spot_img

„Harpsichord or not”, la Hanul Gabroveni (ARCUB)

Joi, 5 august 2021, de la ora 19, Sala Coloanelor din Hanul Gabroveni (sediul ARCUB) va  găzdui concertul ”Harpsichord or not”.  

„Harpsichord or not“ este un concept original dedicat, în special, publicului atras de  muzica pentru clavecin. Recitalul propune o incursiune în universul lui J. Ph. Rameau (poate  cel mai relevant compozitor al Barocului muzical francez târziu). Mai precis în lumea  transcripțiilor sale pentru clavecin. Recitalul evocă, într-o manieră inedită, figura marcantă a  lui J. Ph. Rameau, cel care a îmbinat în mod perfect muzica pentru clavecin și creația de operă,  într-o adevărată galerie de personaje și caractere și care abordează clavecinul din perspectivă  solistică.

Program:

Jean Philippe Rameau (1683 – 1764):

Din colecția Nouvelles Suites de Pièces de Clavecin 1728:

– Din Suite en la: Allemande – Courante – Sarabande – La Triomphante – Din Suite en sol: Les Tricotets – L`Indifferente – Menuet I – Menuet II – Menuet I – Les Sauvages Din colecțiile Pièces de Clavecin en Concerts / Cinq Pièces 1741:

– 1er Concert: La Coulicam – La Livri. Rondeau Gracieux – La Vézinet

Din colecțiile Les Indes Galantes – Ballet reduit à quatre grands concerts,  – Din 1er Concert: Entrée des quatre nations dans la Cour d’Hébé – Air polonois – Musette en  rondeau – 1er Menuet – 2e Menuet – 1er Menuet

Din colecțiile Pièces de Clavecin en Concerts 1741 / Cinq Pièces 1741:

– 4e Concert: La Pantomime – L`Indiscrète. Rondeau – La Rameau

La Dauphine 1747

Concertul este organizat de Asociația Antiqva, în parteneriat cu Institutul Cultural  Român, cu sprijinul ARCUB (Centrul Cultural al Municipiului București) și beneficiază de  susținerea Aqua Carpatica și Domeniile Sâmburești.

Participarea este liberă (cu rezervarea prealabilă a locurilor, prin mesaj), în limita  locurilor disponibile și cu respectarea normelor legale în vigoare (Ordinul nr. 3186/1184/2021  al min. Culturii comun cu min. Sănătății). Pe durata concertului, purtarea măștii de protecție  este obligatorie.

Concertul este susținut de clavecinista Raluca Enea.

Raluca Enea s-a născut în Bacău. Este absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică  din Bucureşti – secțiile Pedagogie instrumentală – pian și Interpretare muzicală- clavecin, la  clasa profesoarei Ogneanca Lefterescu. Din anul 2005 și-a continuat studiile de clavecin în  Germania, sub îndrumarea profesorilor Harald Hoeren, Glen Wilson şi Ketil Haugsand, la  Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main și Würzburg şi Hochschule

für Musik und Tanz Köln. În cadrul studiilor din Germania, specializările principale au fost  clavecin și basso continuo, în cadrul secției HIP (Historische Interpretationspraxis – interpretare istorică, muzică de cameră, sisteme de acordaj istoric, improvizație, sintaxă și  retorică muzicală). Raluca a obținut nota maximă la recitalul solo de la finalul studiilor de  master (Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main) iar tema lucrării de  dizertație a fost ”Follia among the ternary dances of the Baroque suite”.

La HfMDK Frankfurt, Raluca a fost clavecinist-corepetitor la clasa de vioară a  profesoarei Petra Müllejans (Konzertmeisterin Freiburger Barockorchester). A urmat cursuri  de perfecţionare susţinute de Menno van Delft (Olanda), Frédérick Haas (Belgia), Malcolm  Bilson (SUA), Ketil Haugsand (Norvegia), cursurile Academiei din Sablé, sub îndrumarea  profesorilor Françoise Lengellé şi Howard Crook (clavecin şi canto baroc) și cursuri de muzică  de cameră cu Jan de Winne, Marcel Ponseele și Hervé Douchy (Belgia). Raluca este doctor al  Universității Naționale de Muzică București, cu teza „Creația pentru clavecin a lui Jean Philippe  Rameau: erudiție, inspirație, viziune” elaborată sub îndrumarea Prof. Univ. Dr. Dana Borșan.

Raluca a susţinut concerte în România, Germania, Israel, Norvegia, Ungaria, Franța.  Între cele mai importante proiecte concertistice desfășurate se numără cele patru integrale de  lucrări: J. Ph. Rameau – „Pièces de Clavecin en Concerts” desfășurată în compania  instrumentiștilor Melinda Béres – vioară barocă și Szilárd Chereji – viola da gamba, J. S. Bach  – „Sonatele pentru violoncel și clavecin obligat”, proiect desfășurat în compania violoncelistului  Eugen – Bogdan Popa, A. Corelli – Sonate pentru vioară și basso continuo, Op. 5, J. S. Bach – Integrala Sonatelor pentru vioară și clavecin obligat, BWV 1014 – 1019 (ultimele două susținute  în companiei violonistei Melinda Béres) și J. S. Bach – Concertele pentru două clavecine și  orchestră de coarde, BWV 1060 – 1062, proiect susținut în compania organistului Steffen  Schlandt și a Ansamblului Codex.

Raluca este lect. dr. la clasa de clavecin a Universității Transilvania Brașov iar când nu  predă sau nu cântă la clavecin, Raluca este artist liric al Filarmonicii „G. Enescu” Bucureşti și  director artistic al Festivalului de Muzică Veche București (din anul 2006). Coordonează  proiectele educative și de formare în domeniul muzicii vechi susținute de Asociația Culturală  Antiqva în România şi este, în permanenţă, mama Letiției și a lui Petru.

Transcripțiile reprezintă un domeniu de larg interes în epoca Barocului muzical  european. Ele au fost adesea utilizate în creațiile unor importanți compozitori precum J. S.  Bach, A. Vivaldi, F. Geminiani, J. Ph. Rameau, G. Fr. Haendel, și mulți alții. Fenomenul s-a  manifestat din mai multe direcții și a constituit întotdeauna un domeniu fascinant, atât din  perspectiva compoziției cât și din cea interpretării.

Departe de a fi considerate „plagiat”, transcripțiile muzicale fac parte fie din genurile  solistice – cum ar fi piesele pentru instrument solo sau genul de concert instrumental (cu unul  sau mai mulți soliști) – fie din genurile caracteristice ansamblurilor instrumentale sau vocal instrumentale, în acest caz referindu-se la muzica de cameră sau la cea orchestrală. Ca sursă de  inspirație, transcripțiile pot fi preluate din propria creație și transpuse pentru alt tip de  ansamblu sau instrument sau pot fi preluate din creațiile altor autori și transformate conform  propriului stil al „noului autor” sau ținând cont de noua orchestrație, având întotdeauna o doză  de originalitate.

În cazul lui Jean-Philippe Rameau, transcripțiile se referă, aproape exclusiv, la propriile  lucrări. Ele sunt bidirecționale și se manfiestă în toate cele trei domenii abordate de autor pe  parcursul creației: muzica pentru clavecin solo, muzica pentru ansambluri camerale și muzica  de operă. Putem vorbi, chiar, despre un fel de „rețea” cu fire conectate în toate cele trei domenii  de compoziție, din moment ce întâlnim frecvent piese compuse inițial pentru clavecin solo și  orchestrate ulterior în operele compuse în a doua parte a creației sau numeroase piese camerale  sau orchestrale, transcrise de autor pentru clavecin solo. Mai mult decât atât, se pare că Rameau  avea o pasiune pentru domeniul transcripțiilor. Dovezi în sprijinul acestei afirmații sunt  indicațiile pe care compzitorul le plasează în prefața colecției „Pièces de Clavecin en Concerts”

  1. Acestea se referă exact la modul în care el a transcris cele „Cinq Pièces” 1741, pentru clavecin solo pornind de la piese din cadrul colecției inițiale și încurajează interpreții să realizeze ei înșiși transcripții ale pieselor lui.

Fie că au fost scrise pentru clavecin solo sau nu, piesele lui Rameau ne transpun în  atmosfera elegantă și rafinată de la curtea regală a Franței secolului al XVIII-lea, într-un carusel  de dansuri, personaje, stări și caractere.

 

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508