”Școala pentru toți copiii”-II este un proiect derulat de Centrul de Advocacy și Drepturile Omului – CADO în parteneriat cu Asociația Consultanților în Dezvoltare Comunitară – ACDC, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este îmbunătățirea practicilor instituționale în aplicarea legislației de prevenire și combatere a segregării și discriminării rasiale datorită acțiunilor de watchdog, monitorizare și advocacy a ONG-urilor capacitate pentru a identifica și raporta discriminarea elevilor romi în educație.
Problema educaţiei copiilor romi este mult mai complexă decât arată intenţiile şi hârtiile, deoarece aici sunt implicaţi o serie de factori precum sărăcia, lipsa certificatelor şi actelor de naştere, şomajul părinţilor şi refuzul de a accepta un loc de muncă (în unele cazuri), dezinteresul şi ignoranaţa părinţilor, lipsa, la rândul lor, a educaţiei. Sună dramatic şi crud aceste lucruri, dar în multe situaţii realitatea în care trăiesc copiii romi, acasă şi la şcoală, nu este dintre cele mai fericite. Şi o spun cu durere şi argumente pentru că am făcut multe reportaje pe teren, în şcolile unde învaţă copii romi şi în comunităţile compacte ale acestora. De pildă, în satul Cojasca din judeţul Dâmboviţa, sat de cărămidari, copiii romi veneau la şcoală doar pentru că autorităţile locale şi ONG-urile româneşti şi străine le asigurau câte o masă caldă şi multe alte facilităţi la care copiii români săraci nici nu visau. La Şcoala 136 din Ferentari, Bucureşti, copiilor romi, unii fără certificat de naştere, li s-au asigurat tablete pentru învăţământul on-line, dar sunt incapabili să le folosească, iar părinţii lor nu ştiu să scrie şi să citească. Statisticile din 2018 arată că peste 70 la sută din gospodăriile rome nu aveau internet, iar șapte la sută nu dispuneau de curent electric. Datele erau şi mai sumbre, circa 900.000 de copii nu aveau un dispozitiv electronic cu care să se conecteze la ore. Realitatea este asemănătoare şi în cartierul mărginaş de romi din oraşul Sfântu-Gheorghe, judeţul Covasna, Őrkő, unde casele ridicate la întâmplare nu erau racordate la utilitățile indispensabile, apă curentă, canalizare, electricitate, salubrizare. Pe drumurile pline de praf convieţuiau în libertate porci, cai, capre, găini, gâşte, alături de copii sărmani. În ciuda acestei sărăcii lucii, ei erau fericiţi, râdeau, se jucau şi erau foarte candizi, iubitori şi comunicativi. Îi îndrăgeai fără rest pentru că le plăcea să fie îmbrăţişaţi. De-a lungul anilor, s-au înregistrat progrese remarcabile în această etnie, iar mulţi minoritari romi sunt actori, pictori, scriitori, jurnalişti, profesori, muzicieni renumiţi. De aceea, proiectele educative sprijinite de autorităţi, Uniunea Europeană şi ONG-uri sunt binevenite, în sensul prevenirii și combaterii segregării, a discriminării rasiale, dar obţinerea unor rezultate pozitive ale obiectivelor lor se va realiza nu de pe o zi pe alta, ci va fi un proces de durată.
Proiectul „Şcoala pentru toţi copiii”, implementat de Centrul de Advocacy și Drepturile Omului – CADO, include o componentă pentru creșterea gradului de conștientizare a actorilor decizionali în asigurarea educației incluzive, a părinților și victimelor segregării, precum și a publicului larg privind impactul segregării la nivel personal, educațional și asupra societății și importanța dreptului egal la educație de calitate, care vizează următoarele județe: Botoșani, Brașov, Constanța, Cluj, Iași, Ialomița, Maramureș, Mureș, Prahova și Suceava și municipiul București (sectoarele 2 și 5), se spune în comunicatul CADO.
În acest sens Asociația Consultanților în Dezvoltare Comunitară – ACDC a lansat campania de informare și conștientizare „Şi la Şcoală Suntem Toţi la Fel!” din cadrul proiectului care include organizarea unor sesiuni de informare cu cadrele didactice din cele 11 județe, prioritatea fiind profesorii din școlile care prezintă semne de segregare, organizarea de sesiuni pentru informarea părinților, membrilor comunităților unde au fost identificate astfel de cazuri. Totodată, în cadrul campaniei vor fi organizate flash mob-uri cu participarea elevilor din școlile cu probleme. Campania va fi concretizată prin realizarea unui film de scurt metraj privind segregarea școlară, prin includerea unor testimoniale ale elevilor din respectivele unităţi de învăţământ.
Obiectivul general este de a reduce disparitățile economice și sociale și a consolida relațiile bilaterale dintre statele beneficiare și statele donatoare (Islanda, Liechtenstein, Norvegia). Cu o alocare totală de 46.000.000 euro, programul urmărește dezvoltarea pe termen lung a sustenabilității și capacității sectorului societății civile, intensificând rolul său în promovarea participării democratice, a cetățeniei active și a drepturilor omului.
Maria Dobrescu