Elena Dumitrescu & Alexandru Rădvan expun ”Apollo & Daphne”, la Atelier 030202

mart. 1st, 2018 | By | Category: Proiecte

Miercuri, 7 martie 2018, între orele 19.00 – 22.00, la ATELIER 030202 (Sala Nouă TC- str. Sfânta Vineri nr. 11, Bucureşti), va avea loc vernisajul expoziției ”APOLLO & DAPHNE”- Elena Dumitrescu / Alexandru Rădvan. Curator: Simona Vilău. Coordonator Atelier 030202: Mihai Zgondoiu. Expoziția poate fi vizitată în perioada 7 martie – 8 aprilie 2018. AgențiadeCarte.ro este partener media.

www.atelier030202.blogspot.ro

facebook event: www.facebook.com/events/230562854171457/

„Lucrarea Apollo și Daphne, realizată în perioada 2017-2018, reprezintă prima colaborare între artiștii Elena Bobi Dumitrescu și Alexandru Rădvan. Inspirată de una dintre Metamorfozele poetului roman Ovidiu, tema invocată are mai multe chei de citire: prima, romantică, este iubirea imposibilă a zeului Apollo (Phoebus) pentru nimfa Daphne (Peneida); zeul a fost săgetat de Cupidon cu o săgeată de aur, ce l-a făcut să se îndrăgostească de nimfă, iar Daphne cu o săgeată de plumb, ca să îl urască. Apollo o urmărește pe nimfa virgină, adeptă a zeiței Artemis (Diana) ca pe un vânat, care, în cele din urmă, sub incidența fricii și dezgustului de a se oferi fără voia sa unui bărbat, fie el și zeu, se transformă într-un laur. În semn de prețuire și pentru a transforma iubirea sa fulgerătoare în ceva nemuritor, Apollo își va însuși frunzele de laur și le va purta în jurul capului. A doua cheie, antinomică, se referă la opoziția dintre castitatea nimfei și dorința nestăvilită, obsesivă, a zeului, de a o poseda. Iar cea de-a treia cheie de citire, critică, se referă la raportul prădător – victimă, semnalat atât de clar în scrierea antică, prin raporturile inegale de putere ale protagoniștilor, sentimentele contradictorii, lipsa consimțământului și sacrificiul final, prin care Daphne devine un trofeu inert de vânătoare.

Colaborarea celor doi artiști este una inedită în sculptura românească, lucrarea a fost împărțită în două, fiecare artist fiind autorul unui personaj, Elena Dumitrescu a ales-o pe Daphne, iar Alexandru Rădvan pe Apollo. Ei au lucrat separat în ateliere timp de un an, comunicarea dintre cei doi fiind mediată de curatoarea proiectului. Provocarea a fost ca niciunul dintre ei nu au văzut lucrarea celuilalt. Finalizarea lucrării are loc în expoziție, când cele două piese se alătură în premieră. Ideea alipirii a două jumătăți dintr-o sculptură apare pentru prima oară în scrierile grecului Pausanias (secolul al II-lea d.Hr.), care a consemnat povestea sculptorilor Telekles și Theodorus. Aceștia au creat o sculptură perfectă din punct de vedere tehnic, sudând două jumătăți care fuseseră lucrate în orașe diferite, una la Efes, cealaltă la Samos.

Practicile colaborative în sculptură sunt destul de rare, iar cei doi artiști, Elena Dumitrescu și Alexandru Rădvan, deși diferiți, împărtășesc câteva trăsături comune: sunt autori de sculptură figurativă, au o pasiune pentru istoria antică și mitologia greco-romană și o preocupare constantă pentru subtilități tehnice.

Lucrarea este supradimensionată și realizată în tehnică mixtă – rășină epoxidică, lemn, tablă zincată, aluminiu și pietre semiprețioase. Frumusețea clasicizată, armonică a nimfei, surprinsă în plină metamorfoză este contrabalansată de un Apollo hibrid, ambiguu din punct de vedere sexual, exasperat de refuzul Daphnei. Diferențele structurale dintre cei doi sunt vizibile în arhitectura corpurilor și imprimă o estetică emoțională suplimentară. Dacă femeia, pământeană, are un corp pur și gracil, aflat în retragere, zeul, venit din alt univers, este un cyborg infatuat, prețios și înspăimântător prin frumusețea sa extraterestră.

Sculptura, prezentată ca o instalație, singură într-un spațiu generos și adaptată dimensiunilor acestuia, nu este nici monument, nici decor, cum tinde să devină o sculptură figurativă astăzi. Ea este un manifest al posthumanismului cultural, o ancorare în prezent prin prisma trecutului și o decodificare poetică a unei situații imaginate, ipotetice, intraductibile.” Simona Vilău

Elena Dumitrescu (n.1971) trăiește și lucrează la București. Este lector universitar la Departamentul de Sculptură al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti. După o lungă perioadă in care a abordat teme izvorâte din viața afectivă, cu autoportrete de stare, cupluri, portrete de familie, fragmente anatomice feminine și personaje de epocă, create în tehnici clasice – terracota, bronz, porțelan, lemn sau lut, Elena Dumitrescu a început să se preocupe de mitologie românească sau greco-latină și de tehnici experimentale, care dau un plus de mister și curiozitate operelor sale.

Alexandru Rădvan (n.1977) trăiește și lucrează la București. Este lector universitar la Departamentul de Pictură al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti. Artistul a expus, de peste zece ani, alături de Anaid Art Gallery, galerie situată la Berlin. Lucrează în diverse tehnici, de la desen, gravură, colaj, pictură până la sculptură în lemn, metal sau rășină, fiind un pasionat al experimentelor tehnice. Temele sale sunt preponderent mitologice și istorice, el relaționând de fiecare dată cu câte un personaj iconic, pe care îl tratează de la egal la egal în imagini inedite.

Organizator: ATELIER 030202

Parteneri:Teatrul de Comedie, Asociaţia Euro CulturArt

Parteneri media: AgentiadeCarte.ro, Radio România Cultural, ArtClue, Revista ARTA, Modernism.ro, Revista Zeppelin, ArtWall, Feeder.ro, Czech-it

APOLLO & DAPHNE
Elena Dumitrescu / Alexandru Rădvan
Curator Simona Vilău

7th of March – 8th of April 2018
Opening: Wednesday, 7th of March 2018, 7 PM – 10 PM
ATELIER 030202 (Sala Nouă TC)str. Sfânta Vineri nr. 11, Bucharest
www.atelier030202.blogspot.ro
facebook event: https://www.facebook.com/events/230562854171457/
Atelier 030202 coordinator: Mihai Zgondoiu

The artwork Apollo and Daphne was made in 2017-2018 and represents the first collaboration between the artists Elena Bobi Dumitrescu and Alexandru Rădvan. Being inspired by one of Ovid’s Metamorphoses, the mythological theme has many lecture keys: the first and the easiest is the romantic one, treating the impossible love of god Apollo (Phoebus) for the nymph Daphne; after a quarrel, Cupid shot the god with a golden arrow and the nymph with a lead arrow. The golden arrow made Apollo desperately fall in love with her, while Daphne hated him to the core. Apollo started chasing her throughout the woods, where Daphne, a virgin and admirer of goddess Artemis (Diana) felt fearful and disgusted, imploring the gods to transform her into a laurel tree instead of breaking the vow of never offering herself to any man. As a gesture of eternal love, Apollo wears the laurel tree leaves around his head.
The second lecture key, based on antinomy, refer to the opposition between the chastity of the nymph and the lust, the obssesive need of the god to posess her. The third lecture key, a critical one, refers to the predator-victim relation, which is clearly described in the Roman writing through the inequal power ratio of the two, the contradictory feelings for each other, the lack of consent and the final sacrifice, of Daphne becoming a game trophy.

The collaboration of the two artists is an innovation in Romanian sculpture. The artwork has been divided in two, each artist being the author of one character. Elena Dumitrescu casted Daphne, whilst Alexandru Rădvan built Apollo. They have been working separately, each one in his/her own studio for one year, never seeing what the other one was doing. The linking person between them was the curator of the project, who challenged them not to see the other one’s part of the whole. The final act takes place in the exhibition, where the two halves join for the first time. This idea of welding two halves in one sculpture comes from the Greek traveler and geographer Pausanias (2nd century AD), who told of the story of sculptors Telekles and Theodorus. They created a perfect bound from a technical point of view, by welding two similar pieces, made in different places, one in Ephes, the other one in Samos.
Collaborative practices in the field of sculpture are quite rare, and the two artists, Elena Dumitrescu and Alexandru Rădvan, having totally different backgrounds, share a few traits, as they make figurative art, they love ancient history and Greek-Roman mythology and they have a constant preoccupation for technical subtleties.

The artwork is large-scale and the authors used mixed media – resin, wood, tin, aluminum and gems. Daphne’s classical and harmonic beauty is equalized by a hybrid, sexually ambiguous, desperate Apollo athlete. Their structural difference is visible in the construction, which bears a supplementary dose of an emotional, aesthetical feeling. The airy nymph is withdrawing her pure and graceful body, while the god, arrived from another universe, is an ego-inflated athletic cyborg, precious and frightful with his alien-like beauty.
The sculpture, shown as an installation in a generous space is neither a monument, nor a setting. It is a manifesto of cultural post-humanism, a tie to the present as seen through the lenses of the past and a poetic analysis of an imagined, hypothetical, untranslatable situation.

Elena Dumitrescu (b.1971) lives and works in Bucharest. She is a lecturer at the Sculpture Department from the National University of Art in Bucharest. Among her subjects of interest is portraiture of familiar or imaginary characters, classical – contemporary representations of individuals, couples, family portraits, feminine anatomical fragments and historical figures, using traditional media such as terra cotta, bronze, porcelain, wood and clay. Elena Dumitrescu is interested in Romanian and Greek-Roman mythology and also experimental, mixed media, that give her art a touch of mystery and arouses curiosity.

Alexandru Rădvan (b.1977) lives and works in Bucharest. He is a lecturer at the Painting Department from the National University of Art in Bucharest. The artist has been represented, since 2005, by Anaid Art Gallery, Bucharest/Berlin. He uses different media, from drawing, engraving, collage, painting and tridimensional works in wood, metal and resin, being fully engaged in technical and visionary experiments. His subjects range from mythology to history, treating each iconic character as a fellow human being.

Organizer: ATELIER 030202
Partners:Teatrul de Comedie, Asociaţia Euro CulturArt
Media Partners: Agentiadecarte.ro, Radio România Cultural, ArtClue, Revista ARTA, Modernism.ro, Revista Zeppelin, ArtWall, Feeder.ro, Czech-it

Număr de vizualizări :627


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro