spot_img

”Orice scriitor vrea ca glonțul lui de hârtie să atingă câți mai mulți oameni”

Cornel George Popa (n. 1957, Popricani, Iași) este prozator, dramaturg și regizor. A absolvit Facultatea de Construcții din Iași (1986) și secția Regie film de la UNATC București (1997). Între 1986 și 1997 a lucrat în presa scrisă, apoi a făcut televiziune, teatru, film și publicitate. A obținut Premiul „Liviu Rebreanu” pentru debut (”Cincizeci și șase de blitzuri și alte chestii”, Editura Institutul European, 1992) și Premiul UNITER pentru cea mai bună piesă românească a anului (”Viața mea sexuală”, Editura Unitext, 2005). Autor a treisprezece volume (proză scurtă, roman, eseu, teatru), din care amintim: ”Dobitocul de țânțar” (Editura Cartea Românească, 1996), ”Nesimțitul” (Editura Mașina de Scris, 1997), ”Salonul de masaj” (Editura ALL, 2014), ”Ura” (Editura Cartea Românească, 2014), ”Ultima cină cu Leonardo. Anula” (Editura Corint, 2015), ”Cei care mor și cei care vor muri. Aventurile unui bibliotecar” (Editura Polirom, 2016), ”Celălalt” (Editura Trei, 2019), ”definitiv. o trilogie” (Editura Polirom, 2023). Tudor Voicu a dialogat, în exclusivitate pentru AgențiadecArte.ro cu scriitorul Cornel George Popa.

”definitiv. o trilogie” (Polirom, 2023), se bucură deja, la puțin timp de la apariție, de un succes clar, ”definitiv”, al cititorilor și al criticilor atenți la lumea literară vie. Care e povestea poveștilor din carte, înainte ca aceasta să devină ”definitiv. o trilogie”?

Pentru a răspunde strict, clar și aproape școlărește, povestea poveștilor din carte începe cu Paul Auster și cartea lui numită Trilogia New Yorkului. Am citit Trilogia New Yorkului demult și mi-a făcut o impresie răvășitoare. Toate cele trei povești, cât și ansamblul mi-au părut perfecte. De teamă să nu fiu dezamăgit, am refuzat câțiva ani să citesc orice altceva de Paul Auster.

După un timp m-am întors exact la Trilogia New Yorkului și am recitit-o pentru a vedea dacă impresia de la început este aceeași. Surpriză-surpriză, stimați telespectatori, impresia de la început a fost fix aceeași!

Atunci m-am hotărât să citesc tot ce există tradus în limba română de Paul Auster, adică trei-patru mii de pagini. Unele mi-au plăcut foarte mult, altele mai puțin, dar mereu a existat la Paul Auster ceva care m-a fermecat. Bijuteria de pe coroană, Steaua Polară la care mă-ntorceam mereu rămânea, desigur, Trilogia New Yorkului.

Pentru a fi sigur că nu o pierd, aveam chiar trei exemplare. Aproape oriunde mă uitam în bibliotecă, vedeam parcă numai Trilogia New Yorkului.

Și într-o zi am simțit clar că vreau și eu să scriu o carte care să conțină în titlu cuvântul trilogie. Acesta a fost impulsul de bază.

Apoi m-am gândit la teme, la subiect, la personaje, la desfășurare, la ansamblu.

Într-o bucată de proză începută demult și neterminată am găsit repetându-se cuvântul definitiv. Mi-a plăcut atât de mult cum sună cuvântul acesta, definitiv, încât m-am hotărat că el va exista și pe coperta mea. Aveam, acum, două cuvinte. Unul era trilogie, iar celălalt era definitiv.

A fost o muncă uriașă să transform trei eboșe în trei tablouri care să poată purta, ca titlu, cuvântul definitiv.

Ar mai fi multe de spus, dar mă opresc aici. Și am hotărât ca pe copertă să fie scris cuvântul definitiv, dar cu literă mică, și cuvântul trilogie, tot cu literă mică.

Cât de important e rolul regizorului Cornel George Popa în piesa care se desfășoară la masa de scris? Și, desigur, cum arată/ care e masa de scris a prozatorului Cornel George Popa?

Mulți ani de zile am avut o gândire cinematografică. Nu spuneam, de pildă, „el se gândește”, ci spuneam „el stă pe scaun și privește în față. Pe chip are o expresie concentrată”. Încercam să evit banalul și să folosesc descrieri vizuale. Modul ăsta de a gândi evident că m-a influențat.

La un moment dat, aproape deliberat, am hotărât să-l uit și să scriu fix cum îmi vine, fără a mai încerca să dau prozei o linie vizuală. De foarte mult ori când scriu, mă las influențat ba de o direcție, ba de alta. Știu precis că unele proze au potențial de scenariu, după cum știu că altele nu au.

În „definitiv. o trilogie” două dintre proze au mare potențial de film. Am simțit lucrul ăsta de la început și nu m-am împotrivit curentului.

Iar legat de masa de scris, scriu în colțul unei camere, între două ferestre. Pot privi când dreapta, când stânga. Dar în față, strict, am un perete alb.

Cât te apropie și cât te desparte de propria carte lansarea ei în lume? Și cum vezi lumea (literară) autohtonă de azi-spre-mâine?

Orice carte, și asta nu am spus-o eu, este aidoma unui glonț trimis în lume. Nu știi unde o să ajungă și pe cine va nimeri. Adesea, dacă nu mereu, tragi cu ochii închiși. Poți produce pagube, dezastre pozitive sau poate să nu se întâmple nimic. Glonțul ajunge în deșert, printre scorpioni și șopârle.

Orice scriitor vrea ca glonțul lui de hârtie să atingă câți mai mulți oameni. La o lansare îți iei adio de la acest glonț de hârtie și îi faci un ultim semn cu mâna. Mai departe, puiule, îi spui, te descurci. Ești pe cont propriu.

Iar lumea literară, ca orice lume literară, poate reacționa pozitiv, aiurea sau complet neașteptat la orice glonț de hârtie.

Probabil, nu știu, toate lumile literare de azi au semănat cu lumile literare de ieri și vor semăna cu lumile literare de mâine, iar diferențele sunt doar de intensitate, dramatism și precizie, fiindcă haosul și dezordinea unei lumi literare au existat, există și vor exista în continuare.

Dacă nu ar exista internet și telefonie mobilă, pe unde te-ar găsi cititorii și cititoarele pentru un autograf, în afara lansărilor de carte?

Cititoarele și cititorii însetați de Cornel George Popa mă pot găsi în pădurea de lângă casă, în toate mijloacele de transport în comun (iubesc maxim tramvaiul 21) și la orice târg de carte cât de cât vizibil. Și aștept oricând să mă abordeze.

Cea mai mare satisfacție a mea, mărturisesc, a fost să văd o tipă în metrou care citea o carte de Cornel George Popa. Am simțit că mă topesc de emoție.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508