spot_img

„Operele mele favorite sunt cele rusești”

Regizorul român Andrei Șerban a pus în scenă “Khovanshchina” de Modest Moussorgsky-1 la Opera Națională din Paris – Opéra Bastille. “Teribile și admirabile lupte la Kremlin”-2, titrează Le Monde în numărul din 25 ianuarie 2013, referindu-se la succesul repurtat de opera “Khovanshchina” a compozitorului rus Modest Moussorgsky, în montarea marelui regizor român Andrei Șerban, pe scena Operei Naționale din Paris. „Românul Andrei Șerban tratează cu o lăudabilă lizibilitate circumvoluțiunile acestei fresce istorice“, a spus Marie-Aude Roux în Le Monde. Reputatul regizor a mai montat “Khovanshchina” în anul 2001, tot la Opera din Paris. Atunci, declara: „Nu am simțit nevoia unei transpoziții în spațiu, nici în timp, deoarece istoria mi-a apărut imediat în teribila sa actualitate.“ “Khovanshchina” narează rivalitățile care i-au opus pe apărătorii Rusiei feudale si pe partizanii unei Rusii moderne, în timpul domniei Țarului Petru I. Un moment capital din istoria Rusiei, în care dramele individuale și evenimentele istorice se împletesc într-un mod inseparabil. Lăsată neterminată de Moussorgsky, opera a fost inițial jucată într-un aranjament al lui Rimski-Korsakov iar apoi a fost revizuită, mai aproape de intențiile autorului, de Dmitri Shostakovich. Aceasta este varianta aleasă pentru spectacolul prezentat publicului parizian între 22 ianuarie și 9 februarie 2013. Alexei Makarov l-a intervievat pe Andrei Șerban pentru Radio Vocea Rusiei (Radio La Voix de la Russie-3), în cadrul rubricii “Rusia-Franța în direct”. Articol și traducere interviu de Cristina Poterăşoiu.

A.M.: Înainte de a pune Khovanshchina în scenă pentru prima oară, nu știați ce importanță avea această operă pentru Rusia.

A.Ș.: Dar foarte puțini oameni știu asta în Occident, pentru că este o operă necunoscută. Se vorbește tot timpul despre Boris Godunov dar niciodată despre Khovanshchina. Iar eu cred că aceasta din urmă este mult mai interesantă, mai bună decât Boris Godunov.

A.M.: Dar de ce?

A.Ș.: Pentru că Boris Godunov este o mare operă a istoriei. Cealaltă nu este o istorie, sunt fragmente ca niște tablouri dintr-o expoziție a lui Moussorgsky-4. Și cum el a murit înainte de a o finaliza, rămâne mereu controversată deoarece Rimski-Korsakov a încercat să realizeze versiunea bună, apoi Stravinsky și, în final, Shostakovich. Noi ne folosim de versiunea lui Shostakovich pentru că eu o consider cea mai bună, pentru că Shostakovich a simțit ce a vrut Moussorgsky să facă, un fel de oratoriu al destinului unui popor. Personajul principal este corul și el este divizat între tot felul de forțe care vor lua puterea, între religie, armată, politică. Este exact ca și astăzi, este mult mai contemporană decât Boris Godunov.

A.M.: Există o corelație cu ceea ce se petrece astăzi?

A.Ș.: Da, dar toată lumea vede asta, e evident. Nu este, practic, un mesaj; vedem fragmentarea, haosul, confuzia lumii întregi la toate nivelurile, este cu exactitate același lucru fie secolul 17 sau 21. Nu avem nevoie de costume contemporane pentru a înțelege că este o confuzie totală la nivelul spiritualității, al politicii, al conștiinței oamenilor. Se simte că oamenii sunt atinși nu pentru că asta se întâmplă în Rusia, ci se petrece aici la Paris, în noi înșine, este universal; nu mai vorbim despre o poveste din folclor care-i privește doar pe ruși, îi privește pe francezi, pe americani, este același lucru. Este istoria prezentului umanității.

A.M.: Trebuie adaptată regia pentru publicul francez?

A.Ș.: Nu trebuie adaptat nimic, se simte. Nu e necesar să se înțeleagă totul bine. Trebuie privit spectacolul, să se deschidă emoției. Nu este nicio pregătire, totul este în raport direct între jocul scenei, dinamica orchestrală și percepția spectatorilor. Asta mă atrage, ținând cont că operele mele favorite sunt cele rusești. Pentru că nu se tem de emoții, rușii; când le exprimă, le exprimă cu totală sinceritate, cu forță. Când citim Cehov, ne dăm seama că înțelege sensul umanității. Când lucrez cu actori și cântăreți ruși este pentru mine o bucurie pentru că ei se dăruiesc în întregime, se concentrează total și sunt foarte deschiși. Sunt foarte deschiși să încerce lucruri care sunt noi pentru ei. Pentru că dacă ar juca acest spectacol într-o regie tradițională, nu ar face nimic, ar cânta fără să se miște. Cum ei joacă aici ca la teatru, sunt fericiți să facă lucruri care nu li se cer de obicei, să fie în relație unii cu alții și să joace ca și cum ar fi actori.

1 – Modest Petrovich Moussorgsky (1839-1881) – compozitor rus, inovatorul muzicii rusești din perioada romantică. Printre libretele compuse de  Moussorgsky: Boris Godunov, Khovanshchina.

2 – Le Monde / 25.01.2013

http://www.lemonde.fr/culture/article/2013/01/25/terribles-et-admirables-luttes-au-kremlin_1822573_3246.html

3 – http://french.ruvr.ru/radio_broadcast/42210371/102101276.html

4 – (n.t.: opera Khovanshchina nu are o poveste unică de la un capăt la altul, ci este o întrețesere de mai multe tablouri)

© foto Andrei Șerban: George Plesu

© foto Khovanshchina: Opéra national de Paris/ Ch. Leiber

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508