spot_img

„Şi viaţa intrauterină este un fruct al dragostei”

La Editura Cartea Românească, în colecţia “Poezie”, a apărut volumul „Douăsprezece cântece înaintea naşterii” de Mihail Gălăţanu. „Poetul Mihail Gălăţanu impresionează printr-o virtuozitate care pare a fi pus la contribuţie cu maximum de profit câteva zone ale liricii. Gălăţanu posedă un mecanism creator foarte complex, un dar prodigios al naturii în similitudine cu mirabilele înzestrări precoce ale muzicienilor. De la Nicolae Labiş nu am mai asistat la o asemenea ţâşnire de talent. Lirica lui Mihail Gălăţanu este ca un jet de plasmă, străbate tot, dizolvă convenienţele.” (Gheorghe Grigurcu) Andra Rotaru a dialogat cu Mihail Gălăţanu despre acest volum, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro

Care este rolul lui Nichita Stănescu în conceperea „trilogiei naşterii”?

Nichita Stănescu e doar cel care atinge, tangentează tema. Acelaşi este şi rolul lui Ion Barbu. Înaintaşi ai temei unde eu am găsit de cuviinţă – şi de drag – să îmi durez cetate. Ei sunt modele pe care am vrut să le îngemănez şi să le depăşesc. Nichita Stănescu n-a fost decât un suflu inspirator, un model de/din tinereţe.

Personajul „acceptă să vadă iarăşi lumea” odată născut. Ce a fost înaintea acestei înfăţişări?

A

FOST

o altă viaţă, cea din mama. Şi, înaintea ei, o altă viaţă, cerească. Noi nu trăim doar viaţa pământească. Trăim mai multe vieţi. Iar eu văd perioada intrauterină ca pe o viaţă a ei, cu naştere, viaţă intrauterină – şi moarte. Adică naştere în lumea noastră. Orice moarte e o naştere în altă lume. Nici despre ea, despre dumneaei-viaţa intrauterină, nu ne amintim prea multe. Dar o putem vedea cu ochii minţii. Şi viaţa intrauterină este un fruct al dragostei. Eu nu sunt altceva decât un poet al dragostei. Nici al sexului – şi nici măcar religios/sau încadrabil, perfect, la această paradigmă. Un poet de dragoste. De dragoste, la anul de graţie 2012, înseamnă erotic. Pătimaş calofil/eortoman, erotoid, poate chiar – nomen odiosa ! – pornograf, (doar) dacă pornograf înseamnă pătimaş. Am visat întotdeauna şi am şi scris o ARS PORNO(GRAPHIA)/ « PORNOGRAFICĂ ». Ca să incit. Ca să provoc. Nu pentru că aş fi avut, vreodată, legături cu pornografia adevărată. Sunt pornograf doar în exact aceeaşi măsură în care Dali este pornograf. Nimic mai mult, nimic mai puţin. În fond, ce este porno, ce altceva decât o exacerbare (aproape iresponsabilă) a dragostei, a erosului, o tânjire, o sete, o neîmplinire, un priapism al imaginilor şi gândirii ? Exclud, aici, fireşte, zona patologicului pur… Dar ar fi, iarăşi, un bun subiect de meditaţie/anchetă socială/quiz etc.

Şi, ca să mă întorc puţin, chiar moartea noastră, în această viaţă, de aici, pământească, este naştere într-un alt regn. O naştere în lumea de dincolo.

Între alegere şi destin, personajul crede în alegere.

Fiecare dintre noi alegem, dar avem şi un destin. Destinul ne fixează în linii mari, foarte mari, de proiect grandios, în rândul unor comunităţi.

Drumurile aparent ireale pe care le parcurge personajul sunt datorate unei „invenţii”: „sînt un călător. am construit maşina timpului”

E numai o butadă.
E o metaforă.
E un alt fel de a vedea timpul şi pe noi, oamenii, pe toţi, ca pe nişte călători în timp. Ca pe nişte plonjori şi scăldători în timp. În fond, poezia e o perfectă maşină a timpului.

De ce sunt douăsprezece cântece înaintea naşterii?

Unsprezece elegii sunt o negaţie. Negaţia mea e negarea negaţiei. E întoarcerea la forma perfectă. La cei doisprezece ai lumii, arhetipali. Nu întâmplător, poate, ziua naşterii mele este chiar…11. septembrie. Am, încă, 48 de ani, iar la anul, în septembrie, când voi împlini 50, vreau să îi serbez printr-o carte sau – cine ştie? – prin mai multe. Deocamdată, însă, îmi pun mari speranţe în DOUĂSPREZECE CÎNTECE ÎNAINTEA NAŞTERII, carte apărută, de curând, la CARTEA ROMÂNEASCĂ – şi prezentată, la târg, la standul POLIROM. Aştept, cu nerăbdare, cum e şi firesc, cronicile.

Trebuie, altfel, ca toate mulţumirile mele să se îndrepte către MĂDĂLINA GHIU – mai întâi, apoi către BIANCA BURŢA-CERNAT (şi elegant/discretul ei soţ, criticul PAUL CERNAT, care mi-a făcut o mare bucurie şi a venit la lansare), dar şi către neobosita ANA-MARIA TĂBÂRCĂ.

„Orice ispită îşi caută un ispit”?

Pentru mine, ca bărbat, ispita e numai o femeie.

Iar femeia e fantasma, poate chiar fantasma dintâi, cea a androginităţii noastre perpetuate. Femeia este cea care te faci să te simţi bărbat, îţi redă vigoarea.

Plângem moartea cu naşterea noastră.

Ne plângem moartea cu întâmplarea cea dintâi a naşterii noastre. Sunt locuri unde mă simt mai mult douămiist decât nouăzecist. Şi, vicevercea, locuri unde mă simt mai optzecist (ARTA TEXTUALISTĂ a parodiei/persiflării, reluării – pe altă buclă – a unor vechi leit-motive & obsesii !) decât nouăzecist.

Plângem tot ce vom fi, ulterior, cu naştere noastră. Şi nu m-aş fi născut, nu-i aşa, dacă tatăl meu, Împăratul, nu mi-ar fi promis viaţă fără de moarte şi, fireşte, tinereţe fără bătrâneţe. Într-un mod fals. Fraudulos. Păcălindu-mă.

Volumul „Douăsprezece cântece înaintea naşterii” încheie „trilogia naşterii”, începută cu „Burta înstelată” (2004) şi „Poeme amniotice” (2007). Ce îi va urma?

Vor urma nişte/mai multe proiecte. Va fi o TRILOGIE A MORŢII, cândva, din care două volume sunt deja publicate. Dar, mai întâi, cum am spus, TRILOGIA PUBLICATĂ integral, cu 30 de inedite, pieptănată puţin. Şi vor fi nişte surprize… un volum cu totul altfel, cu totul diferit…despre cenuşa POMPEIULUI trăirii noastre de fiecare zi. Şi un alt volum, despre maestru, care se va chema, probabil, DEVORAREA MAESTRULUI.

Acest volum porneşte de la dragostea mea de/pentru maestru. Care la mine e viu, întrupat, poartă şi un nume, e scriitor – ce-i drept, chiar dacă stă ascuns, pitit, nerevelat, în provincie.

La proză există un plan paralel, am pe masă o carte care se va numi ULTIMUL KARAMAZOV – şi va fi o continuare la…FRAŢII KARAMAZOV.

Dar, iarăşi, foarte interesantă cred că va fi cartea « despre cum trebuie procedat cu maestrul » : mă reîntorc, deci, pentru o clipă, la ea.

Orice model trebuie devorat. Trebuie, în ultimă instanţă, înghiţit. Mursecat.

Trebuie înghiţit cu totul, mistuit adânc, până devine, cu totul şi întotului-tot, tu, tu, numai tu; cu adevărat tu.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508