“Focuri pe colnic / Fuegos por el otero”, de Constantin Pădureanu

iul. 15th, 2015 | By | Category: Agenda de carte

La Editura “Aius Printed”, din Craiova, a apărut volumul de versuri “Focuri pe colnic/ Fuegos por el otero”, de Constantin Pădureanu, ediție bilingvă română și spaniolă (semnată de Geo Constantinescu și revizuită de Edgar Alvarez-Norena Cueva).

Constantin Pădureanu a debutat în revista Ramuri, în 1986, cu povestirea ”Fântâna”. A fost ajutat de Mircea Ciobanu să debuteze, în 1986, la Editura Cartea Românească. A scris şi publicat 13  volume de povestiri şi nuvele, romane, versuri, interviuri şi însemnări de călătorie din Israel şi Grecia (Muntele Athos).

“Inefabilul oltenesc se fundamentează pe cuvânt, mai exact pe un mesaj care integrează deopotrivă tragicul şi comicul,veselia şi amărăciunea, care împreună problematizează conştiinţa vocaţiei şi responsabilitatea scriiturii, fără să apese prea mult pe distincţiile regionale, fără să conceptualizeze „oltenismul”, care rămâne o valoare imprescriptibilă.

Lo inefable “oltenio” se funda en la palabra, más exactamente en un mensaje que integra a la vez lo trágico y lo cómico, la alegría y la amargura, y que juntos cuestionan la conciencia de la vocación y la responsabilidad de la escritura, sin incidir demasiado en las distinciones regionales, sin que se conceptualice el “oltenismo”, que queda presente como un valor imprescindible.”- Aureliu  GOCI

“Cât despre lumea trecută-n literă de carte, căreia Constantin Pădureanu îi poate percepe oricând rangul de biograf aplecat atent la tot și la toate ce vin din ea, complexitatea, varietatea, originalitatea, puritatea, naturalețea și veșnicia pe care le duce cu ea în timp o impune ca unică în peisajul scriiturilor ce pot fi întâlnite până acum în rafturile unei biblioteci sau ale unei librării…„Focuri pe colnic” se rețin prin sinceritatea scriiturii, prin siguranța scrierii, prin puritatea sentimentelor și trăirilor,impunând un nume – Constantin Pădureanu.

De acuerdo a ese mundo pasado a la letra del libro, un mundo que a Constantin Pădureanu le puede otorgar cuando quiera el rango de biógrafo, inclinado atentamente sobre todas y cada una de las cosas que proceden de él, es decir, la complejidad, la variedad, la originalidad, la pureza, la naturaleza y la eternidad que lleva consigo a día de hoy, y que lo convierten en único en el paisaje de los escritos que pueden ser encontrados hasta ahora en los estantes de una biblioteca o de una librería. “Fuegos por el otero” se impone, por la sinceridad  de su escritura, por la certeza de sus palabras, por la pureza de los sentimientos y de las vivencias, con un nombre propio – Constantin Pădureanu.”- Dan  ROTARU

“Spectacolul vieţii, fie şi deghizat liric, presupune, se ştie,epicizare, limbuţie anecdotistă, suculenţă şi, desigur, emoţie estetică. Ceea ce placheta lui Constantin Pădureanu, coborând într-un localism fabulos, oferă din plin, făcându-ne părtaşi la întâmplările (ciudate) din Rudarii Olteniei, aducând  în scenă personaje de ţinut minte.

El espectáculo de la vida, aunque sea disfrazado líricamente, supone, como se sabe, la narración, la expression anecdótica, el sabor y, por supuesto, la emoción estética. Lo que hace la obra de Constantin Pădureanu, descendiendo de un localismo fabuloso, es ofrecer plenamente el hacernos copartícipes de los acontecimientos (extraños) de Rudarii Olteniei, llevando al escenario personajes dignos del recuerdo.”- Adrian  Dinu  RACHIERU

“Focurile de pe colnicele vieții celor din Rudarii Olteniei, viață al cărei cronicar literar își propune să fie Constantin Pădureanu, n-au pretenția să emane lumină, ci căldură, ceea ce nu este nici simplu, nici puțin. Acolo unde este căldură, e vorba, cel mai adesea, de dragoste. Liliachiul, culoarea dominantă a cărții de față, este, se poate spune, culoarea dragostei.

Los fuegos de los oteros de la vida de los habitantes de Rudarii Olteniei, vida cuyo cronista literario propone ser Constantin Pădureanu no tienen la pretensión de emanar luz, sino ternura, lo que no es ni simple ni poca cosa. Allí, donde hay ternura, se trata,la mayoría de las veces, del amor. El color lila, el color dominante del presente libro, es, o se puede  llamar, el color del amor. “- Ștefan  MITROI

Număr de vizualizări :3645


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro