Sâmbătă, 4 decembrie 2010, ora 11.00, la Casa Tranzit din Cluj va avea loc lansarea volumului “Trilogia îndepărtări. Odihna, Noaptea, Uitarea” de George Banu, apărut în colecţia „Performa” a Editurii Cartea Românească. Alături de autor, vor prezenta: prof. univ. Anca Mănuţiu, traducătoarea volumului şi Mihai Mănuţiu, directorul teatrului Naţional din Cluj, regizorul textelor lui George Banu (“Uitarea şi Odihna” ). Evenimentul se va desfăşura în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru „Interferenţe europene”, organizat deTeatrul Naţional Maghiar din Cluj.
Tripticul eseistic “Odihna, Noaptea, Uitarea” este o meditaţie asupra condiţiei umane şi, în particular, asupra condiţiei omului de teatru, definind indirect existenţa lumii ca pe un amplu şi complicat spectacol. Constituită dintr-o serie de reflecţii fragmentare, pe alocuri aforistice, cartea trimite la o întreagă tradiţie a moraliştilor francezi, de la, de pildă, un La Bruyère până la un gânditor paradoxal precum Cioran. Referinţele culturale sunt însă mult mai diverse: Shakespeare, Cehov, Maupassant, Nietzsche, Freud, Bergson, Proust, Borges, Beckett, Kundera, Jankélévitch şi încă mulţi alţii se întâlnesc în paginile acestei cărţi despre memorie şi identitatea profundă.
„George Banu are vocaţia spectatorului avizat, apt să surprindă şi să intuiască cele mai fine intercalări şi nuanţe integrate viziunii de ansamblu. Un ochi născut parcă pentru a vedea spectacolul, cultivat cu grijă şi provocat să se deschidă spre percepţii multiple, ne ghidează de fiecare dată în cărţile autorului.” (Mihaela Michailov)
George Banu a fost preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (1994-2000) şi director artistic al Academiei Experimentale a Teatrelor (1990-2001). În critica sa, a rezervat un loc aparte regiei moderne şi reprezentanţilor de marcă ai acesteia, între care Grotowski, Brook sau Strehler.
Cărţile sale, publicate la prestigioase edituri pariziene şi traduse în mai multe limbi, s-au bucurat de un considerabil succes în rândul specialiştilor. Pentru “Brecht ou le petit contre le grand” (1981) a primit „Premiul Criticii dramatice pentru cea mai bună carte de teatru a anului”. Aceeaşi distincţie i s-a acordat şi pentru “Le theâtre, sorties de secours” (1984) şi “Le Rouge et or” (1990). Trilogia compusă din volumele “Le Rideau”, “L’Homme de dos” şi “Nocturnes” îl arată ca eseist de fineţe preocupat de relaţia între teatru şi pictură.
În România, a participat la realizarea spectacolelor: “Celălalt Cioran” (în regia lui Radu Penciulescu), “Uitarea şi Odihna” (în regia lui Mihai Măniuţiu).