spot_img

Se lansează “Catalogul reclamelor ofensatoare” și “Femeile spun nu publicității ofensatoare”

Vineri, 15 martie 2013, ora 12:00, la ceainăria Cărturești (str. Arthur Verona 13-15, Bucureşti), Centrul de Dezvoltare Curriculară și Studii de Gen: FILIA lansează volumele “Catalogul reclamelor ofensatoare” și “Femeile spun nu publicității ofensatoare”. Aceste volume sunt rezultatul proiectului “Femeile spun nu publicității ofensatoare!”, derulat de FILIA cu sprijinul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos şi implementat în perioada iulie 2011- februarie 2013. Moderatoare: Oana BĂLUȚĂ (președinta Centrului FILIA). Vor participa la discuție: Norma NIŢESCU, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Mihaela MIROIU, prof.univ. SNSPA, Asztalos CSABA, Preşedinte CNCD, Alice IANCU, vice-președintă Centrul FILIA, Andreea MOLOCEA, vice-președintă Centrul FILIA.

„Dacă întregul proiect “Femeile spun NU publicităţii ofensatoare” şi-a propus să aşeze cu grijă sub lupă reprezentările femeilor din reclame, “Catalogul reclamelor ofensatoare” s-a uitat cu atenţie la reclamele cu femei ori care li se adresează lor şi le-a analizat cu umor şi sarcasm.

O simplă hartă de orientare în corpul Catalogului vă spune că veţi păşi mai întâi într-o zonă a reclamelor care nouă nu ne-au plăcut deloc. Aici puteţi începe cu ce secţiune doriţi: Îngrijire, Lucrări în casă, Mass-media, Alimente şi băuturi, Frumuseţe şi îngrijire, Produse de curăţenie, Campanii sociale, Produse bancare şi financiare, Comunicaţii. Chiar dacă nu aţi văzut până acum imaginile respective, descrierea fiecărei reclame este atât de clară încât să înţelegeţi de ce am selectat-o, în plus, vă direcţionăm şi către locul în care o puteţi vedea. Aici veţi găsi şi opiniile noastre, scrise cu umor şi sarcasm, zicem noi. Din aceste multe reclame, „spumoase” în felul lor, am decis să facem un top. Am creat, aşadar lumea lui Misoginus recidivus, Festina lente şi a lui De gustibus, non disputandum. Veţi găsi acolo motivaţiile noastre. La final, după ce citeşti Catalogul, este imposibil să nu înţelegi care sunt acele învăţăminte pe care le transmit advertiserii şi care este tiparul de feminitate pe care aceştia îl promovează. Vă propunem secţiunea „Din „înţelepciunea” reclamelor sau învăţături către ori despre femei” unde veţi găsi „lecţiile de viaţă” extrase de noi.

Volumul “Femeile spun nu publicităţii ofensatoare” porneşte de la teorii relevante în domeniul metodologiei feministe, al reprezentării femeilor în industria publicitară, al construcţiei relaţiilor de putere dintre cele două mari grupuri sociale (al femeilor şi al bărbaţilor) şi al mitului frumuseţii pentru a analiza opiniile femeilor în calitate de consumatoare şi cetăţene cu privire la reprezentările din industria publicităţii.
Volumul îşi are rădăcinile în cercetarea calitativă desfăşurată în cadrul proiectului “Femeile spun NU publicităţii ofensatoare”, prin interviuri semi-structurate şi focus-grupuri cu femei cu vârste între 18 şi 55 de ani privind modul în care acestea percep şi răspund reclamelor prezentate (în baza unei selecţii realizate de echipa proiectului). În cadrul celor 21 de interviuri individuale şi 3 focus grupuri ne-am propus să aflăm: dacă femeile se uită la reclame, motivele pentru care le vizionează, raportul şi corespondenţa dintre distribuţia rolurilor în cadrul propriilor familii ori cupluri şi cea din reclame, dacă ar schimba ceva în reclame, măsura în care se identifică femeile cu reprezentările din reclame, măsura în care observă stereotipurile de gen şi relaţii de putere din reclame, etc.
Volumul cuprinde trei studii și o ultimă parte în care persoanele implicate în cercetarea de teren, într-un exercițiu de autoreflexivitate, se raportează la activitatea desfășurată. Primul studiu, realizat de Oana Băluţă, este centrat pe cele trei perspective: din reclame, cercetarea socială feministă și cea a femeilor consumatoare și cetățene pentru a sublinia diferențele între femeile reale și cele prezentate de advertiseri. Al doilea studiu, semnat de Alice Iancu, se concentrează pe contestarea genului în ierarhia patriarhală, fiind investigat modul în care această ierarhizare este prezentată în publicitate, precum și modul în care consumatoarele răspund la produsele publicitare. Al treilea studiu elaborat de Andreea Molocea vizează frumusețea și miturile ei, atrăgând atenția asupra faptului că frumusețea nu este un subiect frivol, că idealul promovat de advertiseri este imposibil de atins pentru femei și că acest lucru poate crea probleme reale, serioase, cu efecte nocive (boli fizice și psihice), cu alte cuvinte, probleme politice.

“Femeile spun NU publicităţii ofensatoare” vă transmite, aşadar, două mesaje clare: vocile femeilor trebuie auzite şi reclamele ofensatoare trebuie contestate. Deosebit de important este faptul că noi nu ne uităm pur şi simplu descriptiv, ci şi chestionăm, punem întrebări privind relaţiile de putere dintre femei şi bărbaţi, dintre femei-cetăţene-consumatoare şi ‚industria reclamelor’. Da, multe, prea multe reclame reflectă imagini şi roluri încărcate cu stereotipuri de gen. Ce facem mai departe? Ascultăm şi luăm în seamă vocile femeilor şi, după cum ni s-a spus, începem să contestăm reclamele şi reprezentările de acolo ca forme de participare civică.

De asemenea, în cadrul acestui proiect a luat naștere blogul http://nupublicitatiiofensatoare.blogspot.ro/, blog activ pe care scriu și participă femei care sesizează reclame ofensatoare. Este un blog pe care oricine poate scrie și poate atrage atenția într-un mod public asupra stereotipurilor de gen deranjante și (de cele mai multe ori) ofensatoare.” (organizatorii)

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508