit punct, s-ar putea chiar spune ca acest personaj nu este un ratat, daca a nu-ti rata viata inseamna acel prim nivel elementar: a avea un serviciu, ceva bani, o sotie si o casa… Desigur, daca se depaseste acest nivel si trecem la nuante, lucrurile se vad altfel… Cel putin la inceput, pare sa repete chiar viata fratelui: dupa doi ani tanarul venit din Glodeni (sugestiv nume, nu?!) a mai facut ceva scoala, dar nu foarte multa, si-a gasit o fiica de negustor, devine el însuşi un obscur negustoraş, isi va face o casa, o familie si o afacere, dar apoi urmeaza iadul ( ar fi trebuit sa folosesc majusculele): lipsa dialogului cu sotia, jocurile de noroc, moartea unicului copil, despartirea de consoarta care nu il mai poate suporta stiindu-i infidelitatea (,,de ani de zile are pe una de la ruleta”), nationalizarea, confiscarea averii, inchisoarea si apoi lupta celorlati pentru putinul care i-a mai ramas, batranetea, boala si singuratea deplina in fata mortii…

Un singur citat, chiar dacă e lung, scena finală, aproape de moarte, plange pentru prima data in viata, intelegand ca nu a fost mereu decat un ,,molau”( a se citi un INFRANT), dar, la fel de surprinzator, isi revine rapid la cinismul său care l-a tinut în viata si care îl va face sa uite si de spaima de moarte:

,,Pleoapele tresar intr-o zbatere de neputinta. Mai simte urma unei lacrimi agatate in coltul ochilor. Plange oare? Nu i s-a intamplat niciodata… Ar fi pentru… Vorbele se leagana triste, fara noima…

– Nu ti-am spus niciodata, dar te-am iubit in felul meu. O sa-mi fie greu fara tine. Ce ma fac fara tine? Respira, inca mai respira, inca il mai doare, inca il mai inteapa. Zidurile se destrama… Nu-l mai doare… Linistea si lumina invaluie patul pe care trupul lui mai staruie… Deschide ochii, nu vede nimic… Dar ei, ochii, ascund ceea ce nimeni nu stie… O intelegere, o imagine, un cuvant, o imagine, un chip, un peisaj… Asta sa fie moartea? Atat de simplu? Fara durere, fara regrete… O scanteie ce se stinge aproape vesel sa fie anii tarati inutil? Asta sa fi fost viata lui, iar moartea ceva menit sa arunce balastul  strans lacom de-a lungul anilor? Nu mai are cum sa o ajute pe Teo, pe Coca… pe ceilalti. Se va amuza insa vazandu-i cum isi vor infinge dintii ca niste hiene in pamanturile, casele si banii ramasi… Daca ar putea, ar rade in hohote, caci de buna seama va urma un spectacol pe cinste. Il va urmari fara grija… E poate prima oara cand realizeaza ce bine e sa nu aiba nici o grija!

Lumina si linistea pun stapanirea pe el… Chipul ii straluceste si zambeste pentru ultima oara in casa ce mai cresteaza un sens altui destin strivit intre zidurile sale.”

În loc de final aş nota un paradox al lecturii pe care l-am trăit de puţine ori citind literatură română de după 1990: De fiecare data cand am citit o carte semnata de Catia Maxim am avut o senzatie unica si anume ca aceea este cea mai buna; pe urmatoarea carte am inceput sa o citesc cu rezerve, cu o fireasca strangere de inima pentru ca nu credeam ca va reusi sa fie macar la inaltimea celei precedente. Totusi, de fiecare data, aceasta supozitie a fost infirmata, astfel incat fiecare carte m-a încâtat şi surprins în felul ei unic, chiar dacă erau scrise de aceeaşi Catia Maxim- una dintre Doamnele literaturii române contemporane…

George Motroc

Articole recomandate

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508