spot_img

Poeta şi cititorul ei fascina(n)t

Un experiment formal şi editorial pus la cale de Ana Pop Sîrbu şi Ilie Gyurcsik, în care prima scrie versurile, cel de-al doilea reversurile, ce constau din parafraze şi interpretări. Volumul a apărut la Editura Davis Press Print dinTimişoara şi este postfaţat de Rodica Bărbat şi ilustrat cu tehnici mixte, în alb-negru, de Adriana Lucaciu şi Septimiu Sîrbu, fiul artist al autoarei.


Ana Pop Sîrbu a avut o intensă activitate poetică în ultimii ani. În 2012 apărea la Brumar un volum ce semnala din titlu eschiva, introvertirea şi forajul sufletesc: ”Exil interior”. Poezia cărţii era revigorată precum la optzecişti: „O carte plină de fibră,/ Şi tot ea îşi întoarce capul/ Spre fiinţa din carte,/ Ca spre o margine” (”Fiinţa din carte”). „Armatele de litere şi de măşti” mărşăluiesc de-a lungul cărţii ilustrate cu lumi concentrice şi nebuloase de Vlad Corban.

În 2013, autoarea a produs ”Morfologia nopţii”, la Editura Davis Press Print. În prefaţă, Gabriela Benga sublinia apartenenţa la filonul vechiului „Echinox” al poetei. În acest volum poemele erau concentrate şi metaforizate la modul revelatoriu: „Cuvintele cădeau rând pe rând/ Şi ochii aşteptau pe mal flacăra./[…]/ Ploua şi hohotul iertător al îngerilor/ Ţinea în palmă unealta singurătăţii mele” (”Flacăra”). Geometriile mistice vor rămâne o constantă în creaţia autoarei („Pagina interioară a cercului” – ”Bătăliile discrete”). O altă reuşită era concretizarea abstractului, ca în vechea poezie chineză: „Ocolind înţelesul,/ Acest obiect de ceaţă,/ Ce se lipeşte încet/ De spinare” (”Obiect de ceaţă”).

Noul volum pare să fie moştenitorul celor două anterioare. Deschizându-se către colaborare, Ana Pop Sîrbu probează depăşirea narcisismului şi înţelegerea dinamică a creaţiei. În ”Note introductive”, Ilie Gyurcsik face o legătură între această poetică şi hermeneutica frazei, în tradiţia paradigmei traducerii în hermeneutică, aşa cum s-a format ea prin contribuţia unor Friedrich Schleiermacher, Wilhelm Dilthey, H. G. Gadamer şi Paul Ricouer. Viziunea asupra volumului s-a vrut deopotrivă geometrică şi entropică. Un prim ciclu, ”Sumedenie de fulgi”, lucrează cu tuşe fine, nervoase, cu efect de sugestie maximă, adică simplificată: „Nimic. Doar acea legănare./ E rochia ta./ Un brânci./ Încet, încet se face mov./ Până la urmă lucioasă” (”Vocea îţi picură, chiar pe tiv”). Din vechea manieră n-a mai rămas decât punctuaţia, în rest predominând transparenţa, aşa cum explică şi reflectorul-parafrazatorul de pe paginile din dreapta, Ilie Gyurcsik: „aşa cum transparenţa este o <<cutie neagră>> al cărei interior devine temporar vizibil”.

Parafrazele funcţionează ca o oglindă cu efect de refracţie, nu de reflexie. Uneori ele sunt explicitări, iluminări, alteori pur şi simplu noi creaţii ori variaţii pe o temă dată. De pildă, în ”Acele aparenţe obişnuite”, Ana Pop Sîrbu se manifestă pictural anti-narativ: „Când ai vrea chiar să intri-n pământul umed,/ Să simţi roşul englezesc lucindu-ţi pe piept,/ Pe gât, pe omoplat, pe jugulară/ Pe degetele singure care mângâie fereastra…”. Ilie Gyurcsik preia senzaţiile tactile şi le prelucrează în sens psihologizant şi vizual: „Clişee comune, chiar parfumate,/ Un fel de sondaje ale sinelui tău./ Acele năluci autohtone./ De-ţi vine să intri de vie/ În vreo cutie londoneză de sticlă,/ Cu un roşu străin scurgându-ţi-se-n piept./ Şi pe tot corpul./ Pe mâna-ntinsă spre rana vitrinei”. Modernitatea poetică se realizează prin pase cu efect sinestezic. Nu spre jam session tind poeţii, ci spre adâncire ori deviere a înţelesurilor.

Acest tip de colaborare are conotaţii cognitive, departe de megalomanii artistice. Cartea câştigă din aceste deschideri şi reformulări. Abordarea tip diptic pune faţă în faţă vagul subtil cu o aură aproape simbolistă. Cartea de poezie primeşte valenţe de tratat poetic. ”Când amintirea e o scenă” conţine un peisaj în plină diluare, cu elemente disparate: „Mişcarea liniştită suspendată pe-o foaie,/ Când cercul devine tot mai strâns./ O pată foşnind pe linia vieţii,/ Un cer legănat de un ţărm,/ Când palmele apelor îţi alină cearcănele/ şi-ţi apleci inima crezând/ Că Timpul e chiar, chiar în tine”. Parafraza va diminua simbolismul aerat şi metaforic „fixând” unele imagini şi senzaţii.

Autotelică şi autarhică, cartea încearcă să-şi conţină descifrările. Adesea parafrazele sunt acompaniate de interpretări. Dar, cum literatura bună e polisemantică, ne slujim de interpretarea oferită pentru a ne costrui propria înţelegere. Ilie Gyurcsik este un fin descifrator de coduri, trebuie să spun. El remarcă „respingerea unei poetici a sentimentelor” şi lansează trimiteri culturale precise.

Uneori, poezia Anei Pop Sîrbu acoperă geografii îndepărtate, conectându-le imediat cultural: Volga şi Marea Caspică au rostul dea ne aduce aminte că „existenţa noastră se varsă în Homer./ Ba în Hesiod” (”Spune-mi ceva”). Plecând de la titlul poeziei, interpretul descoperă înrudiri cu nuvela lui Anton Cehov, ”Profesorul de literatură”, unde protagonistul nici măcar pe patul de moarte, în delir, nu reuşeşte să emită altceva decât banalităţi, truisme. Adesea, cum ştim, pariul poeziei e să nu spună nimic precis, ci să acumuleze mănunchiuri de posibilităţi.

Se întâmplă uneori ca interpretările să ia faţa poemelor. Poeta posedă o tehnică modernă şi cred că mai are puţin până să se dezbare de comparaţiile introduse prin „ca”, precum şi de încărcătura livrescă ce poate uşor deveni balast. Oricum, poetizarea, reluarea ei şi apoi interpretarea constituie paşii unei mini-trilogii preocupate de contur, mişcare şi incandescenţă. Un filon vitalist străbate textele şi nu lasă ca rafinamentul lor să devină unul leşinat. Aşa că avem în faţă deplasări poetice ce se menţin suple datorită tehnicii şi compoziţiei inteligente. Fapta ar trebui înfăptuită şi pe mai departe.

Felix NICOLAU

Articole recomandate

1 COMENTARIU

  1. Sunt printre norocoşii care au acest „experimental” ( eu pun între ghilimele cuvântul) volum. Felicitări lui Felix Nicolau că-l popularizează pentru că un astfel de volum merită să fie luat în seamă de cititori, de poeţi, de criticii literari.
    Urez poeţilor, la fel de înzestraţi cum e Ana Pop Sîrbu, să aibă un interpret de talia lui Ilie Gyurcsik. Cei care mai citesc sunt receptivi la asemenea „experimente”, dacă sunt făcute de…experimentaţi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508