spot_img

”Cincizeci de cuvinte pentru ploaie”, o poveste cu parfum japonez despre reziliență și speranță

În limba japoneză există 50 de cuvinte diferite pentru a defini ploaia. De la aversele rapide și puhoaiele torențiale, până la ploile înghețate, cele bine-venite sau provenind dintr-un cer fără nori, imaginația lingvistică niponă a găsit cuvântul potrivit pentru a descrie cu exactitate fiecare tip de dezlănțuire a cerului. Autoarea americană Asha Lemmie își construiește romanul de debut ”Cincizeci de cuvinte pentru ploaie ”pornind chiar de la această imagine polivalentă, metaforă puternică a vieții înseși, cu toate capriciile ei.  Bestseller New York Times publicat de Editura Trei, ”Cincizeci de cuvinte pentru ploaie” a stârnit reacții puternice imediat după lansare. „Vă va oferi 50 de motive să vă anulați toate planurile după ce vă apucați să citiți” spunea publicația americană. Într-adevăr, cartea lui Asha Lemmie dezlănțuie în cititori furtuni de idei și emoții și fascinează printr-o narațiune inedită, cu parfum exotic, japonez. 

Scriitoarea americană spune povestea lui Noriko Kamiza, Nori, de când aceasta are opt ani și până ajunge la maturitate. Istoria sa de viață poartă cititorii din Japonia anilor următori celui de-al doilea război mondial, în mai multe țări europene, două decenii mai târziu. Culturi și civilizații foarte diferite se atrag doar pentru a se respinge, precum aceiași poli ai unui magnet. Povești de viață din trecut se intersectează cu cele din prezent și le condiționează destinul, dreptul la fericire, libertate și chiar existență.

La fel ca personajele tragediilor antice, eroina lui Asha Lemmie poartă o vină tragică, aceea de a fi de rasă mixtă, fiica unei japoneze înrudite cu Casa imperială și a unui soldat afro-american. Pielea închisă la culoare și părul ei ondulat sunt o mărturisire constantă a păcatului mamei sale, iar existența lui Nori, bastarda, este o rușine pe care familia Kamiza, cu o istorie de un mileniu, nu și-o poate permite.

După ce este abandonată în fața porții impunătoarei case a bunicilor, Nori încearcă să respecte promisiunea făcută mamei sale. „Promite‑mi că te vei supune în toate privințele. Nu pune întrebări. Nu riposta. Nu te împotrivi. Nu gândi dacă gânditul te va duce undeva unde n-ar trebui să fii. Doar zâmbește și fă ce ți se spune. Numai viața ta e mai importantă decât supunerea. Numai aerul pe care îl respiri. Promite‑mi acest lucru”. Iar Nori se supune, acceptă tratamentul impus de bunica sa, chiar dacă înseamnă bătăi fără a fi vinovată, izolare totală în mansarda casei, ani la rând sau băi chimice, menite să-i decoloreze pielea. Nori suferă abuzuri de neimaginat, deși nimeni nu-i spune motivul. Probabil merită, pentru că este un copil blestemat, rușine a familiei, deși i s-a făcut totuși marea favoare de a fi lăsată în viață.

Doamne, (…) Îmi pare rău pentru părul meu. Îmi pare rău pentru pielea mea. Îmi pare rău pentru necazurile pe care le fac celorlalți. Sper că nu ești prea supărat pe mine”. Rugăciunile – obligatorii în rutina de viață a copilei – nu sunt totuși o corvoadă, pentru că Dumnezeu este singurul căruia îi poate adresa întrebări, fără a fi ulterior pedepsită. În momentul când Akira, fratele vitreg al lui Nori și moștenitorul impresionantei averi a familiei, se mută la rândul său în casa bunicilor, în viața tinerei se deschide o nouă perspectivă. Afecțiunea, empatia și muzica clasică pe care o descoperă datorită lui Akira dărâmă zidurile ridicate de mentalitățile absurde ale unei familii tiranice. După mulți ani, Nori are voie să iasă din casă, să simtă atingerea și gustul ploii, care îi ținuse de urât în perioadele de cumplită izolare. „Din mansardă nu se aude soarele”, îi spune Nori lui Akira, încercând să explice de ce iubește ploaia. „Și e întotdeauna atât de liniște. Vara, mai ales, când nu am lecții și când nu vine Akiko san, e… e pustiu. De parcă n-ar mai fi altcineva în afară de mine în lumea întreagă. Dar când ploua, auzeam mereu stropii pe acoperiș, iar atunci îmi aminteam că nu sunt, știi tu… singură”.

Relația specială creată între Nori și Akira nu poate fi însă tolerată de familie. Un Kamiza, moștenitor al unei averi fabuloase – chiar dacă în parte ilegală, prin legăturile cu mafia japoneză – nu putea fi înrudit cu o bastardă mulatră. Viața lui Nori este o odisee marcată de cruzimea familiei, care nu se dă în lături să o vândă într-o casă de prostituție.

Cincizeci de cuvinte pentru ploaie nu este însă un roman strict despre rasism, cât mai ales despre cei marginalizați, din diferite motive. Akira „era copilul de aur”, iar Nori, „copilul blestemat, dar amândoi erau captivi în aceeași plasă”. Akira este un reprezentant al noilor generații, un artist idealist, obligat să se vândă pe sine intereselor unei familii criminale și mafiote. Mama celor doi este marginalizată pentru că a îndrăznit să-și dorească iubirea și să riște totul pentru ea. Alice, prietena englezoaică a lui Nori, a făcut aceeași greșeală – s-a îndrăgostit de un tânăr cu o poziție socială inferioară, ceea ce i-a adus un lung exil.

Cincizeci de cuvinte pentru ploaie este și o carte a căutării de sine. Mare parte a personajelor sunt urmărite în timpul unui proces de devenire, pe care unele reușesc să-l ducă până la capăt, făcând dovada unei reziliențe extraordinare, în timp ce altele se prăbușesc sub povara propriilor visuri.

Poveste dură și duioasă în același timp, Cincizeci de cuvinte pentru ploaie este totuși un roman care lasă loc optimismului și speranței. Cartea este dedicată tuturor celor „marginalizați, în cinstea zilei de mâine”, care poate fi mai bună. Există răni care nu se vindecă niciodată pe deplin, pare a spune autoarea. Însă important este ca, indiferent de circumstanțe, drumul înainte să fie continuat.

În interviurile despre roman, scriitoarea de culoare Asha Lemmie a fost întrebată dacă există puncte comune între viața sa personală și cea a personajului principal. „Nori este o versiune mult exagerată a mea” a răspuns autoarea pentru „Good Morning, America”. Însă, în capitolul de Mulțumiri își exprimă gratitudinea pentru propria versiune din trecut: „Îi mulțumesc fetei care am fost: pentru că a supraviețuit ploii”.

 

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508