”dosArte. Unfinished” sau Marfă vs Tam-Tam, la Galeria Cirus din Mediaș

mai 23rd, 2019 | By | Category: Proiecte

Sâmbătă, 1 iunie 2019, ora 11:30, la Galeria Cirus din Mediaș (Str. Petofi Sandor nr. 9), va avea loc lectura publică și prezentarea programului ”dosArte. Unfinished”, curatoriat de Dan Mircea Cipariu & Mihai Zgondoiu, în cadrul unui program realizat de asociația Euro CulturArt, cu susținerea financiară a AFCN (Administrația Fondului Cultural Național). Amfitrionul evenimentului este acuarelistul Vasile Popescu. Grupul MARFĂ, constituit din poeții Dan Mircea Cipariu, Florin Dumitrescu, Sorin Gherguț, Dan Pleșa și Bogdan O. Popescu, dialoghează literar și vizual într-un fanZIN bibliofil cu grupul TAM-TAM, format din artiștii vizuali Alexandru Calcatinge, Ioan Grosu, Péter Madaras, Raul Oprea (Saddo), Radu Oreian și Mihai Zgondoiu. Programul ”dosArte. Unfinished” a fost lansat marți, 7 mai 2019, ora 19:00, la galeria Atelier 030202 (str.Sf. Vineri, nr.11, București, Sala Nouă a Teatrului de Comedie). La Galeria Cirus din Mediaș va fi prezentat un video-art realizat de artistul vizual Gabi Stamate despre lansarea programului ”dosArte. Unfinished”.

 

Într-o societate tot mai amprentată de rețele literare și artistice prin care sunt promovate produse, opere și biografii în funcție de apartenența la o rețea, cercetările literare și vizuale devin tot mai mult obiect și subiect al intimității autorului. Procesul de creație al unui proiect care nu a intrat în malaxorul rețelei și al unui format public este pus în paginile dosArte într-o perspectivă diacronică: pe de o parte, relația proiectului cu un grup literar sau artistic, pe de altă parte, relația proiectului cu limitele formatului și ale receptării. Astfel, avem două perspective asupra proiectului literar și artistic: proiectul ca efect al unei cercetări literare sau artistice în desfășurare și proiectul ca act stilistic în sine. În cele două formule de exprimare, putem descoperi markeri empatici și markeri subiectivi prin care să putem înțelege întregul produsului, al operei sau al biografiei prin particularitățile unui proiect literar sau vizual. Astfel, fiecare dintre acești creatori prezintă, în formatul de serie (100 de exemplare ștampilate și numerotate) al unui fanZIN, proiecte literare și artistice care nu au fost publicate sau expuse și care să fie o mărturie a unui proces de creație în desfășurare.

 

Grupul MARFĂ

În 1996, cinci autori – Dan Mircea Cipariu, Florin Dumitrescu, Sorin Gherguț, Dan Pleșa și Bogdan O. Popescu – publicau, la editura ”Salut” (a maestrului George Mihăiță), o antologie colectivă intitulată “MARFĂ”. Pentru ei era aproape un debut colectiv, care prefața inspirat cărţile de poezie pe care poeţii aveau să le publice de atunci. Într-un experiment unic, cei cinci s-au întâlnit după cincisprezece ani, în 2011, în paginile unui nou volum cu poezii inedite: „Marfă reîncărcată”, Editura Brumar (coperta: Mihai Zgondoiu, editor: Robert Șerban). Pentru a demonstra că poezia şi prietenia pot fi durabile, cei cinci continuă, după 23 de ani de ”Marfă”, și în acest nou proiect comun – ”dosArte”. Și, negreșit, nu se vor opri aici!

 

 

Grupul TAM-TAM

Pe 11 septembrie 2004, zece tineri artiști medieșeni – Dominic Alain Boariu, Alexandru Calcatinge, Sabin Filip, Ioan Grosu, Péter Madaras, Radu Oreian, Raul Oprea (Saddo), Sorin Pănăzan, Lucian Szekely, Mihai Zgondoiu – au expus pentru prima dată la Mediaș în Galeria “Casa Schuller” sub titulatura “Grupul TAM-TAM” (Tinerii Artiști din Mediaș). Expoziția a fost prezentată de curatoarea Liviana Dan, fiind un mare succes local ce a stimulat pozitiv cariera fiecarui membru în parte. Componența grupului s-a mai schimbat pe parcursul celor patru ani (2004-2007), timp în care a funcționat și “Asociația Tam-Tam” coordonată de artistul local – mecena Vasile Popescu.

În spiritul artei, prieteniei și al experimentului, șase artiștii din fostul grup „TAM-TAM” se reunesc după 15 ani în proiectul “dosArte. unfinished” pentru a prezenta publicului lucrări și schițe neterminate sau abandonate, dar care în urma lor au generat proiecte semnificative în portofoliul lor.

 

 

Scriitori grupul Marfă:

 

Dan Mircea Cipariu (născut la 7 septembrie 1972, București), licențiat al Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, scriitor, jurnalist și manager de proiecte și programe culturale. A debutat în presa literară în 1988 (SLAST), iar editorial, în 1999, cu volumul Hai să ne-ntâlnim pe site sâmbătă seara (editura Libra). În 2007, volumul său de poeme Tsunami (editura Brumar), 2006, a primit Premiul Asociației Scriitorilor din București. În 2008, a inițiat și coordonat proiectul ”Scriitori pe Calea Regală”, iar din 2009 până în prezent, proiectul „Maratonul de poezie și jazz”. Între, 2011 și 2019, de Ziua Culturii Naționale, a inițiat și coordonat proiectul „Gala Tinerilor Scriitori/ Cartea de poezie a anului”. Este fondatorul și președintele asociației Euro Culturart, ce deține o galerie dedicată tinerilor artiști vizuali din Europa – „Atelier 030202”, coordonată de artistul vizual Mihai Zgondoiu. Este editorul www.agențiadecarte.ro, spațiu virtual în care sunt prezentate la zi evenimentele de carte și artă. Este președintele Opera Scrisă.Ro, societate de gestiune a drepturilor de autor. Volumul său singurătatea vine pe facebook, publicat în anul 2012 la Editura Tracus Arte din București, este considerat de editorul Cosmin Perța „unul dintre cele mai bune volume de poezie ale anului 2012 și nu numai”. În prezent, lucrează la tema doctorală de cercetare „Tipare ale imaginii poetice”, sub coordonarea prof. univ. dr. Silviu Angelescu, la Școala Doctorală a Facultății de Litere, Universitatea din București.

 

Florin Dumitrescu. S-a născut în 1966 în București. A debutat ca textier de rock cu Timpuri Noi la sfârșitul anilor ’80 (pe disc în 1992), apoi s-a consacrat cu Sarmalele Reci și, după încă un timp, a ajuns să facă hituri alături de Direcția 5. În ultimii ani, și-a îndeplinit visul de a colabora cu idolii tinereții sale, când a devenit textierul Phoenicșilor reuniți în Pasărea Rock. A compus texte deopotrivă pentru ethno-rock (trupa RIT) și pentru jazz (Iordache și Jazzappella).

Ca autor de versuri „pentru citit” debutează cu grupajul „Megaviziuni” în volumul colectiv Marfă (Ed. Salut, 1996, alături de Dan Mircea Cipariu, Sorin Gherguț, Dan Pleșa și Bogdan O. Popescu), apoi publică Ana are mere (Cartea Românească, 1997, Premiul ASB pentru Debut).

Revine cu ÎNcîntece (Ed. Vinea, 2007, Premiul Tiuk! pentru Poezie) și participă, cu grupajul „Furat la cîntare”, la antologia Marfă reîncărcată (Brumar, 2012) a aceluiași grup nouăzecist. În aceeași perioadă, publică poemul-poveste „Bucătarul Ben” în antologia pentru copii Ce poți face cu două cuvinte (Art, 2012). În 2015, ia parte la București 2021, „epopee participativă” ce reunește patruzeci de poeți (ARCUB, 2015, eveniment organizat de Svetlana Cârstean).

Cel mai recent volum al său este Dodii (Vorpal/Nemira, 2016). ro.wikipedia.org/wiki/Florin_Dumitrescu

 

Sorin Gherguț. Poet și traducător. A publicat volumele de versuri Trei (Editura Vellant, București, 2016), Orice. uverturi și reziduuri (Editura Pandora M – Grupul editorial Trei, București, 2011) și Time Out (Editura Timpul, Iași, 1998). Este coautor al volumelor colective Tablou de familie (Editura Leka-Brancuş, București, 1995), împreună cu Svetlana Cârstean, Mihai Ignat, Cezar Paul-Bădescu, Răzvan Rădulescu și T.O. Bobe), Marfă (Editura Salut, 1996) și Marfă reîncărcată (Editura Brumar, 2011), alături de Dan Mircea Cipariu, Florin Dumitrescu, Dan Pleșa și B.O. Popescu, De ce pisicile n-au coadă. Antologie de limericks (Editura Art, 2017). Este prezent în antologia de poezie românească în traducere germană ich bin ein ander ist bang (Edition die horen, Bremerhaven, 2000). A mai fost tradus în cehă, turcă și suedeză. Printre cărțile pe care le-a tradus în română se numără Prînzul dezgolit de William Burroughs, Poșta de Charles Bukowski, Mr.Vertigo de Paul Auster și Tarantula de Bob Dylan. Este absolvent al Facultăţii de Litere de la Universitatea Bucureşti, secţia română-franceză, şi al masteratului de lingvistică teoretică de la aceeaşi universitate.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dan Pleșa. Editor, scriitor și jurnalist cultural. A absolvit Academia de Teatru și Film – specializarea scenaristică și critică de film. A activat în presă și peste zece ani la o casă de discuri ca producător. Se numără printre fondatorii editurii Vellant și al revistei de proză scurtă „iocan” – singura revistă de proză scurtă din România care apare în format tipărit. În ultimii ani a scris și a realizarte interviuri cu persoanități ale vieții culturale românești pentru platforma culturală Art7 și pentru proiectul multimedia Cercul. a publicat în diverse periodice și volumele: poezie: Marfă – (antologie de grup) 1996 (împreună cu Bogdan O Popescu, Dan Mircea Cipariu, Sorin Gherguț și Florin Dumitrescu), Marfă reîncărcată (antologie de grup) 2011 (împreună cu Bogdan O Popescu, Dan Mircea Cipariu, Sorin Gherguț și Florin Dumitrescu), A participat la scrierea celui mai rapid roman din lume, alături de alți 51 de scriitori (record omologat de guinees book) – „Moș Crăciun & co”, 2012. Proză scurtă publicată în antologiile Prima dată și Cum iubim. A fost curator al expozițiilor: Being George Roșu / George Roșu, Imaginarium Fotograficus /Cristina Șoiman, Traversare/Daniel Bălănescu.

 

Bogdan O. Popescu s-a născut la 8 martie 1971, în Bucureşti. A absolvit în anul 1989 Liceul “Gheorghe Lazăr” și în 1996 Facultatea de Medicină a Universității de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din Capitală. A susținut două doctorate: primul referitor la moartea neuronală, la aceeași universitate, în anul 2000, și al doilea cu o teză despre mecanismele fiziopatologice ale bolii Alzheimer, la Institutul Karolinska din Stockholm, în anul 2004. Este medic neurolog la Spitalul Clinic Colentina și profesor universitar la Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București. În anul 2007 a obținut premiul “Victor Babeș” al Academiei Române pentru cercetări în domeniul neuroștiințelor. A debutat în presa literară în 1987, în Suplimentul Literar-Artistic al Scânteii Tineretului (SLAST) şi a publicat după aceea în numeroase reviste literare. Volume de versuri publicate : „La revedere, prinţesă”, editura Vinea, 1995, carte distinsă cu Marele premiu „Ion Vinea” pentru debut literar, „Marfă” (antologie colectivă, împreună cu Dan Mircea Cipariu, Florin Dumitrescu, Sorin Gherguţ şi Dan Pleşa), editura Salut, 1996, „Poemul de gardă”, editura Celsius, 1999, „Pisica neagră, pisica moartă” (împreună cu Traian T. Coşovei), editura Crater, 2001, „Leul de după extravaganţe”, editura Cartea Românească, 2002, „Maşinăria de uitare”, editura Naţional, 2004, „Poeme în loc de tutun”, editura Brumar, 2007, “Aerobiciclete”, editura Brumar, 2010 (premiul ASB pentru poezie, 2011), “Cartea dragostei”, editura Humanitas, 2014. În anul 2011 a publicat volumul de proză scurtă “Viață de aruncat” la editura Polirom.   A fost tradus în suedeză, participând la antologia de poezie “Om jag inte får tala med någon nu”, editura Tranan, 2011 și la antologia de proză scurtă românească “Skräpliv”, editura 2244, 2013. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România din 2002.

 

 

Artiști grupul TAM-TAM:

 

Alexandru Calcatinge, născut în 1983 la Mediaș, trăiește și lucrează în București.

Este arhitect, absolvent al Facultăţii de Arhitectură şi Urbanism a Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca, ulterior urmând specializările de master şi doctorat în Bucureşti, cu o bursă de cercetare la Viena. În prezent este lector universitar în cadrul Facultăţii de Urbanism, Departamentul Planificare Urbană şi Dezvoltare Teritorială la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism “Ion Mincu” din Bucureşti. Ultimii doisprezece ani i-a petrecut cercetând problematica complexă a peisajului cultural, fiind autorul mai multor cărţi şi articole de specialitate publicate în ţară şi străinătate, care abordează cu precădere aspecte cu privire la studiul de peisaj cultural în contextul dezvoltării. Este membru al OAR şi al ECOVAST Austria şi titularul cursurilor de Peisaj Cultural şi Dezvoltare, Istoria Arhitecturii şi Urbanismului şi Studiu de Program Arhitectural (Programare Arhitecturală), pe care le predă atât la Bucureşti studenţilor de master cât şi la Sectia de Urbanism şi Administrarea Teritoriului de la Sibiu.

Având o formaţie tehnică la bază, arhitectul combină talentul artistic şi pasiunea pentru cultură într-un domeniu nou, cel al programării calculatoarelor şi al administrării sistemelor informatice şi al reţelelor. Astfel, studiază constant şi predă cursuri de Linux şi “open-source” la o şcoală privată din Bucureşti, iar această nouă pasiune o combină perfect cu cea de arhitect, prezentând studenţilor masteranzi de la Universitate modurile în care tehnologia ne modelează mediul şi cum ne poate înfluenţa viitorul. În acest sens, atinge în cursurile predate aspecte cu privire la concepte precum “smart city”, “smart village”, “open-source urbanism”, “open-source hardware”. Este membru al Red Hat Learning Community si al Red Had Developer Programme.

 

Ioan Grosu, născut în 1985 la Mediaș. Absolvent al Liceului de Arte din Sibiu, în prezent trăiește și lucrează în München, Germania. A studiat Akademie der Bildenden Künste München la clasa profesorului și artistului Günther Förg. Expune în țară și străinătate, practica sa artistică fiind conturată în jurul experimentului artistic de orice fel.

 

Madaras Péter, născut în 1981 la Mediaș, trăiește și lucrează în Zălan, jud. Covasna. Este sculptor licențiat în arte vizuale la Facultatea de Arte din Oradea. Începând cu anul 2013 este membru fondator și vicepreședinte al Asociației Lakóca din Sfântu Gheorghe. În prezent este curator și organizator de expoziții la Centrul de Artă din Transilvania.

SONY DSC

Lucrările lui Madaras Péter sunt sculpturi și instalații din lemn, folosind în dese rânduri materiale ecologice direct din natură, creând lucrări organice cu mesaje simple, valabile în fiecare epocă.

Cele mai importante expoziții sunt: 2009: Pre- Bienala Geumgang Nature Art, Gongju, ROK; 2012: Tactill II., expoziție de grup pentru nevăzători, Castelul Szentkereszty, Arcuș; 2013: Inimiu, expoziție personală, Atelier 030202, București; 2014: BillbordArt, expozitie pe panouri uriașe, Košice, SK; 2015: Lazarea 40, expoziția retrospectivă a taberei de la Lazarea, Castelul Mikó, Miercurea Ciuc; 2017: Expoziție personală, Galeria Új Kriterion, Miercurea Ciuc; 2017: Lakóca, expoziția grupului de creație Lakóca, Galeria Barók 1, Budapesta, HU;  2017: Global Nomadic Art Proiect Eastern Europe, expoziția taberei de Nature Art din Lazarea, Centrul Cultural Coreean, Budapesta, HU; 2018: Expoziție personală, Centrul de Artă din Transilvania, Sfântu Gheorghe; 2019: Global Nomadic Art Proiect Mexico, tabără Nature Art, Sacbe- Riviera Maya, MEX; 2019:  Frontieră verde, expoziția grupului de creație Lakóca, Galeria Vajda Lajos Studio, Szentendre, HU.

În anul 2016 câștigă medalia de aur la a III-a Bienala Internațională de Sculptură Lih Pao, Taipei, TW.

 

Raul Oprea (Saddo), născut în 1981 la Mediaș, trăiește și lucrează în București.

Ilustrator, artist, muralist român, Saddo a trecut prin numeroase faze și influențe – lucrările sale îmbină gustul său pentru artiști ca Rousseau, Matisse, Grayson Perry, cu elemente din covoare, tapiserie, miniaturi Islamice, iconografie ortodoxă, folk art, cu elemente urbane, street art, ilustrație și graphic design contemporane, hip hop, pop culture

A participat în expoziții de grup în întreaga lume, a avut două expoziții solo, în Viana do Castelo, Portugalia, și Berlin, Germania, iar muralele pictate de el pot fi văzute pe pereți din București, Bistrița, Piatra Neamț, Sibiu (România), Bangkok (Thailanda), Halifax (Canada), Lisabona și Figueira da Foz (Portugalia), Rabat (Maroc), Viena și Baden (Austria), Dresden (Germania), Holon (Israel), Seattle și Las Vegas (USA), Paris (Franța), Prijedor (Bosnia și Herțegovina).

 

Radu Oreian, născut în 1984 la Târnaveni, a copilărit și crescut la Mediaș. În prezent trăiește și lucrează în Marseille, Franța. A studiat la Universitatea de Artă din Cluj, între 2003-2005 – sectia grafică, apoi s-a transferat la UNArte București, secția grafică, unde a absolvit în anul 2007. Lucrările sale sunt detaliate, viscerale și mereu la limita dintre abstract și figurativ. Urmărește să creeze aglomerări de culori ce invocă trupul, carnea, pielea iar prin repetiția lor meditativă să ajungă la o stare de tensiune pe suprafața pânzei ce face referire la un portret colectiv al umanității, la acele arhetipuri despre care vorbea Carl Jung sau la noosfera lui Teilhart de Chardin. Folosește mult noțiunea de Arhive Contemporarane (google images, pinterest, wikiart) și este interesat de felul în care imaginea arhaică/medievală/renascentistă se reinventează în era tehnologizării. Din cauza asta desenele sale sunt o topire ale acestor arhive și o scurgere a materiei pe suprafața de lucru. În esență încearcă să picteze condiția umană cum e perfect descrisă în versul lui Ionesco: Plamadă de carne și duh și năzuinți”.

Expoziții personale: 2018 – ”Farewell to the thinker of thoughts”, Mumbai, India, Galerie Isa; 2017- ”The vectorial skin arousal”, Marseille, Franța, Galeria Nosco; 2014 – ”Knock Knock!”, Cluj, Romania, LateralArtspace; 2012 – ”The world in an Eggshel”, Bucureşti, Romania, Atelier030202.

Expozitii de grup: 2018 – ”Chasseur d’Images”, Paris, Franța, la Musée de la Chasse et de la Nature; 2017- ”On the Sex of Angels”, Bucureşti, Romania, la Galeria Nicodim. Rezidente: 2016 – Meet Factory, Praga, Cehia; 2017 -Galeria Nosco, Marseille, Franta.

 

Mihai Zgondoiu, născut în 1982 la Mediaș, trăiește și lucrează în București și Timișoara. Este artist, curator și galerist cu studii masterale și doctorale în domeniul artelor vizuale. Începând cu anul 2014 predă ca lector. univ. dr. la Universitatea Națională de Arte din București, iar din 2018 în paralel și la Facultatea de Arte și Design din Timișoara. În practica sa artistică, oscilează cu lejeritate într-o arie largă de genuri și tehnici vizuale, de la desen, colaj și print experimental, la video-instalații, acțiuni-performance și intervenții urbane.

Proiectele sale evocă un spirit critic (și autocritic după caz) față de clișeele de gândire din societatea noastră actuală, parodiind falsele valori și icon-uri create de noile media prin diferite tipuri de propagandă fake news.

Cele mai recente expozitii/proiecte personale sunt: Thank you for buying, Contemporary Istanbul & Alert Studio – București, Coloana Rubik, P-ța Revoluției – Brașov 2018, Fighting with Mozart!, Galeria Creart – București 2018, EXTRAfaces, Galeria Uj Kriterion – Miercurea Ciuc 2017, Fight with Mozart!,! RKI – Vienna Contemporary (AT) 2017, New Wall – Calina. spațiu de artă contemporană Timișoara 2017, Dada Brancusi, Galeria MB-XL Bruxelles (BE) 2016 & Galeria Galateca – București 2016, The Artist’s Golden Hand, Galeria FivePlus – Viena (AT) 2014 & Galeria Aiurart – București 2013, Lenin’s Sleep, Piața Presei – Bucureşti 2011, The Red Line, Centrul Național al Dansului din Bucureşti 2011, The Red Carpet, Curtea Muzeului Schlooss – Linz, (AT) 2011, Freedom as Visual Pattern, Galeria Hampden – Incubator Art Space, Amherst, Massachusetts (USA) 2010, Me Matrix, Galeria Calina – Timișoara 2009, Me, Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Național Brukenthal. Sibiu 2008.

A mai participat în expoziții/proiectele de grup: Din unghiuri diferite, Muzeul Național de Artă Contemporană- București 2018 (RO), RERE. Overriding Design with Art and Vice-Versa – Vienna Design Week 2016 (AT), DADADA – Media Art Festival – Muzeul de Artă – Arad 2016, Transformation – Muzeul Beelden Aan Zee, Haga (HO) 2014, BB6 (Bucharest International Biennial for Contemporary Art) 2014, IEEB4 & IEEB7 (International Experimental Engraving Biennial 2010, 2016), Now Art Now Future (The International Biennial of print – Vilnius 2008), lucrările sale aflându-se în colecții particulare și de stat: Colecția de Artă Luciano Benetton (IT), Colecția de artă Alain Servais (BE), Colecția de artă Avium (RO), Colecția de Artă Daniel Ștefănică (RO), Colecția de Artă Năsui (RO), Colecția de Artă Herczeg (RO), Fundația Calina, Colecția de Artă DFEWA (DE), Muzeul de Artă Vizuală, Galați (RO), Muzeul Florean de Artă Contemporană-Baia-Mare (RO), Muzeul Naţional de Artă-Satu Mare (RO).

În 2017 a câștigat Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru „Artă în spațiul public”, iar în 2019 Premiul JCE Contemporary Art Bienalle (Jeune Creation Europeenne).

 

 

Program cultural co-finanțat de AFCN

////////////////////////////////////////////////////////////

Proiectul ”dosArte.unfinished” nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.

 

Organizator: Asociaţia Euro CulturArt

Partener: Galeria Cirus – Mediaș

Parteneri media: Agentiadecarte.ro, Radio Ring, Radio Mediaș, Nova TV

 

Număr de vizualizări :172


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro