spot_img

Presa americană despre spectacolul “SUPERGABRIELA”: „tulburător, frumos şi straniu”

În perioada 4 5 noiembrie 2010, Performance Space 122 din New York a prezentat premiera spectacolului SUPERGABRIELA, realizat de Cosmin Manolescu şi Compania Paradis Serial, dedicat memoriei Gabrielei Tudor. Cele două reprezentaţii s-au bucurat de reacţii pozitive în presa americană, spectacolul având cronici atât în The New York Times, cât şi pe blogurile de specialitate dedicate dansului.

“Seara a fost compusă din două părți – dreams.land, în coregrafia lui Cosmin Manolescu și interpretarea lui Camille Mutel și Litsa Kiousi, urmată de “superGabriela”, un solo în coregrafia și interpretarea lui Cosmin Manolescu. (…) A fost tulburător, frumos și straniu. Cu tot fumul și muzica, contopite cu lipsa mișcării și disperarea, atmosfera a fost ca într-un fel de purgatoriu suprarealist sau într-un club de noapte plin de amenințări sinistre. (…) Duetul a explorat emoții primare precum dorința, frica și despărțirea; solo-ul a vorbit despre pierdere și singurătate. Dar împreună cele două piese au căpătat o coeziune intrinsecă, în afara logicii. Iar prin dispunerea publicului pe scenă, în mijlocul acțiunii, s-a creat un sentiment de intimitate și includere – nu de distanțare și de excludere a publicului. Pare că am fost martor la o serie de piese despre suferință, însă “superGabriela” vorbește mult despre dezorientare și instabilitate emoțională, despre năvala amintirilor, despre haos și confuzie – încheindu-se într-o acceptare plină de ezitări. Spectacolul a fost ca un fel de happening. Frumos, emoționant și tulburător, cu un sens absolut dincolo de puterea noastră de înțelegere”. , a scris Andy Horwitz – Supergabriela at PS122, CultureBot (http://culturebot.net/2010/11/8494/supergabriela-at-ps122/)

“Plasarea publicului în întuneric a reprezentat un mod de a evoca senzația că atunci când mori, ești singur; când un partener se stinge, este un alt fel de întuneric. În partea a doua a spectacolului, “superGabriela”, [Manolescu] s-a abandonat suferinței în termeni mai clari, interpretând un solo marcat de acest sentiment al pierderii”. (Gia Kourlas, The New York Times, “After a Lone Hand Beckons, Grief, and Lipstick on a Naked Woman” (http://www.nytimes.com/2010/11/06/arts/dance/06paradise.html?_r=1&ref=dance)

“A fost ca la un film de David Lynch – noir, cu muzică învăluită în fum, atmosferă stranie, sugestii erotice confuze, lipsite de urmări și fără un fir narativ explicit – și totuși o lume care m-a lăsat pe gânduri, în liniște, până târziu în noapte. Partenerul meu a vorbit despre experiența sa ca despre un tablou de Mark Rothko – câmpuri de culoare și lumini. În orice caz, amândoi am simțit fascinația întunericului”. (Aaron Mattocks – “Seeing What No One Else Did: Dance from Bucharest and Berlin, CultureBot” (http://culturebot.net/2010/11/8527/seeing-what-no-one-else-did-dance-from-bucharest-and-berlin/)

„dreams.land” este un duet interpretat de Camille Mutel și Litsa Kiousi. Prin această piesă Cosmin Manolescu își continuă investigația și dorința de a aprofunda relația dintre performeri și public prin legarea la ochi a participanților la spectacol și conducerea lor într-un spațiu hiper-intim, unde aceștia pot alege să experimenteze dreams.land cu sau fără văz. Piesa a fost realizată la Luxemburg în 2007, în cadrul unei rezidențe oferite de Centre de Création Chorégraphique Luxembourgeois cu ocazia evenimentelor organizate în cadrul Sibiu & Luxemburg Capitale Culturale Europene 2007, cu sprijinul financiar al Fondului Cultural Național și al Centrului Național al Dansului din București. Legătura dintre performeri și public din prima piesă continuă în partea a doua a spectacolului, „superGabriela”, un solo foarte personal despre dragoste și durere.

Premiera de la New York a fost realizată în parteneriat cu Fundația Gabriela Tudor.

Cosmin Manolescu este coregraf, performer și manager cultural. Este director executiv al Fundației Gabriela Tudor și al Asociației ArtistNe(s)t – Rețeaua Centrelor de Rezidență pentru Artiști în România – rețea fondată de Gabriela Tudor în 2006. Spectacolele sale au fost prezentate cu succes în importante festivaluri și teatre de dans din Amsterdam, Barcelona, Bassano del Grappa, Beirut, Bremen, București, Dublin, Florența, Liverpool, Lyon, New York, San Diego, Paris, Porto, Roma, Rotterdam etc. În 2005 Societatea Autorilor și Compozitorilor Dramatici din Paris îi acordă premiul „Nouveau Talent Choregraphie” pentru spectacolul „Paradis Serial” și proiectul „Don’t Ask the Blond”. Împreună cu Gabriela Tudor a avut un rol major în dezvoltarea dansului contemporan în România și în crearea Centrului Național al Dansului București.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508