spot_img

„Apusurile nu aduc nimic bun”

Matei Hutopila a debutat cu volumul de poezie „Copci”, colecţia „Opera prima”, Editura Max Blecher, 2011, în urma câştigării concursului de manuscrise organizat de Casa de editură Max Blecher și Editura Herg Benet. „La concursul de manuscrise, l-am remarcat imediat: avea naturaleţe și directeţe, știa să-și spună poveștile (ei bine, și în poezie se spun povești) și o făcea cu plăcere, livra umorul în doze bine cântărite și acompania cu el până și «scenele» funerare. Iar acum aflu că are și un nume: Hutopila. Să tot scrii cărţi bune cu un nume ca ăsta!”, a scris Ioan Es. Pop. Andra Rotaru a dialogat cu Matei Hutopila, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro

Între „dincoace” şi „dincolo”, între „încolo” şi „aici”, îmblânzirea sau domesticirea dihotomiilor citadine se face de la sine, fără agresivitate.

Oricum mai ușor decât a celor rurale. Orașul este un agregator și un inhibitor fără de care viața omului între oameni ar fi mult mai grea, ar fi ca la țară și ca în orice comunitate mică, unde lucrurile stau doar să erupă. În pustie, departe de văzul celorlalți, nu e de stat mai mult decât pentru o recreere scurtă și înviorătoare; când nu suntem condiționați de poziția celorlalți, lucruri nebănuite se pot întâmpla; mai toți țin lucrurile astea acolo, dincolo, înăuntru – unii le pun și pe hârtie, pe pânză, în scenă. Le domesticim și învățăm din ele și împărtășim; e bine să împărtășim lucrurile astea, e foarte fain când descoperi într-un spectacol, în niște pagini, pe un ecran, că nu ești singur întru îmblânzire și reflecție.

Experienţele rurale şi obiceiurile de demult îşi lasă amprenta asupra personajului din „Copci”. Ce influenţă au biserica, părintele, patrahirul asupra sa?

Nu au decât în măsura în care orice experiență îți lasă ceva, te pregătește. Satul este un loc foarte religios la suprafață, foarte violent și abrupt. O parte a volumului vine din întâmplări rurale pentru că am petrecut și petrec încă destul timp în atmosfera aia, însă nu elogiez spațiul ăla – dacă satul apare cumva idilic pe ici pe colo e pentru că se suprapune cu secvențe din copilărie-adolescență, vârsta, etapa, având un merit în asta și nu topos-ul.

„Când totul era bine şi mâinile doar ele ne făureau un viitor/ când graniţele erau absolute…”, nu readuc în amintire vreun sistem politic, ci nostalgia unor ţinuturi, cele ale ce-a-pe-ului, afectul fiind mai puternic decât politicul…

Desigur, deși am avut în minte perioada comunistă și am pus poemul ăsta exact în mediul ăla, așa cum l-am cunoscut din poveștile bunicilor mai ales. Nu este nimic ironic, ori cel puțin nu asta voiam pentru ce-a-pe, ci am pus iubirea în mediul ăla așa cum e, fără lucruri exterioare decât ca un fundal depărtat și făr de putere; fără lamentații sociopolitice.

Ritualurile sumbre se desacralizează, iar amintirile „rele” capătă serenitate. Există coordonate fixe, sau flexibilitatea este un plus câştigat?

Există un fir cronologic, există o mare diversitate de întâmplări – nuntă, înmormântare, lectură publică, beții, trezii, drumuri în natură, plimbări în oraș cu reflexia în geamurile perfecte ale clădirilor de sticlă și oțel, concerte; cu toate astea nu este nimic exterior care să dea nota vreodată, totul pornește dinăuntru și ai astfel un priveghi într-o notă mai mult hazlie, dar și situații în care totul e strălucitor și perfect în afară, însă totul se năruie pe dinăuntru.

Între Iaşiul personajului şi Moscova lui Makanin ce se petrece, ce le aduce împreună?

Nu Iașul și nici Moscova, ci similaritatea experiențelor a două personaje, sau poate mai bine zis a sentimentului general, a atmosferei, trăirilor – la scara impusă de diferența între gigantul sovietic și urbea moldavă.

Ce se întâmplă când „muşti din pământ după ploaie”?

Depinde ce momente readuce aroma respectivă; poate fi copleșitor, poate fi mai bine fără. Oricum, apusurile nu aduc nimic bun.

Între primele două cicluri ale volumului se cască prăpăstii de percepţie a unei lumi care se deformează deodată ce personajul intră-n acţiune, lecuit de nostalgii şi romantism.

E un ciclu al deposedărilor și al neposedărilor mai ales. Este despre o perioadă de căutari jalnice pe alocuri, o perioadă în care credea că are nevoie de ceva și se lega de acel ceva și apoi de altul de altul, dintr-o fugă disperată de însingurare. E și ciclul în care sentimentele ating punctul maximum în volum, personajul ajunge la marginea unei prăpăstii.

„am ajuns exact acolo unde voiam”, sunt cuvintele personajului, la finalul volumului. Ce găseşte acolo?

Dezamăgire și tristețea cumpătată și lucidă, nedisperată, ce sper că însoțește volumul în cea mai mare parte. Singura teamă rămâne cea față de reacția celorlalți, de ostracizare și procesele aduse de restul – de demonii lui nu-și face griji. Oricum, finalul povestirii e un loc de unde se poate începe, mai mult decât se poate continua.

Articole recomandate

1 COMENTARIU

  1. recomand ,, Copci,, cu toata caldura. ,,Dezamăgire și tristețea cumpătată și lucidă, nedisperată,, Ar fi bine sa ajungem aici. Hutopila e profund matur, e dat dracului!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508