spot_img

Epistolă din Torino (I). Solidaritate

Torino nu e, nici în opinia locuitorilor, un oraş tipic italian. E departe de Florenţa, Napoli şi Veneţia. Puţini sunt cei care, aici, menţionează Roma. Se pare că înţepăturile îndreptate contra „capitaliştilor“ provin din ultima perioadă (1861-1871) a mişcării unioniste, proces îndelungat, cunoscut şi ca Il Risorgimento.  Voi reveni asupra subiectului. Regiunile Italiei continuă, la o altă scară, rivalităţile republicane, care datează din Evul Mediu târziu. Reamintesc faptul că, în „Cismă“, se consideră că modernitatea apare în zorii umanismului renascentist. Anul 1400 e punctul de referinţă. Mândria locală a atins praguri bulversante. Se pare că, la 1848 (aşadar în „secolul naţiunilor“), Milano, Veneţia, Napoli şi Roma s-au zbătut să iasă de sub autoritatea Casei de Habsburg din Austria în dorinţa de a-şi păstra fiecare fizionomia distinctă. Probabil că din competiţia mercantilă şi din risipa pentru frumosul arhitectonic, pictural şi sculptural s-a născut nevoia de autonomie. Monumentalul italian a statornicit tendinţele centrifuge.

Italienii au în conştiinţă ideea (în mare parte coerentă) că între zidurile oraşului-republică se află toate elementele necesare legitimării unui stat. Prosperitatea secolelor XV-XVIII a generat un surplus, cheltuit în mod judicios. În Italia, monumentele atrag prin moderaţia proporţiilor. Peninsula a cunoscut prea puţin experienţa stilului „gotic“, denumit aşa cu intenţii peiorative, ca şi cum catedralele din Franţa ar fi ilustrat reîntoarcerea Evului Mediu întunecat („Dark Ages“, migraţia populaţiilor războinice în Imperiul Roman de Apus). Chiar şi o construcţie gigantică, precum Santa Maria del Fiore (Domul din Florenţa), nu infirmă ipoteza. Biserica a fost ridicată din cărămidă, nu din piatră, iar cupola devine sinteza între spiritul păgân (latin) şi cel creştin.

Sincretismul măsoară echilibrul italian. Un eveniment istoric e comemorat printr-o statuie, amplasată lângă o reşedinţă nobiliară. În Italia denumirea de palat indică proporţiile temperate. Geometria este impunătoare, însă nu barbară. Aceste trăsături încerca să le transmită G. Călinescu, în anii 1940, când propunea măsuri de reorganizare urbană a Capitalei României. Pentru a crea simetrie, piaţetele sunt amenajate doar dacă, în apropiere, se află şi o altă clădire. În Bucureşti, există Casa Poporului – Palatul Parlamentului, un mastodont, o lucrare exorbitantă. Sediul Băncii Naţionale a României are trăsături plăcute, dar spaţiul din jur împiedică, deocamdată, valorizările. B.N.R. este, la propriu, o pată de culoare într-un spaţiu gri.

Ajuns la Aeroportul Caselle de lângă Torino, încerc să mă dezmeticesc. Seamănă izbitor cu Otopeni-Henri Condă. Până şi nivelul „zero“ aminteşte de coridoarele unde staţionează maşinile 780 şi 783. (De altfel, rivalitatea între Piemonte şi Lombardia, adică între Torino şi Milano, are, printre punctele de reper, faptul că oraşul care mă găzduieşte nu a ţinut pasul cu infrastructura celuilalt; Milano dispune de trei aeroporturi.) Încep să mă dumiresc când urc într-un taxi. Drumul spre centru este o autostradă sau, mă rog, o şosea cu patru benzi şi gard despărţitor, ca Bucureşti-Ploieşti. Parcurgem cei 16 km în vreo 12 minute. Campusul Einaudi se află pe malul râului Dora Riparia (sau Dora Siena). Nostalgicii ştiu ce înseamnă căminele din Grozăveşti.

Paralelismele se opresc aici. Oraşul lui Bucur duce lipsă de o emblemă. Nu-l prea văd, pe întemeietorul legendar al aşezării de pe malurile Dâmboviţiei, că ar fi fost cioban. Moromete l-a trimis pe Achim, unul dintre fii lui, cu oile în Bucureşti. Băiatul a vândut toată turma. Apoi ciobanii noştri sunt, mai degrabă, nişte munteni, aşa cum îi suprinde Sadoveanu în prozele sale. La intrarea în Campusul Einaudi străjuieşte statuia unui taur, simbolul apocrif al oraşului piemontez. Este una dintre binecunoscutele efigii ale lui Zeus-Jupiter. Figura viguroasă a mamiferului se potoleşte când întâlnesc, la vreo 200 de metri, în Rondul Montebello (unde începe, în limbaj local, Via dell’Università), o primă „fontana sociale“. Din gura unui tăuraş verde ţâşneşte apă potabilă.

Este l’acqua del sindaco, un „bun comunal“, cum ar fi zis G. Călinescu. Este reconfortant să bei apă chioară de la robinet. Rezultă, teoretic, câteva  mici economii. Padul şi Dora sunt curăţele. În micuţele pizzerii „la botul calului“ se menţionează că, printre ingrediente, e folosită l’acqua del sindaco.  La cafenele, paharul de apă este gratuit. (Elegant este să ai, alături de espresso, nişte H20 şi, poate, niscaiva dulceţuri). Administraţia locală plăteşte. E, desigur, un serviciu minor, în comparaţie cu sistemul de colectare a taxelor. Numai că formula şi procedeul îi dau cetăţeanului senzaţia că este servit sau că obţine beneficii nemuncite. Una peste alta, dolce far niente înseamnă a accepta tranzacţiile realizate în spiritul bunului-simţ. Primăria se străduieşte ca situaţia să fie deasupra marginii decenţei.

Bucureşteanul din mine ia notiţe şi pentru ceilalţi. Cu siguranţă, unii s-au mutat aici. Îi aud zilnic pe străzi. Aşa-zisa scădere a populaţiei din România este şi un efect imediat al emigrării. În piaţa de la Porta Palazzo (în spatele centrului istoric), se aud ai noştri ca la Bucur Obor. Forza, ragazzi! este refrenul care-i uneşte pe comercianţii români, africani, arabi şi italieni. Vin la tarabe şi ţăranii autentici, i contadini. Trebuie doar să ai răbdare şi să-i asculţi pe torinezii născuţi care se întreabă unii pe alţii unde s-au aşezat  producătorii din împrejurimi. Altminteri, riscul de a cumpăra pepeni de la Dăbulenii din Maroc este inevitabil. Mentalitatea „super ofertă“ sau „cadou“ se face simţită ca în orice alt bazar. Din acest punct de vedere, nordul Italiei pare teleportat în bazinul Mediteranei.  Localnicii se laudă că la Porta Palazzo e cea mai mare piaţă în aer liber din Europa. Cred că, dacă aveam puţin fler, descopeream până acum dacă vând şi gumă Turbo.

În rest, aproape că te roagă să cumperi. Pe la 1.30 după prânz, băieţii se pregătesc de închidere. Se pornesc ultimele strigări. Trei pepeni galbeni, a câte 3 kg bucata, ţi se dau pentru 1 euro, adică pentru mai puţin de o cafea. Cineva a vrut să-mi cedeze vreo 4 kg de roşii pentru aceeaşi sumă. Se grăbea să ajungă acasă. Stilul de ademenire a clientului este uşor de recunoscut şi la noi. Negustoria, la Torino, se întrerupe la ora 2.00 PM. Pieţarii se întorc acasă. Firmele care asigură salubrizarea adună resturile şi spală dalele. Apare, nu peste multă vreme, un spaţiu pietonal discret şi agreabil. Magazinele au închis şi ele până pe la 16.00. Lumea îşi respectă programul de odihnă. Îşi asumă că, într-o zi de muncă, nu se ating target-uri. Acceptă că atât cât au câştigat e bun primit şi că au făcut tot ce a depins de ei pentru a vinde mărfurile. Aici, profitul nu se numără printre cuvintele-cheie ale civilizaţiei. Stânga moderată din nordul Italiei stimează implicarea şi devotamentul, dar atenţionează asupra pericolului epuizării fizice şi emoţionale. Evitarea suprasolicitării este o valoare în interesul obştesc.

George NEAGOE

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508