Premiera în București a filmului ”Valan – Valea îngerilor” în prezența echipei

feb. 8th, 2020 | By | Category: Postcard

Institutul Balassi – Institutul Maghiar din București și Filmtett Distribution prezintă în București în premieră primul lungmetraj al regizorului BAGOTA Béla, filmul Valan – Valea îngerilor care a fost apostrofat de critici ca primul thriller scandinav transilvănean. Proiecția filmului va avea loc pe 13 februarie 2020, la ora 20.00, la Cinema Elvire Popesco (bd. Dacia 77), care va fi urmat de o sesiune de Q&A cu invitații: BAGOTA Béla (regizor), KRISZTIK Csaba (protagonist), KÁNTOR László (producător), DAMOKOS Csaba (scenograf), moderat de KACSÓ Edith, redactorul emisiunii în limba maghiară a Televiziunii Române.

 

Protagonistul filmului, un polițist, este pe urmele unor traficanți de fete din Brașov, el fiind devotat cauzei de a găsi cât mai multe fete dispărute. În fiecare fată salvată o vede pe sora sa,  care a dispărut din Valan, orașul lor natal, în urmă cu 22 de ani, în timpul evenimentelor haotice ale revoluției româneşti. Atunci când primește un telefon, el este nevoit să se întoarcă în Valan, un oraș minier, pentru a verifica dacă cadavrul descoperit în munți îi aparține surorii sale. Labirintul anchetei îl poartă în trecut şi va trebui să nu se lase copleşit în confruntarea nu numai cu crimele teribile din oraș, ci și cu proprii săi demoni.

Filmul a participat la Warsaw Film Festival 2019, unde a avut premiera mondială.

În ianuarie 2020 criticii maghiari de film i-au acordat lui Bagota Béla premiul pentru cea mai bună regie pentru filmul Valan.

 

Bagota Béla a absolvit Universitatea de Artă Teatrală şi Film din Budapesta, la clasa profesorilor Grunwalsky Ferenc şi Kende János. În timpul studenţiei a regizat numeroase scurtmetraje, obţinând cu pelicula Tiszta kézzel (Cu mâinile curate) Premiul Simó, premiul pentru cel mai bun film de diplomă. În anii trecuţi a îndeplinit în special sarcini de asistent regizoral la producţii maghiare precum Szelíd teremtés. A Frankenstein-tervFiu blând / Proiectul Frankenstein (Mundruczó Kornél, 2010), Isteni műszak / Tură divină (Bodzsár Márk, 2013), Lajkó. Cigány az űrben / Lajkó. Ţigan în cosmos (Lengyel Balázs, 2018) sau Rossz versek / Versuri pocite (Reisz Gábor, 2018). De asemenea a lucrat ca asistent secund la filmările în Ungaria ale unor studiouri de filme americane, colaborând de exemplu cu Ridley Scott la The Martian.

 

Critici despre film:

Între zăpezi, păduri de brad, interioare întunecoase și caractere la fel de sumbre, punctate de lumini de faruri sau de focuri de armă, personajul principal – ca un erou clasic – pare singurul agent al binelui, care punctează această lume înghețată cu părul său blond-roșcat. La fel de clasic, acțiunea îl conduce pe piste false, ca în orice policier, până va găsi vinovatul. … Rețeta este cea clasică, însă plasarea și eroii fac insolit acest film detectivistic ca la carte. (Gloria Sauciuc, cinemagia.ro)

Primul lung-metraj al lui Bagota Béla este, după mulţi ani, primul film poliţist maghiar care nu exacerbează sau parodiază elementele obligatorii ale genului, ci, utilizându-le, povesteşte o întâmplare care reflectă nişte fenomene sociale grave începând cu comerţul cu carnea vie şi depopularea unor zone, până la corupţie.Cea mai mare virtute a filmului Valan este faptul că se foloseşte mereu de mijloacele clasice ale filmelor poliţiste şi, cu toate acestea, filmul nu pare schematic sau învechit. (Varga Ákos, kulter.hu)

Există un secret care trebuie descoperit şi există o soluţie pe care o găsim doar la final. Sugerează emoţie, tensiune, întorsături, acţiune, în timp ce invită spectatorul la un joc intelectual. Filmele poliţiste atrag adesea atenţia asupra unor probleme actuale, asupra diferitelor fenomene sociale şi asupra răspunsurilor la acestea, iar datorită faptului că prin rezolvare arată latura „întunecată”, pot deveni un pic mai mult decât pură distracţie. (Bagota Béla, kultura.hu)

Marea descoperire a anului a fost Krisztik Csaba, care în thrillerul transilvan al lui Bagota Béla a desfăşurat investigaţia arzând ca o flacără vie, redând atât trauma, cât şi duritatea ofiţerului de poliţe… A înviorat un caracter tipic bineştiut din filmele străine, un investigator care se luptă cu proprii lui demoni, pe care o tragedie familială din trecut îl pune în faţa unor încercări la fel de puternice precum crima pe care încearcă să o rezolve. (Varga Dénes, magyar.film.hu)

Atmosfera, peisajul „noir-ului transilvan” născut sub influenţa „noir-ului nordic”: sunt prezente şi aici infinitele păduri de brazi şi peisajele acoperite de zăpadă, cu nuanţe de gri metalic, cunoscute la nordici, înregistrate cu camere de pe drone şi macarale, numai că ele înconjoară blocuri degradate, şi astfel se creează acea culoare locală autentică pe care nu am mai văzut-o într-o producţie maghiară. Interioarele sărace şi întunecoase ale scenograful Damokos Csaba accentuează claustrofobia apăsătoare a rămânerii în trecut şi a existenţei periferice. Oraşul Valan este prizonierul munţilor care-l înconjoară, iar oamenii sunt captivii acestei aşezări putrede. (Németh Szabolcs Előd, filmtett.ro)

 

Filmul este distribuit în România de Filmtett Distribution.

Număr de vizualizări :348


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro