”Balcanicele”, un spectacol în regia lui Alexander Hausvater, la Teatrul Tony Bulandra Târgoviște

ian. 11th, 2015 | By | Category: Postcard

Duminică, 11 ianuarie 2015, ora 19.00, la Teatrul Tony Bulandra Târgoviște, a avut loc premiera spectacolului ”Balcanicele” de Jules Tasca. Regia și dramaturgia: Alexander Hausvater.”Balcanicele” este o tragedie multimedia, un spectacol despre cruzimea dintre secole, o meditație vizuală asupra condiției umane așa cum ea se relevă numai în cele mai întunecate momente ale existenței. Pornind de la textul „The Balkan Women” al dramaturgului și scenaristului american Jules Tasca, regizorul Alexander Hausvater a reușit o simbioză unică între arta teatrală la cel mai înalt nivel și mediul filmic, prin îngemănarea cu filmul „Le Roi du Coeur”, regizat de Philippe de Broca în anul 1966. Rezultatul este un spectacol în care teatrul și filmul comunică în loc să concureze, o experiență în care ecranul hrănește scena, iar scena susține proiecția, într-un dialog halucinant, copleșitor. „Teatrul este un experiment mereu aplicat, mereu reînnoit. Teatrul nu este despre răspunsuri. În momentul în care aș simți că am găsit toate răspunsurile la întrebările mele, aș renunța la această meserie, pe loc. Teatrul este despre a pune întrebările potrivite, despre a comunica în așa fel cu spectatorul – nu consider că „public” este un termen potrivit, fiindcă implică pasivitate – încât acesta să-și asume o dilemă, să plece schimbat. Mesajele sunt pentru e-mailuri și pentru SMS-uri. Nu vreau mesaje, vreau întrebări. Nu vreau aplauze. Vreau ca spectatorii să reacționeze mai profund, să-și dorească să schimbe ceva la ei, la relațiile lor, la viața lor.”, a declarat Alexander Hausvater.

”Balcanicele” este un spectacol puternic încărcat din punct de vedere politic, întrucât este vorba despre drama inimaginabilă a femeilor musulmane din Bosnia, în timpul conflictului armat cu Serbia, la sfârșitul secolului 20. Este un spectacol despre evenimente reale trecute sub tăcere în mod sistematic, nu doar de comunitatea internațională, ci și de chiar victimele lor. Violurile sistematice ale femeilor musulmane de către soldații sârbi aflați sub ordin, într-un plan fără precedent de a provoca sarcini, pentru a crește ponderea de populație sârbă din teritoriul Bosniac sunt un capitol deosebit de dur al istoriei recente, și al istoriei cruzimii umane în general. Imposibilitatea relatării acestor atrocități este scrisă chiar în natura credinței islamice, întrucât recunoașterea acestor evenimente ar submina total însăși țesătura fundamentală a familiei în cadrul paradigmei culturale islamice. Din acest motiv, spectacolul Balcanicele își propune să dea o voce, să atragă atenția asupra acestui fenomen, pentru a problematiza tăcerile la care ne supunem și validitatea motivelor pentru care refuzăm comunicarea, la toate nivelurile interacțiunii interumane – de la familie la politică externă.

Septembrie 2014 – Alexander Hausvater vine la Teatrul Tony Bulandra din Târgoviște pentru sesiunea de casting a spectacolului Balcanicele.

Ianuarie 1966 – Alan Bates este distribuit ca personaj principal în filmul „Le Roi du Coeur”.

Octombrie 2014 – Compozitorul Yves Chamberlain propune muzica pentru spectacolul Balcanicele.

Noiembrie 1969 – Melodia „Balada para un loco” este compusă de celebrul artist argentinian Astor Piazzolla, cu versuri ale poetului uruguaian/argentinian Horacio Ferrer, care citează filmul lui „Le Roi du Coeur” ca o influență directă.

Noiembrie 2014 – Alexander Hausvater începe repetițiile pentru spectacolul Balcanicele, cu actorii Liviu Cheloiu, Liviu Pintileasa, Cătălin Mareș, Constantin Florescu, Carmen Ionescu, Elisabeta Râmboi, Ioana Repciuc și Andreea Tănase.

Ianuarie 1966 – Julien Guiomar debutează în film alături de regizorul Philippe de Broca, Va continua să joace până în 2004, în zeci de filme din toate genurile, de la film noir până la comedii alături de Louis de Funes, devenind unul din cei mai importanți actori francezi ai tuturor timpurilor.

20 Decembrie 2014 – Spectacolul Balcanicele are o primă repetiție generală cu public.

21 Decembrie 1966 – Filmul Le Roi du Coeur are premiera în Franța.

Scenografia semnată Zsolt Fehervary, pentru prima oară la Târgoviște, însă binecunoscut pentru munca sa la teatrele din Timișoara și Iași,  este una din cele mai ambițioase și spectaculoase de pe scena Teatrului Tony Bulandra, sugerând cu ferocitate atmosfera claustrantă și coșmarescă a unui lagăr de concentrare. Alături de light design-ul lui Lucian Moga, aflat la cel de-al 28-lea spectacol alături de Alexander Hausvater, spațiul scenic propus în Balcanicele devine un adevărat punct de reper, o cutremurătoare reprezentare a unui loc absurd și abrutizant.

Yves Chamberland este un compozitor Canadian specializat în muzica de film, cunoscut mai ales pentru coloana sonoră a filmului Lost and Delirious din 2001. Aportul de dinamism și de dramatism pe care muzica sa o aduce spectacolului ajută enorm la dialogul dintre proiecția de film și acțiunea scenică, reușind cu o subtilitate uimitoare să creeze un cadru sonor și ritmic care facilitează suprapunerea și interconectarea scenelor spicuite din film și a momentelor scenice. Combinarea acestor două medii artistice este una dintre cele mai dificile practici regizorale, iar muzica domnului Chamberland reușește pe deplin să sprijine acest demers experimental.

Distribuția spectacolului: Colonelul Herak: Constantin Florescu; Amina Jusic: Carmen Ionescu; Jovan Vlaco: Liviu Cheloiu; Samira Jusic: Andreea Tănase; Jela Kalianao: Elisabeta Râmboi; Nadja/Coquelicot: Ioana Repciuc; Gardian/Le Roi du Coeur: Liviu Pintileasa; Gardian: Cătălin Mareș. Scenografia: Zsolt Fehérvári. Light design: Lucian Moga. Muzica: Yves Chamberland. Costumele: Valentin Codoiu. Coregrafia: Momo Sanno. Regia tehnică: Ionuț Constantinescu. Asistență regie: Cătălina Baciu. Sunetul: Andrei Mihai. Proiecții video: Radu Ilicea.

Număr de vizualizări :995


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro