spot_img

“Am dorit ca poemul să se nască liber fără să-i pese de norme prestabilite”

La Editura Cartea Românească, în colecţia „Poezie”, apărea în anul 2011 volumul „Însemnări din ţinutul misterios”. „Un poet căruia nu-i ajunge lumea, Gabriel Chifu scrie o poezie a plenitudinii. Existenţa îl bucură; chiar şi tristeţea sfâşietoare pe care i-o provoacă perspectiva morţii iminente are asupra lui un efect tonic, ca un alcool tare. Explorarea lumii îi oferă noi şi noi prilejuri de jubilaţie.” (Alex. Leo Şerban) Andra Rotaru a dialogat cu Gabriel Chifu despre acest volum, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro

Lepădarea de propriul trup se face fără regrete, pare cel mai normal lucru.La fel, în cazul trecutului şi viitorului. De la egocentrismul generalizat al poeziei ultimilor ani -la lejeritatea din acest volum – par „încălcate” nişte etape.

În reprezentarea mea, trupul și,… (cum să-l numesc?, e potrivit sinele?, să spunem sinele, care e de natură subtilă, imaterială…), așadar, trupul și sinele constituie două realități care în atâtea împrejurări sunt distincte, sunt în nepotrivire, în conflict și numai arareori se confundă, coincid, alcătuind un tot. Această percepere acută a diferenței dintre cele două realități eu am trăit-o, o trăiesc la propriu, nu la figurat, nu metaforic. Au fost perioade în viața mea când s-a întâmplat ca trupul să-mi fie pus serios sub semnul întrebării, să-mi fie amenințat, iar mintea-simțirea mi-au rămas vii, dar fără susținere corporală, ca o flacără care n-are o candelă unde să se adăpostească. Nu cred că sar, „încalc” „niște etape”. Cred că percep, trăiesc și descriu diferențele dintre diversele părți ale făpturii mele. Cum nici deplasarea între trecut și viitor nu mi se pare că ține decât de o normalitate banală: ni s-a dat puterea minții și atunci asemenea plecări și întoarceri ne sunt tuturor la îndemână, slavă Domnului. De asemenea, nu văd nici de ce în „poezia ultimilor ani” ar fi vorba de un „egocentrism” care pe mine m-ar ocoli. Tot volumul meu este centrat, obsesiv, chiar în exces – și văd în acest fapt un defect al poeziei din „Însemnări…”! – pe „dramele” eului, pe adevărul personal.

Poemul „Suntem mai mulţi” duce cu gândul la heteronimii lui Pessoa. Celelalte fiinţe care au scris volumul „Însemnări din ținutul misterios” afirmă „n-avem reguli, n-avem respect”. Cui se supun?

Habar n-am cui se supun. Dar de ce ar trebui să se supună cuiva? Bănuiesc că, rând pe rând, ies la suprafață, se exprimă toți acești ”colocatari” din trupul meu. Habar n-am nici în ce fel și ascultând de ce resorturi se produce înlocuirea unuia cu altul aici, în zona vizibilului, habar n-am nici nici cine deține predominația. Doar constat rotația acestor persoane lăuntrice, doar constat această permanentă substituire.

Volumul e înţesat şi de poeme de dragoste. Care este statutul literaturii de dragoste în zilele noastre, mai ales în poezie?

Volumul conține poeme de dragoste, după cum conține poeme de alte formule expresive, foarte diferite una de alta: comentatorii de până acum au descoperit în carte diverse paliere și m-am bucurat, fiecare a găsit în paginile sale ce a căutat. (Sigur, e de precizat, au existat și lectori care au dat în cartea mea peste zone „impure” care, în înțelegerea lor, nu-și au locul în poezie, ceea ce le-a displăcut. Dumitru Chioaru, de pildă.) De la poezia de esență spirituală, religioasă până la cea erotică, de la poezia postmodernă până la cea care renovează unele edificii moderniste, de la notația nepretențioasă și tonul colocvial până la metaforele livrești, încifrate, dar și până la versuri care-și propun să reabiliteze anumite elemete „prăfuite”, depășite din recuzita poeziei, de la demitizarea și prozaismul din relatări ce te duc cu gândul la proză până la abstracte poeme reci. Am fost interesat de un anumit „cameleonism” stilistic și, evident, am urmărit să realizez o sinteză, să împac diversele atitudini expresive aparent incompatibile, să le împac sub semnul unui dramatism al asumării propriei existențe, sub semnul unui elan mărturisitor necontrafăcut. Am dorit ca poemul să se nască liber fără să-i pese de norme prestabilite, aidoma albiei pe care o apă și-o creează de la sine. Când caut să-mi reprezint modul cum trebuie să scrie poetul de astăzi sub semnul sintezei, al însumării capabile să dea seama de făptura omului în integralitatea sa, eu mă gândesc la acea armată romană care cucerea și contamina cu modelul său civilizator popoare străine, ajungând în cele din urmă să le înglobeze, să le transfome după chipul și asemănarea sa, să și-le aproprieze.

Poezia de dragoste din zilele noastre, ce să zic?. A iubi este unul dintre sentimentele care conțin o formidabilă doză de miraculos și merită să ne încercăm puterile cu el căutând să-i dăm corporalitate în versuri.

Cum poţi ajunge un „om de aer”?

Dragă Andra, ce-mi dai dacă-ți dezvălui algoritmul secret, în cazul că l-aș deține? Glumesc, desigur. Am convingerea că există câteva căi pe care poți ajunge la o sublimare de sine. Nu știu dacă la starea aceasta poate ajunge oricine și indiferent de condițiile de mediu, de context, de împrejurările existențiale, dar ar fi păcat să nu ne propunem să practicăm acest exercițiu de renunțare la ceea ce este parazitar și neimportant în existența noastră de zi cu zi.

„Te naşti o singură dată/ şi mori de mai multe ori”

Da, recunosc formularea, sunt două versuri dintr-un poem al meu. De fapt, nici nu cred că s-ar cuveni să le privim ca pe niște versuri. Aceste propoziții înseamnă o simplă comunicare a unui adevăr personal. Dacă acest adevăr este valabil și pentru alții, foarte bine, Dacă nu, nu: rămâne doar al meu, nevalidat, incomunicabil, netrasmisibil.

Volumul a apărut în urma unei experienţe reale. A potenţat această experienţă poezia?

Volumul a fost scris, într-adevăr, „în urma unei experiențe reale”. Evident, aceasta „a potențat”, așa cum observi, poezia. Atunci când balanța vieții tale se înclină amețitor de la a fi spre a nu mai fi, când în orice clipă poți să închizi ochii pentru totdeauna și tu ești conștient de aceasta, și mintea ţi-a rămas limpede, și realizezi pe de-a-ntregul pericolul care te paște, atunci, desigur, îți faci un bilanț, un rezumat, îți faci chiar un rechizitoriu și, în nopțile nesfârșite când nu poți adormi de durere fizică, înveți să-ți pui întrebări și, cum nu cunoști alt meșteșug, cauți să dai neliniștii tale formă verbală.

Fiindcă vorbești despre experiența reală… Un scriitor pe care-l prețuiesc mărturisea că nu mai scrie decât despre persoane reale, cunoscute, în carne și oase. Așa am procedat și eu în acest volum: nu am descris decât persoane reale, întâmplări și stări, sentimente reale, trăite. Nimic simulat, am comunicat doar ce am cunoscut pe propria mea piele. M-am străduit să nu sacrific în nici un moment autenticitatea scrisului meu. Mi-am asumat riscul să par, în unele situații, banal, simpluț, decât să „complic” artificial imagini, metafore etc. de dragul originalității, al „fotogeniei” auctoriale. Repet, originalitatea spre care năzuiesc se obține altfel, tocmai prin invocata autenticitate, prin elanul mărturisitor ce unifică întregul demers verbal.

Unde şi ce este acest „ţinut misterios”?

„Ținutul misterios” este acolo unde și este așa cum și-l imaginează fiecare dintre noi.

Articole recomandate

2 COMENTARII

  1. un poet rezonabil, un poet asa cum gasesti citeva zeci in fiecare orasel mai curatel din intreaga Romanie.

    felicitari pt. viitoarele carti !

  2. l-am urmarit ani de zile, am citit poeziile lui.Nu este nici o surpriza, el de mic era inzestrat cu talentul acesta..
    Poate isi aminteste de profesoara lui care preda limba romana in scoala generala nr.2 din Calafat.
    Aceasta i-a insuflat iubirea de poezie, era talentat si profesoara a speculat aceasta.
    Am fost pentru o perioada scurta, colegi la scoala generala din Calafat.
    M-as bucura sa-l pot contacta.
    Oricum, felicitari!

    Claudia Iliescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508