spot_img

“Cred că fiecare artist ar trebui să aibă manifestul lui”

În luna aprilie 2013, la Teatrul Odeon din Bucureşti  au loc primele reprezentaţii ale instalaţiei performative “Urme de distrugere pe Marte” de Cinty Ionescu pe poeme de Bogdan Ghiu, performer: Nicoleta Lefter (10, 11 şi 19 aprilie 2013, ora 19.30). Andra Rotaru a dialogat cu Nicoleta Lefter despre acest eveniment, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro

Intersecţiile şi colaborările dintre arte devin din ce în ce mai prezente în peisajul cultural românesc. Cum ai fost cooptată în acest proiect, “Urme de distrugere pe Marte”? De la ce a pornit?

A pornit dintr-o colaborare mai veche cu Cinty Ionescu şi Miron Ghiu şi, evident, dintr-o curiozitate de-a mea de a depăşi zona comodă şi cuminte a teatrului actual bucureştean, intersectând aceste arte într-o infuzie live de senzaţii şi stări de bine.

Hibridizare. O definiţie din punctul tău de vedere.

Citind întrebarea am mers la dex pentru explicaţia tehnică a cuvântului, şi cam asta e: HIBRIDIZÁRE (‹ engl. hybridization {i}) s. f. (CHIM.) Fenomen prin care, dintr-un număr de orbitali atomici de energie şi geometrie diferită, se obține, prin contopire, același număr de orbitali cu energie și geometrie identică, numiți orbitali degenerați sau hibridizați.

Şi, acum, explicaţia personală a cuvântului hibridizare: aici o să aberez puţin, îmi place mult să fac asta :)): pui într-un pahar apă, apoi pui nisip, apoi pui pulbere de stele, un sentiment de triunghi isoscel şi o linie dreaptă – rezultatul e unul de ardere în gol, dar cu efect întârziat. (tot ce nu e de folos Universului – la o privire superficială – la un moment dat, circulând devine util, adică nimic nu dispare, totul se transformă în materie vie)

În instalaţia performativă “Urme de distrugere p Marte” sunt şi fragmente de interviu cu tine şi Bogdan Ghiu, de o sinceritate frustă.

Da. Sinceritatea e secretul. Dacă o iei pe străduţe, te rătăceşti şi pierzi timp. Încerc să fiu sinceră cu mine şi cu ceilalţi, chiar dacă uneori deranjează sau este percepută ca o doză mare de naivitate via prostie.

E necesar riscul, chiar şi atunci când devoalarea unor răspunsuri la diverse teme poate fi şocantă pentru unii spectatori?

Frica şi tot ce ţine de ea face ca anumite lucruri-vorbe să te şocheze. Totul e posibil (chiar suntem liberi), şi când înţelegi asta nu te mai şochează şi nu te mai dezamăgeşte nimic. E necesar riscul pentru a dilua, poate chiar a dispărea nişte frici, logic. Şi numai aşa poţi să-l aduci pe om cu tine, dând jos masca, fiind sincer, dând răspunsuri sau punând probleme simple, elementare, care sunt în noi permanent: moarte, iubire.

Care a fost sau este relaţia ta cu poezia contemporană românească?

Relaţia mea cu poezia contemporană – nu vreau să mă laud că citesc poezie sau să cert pe cineva că nu face asta – am să explic ce simt eu fără de poezie: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

*(Daca aş fi fost Perjovski ţi-aş fi exemplificat mult mai frumos .)

Există o responsabilitate a artistului faţă de spaţiul în care creează, din care creează, fie că el este interior sau exterior, temporal sau atemporal, artă vizuală, muzicală sau poetică?

Există acest spaţiu interior (deşi se porneşte de la unul exterior), unde fiecare artist, în timpul real al spectacolului stă, şi e o buclă în timpul fizic al artistului, adică noi fugim câte o oră sau două din viaţa noastră, în alt timp.

Şi de foarte multe ori e mai plăcut acolo decât în timpul nostru de oameni – furnici.

La un moment dat afirmi în cadrul acestui proiect că, pusă în situaţii negative sau pozitive, există nişte momente de scurtcircuit, în care nu te poţi exprima. Însă că, pusă în aceeaşi situaţie, pe scenă, nu ai aceste pauze de reflecţie.

Responsabilitatea este să-l păstrezi igienic pe cel atemporal, dacă încerci să te foloseşti de el pentru mijoace ieftine, doar personale şi rapide, se răzbună. Dacă devine şi o cauză nobilă el se deschide şi redeschide ca un lotus de fiecare dată, îmbogăţindu-te pentru a transmite celorlalţi Binele-Iubirea.

Şi, în acelaşi timp, cred că există şi riscul acestor vizite dese în interior de a deveni defazat în timpul fizic, în relaţiile cu oamenii, cu anumite situaţii concrete, eu asta simt că se întâmplă cu mine, o uşoară nesincronizare sau defazare.

Ce ai învăţat din acest parcurs artistic?

Cred că fiecare artist ar trebui să aibă manifestul lui, asta am învăţat eu din acest parcurs. Un artist trebuie să creadă în ceva al lui personal, credinţele lui morale, filozofice, spirituale, senzoriale.

Să dăruiască – să exploateze toate zonele de transmitere/ toate ferecvenţele.

Articole recomandate

2 COMENTARII

  1. „infuzie live de senzaţii şi stări de bine”, cred că doar pentru a aduce asta, singuri sau în colaborare cu alţii, merită să parcurgem lungul, sau greul, sau imprevizibilul „drum al nopţii către zi”. Şi dacă muzica se regăseşte în text şi ambele în reprezentare scenică, putem spune – ah, SINERGIA, ah, hibridarea sau ah, simbioza!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508