Eco dosArt (#stamcasa) 

iul. 16th, 2020 | By | Category: Proiecte

Vineri, 24 iulie 2020, Asociația Euro CulturArt, în parteneriat cu Spațiul de Artă Contemporană ATELIER 030202 din București, Teatrul de Comedie și Muzeul Național al Literaturii Române din București, cu sprijinul financiar al AFCN (Administrația Fondului Cultural Național), prezintă expoziția proiectului Eco dosArt (#stamacasa), un program-experiment de arte vizuale și poetice în confluență cu scrierea creativă și performance-ul on-line. 4 artiști vizuali – Cosmin Paulescu, Bogdan Rața, Iulia Toma și Mihai Zgondoiu – și 4 poeți – Dan Mircea Cipariu, Robert Șerban, Gabriela Toma și Florina Zaharia, au realizat, în perioada stării de urgență și a celei de alertă, sesiuni on-line de actualizări a unor documente vizuale și poetice, într-un program de cercetare a imaginii și a textului (martie-iulie 2020). Artistul vizual Dan Raul Pintea a fost invitat să realizeze hârtie manuală, reciclată, inscripționată cu logo-ul identitar ”Dragoste”. Astfel, mediul on-line a devenit și un atelier deschis de creație și un spațiu virtual pentru prezentarea secvențelor și produselor programului. În urma acestei etape de cercetare, sunt prezentate în expoziție instalații de cArte conținând fragmente de text și imagini create în programul Eco dosArt (#stamcasa, schițe, fotografii, capturi de imagini, instalații performance-uri) și proiecții videocArt (un altfel de montaj și dicteu vizual). Expoziția este deschisă până joi, 27 august 2020 (zilnic, între orele 10.00 – 20.00, cu obligația vizitatorilor de a purta mască).  

”Experiența din vremuri de pandemie, de dezastre ecologice și de crize sociale este subiectul și obiectul de cercetare artistică, literară și interioară a unor creatori tot mai sensibili la felul în care ne putem elibera, fiecare dintre noi, de consumism, de tot felul de isme, de tabloidizare, de dictatura noilor tehnologii ale comunicării și ale tehnologiei. Altfel spus, eliberarea fiecăruia dintre noi face recurs la oglindirea în Natura nepervertită de toate păcatele omului post-istoric.”, a declarat scriitorul Dan Mircea Cipariu, președintele asociației Euro CulturArt.

Perioada actuală prin care trece întreaga omenire este una una cu totul specială. Fie că vorbim de stările de Alertă și Urgență, măsuri radicale ce au frânat “maratonul” de zi cu zi în care ne complăceam cu toții, fie că vorbim de îmbolnăviri, victime, spaime, frici și angoase, rasa umană este pusă la grea încercare. O încercare care ne vorbește limpede despre supraviețuire și continuitate. Proiectul Eco dosArt (#stamacasa) a conectat (de la distanță) patru scriitori și patru artiști contemporani pentru a ne vorbi despre responsabilitate și conștientizarea noastră cu noi înșine, dar și cu mediul înconjurător.”, a spus artistul vizual Mihai Zgondoiu, curatorul programului.

Programul Eco dosArt (#stamcasa) este coordonat de scriitorul Dan Mircea Cipariu și artistul vizual Mihai Zgondoiu. Partenerii media ai programului sunt Radio România Cultural și AgențiadeCarte.ro.

 

 

Adresa facebook a programului:

https://www.facebook.com/events/514142405960401/

 

 

Dan Mircea Cipariu (născut la 7 septembrie 1972, București), licențiat al Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, scriitor, jurnalist și manager de proiecte și programe culturale. A debutat în presa literară în 1988 (SLAST), iar editorial, în 1999, cu volumul Hai să ne-ntâlnim pe site sâmbătă seara (editura Libra). În 2007, volumul său de poeme Tsunami (editura Brumar), 2006, a primit Premiul Asociației Scriitorilor din București. În 2008, a inițiat și coordonat proiectul ”Scriitori pe Calea Regală”, iar din 2009 până în prezent, proiectul „Maratonul de poezie și jazz”. Între, 2011 și 2019, de Ziua Culturii Naționale, a inițiat și coordonat proiectul „Gala Tinerilor Scriitori/ Cartea de poezie a anului”. Este fondatorul și președintele asociației Euro Culturart, ce deține o galerie dedicată tinerilor artiști vizuali din Europa – „Atelier 030202”, coordonată de artistul vizual Mihai Zgondoiu. Este editorul www.agențiadecarte.ro, spațiu virtual în care sunt prezentate la zi evenimentele de carte și artă. Este președintele Opera Scrisă.Ro, societate de gestiune a drepturilor de autor. Volumul său singurătatea vine pe facebook, publicat în anul 2012 la Editura Tracus Arte din București, este considerat de editorul Cosmin Perța „unul dintre cele mai bune volume de poezie ale anului 2012 și nu numai”. În prezent, finalizează tema doctorală de cercetare „Tipare ale imaginii poetice”, sub coordonarea prof. univ. dr. Silviu Angelescu, la Școala Doctorală a Facultății de Litere, Universitatea din București.

Cosmin Paulescu – COZO (n. 1970) a absolvit în anul 1996 Academia Națională de Arte din București, la secția Artă Murală, clasa profesorului Ion Stendl. Din 1997 este cadru didactic universitar, iar in prezent este Decanul Facultății de Arte Decorative și Design, UNArte București. S-a făcut remarcat la înce­pu­tul anilor ’90 datorită acțiunilor sale artistice neconvenționale, activând cu precădere în zona instalației și a performanceului. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici, expert evaluator ARACIS, publică volume și articole în reviste de specialitate despre arta cu caracter temporar și efemer. Organizează expoziții, conferințe științifice și reali­zează lucrări de artă decorativă în spațiul public.

 

 

 

Robert Şerban (1970) este scriitor și jurnalist. Președintele Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara, redactor al revistei Orizont, publicist-comentator al revistei Banatul Azi și realizatorul emisiunii culturale de televiziune „Piper pe limbă” (TVR Timișoara și TVR 3).

Cărți publicate: Fireşte că exagerez (ed. Excelsior, poezie, 1994, Premiul de debut al Uniunii Scriitorilor din România), Odyssex (ed. Marineasa, poezie, 1996), Piper pe limbă (ed. Brumar, interviuri, 1999, Premiul Filialei Timişoara a USR), Pe urmele marelui fluviu (ed. Fundaţiei Pro, coautor, poezie şi proză, 2002), Timişoara în trei prieteni (Brumar, coautor, împreună cu Dan Mircea Cipariu şi Mihai Zgondoiu, poezie, 2003, Premiul Poesis), A cincea roată (ed. Humanitas, interviuri, 2004, Premiul filialei din Timişoara a USR), Barzaconii / Anus dazumal (ed. Hartmann, proză, 2005), Cinema la mine-acasă (ed. Cartea Românească, poezie, 2006, Premiul Observator cultural, Premiul Filialei Timişoara a USR; ediţia a II-a, ed. Tracus Arte, 2019), Athénée  Palace Hotel (Brumar, teatru, coautor, împreună cu Alexander Hausvater, 2007), Ochiul cu streaşină (ed. Tritonic, publicistică, 2007), O căruţă încărcată cu nimic/ Ein karren beladen mit nichts (Brumar, poezie, coautor, împreună cu Ioan Es. Pop şi Peter Sragher, 2008),  Moartea parafină (Cartea Românească, poezie, 2010, Premiul Luceafărul de dimineaţă, Premiul Filialei Timişoara a USR), Naraţiunea de a fi. Robert Şerban în dialog cu Şerban Foarţă (Humanitas, 2013), Gura păcătosului. Dialog cu Valeriu Armeanu (Brumar, 2014), Timișoara. [20] Artiști ai Generației ’80 (Fundația Interart Triade, critică de artă, 2015), Puțin sub linie (Cartea Românească, poezie, 2015, Premiul pentru poezie al Radio România Cultural, Premiul Ateneu, Premiul Filialei Timișoara a USR), Livius Ciocârlie. Uneori îmi vine să râd. Dialoguri de Robert Șerban (Brumar, 2015), La Tolce Vita. Robert Șerban în dialog cu Marcel Tolcea, (ed. Universităţii de Vest, 2016), Vorbesc în gând, cu voce tare. Dialog de un cristian (ed. Casa de Pariuri Literare, 2016), Ascuns în transprență (ed. Polirom, poezie, împreună cu Pavel Vereș – digital art, 2017), Prozator din silă. Viorel Marineasa în dialog cu Robert Șerban (Casa de Pariuri Literare, 2017), Tata, eu glumesc serios! – Tudor Șerban la vorbă cu Robert Șerban (Polirom, 2018), Cele patru aripi ale bunicii (ed. Cartier, 2018), Tehnici de camuflaj (Tracus Arte, poezie, 2018, Premiul pentru poezie agenţiadecarte.ro).

Cărți de poezie publicate în străinătate: Heimkino, bei mir (Pop Verlag, Germania, 2009), Биоскоп у мојој куђи/ Cinema la mine-acasă (ed. Meridijani, Serbia, 2010), Illatos koporsó (ed. L’Harmattan, Ungaria, 2012), Feintod (Pop Verlag, Germania, 2018),  Nah an der Gürtellinie (Pop Verlag, 2018), Ein plötzlich erlöster Glücksritter (Pop Verlag, 2018), Azbest (ed. Agora, Serbia, 2019). În 2015, a publicat, în limba franceză, La mort parafinne (Vinea Editions, ediţia a II-a, 2019).

Bogdan Rața este artist și lector al Universității de Vest, Timișoara. A expus în Paris, New York, Liverpool, București, Timișoara și a participat printre altele la 4 Moscow Biennale of Contemporary Art, Independents Liverpool Biennale, 55 Venice Biennale and Manifesta 10 St. Petersburg. De curând a fost selectat în Bucharest Biennale 8. Trăiește și lucrează în Timișoara.

 

 

 

 

 

 

Iulia Gabriela Toma (n. 1974) este artistă mix-media, lucrează atât in mediile cu expresie estetică din jurul materialului textil, ca prim studiu, cât şi cu fotografie, pictură, instalaţie şi text în fiecare lucrare. Se concentrează în ultima vreme pe temele sociale ale căror rezonanţă o regăseşte în propriul parcurs: feminism, drepturile omului, relaţiile interpersonale din comunităţile închise, materialitatea urbană a locuirii, echitate socială, etc. Construieşte un discurs propriu organizat estetic şi expresiv în direcţii vizuale şi activiste, încercând de fiecare dată să situeze proporţia dintre mesaj şi estetic la un nivel din ce în ce mai elaborat. Predă în cadrul Departamentului Arte & Design Textil al Universităţii Naţionale de Artă Bucureşti, practicând un exerciţiu pedagogic armonizat atât cu fondul personal de cercetare cât şi cu inovaţia permanentă cerută de activitatea didactică în disciplina artistică.

 

 

 

Gabriela Toma (n. 1981) a debutat cu volumul Cântecul geamănului (Editura Humanitas, 2009). Din 2006 a călătorit și a explorat numeroase culturi din Europa și din America Latină. Spațiul cultural care a avut cel mai mare impact asupra sa a fost Mexicul, pe care l-a vizitat de trei ori și unde speră să se întoarcă. Aici, a realizat interviuri și a participat la ceremoniile prehispanice de cultură nahua din Mexicul actual. Este pasionată de educația non-formală, dialog intercultural și storytelling. În prezent, coordonează proiecte interculturale și de educație muzeală la MNLR, printre care Festivalul cultural latino-american și Atelierele Thomasinei. Lecturi publice: Cenaclul Euridice, Institutul Blecher, Noche Bohemia și Librăria La Ruenca de Gandhi (Xalapa, Veracruz), Primer Encuentro International de Mujeres Poetas en la Cuenca de Papaloapan (Tuxtepec, Mexic).

 

Florina Zaharia este membră a Uniunii Scriitorilor din România. A absolvit Universitatea Dunărea de Jos, Facultatea de Litere (română-engleză) şi un Master în „Teoria şi practica textului”. În prezent este redactor-şef al revistei “Dunărea de Jos” din cadrul Centrului Cultural Dunărea de Jos Galaţi şi coordonator zonal al operascrisa.ro. Cărţi publicate: „goală pe străzi”, Editura Eminescu, Bucureşti, Premiul Uniunii Scriitorilor (Filiala Iaşi) pentru debut; „possssssster”, 1999, Editura Prier, Craiova, Premiul Nichita Stănescu; „alextandru – manuscris de mângâiat”, 2001, Editura Cartea Românească, Bucureşti; „nueuflorina”, 2004, Editra Vinea, Bucureşti; „1863 – 1894 aşteptarea fără braţe”, 2007, Editura Opera Magna, Iaşi, Premiul Hyperion; „eua”, Editura Paralela 45, Piteşti, 2010; “bandagebody”, Editura Fundaţiei Culturale Antares, 2011; “manifestrup”, Editura Tipo Moldova, Iaşi, 2011; Cărţi-obiect: împreună cu Francisc Chiuariu,„cartea interioară”, Mogoşoaia, 2009; „cartea trupului”, Mogoşoaia, 2009; „cartea pietrei”, Mogoşoaia, 2009.

 

Mihai Zgondoiu, născut în 1982 la Mediaș, trăiește și lucrează în București și Timișoara.

Este artist, curator și galerist cu studii masterale și doctorale în domeniul artelor vizuale. Începând cu anul 2014 predă ca asist. univ. dr. la UNArte – București, iar din 2018 este lector univ. dr. la Facultatea de Arte și Design din Timișoara.

În practica sa artistică, oscilează cu lejeritate într-o arie largă de genuri și tehnici vizuale, de la desen, colaj și print experimental, la video-instalații, acțiuni-performance și intervenții urbane. Proiectele sale evocă un spirit critic (și autocritic după caz) față de clișeele de gândire din societatea noastră actuală, parodiind falsele valori și icon-uri create de noile media prin diferite tipuri de propagandă fake news.

Cele mai recente expozitii/proiecte personale sunt: Thank you for buying, Contemporary Istanbul & Alert Studio – București, Coloana Rubik, P-ța Revoluției – Brașov 2018, Fighting with Mozart!, Galeria Creart – București 2018, EXTRAfaces, Galeria Uj Kriterion – Miercurea Ciuc 2017, Fight with Mozart!,! RKI – Vienna Contemporary (AT) 2017, New Wall – Calina. spațiu de artă contemporană Timișoara 2017, Dada Brancusi, Galeria MB-XL Bruxelles (BE) 2016 & Galeria Galateca – București 2016, The Artist’s Golden Hand, Galeria FivePlus – Viena (AT) 2014 & Galeria Aiurart – București 2013, Lenin’s Sleep, Piața Presei – Bucureşti 2011, The Red Line, Centrul Național al Dansului din Bucureşti 2011, The Red Carpet, Curtea Muzeului Schlooss – Linz, (AT) 2011, Freedom as Visual Pattern, Galeria Hampden – Incubator Art Space, Amherst, Massachusetts (USA) 2010, Me Matrix, Galeria Calina – Timișoara 2009, Me, Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Național Brukenthal. Sibiu 2008.

A mai participat în expoziții/proiectele de grup: Din unghiuri diferite, Muzeul Național de Artă Contemporană- București 2018 (RO), RERE. Overriding Design with Art and Vice-Versa – Vienna Design Week 2016 (AT), DADADA – Media Art Festival – Muzeul de Artă – Arad 2016, Transformation – Muzeul Beelden Aan Zee, Haga (HO) 2014, BB6 (Bucharest International Biennial for Contemporary Art) 2014, IEEB4 & IEEB7 (International Experimental Engraving Biennial 2010, 2016), Now Art Now Future (The International Biennial of print – Vilnius 2008), lucrările sale aflându-se în colecții particulare și de stat: Colecția de Artă Luciano Benetton (IT), Colecția de artă Alain Servais (BE), Colecția de artă Avium (RO), Colecția de Artă Daniel Ștefănică (RO), Colecția de Artă Năsui (RO), Colecția de Artă Herczeg (RO), Fundația Calina, Colecția de Artă DFEWA (DE), Muzeul de Artă Vizuală, Galați (RO), Muzeul Florean de Artă Contemporană-Baia-Mare (RO), Muzeul Naţional de Artă-Satu Mare (RO).

 

***

Jurnal Eco dosArt

DAN MIRCEA CIPARIU

 

ies din program
din aria de acoperire
din rețeaua de fantasme a lumii

înregistrez pe repede-înainte

dragoste epuizare și conflict
vortex de mâna maicii domnului
iubire ascunsă în portfard

 

cu 1% baterie
totul devine o descărcare de energie
și de cuvânt

Dan Mircea Cipariu, 15 iulie 2020

Eco dosArt #stamacasa
#atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

 

evaluat etichetat
și apoi bruiat
de ideologii și știri false
întorc prezentul
până la cuvântul și numărul impar
până la origini

 

ceasul meu cu arc
quarc
țintește tot mai aproape
conștiința de sine
și plexul solar

declanșez art-terapia
rețeaua bio-eco-sinestezia

cineva
și prezent și absent
proiectează și multiplică
repede-lent
materia invizibilă
și
planul divin

 

Dan Mircea Cipariu, 20 iunie 2020

Eco dosArt #stamacasa
#atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

lack of colours matter

și nimic
despre ceea ce a vrut să spună autorul
trecând peste fumurile albe
în găurile negre (sau poate că invers)
fără sinestezii
memorie
instincte
acte și imagini declanșatoare

ton semiton culoare
din creier până la fricile ancestrale
hieroglife cuvinte și ideograme
în ficat în limfă în ariile prefontale

culoare ton semitonuri
în chat în rețea în video-studiouri
acte de seducție și libidouri
până la lipsa de sens și de sonuri

și nimic
despre ce culori iubește și visează autorul

 

Dan Mircea Cipariu, 14 iunie 2020

Eco dosArt #stamacasa
#atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

formezi
deformezi
cuvinte imagini plăceri
până când
rana / trauma / spaima
îți desenează
hagiografia și karma

eliberat de mijloace și obiecte
deformezi-formezi
sinestezii / intuiții / afecte

în mine în tine
găuri negre
formează deformează
multiversul
și starea de bine

 

Dan Mircea Cipariu, 10 iunie 2020

Eco dosArt #stamacasa
#atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

am văzut toate noutățile din rețea

măști și obiecte
măști colorate și imaginare
măști fără măști
cu cearcăne și atractori stranii

măști puse
măști scoase
cu noduri în gât
cu vocale întunecate
cu bolboroseli și descântece

lumea e tot mai aproape de noi
în fotografii și în oglindiri
– îi spun vindecătorului de măști

lumea de sus filmează lumea de jos
lumea de jos oglindește lumea de sus

și totuși cu măști se-nvârte
și totuși e frumos
în lumea de sus
ca-n lumea de jos

Dan Mircea Cipariu, 25 mai 2020

Eco dosArt #stamacasa
#atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

aer dezinfectant și tămâie
măști combinezoane și jeturi

am înconjurat de trei ori
camera de distanțare socială
camera de ieșire-intrare
camera de reflecție-reflexie
camera de împreunare
camera de abluțiune
camera de mortificare

apă dezinfectant și tămâie
prin toate cotloanele
printre toate coloanele imaginare
care curând vor fi doar umbre vise și prevestiri

măștile devin tot mai mult
o leprozerie de oglinzi
un vortex arbitrar
care înghite
demoni principii și arginți

măștile interioare măștile artificiale
măștile cu interdicții și fermoare
măștile rămase fără măști
trimit lumini virtuale și dau like

Vinerea Mare
Hristos e cu trupul în iad
și cu cuvântul în rai

Sfântul Aer
desenează cu o nesfârșită lumină
o nouă înviere
un nou început

 

Dan Mircea Cipariu,17 aprilie 2020

Eco dosArt #stamacasa
#atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

 

reciclăm
pierderile
rația de viață
modul nostru de întrebuințare
cutiile negre din vis și din realitate

reciclăm
oriunde
oricât
oricum
din inconștient în vorbire
din imagine în limbaje
din gândirea devoratoare
pe dealuri de lavandă
pe câmpiile extatice de maci de cânepă
și de ceață

reciclăm
circuitul și acțiunea unui singur cuvânt în natură

dragoste dragoste dragoste

dragoste dragoste dragoste

 

Dan Mircea Cipariu, 11 aprilie 2020, după ce am primit tricourile cu dragoste dăruite de Dan Raul Pintea

Eco dosArt #stamacasa
#atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

curat pe curat și murdar pe murdar
-dictează viața modul ei de întrebuințare

și mai ales un pic de noroc
ca o lumină firavă
care ne ține de mână
și ne trece
prin labirintul de obiecte atinse și dezvrăjite

oglinda din creier ne filmează în direct
măști mănuși ventilatoare
un talmeș-balmeș de lumi paralele
din dormitor până la masa neagră feng shui

ritualul continuă din creier în păretar
până în momentul în care
automatismele dispar
ca niște păsări prezicătoare
într-un covor de maci
și de raci

dorințele ascunse ne hipnotizează
ne devorează
ne scriu și ne vorbesc
în semne absențe și prevestiri

turbulențe intensitate și consum de sine
imagini trăite rulate visate
din ecran în real
tur și retur

multiversul de sinestezii și de har
ne allege

curat pe curat murdar pe murdar

 

Dan Mircea Cipariu, 5 aprilie 2020

Un poem inspirat de omul minunArt care este Bogdan O. Popescu

Eco dosArt #stamacasa
#atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

oamenii normali visează
parcuri goale
dezinfectante
case de bani
izolete
buncăre cu mașinării perpetuum mobile
ventilatoare
fonduri nerambursabile UE
case de vacanțe cu oglinzi și piane

și spre dimineață
un carusel cu măști și inimioare

numai eu te visez
în creierul de primăvară-vară
cum desenezi cu creta
oameni îmbrățișați în costume de zi-seară

degetele tale de film și de cArte
pornesc instincte de caritate

visăm intrări și ieșiri
cu schimburi de rol și parole

“a fi
iese tot mai mult
din cuvânt
din tipare”

 

Dan Mircea Cipariu, 29 martie 2020

Eco dosArt #stamacasa
#atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

iluminare

telemuncă
tele viziune
teleactualitate
din baie în bucătărie din living în dormitor
din dressing room la ghena de gunoi
din balcon în garajul de la subsol

apoi
trans scriere
transcendent
și clor și sare și ibuprofren
și fakenews-uri și rate la bănci amânate 9 luni
și ordonanțe militare și căderea burselor
și sinagogi închise și rabini care permit credincioșilor să utilizeze
whatsapp și videochat în timpul Paştelui Evreiesc

citesc și bifez mai departe contractul meu de teleangajat la locul de telemuncă

DA pentru condițiile de microclimat (temperatură și umiditate de pontaj)
DA pentru camera secretă din gândire și limbaj
DA pentru informații clasificate și tot mai secrete despre mine și lumile mele imaginare
DA pentru zgomotul și furia pe care le țin în lesă ca pe o duzină de rotweileri pittbuli și dobermani inocenți
DA pentru spațiul nelimitat dintre singurătățile noastre (cândva ele se vor electriza și se vor atinge)
DA pentru stabilitatea lucrurilor obiectelor și scaunelor care fac gard și zid
între televiață și tele ghidare
DA pentru disciplina interioară a muncii
DA pentru pauzele lungi și dese cheia marilor succese
DA pentru delimitarea de sine în procesul de telemuncă
DA pentru a socializa cu telemuncitorii aflați la telemuncă
DA pentru primirea indulgențelor și a iertării păcatelor făcute cu gândul telecomanda sau cu fapta

ajungem oricând oricum și oriunde
să ne ascultăm respirațiile
ca pe niște buze neatinse din care interpretul surdo-mut va ghici la final
aceleași imagini-cuvinte

teleiubire
teleiertare
teleiluminare

 

Dan Mircea Cipariu, 25 martie 2020, de Bunavestire

Eco dosArt
#stamacasa #atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

ce alegi între tine și Celălat

o mască
universurile virtuale
din doze spray-uri și neurotransmițători

anulezi sau postezi
instrumentele de seducție și de atac

vremea realității trece
din supermarketuri în coloniile de insomniaci

măștile își scot zeii absenți și de tinichea

tastează și înregistrează
dintr-un prag într-un alt prag

“natura nu minte”

“natura te filmează în prim plan slow motion pe repede-înainte în direct”

“natura are totdeauna un plan”

în creier și pe dinăuntru
înfloresc magnolii
și copacii care fac elicoptere
și singurătățile cu cel mai mare IQ

un fum inocent și de eliberare
trece din mine în tine și în rețea

a iubi e singurul instinct de autoapărare

 

Dan Mircea Cipariu, 21 martie 2020, Ziua Internațională a Poeziei

Eco dosArt
#stamacasa #atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

***

ROBERT ȘERBAN

Robert Serban

15 mai ·

Noctambulă

poezia n-apare în vis
așa cum mai trombonim
uneori
surprinși de grozăvia propriilor versuri
sau încolțiți de întrebările jurnaliștilor
despre inspirație & muze

dacă reușesc să adorm
visez câte-un roman întreg
iar uneori
spre dimineață
chiar și blockbusterul care s-a făcut după el

Robert Serban

1 mai ·

Prindeți hoțul?

              în memoria lui Emil Brumaru

Strângeam argint de pe oglinzi cu lama
și-l așezam în cutiuțe mici,
le ascundeam, dar cineva da iama,
lăsându-mi, doar, tristețe și sclipici.

Stăteam de pând-apoi și zi, și noapte,
pe hoț ademenindu-l chiar cu aur –
(un gălbior ales dintre cei șapte
găsiți de tata-moșu într-un graur).

Furam din somn cum furi dintr-o felie:
doar firimituri; dar n-am aflat nimic.
Am întrebat și azi, nimeni nu știe,
da’-s fericiți că am rămas tot mic.

Robert Serban

27 aprilie ·

Piano scherzo

mi-ar fi plăcut
să fiu pianist
să am degetele lungi
foarte lungi
încât fetele
și dacă nu s-ar fi uitat la mine
să se fi îndrăgostit
infatigabil
de ele

și câte oare
câte
nu mi-ar fi cerut
duioase și absurde
mâna?

Robert Serban

22 aprilie ·

* * *

Inima mea-i un ghem ce se destramă
de parcă-un pui de mâță e în ea.
În timp ce-o-așteaptă pe pisica mamă,
trage de fir, ca de o jucărea.

Robert Serban

15 aprilie ·

Nova ars poetica

poezie e când te speli pe mâni
cu un săpun de doi lei
și freci puternic o palmă de alta
iar spuma crește și crește
ca între pulpele unui cal
ce galopează nebun de bucuros
că stăpânul
a uitat deschisă
nu doar ușa grajdului
ci și poarta curții
dinspre deal

Robert Serban

4 aprilie

Ascunzătoarea

când eram copil
ascundeam în pământ
lucrurile dragi
întâi le puneam în cutii goale de la crema de ghete
în pungi de plastic
în borcănele pentru iaurt în cutii de chibrituri
și apoi
cu o lopățică mică
rusească
săpam într-un loc din grădină
și le pitulam acolo
așa cum aflasem că se face când ai comori

seara
înainte de culcare
ieșeam în pijamale
și mă uitam prin gard
să văd dacă deasupra ascunzătorii mele
joacă flăcările

a doua zi îmi dezgropam comoara
o curățam cu spirt și o dădeam cu parfum
așezam piesele ei pe un covoraș
și le păzeam până seara
înarmat cu suliță arc săgeți
și două pistoale de cowboy

când apunea soarele
mă puneam din nou pe treabă
cu lopățica

azi noapte
am ieșit în curte și m-am uitat prin gard
la locul ascunzătorii
până când
au început să joace
lacrimile-n ochi

Robert Serban

28 martie ·

Crasa banalitate

nimic nu va mai fi
de acum încolo
ca înainte

timpul trece

Robert Serban

23 martie ·

Cântec bărbătesc în vremuri pandemice

Ce dac-afară-s douăzeci de grade
și soarele e, parcă, de polen?
Eu m-am închis în casă și voi rade
un Châteauneuf și-un Finkielkraut Alain.

Ce dacă pomii gâlgâie de floare
și se aude Air-ul de Bach,
interpretat de o privighetoare?
Eu îmi admir buchetu-mi din Hornbach.

Ce dac-afară iarba-i de-o palmă?
Ce dacă-n mâini aș merge-acum prin ea?
Stau în oglindă și-mi țin firea calmă,
cum fiu-meu,-ntre dinți, o acadea.

Ce dacă n-am habar cât voi mai șade
între ecrane, frigider și geam?
Cât nu se-aude cum coroana cade,
din casă nemișca-mă-voi eu, neam!

***

GABRIELA TOMA

Transparențe

1

eram în Ciudad de Mexico,

gardul de sârmă era prea înalt, câmpul de pepeni se întindea până la capătul privirii:

mă întorceam acasă

(Avenida de los Isurgentes se prelungea iar în Bucureștii Noi).

 

tata o visează pe mama în fiecare noapte,

o visează vie, iau masa împreună, vorbesc de una, de alta,

se plimbă, adorm împreună.

 

dimineața, amândoi deschidem ochii,

ne salutăm, dăm din cap de parcă fiecare ar zice:

de ce dracu m-am trezit, dar hai să fac ceva,

noaptea, închidem ochii și o luăm bucuroși de la capăt.

2

după amortizarea suavă a airbag-ului

am deschis ochii în liniștea impunătoare:

orașul era împletit din sfori și noduri groase,

deasupra circulau acrobații care vedeau în viitor și ne aduceau vești,

noi notam fiecare cuvânt cu cerneală invizibilă

și desenam mandale în funcție de mișcările lor zvelte

scriam cu apă pe asfaltul din fața porții

toate se risipeau precum fumul de țigară

prin plasa de țânțari

timp de 40 de zile

o luam de la capăt și deschideam ochii.

 

Decantare

aveam un nume, dar mi-au dat altul

ei spun că nicio amintire nu se pierde,

Totul se comprimă:

 

sunt într-un tramvai, iar vatmanul schimbă macazul iar și iar

pleoapele închise sunt răspunsul corect la lecția de etică

precum în acea dimineață

când l-am recunoscut pe băiatul vecinei ridicat de narcotraficanți,

l-au apucat de părul din creștetul capului

și i-au zis privește

și el a privit cum i-au împușcat în cap prietenul din copilărie:

am închis ochii și am mers mai departe

 

pleoapa se închide și tace.

totul devine ușor,

uităm:

cicatricea se suprapune peste frică

Santa Muerte veghează alarmele clădirilor și șansa de a vorbi,

cuțitele străbat cutiile de carton la antrenamente.

 

cobor scările în Tihuana

după ce noaptea trecută, în vis, o mulțime de ciori străbătuseră cerul:

semn că se schimbă vremea

și ordinea

amintirilor.

 

mersul pe loc

în copilărie am primit adidașii unei fetițe care murise

doar să pot merge mai departe.

nu e bine să stai mult într-un loc, spunea mama,

avioanele mele de jucărie urmăreau avioanele de luptă

pe harta pe care o desenam pentru ora de istorie.

pe o aripă avionului, am desenat cândva o broască țestoasă,

dintr-acele pe care se sprijină pământul:

 

peste 10 ani am scris pe carapacea ei I love you

peste alți 5, fuck the system,

iar mai târziu nu mai știu ce s-a întâmplat

pentru că a trebuit să merg mai departe

cu jumătatea mea

care nu este decât umbra pe care o mângâi pe cap cu tandrețe.

 

scrisoare de dragoste

serile sunt niște dimineți ciudate,

în care te aduni încet, de parcă timpul s-ar întinde precum guma de mestecat din gura unei adolescente…

până descoperi care e spovedania ta:

o limbă aproape pierdută care iubește revoluția și încremenirea totodată,

ca în basme, când Noapte îl leagă pe Dimineață

Și Dimineață pe După-amiază, și După-amiază pe Seară

ca să avem timp

să ne depășim biografia până când moartea ne va despărți

de invențiile urbane,

de ritualurile de împerechere,

de greutățile de cântar cusute în buzunare.

ce îți lipsește aici? de ce vrei să pleci așa departe? vor spune

imediat ce vei visa că te arunci de pe clădiri și te ridici teafăr

vor spune, cu bucurie, Tatăl nostru

dar eu,

dacă aș ști cum să scap de seri, aș ajunge la tine.

 

drumul se îngustează precum o scară ce nu duce nicăieri:

sunt șanse, îmi zic, să dau de dracu, să se termine totul și buh!

să mă trezesc iar că este vorba despre o scufundare în apa oceanului, de un nou nume sau o cădere în visul din noaptea trecută

în care nu mor, dar mă izbesc cu toată forța

de moarte.

 

***

FLORINA ZAHARIA

Florina Zaharia

21 martie 2020

Să oprim totul
și zgomotul și tăcerea
să lăsăm materia să ne privească
până la capăt

acum o să te ating doar cu cuvintele
căci mâinile sunt ca niște mănuși goale
ca un moment de tristețe fără sfârșit
care s-a abătut asupra lor.

Eco dosArt
#stamacasa #atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

 

Florina Zaharia

27 martie 2020

șotrovid
(dicționar de emoții: tablouri, cărți, rame, carioci, șotron)

acum observ toate lucrurile din casă
care tac
tac
tac
și țipă
țipă
țipă.

cu mâinile nu mai atingem nimic

ele sunt acum acoperite de praf

sunt universul gol

în care respirația și timpul

devin șotronul nostru.

Eco dosArt
#stamacasa #atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

Florina Zaharia

4 aprilie 2020

#stauacasă
urc în tabloul de pe perete.
fata are capul verde, un verde intoxicant, probabil de la ochii verzi, după cum spunea autorul. nu am observat până azi cum îi atârnă tristețea din brațe și cum greutatea ei face grămezi neputincioase pe lângă.
stau în fata din tablou și caut cerul albastru și lucruri oarecare pe care ea nu le are. le privesc cu ochii ei închiși.
ea continuă să mă țină strâns.

Eco dosArt
#stamacasa #atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

 

 

Florina Zaharia

25 aprilie 2020

#umbra
este cu mine
mereu cu ochii închiși
citind.
i-am urmărit mișcările globilor oculari
sub pleoape
și cum se oprea asupra unor pasaje
care îmi plăceau
cum stăruia asupra unui cuvânt
sau cum zâmbea
dacă întâlnea forme supreme
cu care erau legate cuvintele între ele.

apoi am găsit-o pe pajiște
ajunsese la mine
sau eu ajunsesem la ea
în piept îmi creșteau din ea un parc și o bancă
sau păpădii.

eu vin repetat spre mine
mereu cu alți pași
apoi mă ridic și vin cu pașii mei
și rămân cu ea.

Florina Zaharia

18 mai 2020

Eco ranArt

ziua în care ai simțit atingerea ai zâmbit.
ai fi vrut să spui că știai,
că ai stat cuminte și ai așteptat.
că în sfârșit ai văzut altfel lucrurile,
dar le vedeai la fel.
de aceea, poate când întindeai mâna înspre ele
o retrăgeai imediat.

Eco dosArt
#stamacasa #atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

 

Epiderma planetei suferă.

Miezul lucrurilor rănit.

Omenirea fără oameni.

Singurătatea fără gânduri.

Lumina fără strălucire

Timpul fără timp.

Frica fără de sfârșit.Top of Form

***

DAN RAUL PINTEA

Dan Raul Pintea

2 aprilie ·

#Stauacasa și fac Hartie manuala pentru proiectul Eco dosArt (#stamacasa) care va fi prezentat în luna septembrie la Atelier030202 – Spațiu de Artă Contemporană din București.
Având în vedere că îmi ia 5 minute s-o toc la blender, încă 5 s-o strecor, vreo 4 zile s-o usuc și încă 3 s-o presez înseamnă că 7 zile îmi ia pentru o hârtie.
Deci dacă împart 150 de zile (cât am la dispoziție) la 7 zile (cât ține procesul unei hârtii) înseamnă că am nevoie să fac 4 pe săptămână ca să am 16 la sfârșitul lunii care înmulțit cu 5 luni iasă 70. Pe acolo
So I’d better be startin’

Eco dosArt (link event fb: tiny.cc/46iolz)
#stamacasa #atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

***

COSMIN PAULESCU

Atelier030202 a distribuit o postare.

25 aprilie ·

Cosmin Paulescu – schițe Plută/barcă din plastic reciclat

„Locuiesc în proximitatea lacului-curgator „Băneasa” din București. În anumite porțiuni ale sale unde fluxul apei este încetinit sau oprit de topografia malului se adună cantități uriașe de sticle din plastic ce formează o masă de deșeuri unduitoare. Această „cortină” orizontală poluează ecosistemul prin toxicitatea materialului non-degradabil, dar și fonic datorita ciocnirilor repetate dintre peturi.
Această stare de fapt este cheia de pornire a proiectului meu eco-artistic care își propune construirea unui obiect utilitar prin reciclare (barcă/plută), realizată din peturile ce poluează lacul Băneasa, într-un gest de ecologizare a habitatului. Tot acest proces va fi documentat prin fotografii și filmări video, apoi va fi expus în proiectul Eco dosArt alături de obiectul rezultat în urma colectării peturilor.” (Cosmin Paulescu)

Eco dosArt (link event fb: tiny.cc/46iolz)
#stamacasa #atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

***

BOGDAN RATA

Atelier030202 a distribuit o postare.

7 aprilie

„Cum descrii sculptura? Cum arăți legătura dintre ea și imagine, dintre obiect și text? Cum explici legătura dintre imagine și pământ, ipsos, apă, lumină? Cum redai în lut lucruri pe care nu le poți descrie decât cu ajutorul ipsosului? Cum arată sculptura, imaginea, lumina?” Acestea sunt doar câteva din întrebările sculptorului Bogdan Rața, artist invitat în proiectul Eco dosArt #stamacasa.

Eco dosArt (link event fb: tiny.cc/46iolz)
#stamacasa #atelier030202 #bogdanrata
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

 

***

IULIA TOMA

Iulia Toma

13 aprilie

#delapamantlaluna #iuliatoma #untitledfighter

light sketches for a balcony oasis #stamacasa si experimentam!

#ecodosart #euroculturart #afcn

 

 

***

MIHAI ZGONDOIU

Mihai Zgondoiu

15 aprilie

Astăzi de “Ziua Mondială a Artei” pun și eu un desen “ecvestru”, probabil singurul recuperat de la frageda vârstă de 3-4 ani. L-am găsit pe cutia proiectorului de diafilme, străbunicul Cartoon Network-ului de azi.

Curățenia de primăvară ne dezvăluie creativitatea!? 😜

Parte din proiectul Eco dosArt (link event fb: tiny.cc/46iolz)
#stamacasa #artaincarantină #atelier030202
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

Mihai Zgondoiu

14 aprilie

Primele 50 de hârtii manuale realizate din reciclarea următoarelor „ingrediente” pe bază de celuloză: ziar, revistă, pliant publicitar, invitație eveniment, cutie de medicamente, chitanțe, facturi, garanție produs, cutie produs electronic,…etc.
Curățenia de primăvară ne face creativi!  🙂

Parte din proiectul Eco dosArt (link event fb: tiny.cc/46iolz)
#stamacasa #artaincarantină #atelier030202
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

 

Mihai Zgondoiu

29 martie

A observa și examina atent ceea ce te înconjoară
este un altfel de a desena.

(punct și linie)

În vis
o voce plină de candoare îmi repetă neîncetat:
„ceea ce vezi tu nimeni nu mai vede”

 

Eco dosArt (link event fb: tiny.cc/46iolz)
„Un desen pe zi – jurnal #stamacasa
#atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn
Azi, Duminica Sf. Ioan Scărarul

Atelier030202

27 martie ·

Oare „life in plastic is fantastic”? Eco dosArt #graficădigitala
#stamacasa #atelier030202 #martieseptembrie2020
#euroculturart #agentiadecarte #afcn

 

 

 

 

 

 

 

***

 

 

 

Proiectul ”Eco dosArt” nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.

 

 

 

 

Număr de vizualizări :357


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro