spot_img

8 autori și 4 tururi de renshi, la ”4X4.Instalația de cArte”

Marți, 18 septembrie 2018, de la ora 19:00, la Galeria de artă contemporană și design Galateca din București (str. C.A. Rosetti, nr.2-4), a fost lansat programul, vernisajul și lectura publică ”4X4.Instalația de cArte”, în cadrul celei de-a VII-a ediții a Festivalului ”Strada de C’Arte”. 4 poeți – Dan Mircea Cipariu, Florin Iaru, Simona Popescu și Andra Rotaru – și 4 artiști vizuali – Cosmin Paulescu (aka Cozo), Ilina Schileru, Gabi Stamate și Mihai Zgondoiu – au realizat împreună, în patru sesiuni de creație, un program de cercetare poetică și vizuală și de re-creație artistică, în urma căruia au creat 4 produse ale programului; cartea de cArte, cu textele și schițele poeților și artiștilor vizuali invitați despre proiecția fiecăruia asupra formei și conținutului propriei sale cărți ideale, renshi de cArte, în 4 tururi, cu 4 trageri la sorți privind ordinea de intrare și de scriere a 4 exerciții de improvizație literară; dosArt (cu cărți-afiș- obiect, conținând fragmente din textele scrise în programul ”4X4.Instalația de cArte”, schițe și fotografii); videocArt, un altfel de montaj și dicteu vizual. Programul ”4X4.Instalația de cArte” este realizat de Asociația Euro CulturArt și Atelier 030202, cu susținerea financiară a Administrației Fondului Cultural Național (AFCN), în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române din București, Biblioteca Centrală Universitară ”Carol I” și Galeria Galateca. Inițiatorii și coordonatorii programului sunt scriitorul Dan Mircea Cipariu și artistul vizual Mihai Zgondoiu. Expoziția este deschisă publicului până sâmbătă, 29 septembrie 2018. Partenerii media ai programului sunt Radio România Cultural, AgențiadeCarte.roModernism.ro, Biz, Arta, Artclue, Art Wall, Feeder.ro.

Andreea Sandu, coordonator Galeria Galateca: ”Vreau să mulțumesc celor doi inițiatori  și coordonatori ai proiectului 4X4.Instalația de cArte, scriitorului Dan Mircea Cipariu și artistului vizual Mihai Zgondoiu. Acest proiect face parte și din Festivalul ”Strada de C’Arte”, un festival din care și noi facem parte de 7 ani. Îi felicit pe toți artiștii și vă mulțumesc tuturor pentru prezență.”

Dan Mircea Cipariu: ”O seară fastuoasă! – vă spune Dan Mircea Cipariu. Renshi este o invenție a călugărilor japonezi. Sunt câteva reguli fundamentale. Se face o tragere la sorți a celor care sunt angajați în acest exercițiu de scriere creativă, există un timp de scriere și un lucru foarte important, de unde vine și cuvântul renshi- rădăcină, fiecare trebuie să preia o imagine poetică din textul celui de dinaintea sa. Am avut la Manasia Pub patru tururi de renshi, am tras de fiecare dată la sorți și astăzi vă vom citi aceste producții ale noastre.”

Printre cei prezenți la eveniment s-au aflat universitarul Ioan Cristescu, directorul Muzeului Național al Literaturii Române din București, scriitorul și profesorul universitar Ioan Bogdan Lefter, muzicianul Mike Godoroja împreună cu familia, primarul Neculai Onţanu, poetul Dan Pleșa, directorul Editurii Vellant, Alexandru Șelari, directorul Opera Scrisă.ro, poeta Ioana Greceanu, scriitorul Horia Barna (Institutul Cultural Român), scriitorul Marcel Manea, profesorul și artistul plastic Mircea Muntenescu.

Cei 8 autori, Dan Mircea Cipariu, Florin Iaru, Simona Popescu, Andra Rotaru, Cosmin Paulescu (aka Cozo), Ilina Schileru, Gabi Stamate și Mihai Zgondoiu, au citit 4 tururi de renshi.

TURUL I

1 – Dan Mircea Cipariu

2 – Mihai Zgondoiu

3 – Cosmin Paulescu

4 – Gabi Stamate

5 – Simona Popescu

6 – Andra Rotaru

7 – Ilina Schileru

8 – Florin Iaru

1

cartea nu e REAL

e REALITATE

precum în cer

așa și în creierul cu tavan înalt

pe care am scris

„alcoolul distruge orice microb

al nebuniei”

până la zi

până la numărul π

cartea nu e AMBALAJ

e un fel de memorie

a felului în care cineva

îți citește trecutul

prezentul și viitorul

acum trece un gând

nici călare

nici cuvânt

2

#rien

am scris luna trecută

în rama de aur din vecini

cărțile nu mai sunt cărți!

ele se devorează până la ultimul haștag

în virtual,

cuvintele nu mai sunt cuvinte!

ele sunt gif-uri și emoticoane din limbile viitorului

prin mahala,

cârciumile nu mai sunt cârciumi!

ele sunt instituții / hub-uri culturale

#4x4experiment

un șir format din 85 de litere vii:

@andratandra, @gabistatement, @floriniar(t)u,

@dancăpitandeplai, @simonaforever,

@cozodecancan, @ilinyou, @me

3

caniculară

vara

și cartea obiect

la subsoară

o bere Zăganu

la barosanu

transpir litere

pe tejghele

la revedere

cu temenele

4

DMC(ena):

— O berică, ceva? Se simte filmat.

Cozo, instalîndu-se comod:

— Canapele / de piele.

Eu:

— Da, mersi.

Iaru:

— Da și nu.

Cozo:

— Am vrut să-l fotografiez pe Stamate și a ieșit fundul sticlei…

Ilina balerina / ciclamă în ramă:

— Gata?

Un 4 x 4 model Renshi, ultimul răcnet.

— Este!

Iaru cîntă și descîntă.

Andra tace și desface.

— Simo, drace!

DMC:

— O zi fastuoasă!

Vizuali și poeți, plămădind o carte obiect / la subiect.

Pe înserat, de inserat, din fratele Zgondy: „Orice, dar nu emoție”.

— Perfect!

5

Scriitorul e al nimănui.

(Și-al tuturor!)

Funes el memorioso citind/scriind

Cartea de Nisip.

Tu ești din filmul π

în care totul e

amestecat.

*

Fotoliu-abandonat

pe  stradă (într-o fotografie pe care ți-o arată fata

cu părul roz).

Fotoliul Nimănui.

Al Oricui.

„Alte coduri, alte încăperi”, zice băiatul cu păr alb.

Glasuri în

Labirint

Labirintul e o grădină din ghemul

pisicii care

privește spre Fotoliul

liber de Stătător

între mereu alții Plimbători.

În mijlocul lor coboară

un Flamingo.

Deasupra Furtună

imobilă.

Și ei tot fac fotografii,

iar în fotografii apare

Eroarea 496

și-ncep să curgă

literele și cifrele și toate semnele din

MATRIX.

6

The entrance/exit, kingdom,

viața lui Pi

cu date din alfabetul „Iaru”,

care explică cum inversează copiii silabele

în timp ce învață cuvintele.

Fotografii au dispărut; camerele foto

filmează ceea ce refuză să vadă ceilalți.

Se mișcă, sunt retractile,

„nu există”, spune Pi, apoi

unda, unda, unda.

Und, and, end.

7

Saturn și Marte retrograd

să nu crezi în zodii

nici în planete

că ele nu știu nimic

o iubesc pe Venus

tumultoasă / reactivă

când se supără plouă cu ceară-ncinsă

și se supără des ca o femeie adevărată

și Mercur îmi place

că-i planeta mea de zodie

aspră și aridă, ia în piept toată arșița

tot „dogorul”

și nu plânge

tace și înfruntă

în muțenie

Planeta-bărbată

Planeta-androgină

8

Copilul dirijor amestecă sunete.

Sunetele nu formează nici o melodie, dar fac ce fac toate sunetele,

de cînd lumea: sună bine.

Ca să fim exacți, sună foarte bine. Foarte, foarte,

foarte, foarte bine.

Părinții cad în cur de uimire și se privesc în ochi

de parcă ar trăi o nouă dragoste.

Apoi cad și în genunchi în fața zeului nou ivit în familie

dintr-o concepție imaculată.

— Mamă.

— Tată.

Iar ei își ascund sfioși cu mînuțele

gura, urechile și sexul.

Copilul acesta

îi va face bogați.

Cu gingășia lui copilărească

va aduce în sfîrșita și alinarea.

Va șterge din istorie viața lor de cîrpă

și o va înlocui cu o viață de catifea.

— Poate-ar fi mai bine de mătase, spune mama.

— Și cu fir de aur, adaugă tatăl, responsabil.

Ei văd aievea lucruri nevăzute sau străvezii:

O vilă cu piscină.

O ieșire la mare.

Un SUV 4×4.

O călătorie la capătul lumii.

Dar pe cînd ei admiră aurora boreală,

copilul dirijor se oprește,

pune bagheta deoparte

și adoarme.

TURUL II

1 – Andra Rotaru

2 – Gabi Stamate

3 – Florin Iaru

4 – Dan Mircea Cipariu

5 – Simona Popescu

6 – Mihai Zgondoiu

7 – Cosmin Paulescu

8 – Ilina Schileru

1

artist invitat:

barcă

orcă

cămilă

lăcustă

tăun

untdelemn

mnemotehnică

valoarea expediției: 1,35 E

2

DMC:

— Vin din Băneasa…

O voce:

— N-am înțeles ce-ai spus, dar îmi place cum sună.

Cozo:

— Eu sînt de la Murală.

Manasia / fandacsia…

Sorții dictează.

Andra visează și hașurează.

— Cine-i 3?

— Filmează, Simo, filmează!

— Gata, începem!

3

Cine nu-i gata îl iau cu lopata.

Lopata e sora bună a cazmalei.

Ehei, cum se mai jucau ele, toată ziulica, la grădiniță.

Însă cazmaua e și sora de lapte a tîrnăcopului.

S-au iubit mult, dar nu le-a dat binecuvîntarea.

Tîrnăcopul era de familie bună.

Un verișor de-al lui s-a căsătorit cu lopățica

de infanterie,

iar unchiul bomfaier a fost naș.

Ce dovadă mai vreți?

Lopățica de infanterie e urmașa, în linie dreaptă,

a infanteriei, iar infanteria e regina armelor.

Și cu asta am spus, cred eu, totul.

Dar orice poveste, oricît de frumoasă,

Cade, se strică.

Iată, într-o noapte ca toate nopțile,

regina a dat mîna cu grăjdarul.

Da, acel grăjdar care dăduse cu ciomagul

după cîine.

Da, acel cîine care fugărise pisica.

Da, exact pisica aceea care venise dimineața

cu un guzgan în bot.

Da, întocmai acel guzgan care se culcușise-n rastel.

Da, acel rastel în care stătuseră cuminți

toate armele care, în dimineața de dinaintea nopții

ca toate nopțile…

Hai, spune, cui au dat onorul? Pentru cine, mă rog?

Pentru acea regină a armelor pe care

vă rog eu să nu o mai pomenim.

4

mă întorc la

CARTE

ARTE

ca la o mandala

sau

chiar oglinda din care umbrele

sunt fericite

acum și acolo

aici și atunci

o stradă de CARTE

tactilă retractilă

imagini întoarse

în care doar 1% rămâne

fără prejudecăți

fără nume

intrăm-ieșim din programe

cu accente circumflexe / concave / convexe

cu atacuri de panică și singurătate

aer de carte / aer de ARTE

carte de aer / arte de AER

5

Areal.

I-am arătat (pe telefon) covorul cel iranian.

Am spus: Kunstformen der Natur.

Și fix atunci trecu pisica-tigru.

Ei nu-i place să fie filmată, fotografiată

(pisicii?).

Ploaia a durat 14 secunde.

Piroga e doar pentru unul singur.

Piroga beată (un fel de bateau ivre).

Și fiecare pe culoarul lui.

(Pe culoarea lui)

Culorile se-ntîlnesc în puncte fixe pe covor.

În (A)real.

Și-atunci, un val

te duce

mai departe…

Așa-i în (c)Arte.

Un val pierdut (?)

în Cartea de Nisip

ce se hrănește – ea

cu apă

val după val

după val

după

val după

val.

Pe-aproape e un cal

(căluț) de mare

ce-noată-n sus, în jos, adică înainte, în ape

semi-clare

(cuarțuri lichide, fumurii

și aurii).

6

așa-i în tenisul de (după) masă!

berea Ciuc

Fritz-Kola vs spritz de vară

ștropi de ploaie, bonus de la moș’ Ilie

șoimul Zăganu

și Stelea Spătarul 13

toți

antrenori de încredere

carpeta persană aleargă pe cerul înnorat

vântul adie alene

a 4 x 4 cai putere

a 16 poeți și artiști

noaptea se lasă prin Manasia

și câinii se-nbată a pustiu!

7

încă

sunt la Manasia

colegi de masă agreabili

proiect interesant în plină derulare

un șpriț care pică bine pe vremea asta ciudată

a trecut și luna „Luna lui cuptor” și nici nu am simțit vara în vara asta

8

A fost și luna lui Cuptor

S-au uscat teii repede

și-au pierdut parfumul

Și-a început infernul în București.

Pârjolește iarba pe lângă blocurile din Obor.

Ne pierdem toți nopțile-n Control.

Nu mai pictez de-o lună bună.

În week-end fug la mare

Cu niște necunoscuți în mașină

Spre furtunile constănțene.

Unde marea înghite șezlongurile din Mamaia, când se-nfoaie.

Furtunoasă vară.

A trecut luna lui Cuptor

Și cică-i Marte retrograd, zice Mihai.

E de rău.

TURUL III

1 – Cosmin Paulescu

2 – Florin Iaru

3 – Mihai Zgondoiu

4 – Ilina Schileru

5 – Dan Mircea Cipariu

6 – Gabi Stamate

7 – Andra Rotaru

8 – Simona Popescu

1

am tras unu

OPSSS!

poziția unu

sau cifra 1

(cum doriți)

1 avea și Silviu Lung

pe spatele tricoului

cu care în 1983

era în semifinalele

Cupei UEFA

HAI CRAIOVA!

HAI BĂIEȚII!

HAI CU ARTA!

HAI CU POEȚII!

2

Hai cu poetul la deal,

cu versurile lui mici, sperioase,

care se-ascund la marginea drumului,

prin bălării.

Poetul, plin de sine,

nu vede nici carul, nici roțile poemului.

Se vede doar pe sine.

El urcă dealul poetic ducînd în brațe,

ca pe un giuvaer,

propria persoană.

Pietrele îl imploră în cor:

— Adună-ne și pe noi în versurile tale! Geniale.

Mărăcinii, pîrîiul, peturile, coțofenele îl lingușesc:

— Maestre, îngăduie-ne să locuim pe vecie

în versurile tale!

Luna însăși, regină a nopții, moartă, se face mică:

— Bagă-mă și pe mine în seamă.

Universul deschide peste capul lui o pîlnie de stele.

— Dă-mi voie să exist odată cu tine, geniule!

Dar poetul trage îndîrjit carul liric la deal

și nu vrea să audă nimic.

Urechile-i sînt pline de cuvintele sale,

gîndurile se minunează că dînsul există.

Cînd ajunge pe culme, e liniște,

iar el e singur singurel.

E împăcat, e fericit, e împlinit, e genial.

Și singur, pentru că gloria nu cîntă.

3

tic-tac tic-tac

eclipsa de lună totală ne-nghite pe toți

pahar cu pahar

până la fund

Saturn și Marte retrograd

până la ultimul poet!

până la ultimul artist!

16 secunde de celebritate!

atât îți trebuie astăzi pentru un story bun pe instagram

16 = 4 x 4

atât ne trebuie nouă pentru un experiment bun

– pardon!

experimentul este doar experiment.

hai cu eclipsa!

4

De ce copiii inversează silabele

În timp ce-nvață cuvintele

Am cunoscut un copil-dirijor care

Citea invers când era mic

Și desena

și dirija cu mâna stîngă.

Am cunoscut un copil desenator

Care nu voia să se facă artist când va fi mare.

De teamă să nu-i crească mustață.

Am cunoscut un copil-arhitect

Care nu vorbea

Din cauza altor copii

Copiii-răi.

Copiii-flamingo.

Toți cei trei au crescut și au ajuns, pe rând,

dirijor, desenator, arhitect.

Copiii-flamingo au crescut și ei.

Și acum sunt părinți de copii-dirijor, -arhitecți, -desenatori.

5

cauți / vânezi / vrei să cumperi

o carte ca o

BOLTĂ CEREASCĂ

ca un păretar

ca un ATÚ

creierul feminin din sintaxă

inima de ying și yang

dintr-o silabă

între tine și tine

sunt efemeride și găuri negre

teoria restrânsă a unei turbulențe

cu litere vii

totul este enumerare și numire de sine

pentru o CARTE

pe care o cauți

o vânezi

vrei să o cumperi și să o înstrăinezi

6

Poze, proze și veioze.

Slab la text / la joc / ping-pon©.

Am dat de douăzeci de ori pe lîngă minge, vai, dar am dat cu suflet! Luftez olimpic…

— Pun totul pe-o cArte.

Diseară / de lună / persistă în lipsă / o eclipsă.

7

Old music cu eclipsă.

Pianul e la galerie,

ne-am pomenit cu un sicriu,

acolo a rămas, cu rânduri clare.

Ce faceți cu sicriul ăsta? A început să picteze.

Alea-s vremuri bune. La copârșeu.

Momentul de celebritate,

hai la lumină,

propun să fie mai multe cadre.

Am experiență, a fost un monument, a rămas.

Muncești sau nu muncești?

Old music cu eclipsă.

8

(indicații de regie: old music, un pian închis, un cățel de ceramică ieftină din epocadeaur, un imobil cu cel puțin 20 de uși diferite închise sau deschise, o ureche tînără ornată cu piercing-uri, un bărbat cu un tricou pe care scrie FUTURISME, o oglindă pe care e desenată o sirenă, o masă de ping-pong, o fotografie mare, înrămată, a lui Kant, sub care stă rezemată o bicicletă, o terasă, 4×4 personaje)

Unu-Multiplu.

Împăcat fără Sine

(poate fi bine).

Eclipsa de soare

cîndva ne-a adunat pe toți.

Eclipsa de lună

– o Superlună roșie – brună –

o mai vedem noi (?) într-o noapte

din 2037.

*

Tu caută! Ai căutat? (Dar fără lăcomie!).

Despre Aicișiacum – din nou – chiar acum  (în direct!) scrie!

Schimbi din… sintaxă

deplasezi                     o axă

semantică  DUS-ÎNTORS

(sînt încă multe de tors).

În rest, o petrecere bună

(nu o groapă comună)!

*

E totul hazard și vînare

plecînd de la

infinita (divin, infernala)

ENUMERARE

care

se mișcă și curge continuu…

Mai bine înveți Arta de a trage cu arcul.

Nu nimerești un … vînat.

Doar tu în bătaia săgeții.

În bătaia

propriei săgeți

(între tine și tine sînt sumedenie de tu și de ei și de

ele

o mulțime de mărgele

de timp).

*

Ieși în lumină iar

doar

după ce te-ai regrupat

în penumbră.   Reîntrupat

(într-o carte).

TURUL IV

1 – Andra Rotaru

2 – Mihai Zgondoiu

3 – Cosmin Paulescu

4 – Ilina Schileru

5 – Dan Mircea Cipariu

6 – Simona Popescu

7 – Florin Iaru

8 – Gabi Stamate

1

Fata cu corsaj, când roz, când mov,

are 32 de ani și nu a fost în tabără.

Ar fi cazul să refacem taberele,

seri albastre,

cartea preferată în copilărie,

când mergeam călare pe cămile.

Merită sărbătorit –

Tabără dragă, noi plecăm!

7 luni, i-ai dat datele?

Numele și adresa.

Cine mai are nume ca al meu?

De unde?

Nume de plastic, fata cu corsaj,

nume indian, câte cămile?

2

„Drink the Pink!”

BAR

FOOSBAL

KITCHEN

PING PONG

însemne postate pe wall-ul de la Manasia

în colțul din stânga terasei

stă adormită o pianină defectă

nedorită

necântată

neagră de supărare

tag-uri în silabe pe pereți

Lăbuș bibeloul

și blue light în decor

mesele așteaptă plouate nota de plată

„Drink the Pink!” – la ofertă

sunetul eclipsei totale de lună

rămâne nepostat

3

am oprit acceleratorul de silabe

pentru că mi-am cumpărat un 4X4

4

Vreau și eu un 4×4.

Am visat mereu la o tracțiune integrală.

Și la o cursă de una singură pe o pistă de avion.

Un Vitara sau un Jimny doream

Sau un Triumph englezesc visam.

Și un Jaguar ar fi fost tare bun.

Dar m-am ales cu un Mercedes.

Auriu.

Strălucitor.

Savuros.

Ce termen poetic… „savuros”!

L-am iubit pe acel auriu.

Cu tracțiune pe spate.

M-a rotit pe gheață de 1 ianuarie, în Drumul Taberei.

S-a dus ca un gând / fumegând.

Și s-a tot dus, dus de tot, mai apoi

Calul meu breaz / furios.

4×4 dintr-un auriu Mercedes până la

Numele unei prea-iubite fiice Jellinek

Ce tot aleargă / ce tot mă aleargă / singură / pe o pistă de avion

5

a fi

sau

a avea

din dormitor până la gândirea

eliberată de traume

spații goale în cuvinte pline

tuș și resemnare

într-o dimineață de absint și de ceață

groapa comună a unor traficanți de iluzii

„stai aici! tranzacționează!”

„scrie CARTEA! acționează!”

a fi

sau

a avea

– scrie și șterge

o mână vie

din păretar

6

VIAȚA E (ca) O TABĂRĂ

veselă-tristă

(uneori ești așa singur)

și … – cum să spun/scriu – cumva… auriu)

*

Salvez poza?

Nu! O ștergi.  Șterge-le pe toate!

Spațiul gol călătorește

printre spații pline.

Pînă cînd A AVEA îl conține

doar pe A FI.

(și nu mai există nici plin, nici gol

totul e ROSTOGOL).

7

E prea plin plinul de goluri.

De rostogol e deplin.

Ceea ce rezultă e un zeppelin

cocoțat ca o pălărie pe Mall-uri

8

La final, au dibuit veriga slabă. Rîd de «moi».

Dar cum să te măsori cu maeștrii, cum?

Iaru:

— Stau și aștept și ascult…

Simo, consolator:

— Locul acțiunii este important.

Très bien. Le răspund:

— G.S. din Plo., către lumea-ntreagă: nu uitați

să iubiți, în fiecare zi, ARTA!

Atît.

***

Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” în parteneriat cu Fundaţia Universitară „Carol I” și Muzeul Național al Literaturii Române sunt organizatorii ediției a VII-a a celui mai mare festival multicultural în aer liber: ”Strada de C’Arte” ( 10-23 septembrie 2018).

Această îndrăzneață inițiativă scoate în stradă cele șapte arte și le va înlesni întâlnirea cu un public larg, indiferent de vârstă sau venituri. În tot acest interval, participanții vor putea vizita o serie de expoziții printre care ,,Eroinele României Mari. Destine din Linia Întâi” și ,,Marele Război – un pas către Marea Unire”, vor putea participa la dezbateri, lecturi publice, spectacole de muzică și reprezentații teatrale, concerte, proiecții de film, lansări de carte, ateliere pentru copii, conferințe. Participarea este GRATUITĂ. Arealul statuii ecvestre a Regelui Carol I se va transforma în scenă pentru târgul de carte și va străluci grație „Asociaţiei Publicaţiilor Literare şi Editurilor din România”, dar și al unor concerte de excepție. Festivalul ”Strada de C’Arte”  se adresează inclusiv celor mici, aceștia având parte de multe evenimente dedicate, pe Strada Copiilor, organizată în parteneriat cu „Institutul de Management și Dezvoltare Durabilă”.

Parteneri: UniCredit Bank, EximBank, Marea Lojă Națională din România, Grampet Group, Microsoft România.

Parteneri strategici: Primăria Municipiului București, Institutul de Management și Dezvoltare Durabilă, Poșta Română, Romfilatelia, Asociația Publicațiilor Literare și Editurilor din România, IFFEST Document Art, Teatrul de Comedie, Apele Române, Cantus Mundi, Corul Național de Cameră Madrigal, Galateca, Floarea PR Events, Illy, Aqua Carpatica, Mațe Fine, Porumbescu.

Parteneri media: Trinitas TV, Magic FM, Ora Nouă, DC News, Biz, Matricea Românească, Agenția de Carte, Canal 33, Intervio.

www.stradadecarte.ro https://www.facebook.com/stradadecarte.ro/

***

Text: Simona IONIȚĂ

Foto: Dorina CIOPLEA-VĂDUVA, Andra ROTARU, Mihaela PETRE


Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508