„Noul Catalog al Creaţiei lui George Enescu” de Clemansa Liliana Firca, lansat ieri, 12 noiembrie 2010, cu sprijinul Muzeului Naţional „George Enescu” vine cu o nouă perspectivă asupra creaţiei marelui compozitor român. Lansarea a fost precedată de o muncă de patru ani de cercetare a manuscriselor puse la dispoziţie de Muzeul gazdă.
Una dintre surprizele în realizarea Noului Catalog… a fost identificarea unei schiţe a primei părţi din Sonata a II-a de pian, scrisă în 1912, cu 12 ani înainte de lansarea Sonatei propriu-zise. Autoarea a găsit şi un manuscris al părţii finale din Sonata a II-a de pian, scris complet în creion, pe un singur portativ. Dacă, în mod normal, o lucrare pentru pian este scrisă pe două portative pentru ambele mâini, în cazul acestui manuscris George Enescu a elaborat doar linia melodică fără a specifica cu ce mână să cânte artistul. Schiţa avea inscripţia „În tren, înainte de Timişoara, făcută în trei ore şi jumătate”.
Ordonarea cronologică a operei compozitorului, încetăţenită ca metodă de cercetare, a fost înlocuită de Clemansa Liliana Firca cu o structurare în funcţie de genurile muzicale. Muzicologul Elena Zottoviceanu a afirmat, în cadrul conferinţei de presă, că principala problemă pentru autoare în valorificarea operei lui George Enescu a fost identitatea şi alteritatea temelor muzicale. Cea de-a doua dificultate în realizarea „Noului Catalog…” a fost cantitatea mare de manuscrise care au fost analizate de către Clemansa Liliana Firca, motiv pentru care autoarea a trebuit să dea dovadă şi de un spirit de observaţie profund.
Lansarea lucrării nu ar fi fost posibilă fără sprijinul Muzeului Naţional „George Enescu” care a permis accesul şi a pus la dispoziţia cercetătoarei arhiva de manuscrise a compozitorului, cea mai mare din lume.
Lucrarea lansată ieri, dedicată Muzicii de Cameră, este prima dintr-o serie de trei. Următoarele două volume vor fi dedicate muzicii simfonice şi lucrărilor vocal-simfonice.