Călătorii pe pânză. De la București spre oriunde

iun. 8th, 2015 | By | Category: Postcard

Călătorii imaginare sau nu, sejururi de creație la țărmul mării sau în depresiunile montane, aventuri la capătul lumii sau în atelier au fost surse nesecate de inspirație pentru mari artiști ca Nicolae Tonitza, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Ion Țuculescu sau Samuel Mützner. Cel din urmă ajunge chiar în Japonia, la Kyoto, unde se dedică observării localnicilor și a vieții cotidiene specifice zonei. Mützner surprinde și fixează pentru totdeauna în istoria artei un astfel de moment în „După-amiază în Palatul de Vară (Poissons rouges)” (estimare: 15.000 – 25.000 euro). Opera a participat în faimoasa expoziție „Le Japon” organizată de artist mai întâi la București, apoi la New York în perioada ianuarie – martie 1916.

Un fin observator al expresivității umane, Nicolae Tonitza, este prezent în expoziție cu opera „Puritate” (estimare: 35.000  – 55.000 euro), ce face parte din ciclul „Spleen”, realizat de artist în anii 1925-1926 și care a fost expus în cadrul primei expoziții Grupul celor Patru din 1926. Călătoria lui Tonitza la Durău, la poalele Ceahlăului, a rămas în amintirea posterității nu doar prin frescele mânăstirii satului, dar și prin uleiul „Trandafiri sălbatici” (estimare: 10.000 –  15.000 euro). Un alt pictor călător, Gheorghe Petrașcu, se regăsea în 1934 la Eforie (după ce vizitase recent Padova, Chioggia și Veneția), unde își imortalizează soția în opera „Femeie cu umbrelă (Lucreția)” (estimare: 12.000 – 18.000 euro).  Artistul este reprezentat în expoziție și de o operă de maturitate, Natură statică cu carte și evantai roșu (estimare: 15.000 – 25.000 euro), care evocă intimitatea atelierului și poezia lucrurilor simple, pe care Petrașcu a cultivat-o odată cu refuzul de a-și mai părăsi spațiul privat.

Într-un registru diferit, Ion Țuculescu a cultivat în toată cariera sa peisajul și călătoria către meleagurile pitorești ale României. Prezent în expoziție cu opera „Lanul de rapiță” (estimare: 18.000 – 25.000 euro), artistul a influențat considerabil modul reproducerii naturii pe pânză în mediul artistic bucureștean. La rândul său, Theodor Pallady a ales să-și îmbogățească universul vizual vizitând toată Europa, rămânând însă cel mai atras de intimitatea interioarelor regăsite în aceste locuri. „Natură statică cu flori, evantai și cariatidă” (estimare: 15.000 – 25.000 euro) este un astfel de loc. Importanța operei este sporită și de apartenența la colecția Marie Jeanne (Diamandy) și Nicolae Bastaki.

Expoziția poate fi vizitată până marți, 16 iunie 2015, iar Licitația de Vară va avea loc miercuri, 17 iunie 2015, la Athénée Palace Hilton, ora 19:30.

Pentru a vizualiza filmul de prezentare, accesați acest link: www.youtube.com/watch?v=4pe2OA8A_lo

Număr de vizualizări :751


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro