spot_img

“Nu ar trebui politizată conducerea ICR!”

Irina Cornişteanu a absolvit Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti. Este activă în managementul cultural din anul 2006. În cei 11 ani de experienţă în administraţia publică a coordonat festivaluri internaţionale de teatru, jazz şi muzică clasică organizate de ARCUB şi a colaborat cu artişti români, organizaţii neguvernamentale şi uniuni de creaţie din calitatea de director în cadrul Institutului Cultural Român. Timp de doi ani a fost membru în Grupul strategic de la Bruxelles al reţelei EUNIC – European National Institutes for Culture (2014-2016) şi în consiliul Administraţiei Fondului Cultural Naţional (2013-2015). Din 2014 este detaşată în Ministerul Afacerilor Externe, ca director al Institutului Cultural Român de la Viena. Irina Cornişteanu este preşedintele EUNIC Austria. Dan Mircea Cipariu a dialogat, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro, cu Irina Cornişteanu despre problemele cu care se confruntă astăzi promovarea operelor şi a personalităţilor culturale din spaţiul nostru cultural în societatea informaţiei şi a globalizării.

DMC: – Într-o lume în care Uniunea Europeană se confruntă cu naționalismul și populismul, cum poate România să își prezinte și să își promoveze mai eficient valorile, operele și programele sale culturale?

IC: -Cred că România trebuie să participe la dezbaterea europeană cu toate mijloacele sale. O promovare eficientă a valorilor are ca suport dialogul intercultural. Când în centrul discuţiei se află oamenii de cultură, aceştia se pun în valoare reciproc, împreună cu creaţiile lor artistice – purtătoare de mesaj. Programele ICR trebuie să faciliteze afirmarea creatorilor români într-un cadru de cooperare europeană.

DMC: – Există numeroase voci ale societății civile care susțin depolitizarea numirilor la conducerea ICR. Cum ar arăta profilul unui astfel de conducător de instituție culturală responsabilă cu exportul valorilor culturale?

IC: Cred că este necesar ca preşedintele instituţiei să fie un connaisseur, un consumator de cultură, cu o imensă capacitate administrativă, managerială. Nu neapărat o somitate, dar un om respectabil şi respectat de colaboratori, cât pentru cel puţin un mandat de patru ani…. Sunt de acord că nu ar trebui politizată conducerea ICR. Intenţia exprimată de legiuitor la momentul trecerii instituției sub control parlamentar în 2012 întărea această convingere. Aşa că doar printr-o interpretare forţată a mecanismelor stipulate prin lege s-ar putea ajunge acum la politizare. ICR nu este un experiment.

DMC- Pentru a fi mai sincronă cu experimentele și procesele culturale europene și mondiale, ICR are nevoie de mai mulți bani, de o altfel de infrastructură, de altfel de resurse umane?

IC: -Cu bugetul şi infrastructura din prezent, dar cu soluţii mai bune de management al resurselor umane, ICR ar putea recupera din decalajul actual. În ultimii ani, reţeaua din străinătate a fost depopulată. Fără o repopulare cu specialişti, infrastructura consumă resurse în gol.

DMC: -Cum s-a poziționat ICR Viena față de proiectele și programele EUNIC și față de ofertele culturale locale, din Austria, și față de ofertele celorlalte institute culturale de la Viena? Care sunt proiectele exponențiale pe care le-ai organizat la ICR Viena în ultimii anii?

IC: -Colaborarea ICR Viena – EUNIC a fost în zodia pionieratului în ultimii trei ani. Clusterul de la Viena, pe care îl prezidez, a dobândit personalitate juridică în 2015, la aproape 10 ani de existenţă. Nu este doar o raritate printre cele 100 de clustere de pe glob, ci şi un demers care ne-a responsabilizat suplimentar pe toţi cei 27 de membri. Totodată, ICR Viena este din 2016 membru şi în clusterele din Bosnia şi Herţegovina, Serbia şi Croaţia. Această acoperire regională a apartenenţei la EUNIC a fost o iniţiativă care a stârnit admiraţia partenerilor europeni pentru ICR. La Viena, ICR este recunoscut drept unul dintre cele mai performante institute de cultură, statut determinat în primul rând de calitatea operelor creatorilor români şi abia apoi de rezultatele echipei pe care o conduc. Parteneriatele noastre acoperă agenda evenimentelor culturale de anvergură din Austria: de la festivaluri de film sau artele spectacolului la târgurile de carte sau artă contemporană, de la festivalul de design sau artă multimedia la concerte sau expoziţii.

DMC: -Cum se împacă legislația românească în realizarea proiectelor și programelor culturale cu legislația austriacă și europeană? Ce ar trebui modificat pentru a putea avea programe multianuale și o finanțare predictibilă pentru artiști, autori și programele lor artistice și culturale?

IC: -Pe cât de rigidă este legislaţia română, pe atât de flexibili s-au dovedit partenerii noştri austrieci. A existat însă şi un proiect sacrificat din motive de incompatibilitate legislativă. Nu sper într-o debirocratizare rapidă a instituţiilor de cultură, dar mi-aş dori o îmbunătăţire a cadrului legislativ, care să permită bugetarea multianuală. Este absurd ca un şef de insituţie de cultură, angajat pentru calitatea proiectului său managerial cu o durată de patru ani, să fie constrâns de o planificare anuală.

DMC: -Un manager cultural ar trebui să fie dublat și de un artist ori autor de opere culturale? Cine ar trebui să hotărască în alegerea finanțării unui proiect sau program cultural?

IC: -Cred că un manager cultural din administraţia publică trebuie să fie un iubitor de cultură, fiindcă această pasiune se dovedeşte a fi cea mai motivantă. Referitor la finanţări, în ICR deciziile aparţin unor foruri colective – Consiliul de conducere şi Comitetul director. Ar trebui întărită transparenţa instituţională şi programate periodic concursuri de proiecte cu finanţare nerambursabilă, jurizate de comisii independente.

DMC -Ce opere ori biografii artistice din spațiul nostru cultural ar trebui musai promovate de către ICR?

IC: -Dacă întrebarea asta chiar ar aştepta un răspuns, atunci el ar fi diferit de la fiecare dintre cei 18 directori de reprezentanţă ICR din străinătate. Răspunsul ar fi zilnic altul, rezultând un minim de 18 răspunsuri unice înmulţite cu 365 de zile într-un an. Avem cel puţin 6570 de variante posibile pe an, din toate domeniile artistice. În mult aşteptatele momente când sosesc în România particip la evenimente culturale. Fenomenul cultural în România este dinamic şi cred că e de datoria ICR nu doar să promoveze vârfurile culturii române, ci să lanseze talente noi în străinătate.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508