Prima expoziție solo a artistului român Alex Mirutziu în Israel

mart. 15th, 2019 | By | Category: Postcard

Prima expoziție solo a artistului român Alex Mirutziu în Israel a fost inaugurată la Centrul de Artă Contemporană din Tel Aviv în data de 14 martie 2019. Evenimentul, organizat în colaborare cu Institutul Cultural Român de la Tel Aviv, prezintă lucrări video ale artistului român și un performance susținut de trei artiști din Israel, ce au lucrat sub îndrumarea lui Alex Mirutziu.

Expoziția “Gaining in a State of Debt” cuprinde următoarele lucrări video ale lui Alex Mirutziu:

Dignity to the Unsaid, 2017. Performance, HD video, 17:42 min.

But as a Document, 2015. Performance to camera, HD video, 12:01 min.

Doing sub Thinking, 2018. Performance, HD video, 10:51 min.

The Gaze is a Prolapse Dressed in Big Business, 2018. Performance, HD video, 14:37 min.

Stays Against Confusion, 2016. Performance, HD video, 14:52 min.

 

Lucrările sunt însoțite de prezentarea performance-ului “Bottoms Know It”. Spectacolul evidențiază absurdul existenței umane și limitările corpului,  adesea auto-impuse și cum afectează acestea percepția asupra realității imediate, conducând astfel la o alienare multistratificată.

 

”Day and night, I feel like I’m carrying a 50 kilo cement bag” funcționează ca un fel de mantră pe care protagoniștii, echipați cu un „aparat” format din oglinzi retrovizoare, îl repetă pe parcursul performance-ului. Oglinzile, în cazul de față, nu funcționează, ca un ajutor pentru a (se) vedea și a (se) descoperi, ci conduc către o pierdere de sine și a reperelor și implicit o înstrăinare de sine, ce în ultimă instanță îl împinge pe individ către o contopire cu Celălalt, unde însă nu poate găsi instrumentele necesare pentru a se redescoperi și accepta. Imersiunea în grup este egală, în societatea contemporană, cu autocanibalizarea.

 

În această stare, lipsit de repere, mintea umană devine un instrument de pedepsire a sinelui, care își somatizează traumele. Spectacolul evidențiază dramele omului contemporan și ușurința cu care individul se poate pierde pe sine.

 

Lucrările video și performance-ul pot fi vizionate la Centrul de Artă Contemporană din Tel Aviv până în 18 aprilie 2019.

 

„Proiectul de expoziție și performance își propune să pună trei performeri (dansatori) locali în situații de alienare vizuală prin inversarea privirii clasice cu cea a privirii mediate de oglinzi retrovizoare, prin ricoșeu. Intenția de la care a plecat artistul privește o redistribuire a privirii sau a văzului înspre alte părți ale corpului. Mai precis, o mutație a organului văzului și implicit moduri de relaționare și comunicare atipice. Întrebarea pe care o pune acest proiect este în ce măsură privirea clasică compromite sau nu modurile adiacente de recoltare a informației? În ce măsură directețea privirii oculare intră în remisie când alte simțuri intră în atenție? Privirea ca simptom de recoltare a informației traversează era post-modernă, însă capătă forme acute în social și mediile globalizatoare, tendință urmărită și prin acest proiect.

La baza concepției artistice a performance-ului stau, printre altele, noțiuni precum conceptul de „bine” așa cum apare el exemplificat în opera lui Iris Murdoch și continuă cu preceptele lui Leo Bersani despre constructul socio-cultural și formele de exprimare ale puterii“. Alex Mirutziu

 

 

În 2004 Alex Mirutziu (n. 1981) a absolvit Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca și în 2008 a obținut diploma de master de la Huddersfield University (UK) în teatru și performance.

 

Alex Mirutziu este un artist care, prin performance, instalații sau text, e preocupat de maniera în care spațiul se reorchestrează în urma unei finalități. Mirutziu folosește de asemenea în practica sa colectivul artistic, incluzând un hiper-obiect – el însuși la vârsta de 29 de ani – prin care definește structura conceptuală a practicii sale, marcată de ironia retrospectivă. Dincolo de activitatea sa artistică, Mirutziu e interesat și de practicile teoretice, colaborând cu diferiți artiști, scriitori, muzicieni, designeri sau filosofi străini sau instituții de prestigiu, precum Royal College of Arts, London, Von Kraal Theatre, Estonia, Konstfack, Stockholm, Bezalel University of Art and Design, Tel Aviv.

 

„Asemeni modelului de gândire al lui Alexandru Dragomir care își asumă mai întâi practica de a înțelege ce e cu el și cu lumea în care trăiește, mă angajez în a metaboliza o problematică, în a-i găsi armătura. Sunt conștient că întreprinderile mele în diverse forme (scrieri, obiecte, acțiuni vii) sunt o idealizare arbitrară a realității. Funcționez în paradigma lumea ca sumă de probleme, în postura unui lucrător lingvistic. Mă interesează un soi de înțelegere cu condiția asumării eșecului de a înțelege. Sunt un artist în contra – timp, conștient că încerc să dau un sens existenței lucrurilor când e prea târziu. Profesia mea e cea a unui delimitator.“ Alex Mirutziu

 

 

 

Număr de vizualizări :221


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro