Duminică, 20 octombrie 2013, ora 16:00, la Palatul brâncovenesc de la Mogoşoaia, criticul si profesorul Negoiţă Lăptoiu va prezenta expoziţiile retrospective Ioachim Nica, “DESEN” şi Simon György, “XILOGRAVURĂ”. Nume de rezonanţă ale graficii contemporane, foşti studenţi ai profesorului Ioachim Nica, expun în semn de omagiu, alături de maestrul lor pe simezele palatului.
Ioachim Nica (n.1937) a studiat disciplinele graficii la Institutul de arte plastice Ioan Andreescu din Cluj, între 1956-1962, cu Kádár Tibor, Lövinth Marc Egon, Daniel Popescu şi Petre Abrudan. La începutul anilor ‘70 a urmat cursuri masterale de grafică publicitară la Academia de arte plastice din Viena cu prof. Maximilian Melker, fiind profund marcat de spiritul liber al realismului fantastic austriac şi de noile tendinţe ale afişului. A predat întreaga viaţă la Institutul de arte plastice Ioan Andreescu pe care l-a şi condus, reorganizându-l ca rector, în anii 1990 -2000. A expus constant desen şi gravură la saloanele naţionale, în principalele manifestări ale artelor grafice din oraşele Transilvaniei, dar şi în Polonia, Austria, Ungaria, Italia. Activitatea sa artistică a fost recompensată cu numeroase premii.
După retrospectivele din 2009 şi 2010 de la Oradea şi Cluj, expoziţia de la Mogoşoaia este cea mai importantă întâlnire a maestrului cu publicul.
Simon György ( n.1941) a absolvit studii de grafică la acelaşi institut, cu Kádár Tibor, Andrássy Zoltán, Feszt László, Petru Feier, fiind puternic influenţată de disciplinele teoretice ale artei. Începând din 1966 a expus constant în cadrul majorităţii saloanelor artistice judeţene şi naţionale, participând la numeroase expoziţii de grup organizate în ţară, în Europa şi SUA. După 1990 a predat desen, compoziţie şi tehnicile gravurii la Universitatea de arte şi design din Cluj, iar din 2000, ca profesor asociat la Universitatea Partium din Oradea. Gravurile pe care le expune în Casa Artelor sunt compoziţii inspirate de lumea vegetală, cu o puternică amprentă lirică, elaborate în registre ce alternează pozitivul şi negativul, privilegiind motivul. Alternanţa registrelor, fireasca glisare a motivului din pozitiv în negativ, imagine a ritmului diurn, elaborata stratificare a planurilor, intervenţia delicată a culorii ca atmosferă în jurul desenului de o mare frumuseţe, sunt mijloace artistice care definesc originalitatea dar şi excelenţa xilogravurilor semnate Simon.