spot_img

Prezențe românești prestigioase la Festivaluri din Portugalia

În perioada 4-18 iulie 2017 se desfăşoară cea de-a 34-a ediţie a Festivalului Internațional de Teatru din Almada (FTA), cea mai importantă manifestare de acest gen din Portugalia. La invitația domnului Rodrigo Francisco, directorul artistic al Festivalului de Teatru din Almada și cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Lisabona, la ediția 2017 a FTA va fi prezentat spectacolul Oameni obișnuiți de Gianina Cărbunariu, în interpretarea actorilor de la Teatrul Național „Radu Stanca“ din Sibiu (TNRS). Spectacolul va avea loc, duminică, 16 iulie, ora 22.00, pe Scena Mare a Școlii D. Antonio da Costa din Almada (600 locuri).

Oameni obișnuiți, spectacol montat de Gianina Cărbunariu la Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu, este o producţie originală realizată în cadrul proiectului Be SpectACTive!, co-finanțat prin programul Europa Creativă, în care TNRS este implicat în perioada 2014-2018. Celelalte structuri partenere sunt: Capotrave/Kilowatt Festival Sansepolcro (IT), Bakelit Multi Art Center Budapesta (HU), B-51 Ljubljana (SL), Domino- Perforacije Festival- Zagreb (HR), London International Festival of Theatre (UK), Tanec Praha (CZ), York Citizens Theatre Royal (UK).

Gianina Cărbunariu (1977) este considerată „copilul teribil“ al teatrului românesc contemporan. A studiat regie la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale“ din București, unde a fost admisă în 1999. Alături de alți trei colegi, a format grupul DramaAcum, care nu doar a adus o infuzie de piese dramatice noi, ci a permis și traducerea în limba română a unor piese europene cu o circulație redusă.

„Mulți whistleblower-i (avertizori de integritate) nici măcar nu știau ce înseamnă cuvântul «whistleblower» înainte de a deveni ei înșiși whistleblower-i. Erau pur și simplu buni angajați care își făceau treaba conștiincios și de aceea li s-a părut normal să vorbească, să atragă atenția superiorilor atunci când au descoperit anumite abuzuri, nereguli în mediul lor de lucru. Aceste abuzuri sau nereguli nu priveau propria persoană, ele aveau însă ca efect un risc major adus oamenilor, interesului public. Ei nu au acționat pentru propriul interes, ci pentru interesul public. Nu au sesizat nereguli care priveau propria persoană, ci nereguli, nedreptăți, corupție și abuz din sistem. Indiferent de background (vârstă, educație, naționalitate, domeniu de lucru), există un model pentru cazurile de whistleblowing. Imediat ce au lansat un semnal de alertă, acești oameni, în loc să fie recompensați în vreun fel de către societate, s-au găsit în această situație absurdă: hărțuiți de angajator, făcuți să arate ca niște criminali în ochii colegilor, izolați de restul angajaților, luptând cu legislația existentă care nu îi protejează destul sau chiar deloc, în imposibilitatea de a-și găsi un nou loc de muncă din cauza faptului că reputația lor a fost distrusă. Acești oameni și-au pierdut carierele, locurile de muncă, uneori chiar familiile și sănătatea, casele, fiind tot timpul sub o presiune extremă. Însă nu au renunțat la cauza lor pentru că aveau siguranța că fac ceea ce este just, că au luat decizia morală corectă într-o situație limită în care au fost puși să aleagă. Proiectul reunește 8 cazuri de whistelbloweri din Italia, Anglia și România, țări europene cu contexte și legislații diferite în ceea ce privește situația avertizorilor de integritate.“ (Gianina Cărbunariu).

România va fi reprezentată anul acesta la Festivalul Internațional de Teatru din Almada și de spectacolul Richard al III-lea se interzice de Matei Vișniec, în regia lui Răzvan Mureșan. Spectacolul, în interpretarea actorilor de la Teatrul Național Cluj-Napoca, va avea 5 reprezentații, în sala Experimental a Teatrului Municipal Joaquim Benite din Almada, după cum urmează: marți, 11 iulie (ora 18:00), miercuri, 12 iulie (orele 15:00 și 19:00) și joi, 13 iulie (orele 17:00 și 21:30).

Pentru mai multe informații despre spectacole:

Oameni obișnuiți: http://www.ctalmada.pt/cgi-bin/wnp_db_dynamic_record.pl?dn=db_festivais&sn=festival_2017&orn=511

Richard al III-lea se interzice: http://www.ctalmada.pt/cgi-bin/wnp_db_dynamic_record.pl?dn=db_festivais&sn=festival_2017&orn=499

Pentru achiziționare de bilete:

http://www.ctalmada.pt/festivais/2017/bilheteira.html

Festivalul de scurt-metraje Curtas Vila do Conde 2017

Cea de-a 25-a ediție a Festivalului Internațional de scurtmetraje Curtas Vila do Conde, care se va desfășura între 8 și 16 iulie 2017, va propune, în colaborare cu Anim’est IAFF şi ICR Lisabona o selecție a câtorva câteva dintre cele mai bune scurt metraje românești recente: Date Night de Stela Pelin, First Night de Andrei Tănase, Mom, Dad, I Have To Tell You Something de Paul Mureșan, Punjabboogie de Bogdan Lupescu, Selkie’s Tide de Dan Ene și Laura Ene și Written/Unwritten de Adrian Silișteanu.

La ediția din acest an, România va fi reprezentată la festival, tot cu sprijinul ICR Lisabona, și de Dan Angelescu, Festival Manager şi Associate Curator Bucharest International Experimental Film Festival BIEFF.

Curtas Vila do Conde este cel mai important festival de scurt-metraje din Portugalia şi unul dintre cele mai prestigioase din Europa. La ediția din 2017 țările invitate sunt Belgia, Olanda, Polonia, România, Marea Britanie și Țările Nordice. Diferitele competiții de scurt metraje vor fi din nou nucleul central al festivalului, care va alinia, de asemenea, filme artistice, concerte, expoziții și dezbateri.

Pentru mai multe informații:  http://festival.curtas.pt/home-en/ și http://www.curtas.pt/25CVC/jornal_2017.pdf

Festivalul de artă urbană Walk & Talk 2017

În perioada 14-29 iulie 2017 va avea loc la Ponta Delgada, Insulele Azore, a VII-a ediție a festivalului internațional de artă urbană Walk & Talk, organizat de Asociația Anda&Fala – Interpretação Cultural. La invitația organizatorilor portughezi și cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Lisabona, Diana Marincu va fi prezentă anul acesta în insulele Azore și va curatoria expoziția principală a festivalului, pe care a intitulat-o „Message in a bottle“.

Expoziția include artiști vizuali din 3 țări: România (Silvia Amancei, Bogdan Armanu, Răzvan Anton, Ciprian Mureșan, Larisa Sitar, Diana Vidrașcu), Israel (Belu-Simion Făinaru, artist român stabilit în Israel) și Portugalia (Vera Mota).

Expoziția „Message in a Bottle“ pornește de la mitologia insulei și romantismul gestului de a trimite un mesaj în mare fără a aștepta un răspuns sau un rezultat. În acel mesaj se pot regăsi speranțele, confesiunile și disperările celui care face acest gest, dar și urmele unei existențe total necunoscute pentru cel care (poate) găsește acel mesaj. Expoziția propusă pentru festivalul Walk & Talk este gândită ca o capsulă a timpului, în care lucrările artiștilor vorbesc despre momentul actual, problematizând ideea unui receptor fictiv sau necunoscut la care ar putea ajunge mesajele lor. Prin obiect, instalație, desen și video, artiștii invitați își conturează propria relație cu timpul și cu acel destinatar din viitor la care urmele gesturilor lor vor ajunge (poate) la un moment dat. Faptul că spațiul fizic al expoziției este un fost oficiu poștal, contribuie la coincidențele pe care adesea un mesaj găsit întâmplător le poate stârni în viața celui la care ajunge.

Diana Marincu este curator și critic de artă. A absolvit Facultatea de Arte Plastice și Design din Timișoara și masteratul secției de Istoria și Teoria Artei la Universitatea Națională de Arte din București. Este în prezent doctorand la aceeași universitate cu o cercetare a discursurilor curatoriale despre identitate și periferie, construite în jurul unor criterii geografice în expozițiile de mari dimensiuni și bienale. Începând cu 2013, colaborează cu Fundația Plan B din Cluj și cu Fabrica de Pensule. Este inițiatoarea programului curatorial Domino. În prezent, pregătește împreună cu Ami Barak bienala Art Encounters 2017, Timișoara și Arad, intitulată Viața – mod de întrebuințare. Cele mai recente expoziții ale sale includ: Povestind imagini/ Imaginând povești, expoziție de grup, Domino Cluj (2017); M (Teodor Graur și Cristian Rusu), Plan B Cluj (2016); Inventând adevărul. Despre ficțiune și realitate, unul dintre cele două proiecte naționale reprezentând România la cea de-a 56-a ediție a Bienalei de artă de la Veneția, Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneţia (2015).

Walk & Talk este un festival internațional de artă urbană care reușește să transforme anual insula São Miguel într-o scenă privilegiată pentru arta contemporană. Aflat la cea de-a VII-a sa ediție, evenimentul propune o gamă largă de manifestări artistice în spații publice și un program dinamic de expoziții, muzică, performance, dans, laboratoare și rezidențe, ateliere de lucru și întâlniri tematice. Caracterizat esenţialmente prin reprezentări artistice stradale, festivalul a condus la crearea unei comunităţi artistice în Azore şi a transformat insula São Miguel într-un muzeu deschis de artă contemporană, cu diverse şi prestigioase intervenţii artistice internaţionale.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508