În perioada 27 aprilie – 13 mai 2012, la Sala Foaier a Muzeului Naţional al Ţăranului Român publicul poate vizita expoziţia de fotografie „Bisericile Muzeului Ţăranului”. Expoziţia conţine imagini mai puţin cunoscute ale celor şase biserici din lemn care se află în custodia Muzeul Naţional al Ţăranului Român. Expoziţia va putea fi vizitată la Sala Foaier până pe 13 mai 2012, de marţi până duminică, între orele 10.00 şi 18.00. Consultant ştiinţific: dr. Georgeta ROŞU. Curator: Monica MORARIU. Fotografie: Mircea TANCĂU.
În cartea „Horia Bernea – Câteva cuvinte despre muzeu, cantităţi, materialitate şi încrucişare. Irina Nicolau, Carmen Huluţă – Dosar Sentimental”, Irina Nicolau a scris: „1991 şi mai târziu. Începem să salvăm biserici vechi de lemn. La Mintia, Bejani, Groşii Noi, Troaş, Juliţa, Lunca Moţilor. Două vor fi aduse la Bucureşti şi expuse, cea de la Mintia, în sala Reculegere, cea de la Bejani, în curte. Celelalte patru, restaurate, păzite şi îngrijite, vor fi conservate in situ. Premieră românească. Evident, ideea a fost a lui Horia Bernea. Un umăr a pus şi doctorul Costina. Restul, adică tot greul, l-au dus Geta Roşu, Dan Ştefănescu şi oamenii lor, muzeografi, restauratori şi conservatori. S-a muncit enorm. Proiectul avea o miză importantă. Horia spera că şi alte instituţii – bugetare şi nebugetare – ne vor urma exemplul, luând sub protecţia lor biserici de lemn care meritau să fie salvate. Nu ni s-a alăturat nimeni.”
Lucrare colectivă, adesea anonimă, bisericile din lemn sunt o reflectare a condiţiilor socio-economice şi istorice, o convingătoare demonstraţie de continuitate a unei vieţi spirituale de veche tradiţie, un patrimoniu inestimabil pe plan naţional şi universal. Acestea sunt documente de certă autenticitate, nu numai prin elementele înfăţişării lor, ci şi prin rolul pe care l-au îndeplinit în viaţa românilor, în special a transilvănenilor: tribună naţională, şcoală, aşezământ de cultură şi artă.
Datând din secolul al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea, pictura bisericilor de lemn aparţinând zonei Aradului (Groşii Noi, Juliţa, Troaş) şi Hunedoarei (Lunca Moţilor, Bejan), care fac obiectul acestei expoziţii, este o elocventă mărturie a măiestriei meşterilor ţărani-zugravi. Deşi la origine ansamblul iconografic al acestor biserici a fost destul de bogat, astăzi se mai păstrează doar scene din Ciclul Cristologic – Cina, Judecata şi Batjocorirea Mântuitorului, Drumul spre Golgota, Purtarea Crucii, Răstignirea, Plângerea Mântuitorului şi Învierea.
De asemenea, se păstrează în câteva medalioane, momente din Geneză, chipul Mariei cu Pruncul sau Maria Orantă încadrată de arhangheli şi îngeri, chipuri de prooroci şi muceniţe, în decor de arcade, Arhanghelii Mihail şi Gavriil înconjuraţi de cete îngereşti.